مزایا و معایب براکت های فلزی ارتودنسی

مزایای استفاده از براکت های ارتودنسی

به احتمال زیاد، شما نیز افراد بسیاری را در اطراف خود می بینید که روی دندان های خود بریس داشته اند. در حال حاضر میلیون ها نفر در سراسر دنیا روی دندان های خود بریس دارند و یک چهارم آنها افراد بزرگسال هستند. با وجود بریس ها که استفاده از آنها این اندازه فراگیر است، کاملاً واضح است که آنها برای سلامت دهانی بسیاری از افراد مزایای بسیاری دارند. بریس ها مزایای بسیاری دارند و به همین دلیل، هر روزه افراد بسیاری به توصیه ارتودنتیست ها تصمیم می گیرند از آنها استفاده کنند.

مشهودترین مزیت بریس ها توانایی آنها در صاف کردن دندان ها است. داشتن دندان های کج می تواند منجر به بروز مشکلات دندانی و نیز خدشه وارد شدن به اعتماد به نفس فرد شود. بریس ها با صاف کردن دندان ها باعث می شوند فرد احساس جسمی و روحی بهتری داشته باشد. بریس ها به روش های مختلفی می توانند موجب صاف شدن دندان ها شوند. نخست آنکه آنها کمک می کنند دندان های کجی که به صورت بی نظم رشد کرده اند صاف شوند، دوم آنکه، آنها کمک می کنند فاصله بوجود آمده بین دندان ها بسته شود و به آنها ظاهر صاف تری می دهد. آخر آنکه، آنها می توانند کمک کنند دندان هایی که خیلی به یکدیگر نزدیک شده اند فاصله ای مناسب بین آنها بوجود بیاید و از فشرده شدن آنها در جلوی دهان جلوگیری کند. اینها همه روش هایی هستند که دندان ها می توانند با بریس های ارتودنسی صاف و همراست شوند و همه آنها هم از نظر زیبایی بهبود ایجاد می کنند هم از نظر سلامتی.

مزایا و معایب بریس های فلزی ارتودنسی

مزایا و معایب بریس های فلزی ارتودنسی

مزیت دیگری که بریس ها دارند این است که می توانند در سلامت دندان ها در آینده نیز نقش داشته باشند. مشکلات دندانی متعددی هستند که به بریس ها نیاز دارند. یکی از این مشکلات داشتن بایت نامتناسب است. برخی افرادی که بریس نیاز دارند، بایت غیر همسطح و نامتناسب دارند، که به احتمال زیاد در نتیجه ناصاف بودن دندان ها بروز می یابد. بایت نامتناسب می تواند منجر به بروز مشکلات دندانی مانند ساییدگی شدید دندان ها یا لب پر شدن آنها شود. بریس ها نه تنها می توانند به پیشگیری از بروز این مشکلات کمک کنند بلکه با صاف کردن دندان ها می توانند این مشکلات را برطرف نمایند.

مشکل دیگری که بریس ها می توانند به پیشگیری از بروز آن کمک کنند بیماری لثه است که اغلب در نتیجه نکشیدن نخ دندان، بین دندان هایی که فشرده و روی هم هستند، جایی که فرو رفتن نخ دندان داخل آن دشوار است، بروز می یابد. بریس ها می توانند کمک کنند فاصله مناسبی بین دندان ها بوجود بیاید که اجازه می دهد بتوان مراقبت های دندانی مانند کشیدن نخ دندان را به درستی انجام داد. علاوه بر این، بریس ها کمک می کنند از بروز دردهای ماهیچه ای و ضعف فک در آینده که نتیجه صاف نبودن دندان ها هستند، پیشگیری نمود. هرچند ممکن است این مشکلات دندانی چندان حاد نباشند، اما پیشگیری از بروز این مشکلات یکی از مزایای انکارناپذیر بریس های ارتودنسی است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی براکت های فلزی بپردازیم.

براکت های فلزی

بریس های فلزی از فلز ضد زنگ با کیفیت بالا ساخته می شوند و از رابر بندها برای اتصال سیم کمانی به براکت ها استفاده می شود. خوشبختانه، امروزه بریس های فلزی کوچکتر و راحت تر از قبل هستند و ظاهر بهتری دارند. امروزه روی براکت های فلزی از سیم های ارتودنسی استفاده می شود که با گرمای بدن فعال می شوند تا دندان ها را سریع تر و با درد کمتر جابجا کنند.

