فنر فورسز چه کمکی به درمان ارتودنسی می کند؟

پیشرفت های فنی همیشه در زمینه دندانپزشکی و تخصص ارتودنسی اتفاق می افتند. در گذشته، بیمارانی که اوربایت شدید داشتند با هدگیرهای دردسرساز درمان می شدند که همیشه در مورد آنها می شنویم. تا به امروز، هنوز هم والدین اغلب می پرسند که آیا برای رفع مشکلات ارتودنسی فرزندشان نیاز به هدگیر دارند یا خیر. و والدین اغلب برای تهدید فرزند خود، وقتی طبق دستور از الاستیک های اصلاح کننده خود استفاده نمی کنند، از اصطلاح هدگیر استفاده می کنند.

این در حالی است که یکی از ابزارهایی که ارتودنتیست ها امروزه استفاده می کنند ابزار فنر فورسز است. فنر فورسز یک بروزرسانی در دنیای ارتودنسی است که باعث شده است ابزارهایی مانند هدگیر تقریباً منسوخ شوند. ارتودنتیست ها معتقدند در 25 سال گذشته تغییری عمده در نحوه درمان اوربایت بوجود آمده است. فنر فورسز یکی از این ابداعات است.

عملکرد ابزار های ارتودتسی برای اصلاح مال اکلوژن کلاس 2

جلو آمدگی دندان های قدامی فک بالا می تواند نتیجه جلو بودن خیلی زیاد دندان های فک بالا یا عقب بودن خیلی زیاد دندان های فک پایین، بزرگ بدن خیلی زیاد فک بالا، یا کوچک بودن خیلی زیاد فک پایین (که این گزینه بسیار شایع تر است) باشد. اگر ارتودنتیست شما تشخیص دهد که اوربایت شما می تواند با حرکت رو به عقب دندان های فک بالا حل شود در حالی که امکان حرکت رو به جلوی دندان های فک پایین به همان اندازه نیز فراهم شود، وی می تواند فنرهای بین فکی را توصیه کند (که بین دندان های فک بالا و دندان های فک پایین متصل هستند). فنر فورسز همین ابزار است.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز چیست؟

هنگامی که دندان های فک بالا خیلی جلو هستند و یا به طور معمول فک پایین خیلی عقب است، معمولاً فورسز یا فنر فورسز، ابزاری است که با جابجایی رو به عقب دندان های جلوی فک بالا و جابجایی رو به جلوی دندان های جلوی فک پایین به اصلاح اوربایت کمک می کند.  فنر فنرسز در حالی استفاده می شود که از قبل بیمار از بریس های ارتودنسی استفاده می کند. این ابزار از یک فنر و میله درون آن تشکیل شده است که بریس های بالا و پایین را به یکدیگر متصل می کند. این فنر به اعمال فشار ادامه می دهد تا فک پایین گسترش پیدا کند و دندان های فک پایین را رو به جلو هل می دهد و دندان های فک بالا را رو به عقب جابجا می کند.

ابزار فورسز نتایجی شبیه هدگیر دارد که چند دهه پیش استفاده می شد، با این تفاوت که خیلی راحت تر از آن است، سریعتر و مؤثرتر عمل می کند. در اکثر موارد، می تواند نیاز به هدگیر، کشیدن دندان های پرمولر، یا جراحی های اصلاحی فک را از بین ببرد.

آنها از فنرهای میله ای تشکیل شده اند که به بندهایی متصل می شوند که روی دندان های مولر فک بالا در دو طرف فک بیمار قرار دارند، سپس با یک فنر فلزی به بند روی دندان های جلوی فک پایین متصل می شود. این فنرها با اصلاح مشکلات بایت، و اجبار بیمار به قرار دادن بایت خود در وضعیتی ایده آل تر در حالی که رشد طبیعی بدن و فک در حال اتفاق افتادن است، امکان رشد صحیح فک را فراهم می آورند.