مزایا و معایب بریس های فلزی ارتودنسی

مزایا و معایب بریس های فلزی ارتودنسی

نقاط قوت

  • کار می کنند. ارتودنتیست ها پس از سال ها استفاده از براکت های فلزی برای تعداد بی شماری از بیماران به این نتیجه رسیده اند که براکت های فلزی بسیار هنرمندانه عمل می کنند و با مراقبت صحیح از آنها می توان به مرور زمان دندان ها را صاف کرد.
  • با دوام هستند. این نوع براکت ها نه ترک می خورند نه لب پر می شوند. واقعیت این است که در برخی موارد ممکن است سیم از داخل شیار براکت ها خارج شود یا براکت از روی دندان کنده شود، اما حل کردن این مشکلات نسبتاً ساده و راحت است.
  • می توانند رنگی باشند. الاستیک های اُ-رینگ که روی براکت های فلزی قرار می گیرند در رنگ های متعددی وجود دارند؛ بویژه کودکان دوست دارند در قالب رنگ الاستیکی که انتخاب می کنند شخصت خود را نشان دهند.
  • آنها همواره در حال کار کردن هستند. از آنجا که براکت ها به دندان ها متصل هستند، تا پایان دوره درمان نمی توانند برداشته شوند، بنابراین همیشه در حال کار کردن روی فک و دهان هستند.
  • هزینه آنها مقداری پایین تر است. بریس های سنتی فلزی عموماً کم هزینه تر هستند، زیرا مدت طولانی تری است که در بازار وجود دارند.

نقاط ضعف

به چند دلیل دانشمندان و متخصصان ارتودنسی پس از چندین دهه استفاده از براکت های فلزی سنتی به فکر ابداع جایگزین برای آنها افتاده اند. چند نقطه ضعف هستند که باعث می شوند بیماران آنها را برای درمان خود انتخاب نکنند، که عبارتند از:

  • آنها می توانند درد ایجاد کنند. دریافت بریس ها برای نخستین مرتبه، یا تنظیم و سفت کردن آنها می تواند دردناک باشد، زیرا آنها تلاش می کنند با اعمال فشار روی دندان ها آنها را جابجا کنند. ممکن است برخی افراد متوجه شوند براکت های فلزی برای لب ها و زبان آنها آزار دهنده است. دست آخر اینکه، گاهی اوقات انتهای سیم ها ممکن است بیرون بیاید و موجب بروز احساس ناراحت کننده شود. همه این مشکلات و ناراحتی ها قابل حل هستند، اما اکثر افراد تنها نمی خواهند با این ناراحتی ها مواجه شوند.
  • مسواک زدن و کشیدن نخ دندان می توانند مشکل برانگیز باشند. مراقبت از براکت های فلزی راحت نیست. مخصوصاً کشیدن نخ دندان دشوار است زیرا رد کردن نخ از زیر سیم ها و فرو بردن آن بین دندان ها ساده نیست. نادیده گرفتن مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بدتر از اینها است، زیرا غذا به راحتی بین دندان ها و ابزار گیر می کند و موجب بروز ناراحتی، بوی بد دهان، و پوسیدگی دندان ها می شود.
  • موجب بروز محدودیت در آنچه می خورید می شوند. با سیستمی مانند اینویزیلاین ها، با برداشت آنها می توان هر چه دوست داشت خورد. از آنجا که براکت های فلزی به دندان ها متصل می شوند، آنها همیشه در جای خود هستند، به این معنا که باید غذاهای خاصی را از فهرست غذاهای خود خارج کرد.
  • جلب توجه می کنند. در صورتی که به خود شناسی رسیده باشید، براکت های فلزی گزینه مناسبی برای شما نیستند. آنها زیاد جلب توجه می کنند، مخصوصاً هنگام خندیدن و حرف زدن. گرچه بسیاری از افراد بزرگسال از مزایای براکت های فلزی آگاه هستند، اما از آنجا که می دانند آنها قابل مشاهده هستند دوست ندارند از آنها استفاده کنند. کودکان گزینه های مناسب تری برای استفاده از براکت های فلزی هستند.
  • به یک ارتودنتیست مجرب نیاز دارید. بریس های فلزی تنها زمانی خوب عمل می کنند که تحت نظر یک ارتودنتیست مجرب استفاده شوند.

 

چنانچه مایل به دریافت خدمات تخصصی ارتودنسی در شهر اراک یا تهران هستید. برای ارتباط با متخصص ارتودنسی کلیک کنید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code