مزایای فنر فورسز

  • ارتودنتیست ها و بیماران فنرهای فورسز را دوست دارند زیرا داخل گونه ها پنهان هستند و قابل مشاهده برای اطرافیان نیستند، به همین دلیل بیمار مدت زمان بیشتری می تواند آنها را راحت تر استفاده کند.
  • آنها به بریس هایی متصل می شوند که از قبل روی دندان ها قرار داشته اند و نیازی به قالب گیری جدید یا گام های اضافی ندارند و تقریباً غیر قابل جدا شدن می باشند.
  • محکم هستند و به ندرت شکسته می شوند.
  • به ندرت موجب بروز موارد اورژانسی می شوند.
  • نصب فنر فورسز سریع است، و تنها نیاز به یک جلسه مراجعه به ارتودنتیست دارد.
  • بیمار قادر به خارج کردن آنها نیست بنابراین احتمال گم شدن یا جا گذاشتن آنها وجود ندارد.
  • برای شما امکان حرکت عادی فک را فراهم می کند، به این معنا که هیچ تأثیری روی غذا خوردن و حرف زدن شما نخواهد داشت.
  • هیچ شکافی در فنر وجود ندارد، بنابراین نیاز نیست نگران گیر کردن ذرات غذا بین فواصل آن باشید.
  • فنر فورسز نه تنها برجسته نیست، بلکه تمیز کردن آن نیز راحت است.
  • بزرگ ترین مزیت فنرهای فورسز راحتی آنها است. برخلاف بریس های سنتی که به الاستیک هایی نیاز داشتند که مستلزم استفاده آنها توسط بیمار بود تا اثرگذاری آنها افزایش پیدا کند، فنرهای فورسز امکان اصلاح سریع تر اوربایت بدون دردسر کمتر را برای بیماران فراهم می آورند.
  • همکاری بیماری در استفاده از ابزار ارتودنتیک فورسز به اندازه الاستیک ها حیاتی نیست، و اجازه می دهد وقتی استفاده از الاستیک ایده آل نیست، ارتودنتیست به درستی اورجت شما را اصلاح کند.

فنرهای فورسز از نیکل تیتانیوم ساخته شده اند بنابراین نیروی پیوسته ای وارد می کنند که موجب پوسیدگی نمی شوند. نکته پایانی این است که آنها کار می کنند.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

مشکلات احتمالی فنر فورسز

گرچه فنرهای فورسز عموماً بدون مشکل هستند، اما در صورتی که متوجه بروز هر یک از موارد زیر شدید باید با ارتودنتیست خود تماس بگیرید:

  • براکت روی دندان عقب فک بالا که فنر به آن متصل شده است از روی دندان یا از روی بند کنده شده باشد.
  • براکت روی دندان جلوی فک بالا (که فنر به آن فشار وارد می کند) یا شل شده باشد گره فلزی بیرون آمده باشد.
  • متوجه چرخش هر یک از دندان های جلوی دهان در نتیجه فشار شوید.
  • چنین به نظر برسد که فنر مثل قبل روان نیست یا آسیب دیده است.
  • متوجه ایجاد زخم در جایی شدید که فنر به داخل گونه ها برخورد دارد.
  • متوجه ایجاد فاصله در جایی شدید که نباید وجود داشته باشد.
  • اگر فکر می کنید فنر خیلی خوب کار کرده است و بایت شما خیلی فشرده و نامرتب شده است.

اگر فنرها را به صورت روزانه بررسی کنید و در صورتی که متوجه چیزی غیر عادی شدید به ارتودنتیست اطلاع دهید، می توانید کمک کنید درمان شما طبق برنامه پیش برود و از هر گونه پس رفت به دلیل شکستگی یا اصلاح بیش از حد اجتناب کنید.

چه مدت باید از ابزار فورسز استفاده کرد؟

فنر فورسز در کنار بریس های ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد و عموماً به مدت 3 تا 8 ماه استفاده می شوند. بر خلاف رابر بندها یا هدگیرها، نیازی نیست یادتان باشد از آنها استفاده کنید. این ابزار مثل ساعت کار می کند و با استفاده از نیروی آرام مستمری که وارد می کند کوتاه ترین زمان درمان را فراهم خواهد کرد.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز چه احساسی بوجود می آورد؟

در اینجا به بیان برخی اطلاعات مفید می پردازیم که باعث می شوند تجربه شما با فنرهای فورسز تا حد امکان ساده باشد. مانند تمام ابزارهای دیگری که برای درمان ارتودنتیک استفاده می شوند، تا زمانی که دندان های شما به ابزار ارتودنتیک جدید عادت کنند متوجه مقداری ناراحتی خواهید شد، این احساس در مورد وعده های غذایی بیشتر صدق می کند. این کاملاً عادی و طبیعی است و ظرف مدت چند روز کاهش پیدا خواهد کرد. علاوه بر اینکه باید نحوه جویدن غذا با آنها را مجدداً یاد بگیرید، چند روزی طول می کشد تا نحوه تمیز کردن آنها را نیز یاد بگیرید. اگر سوزش شما کمتر نشد و متوجه شدید فنرها شما را اذیت می کنند، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید زیرا ممکن است نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند.

فنر فورسز زمانی بهتر عمل می کند که دندان ها روی هم باشند (زیرا زمانی است که نیرو در افقی ترین مسیر خود وارد می شود). برای کمک به روی هم باقی ماندن دندان ها در طول شب و چند برابر کردن اثر گذاری فنر، ارتودنتیست احتمالاً استفاده از الاستیک های سبک بین دندان های فک بالا و پایین را در طول مدتی که خواب هستید توصیه می کند.

اگر فنر با بافت داخل گونه برخورد داشت یا زیر دندان ها گیر کرد چه باید کرد؟

این کاملاً طبیعی است که در طول مدتی که دهان به فنر عادت می کند مقداری سوزش جزئی داخل گونه ها وجود داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد سوزش توصیه می شود یک گلوله پنبه ای بین فنر فورسز و داخل گونه ها قرار دهید تا زمانی که دهان به ابزار عادت کند.

ابزار فورسز به گونه ای طراحی شده است که هنگام جویدن غذا از دندان های شما دور بماند و سر راه بایت عادی شما قرار نگیرد. اگر فک شما حرکات شدید داشته باشد، ابزار می تواند بشکند یا از بریس ها جدا شود. سعی کنید فنر خود را دستکاری نکنید، یا دهان خود را خیلی باز نکنید، زیرا می تواند موجب تخریب فنر شود. اگر هنگام بستن دهان فنر بین دندان های شما گیر می کند، دندان های خود را محکم روی آن نگذارید. گاز زدن ابزار می توند موجب شکستن آن شود یا باعث ایجاد آسیب به دندان ها یا داخل دهان شما شود.

آیا با وجود ابزار فورسز داخل دهان باز هم می توان عادی غذا خورد؟

در طول مدتی که از فنر فورسز استفاده می کنید، همیشه باید مراقب آنچه می خورید باشید. از غذاهای سفت یا چسبناک پرهیز کنیدو حتماً غذاهای با قطعات بزرگ را به قطعات کوچکتر تبدیل کنید تا به فنر شما آسیبی وارد نکند.

چگونه باید فنر فورسز را پاکسازی کرد؟

تمیز نگهداشتن ابزار ارتودنتیک فورسز و دندان ها کلید اصلی برای مراقبت از بریس های ارتودنسی و داشتن تجربه کلی مثبت از درمان ارتودنسی است. سعی کنید بلافاصله پس از خوردن هر چیزی دندان های خود را مسواک بزنید، تا ذرات غذا فرصت گیر کردن بین بریس ها یا فنرهای شما را نداشته باشند.

فنر فورسز ارتودنسی

فنر فورسز ارتودنسی

مقایسه فنرهای فورسز و رابربندها

فنرهای فورسز و رابربندها دو فلسفه ارتودنتیک متفاوت هستند. یک فلسفه ارتودنتیک معتقد است که تنها راه اصلاح اورجت و اوربایت جراحی ارتودنتیک و اصلاح نحوه قرار گیری دندان های قدامی فک بالا است. رابر بندها برای تغییر مسیر دندان های پیشین و هماهنگ سازی دندان های فک بالا و پایین با یکدیگر است. مشکلی که این فلسفه دارد این است که از آنجا که فک پایین مشکل دارد، شما در حال عقب کشیدن دندان های جلوی فک بالا برای تطبیق پیدا کردن با دندان های جلوی فک پایین هستید که در جای درست قرار دارند. به عبارت دیگر، شما در حال صاف کردن دندان ها با حرکت دندان های جلوی فک بالا برای تطبیق پیدا کردن با دندان های جلوی فک پایین هستید که برای شروع در جای اشتباه قرار دارند. در انتها شما دندان هایی صاف دارید اما نوز فک پایین شما نسبت به فک بالا در جای اشتباه قرار دارد. این باعث می شود نتیجه درمان چانه ای باشد که عقب تر از حد معمول قرار دارد، نیمرخی غیر جذاب، مجرای تنفسی احتمالاً مشکل دار، و اختلال مفصل فکی گیجگاهی، کاهش حمایت لب بالا، بینی که بزرگ تر به نظر می رسد، و صورت کشیده و باریک.

فلسفه استفاده از فنر در درمان ارتودنسی می گوید که روش بسیار بهتری برای درمان مال اکلوژن کلاس 2 برای جلو آوردن فک پایین وجود دارد. این کار می تواند با جراحی ارتوگناتیک یا می تواند با روشی کمتر تهاجمی و کم هزینه تر با استفاده از یک دست فنر ساده انجام شود. به جای فنرهای فورسز ابزارهای متحرکی نیز وجود دارند که می توانند برای جلو آوردن فک پایین استفاده شوند. این فلسفه ارتودنسی می گوید که دندان های صاف و یکدست تنها هدف درمان ارتودنسی نیستند. بسیار مهم تر است که زیبایی های صورت با مشکل مواجه نشوند و سلامت مجرای تنفسی و مفصل فکی گیجگاهی حفظ و ارتقاء داده شود.

3/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code