فضا نگهدار در ارتودنسی کودکان

اگر در منزل کودک دارید، می دانید که حوادث اتفاق می افتند! حوادث اورژانسی دندانی می توانند اتفاق بیفتند و برای کودک خردسال شما به قیمت از دست رفتن یک دندان شیری تمام شود، مدت ها قبل از آنکه دندان دائمی جایگزین آن آماده بیرون آمدن باشد. وقتی از دست رفتن زود هنگام دندان ها اتفاق می افتد، دندانپزشک یا ارتودنتیست ممکن است استفاده از فضا نگهدار را توصیه کنند. در این مقاله هر آنچه لازم است راجع به این ابزار ارتودنسی بدانید برای شما توضیح خواهیم داد.

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار چیست؟

فضا نگهدار space maintainer نوعی ابزار دندانپزشکی است که به صورت سفارشی از آکریلیک ساخته می شود. ارتودنتیست ها از فضا نگهدارهای متحرک یا ثابت استفاده می کنند.

فضا نگهدارهای متحرک شبیه ابزارهای ارتودنسی هستند و معمولاً از آکریلیک ساخته می شوند. در برخی موارد، ممکن است از یک دندان مصنوعی برای پر کردن فضایی استفاده شود که باید برای بیرون آمدن دندان دائمی حفظ شود.

فضا نگهدارهای ثابت چهار دسته هستند، فضا نگهدار یک طرفه، روکش و حلقه، دیستال شو، و فضا نگهدار لینگوال (پشت دندانی).

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدارهای یک طرفه و روکش و حلقه در یک طرف دهان قرار می گیرند تا فضای لازم برای یک دندان در یک طرف دهان را حفظ کنند. فضا نگهدار یک طرفه دور دندان می چرخد و به یک حلقه فلزی متصل است که فضا را ثابت نگه می دارد. روکش و حلقه یک روکش واقعی است که روی دندان را پوشش می دهد و به یک حلقه متصل است تا اطمینان حاصل شود فضای کافی برای دندان هایی که در حال بیرون آمدن هستند حفظ خواهد شد.

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار دیستال شو معمولاً برای حفظ فضای لازم برای بیرون آمدن دندان های مولر اول دائمی بیرون نیامده استفاده می شود. این نوع فضا نگهدار پیچیده ترین نوع فضا نگهدار است زیرا انتهای فلزی آن داخل خط لثه قرار داده می شود تا جلوی بسته شدن فضای خالی را بگیرد. لازم است یک ارتودنتیست یا دندانپزشک روی روند رشد دندان های کودک نظارت داشته باشد تا اطمینان حاصل نماید که دندان ها به درستی در حال بیرون آمدن هستند.

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار پشت دندانی معمولاً ماهیت دو طرفه دارد و می تواند به دندان های مولر چسبانده شود و یک سیم کمانی به آن متصل است که پشت دندان ها و داخل دندان های جلوی فک پایین قرار می گیرد. معمولاً از این فضا نگهدار برای نگهداشتن فضای بیش از یک دندان از دست رفته از دو طرف دهان استفاده می شود.

هر یک از این فضا نگهدارها در شرایط خاصی کاربرد دارند و اگر کودک شما قبل از موعد یک یا چند دندان شیری خود را از دست دهد، قبل از آغاز درمان در جلسه مشاوره راجع به آنها برای شما توضیح داده خواهد شد و استفاده از آنها ضروری تلقی می شود.

چرا استفاده از فضا نگهدار ضروری است؟

دندان های شیری نقش مهمی در طول دوران رشد و نمو فک کودکان شما ایفا می کنند. علاوه بر این، آنها در نحوه حرف زدن، روابط و مهارت های اجتماعی، و نیز نحوه قرار گیری دندان ها در لبخند نقش اساسی ایفا می کنند.

وقتی ارتودنتیست برای کودک شما پس از افتادن یک یا چند دندان شیری فضا نگهدار تجویز می کند، این ابزار به همه جوانب عملکردی و رشدی دهان کودک بدون هیچ مشکلی کمک می کند. بدون فضا نگهدار، دندان های باقی مانده می توانند جابجا شوند و فاصله موجود در نتیجه افتادن دندان های شیری را پر کنند. علاوه بر این استخوان فک در ناحیه دندان از دست رفته نیز می تواند رشد طبیعی خود را ادامه ندهد زیرا هیچ عامل تحریک کننده ای برای رشد آن وجود ندارد.

چگونه می توان تشخیص داد که آیا کودک به فضا نگهدار نیاز دارد یا خیر؟

همه موقعیت ها و همه بیماران با یکدیگر متفاوت هستند. بنابراین، بهترین راه برای اینکه بدانید کودک شما فضا نگهدار نیاز دارد، مراجعه به ارتودنتیست است تا با معاینات بالینی دهان و دندان های کودک تشخیص دهد آیا فضا نگهدار نیاز دارد یا خیر. بعلاوه، بر اساس موقعیت منحصر بفرد مشاهده شده از کودک شما بهترین پیشنهاد را خواهند داد. به عنوان مثال، برخی کودکانی که دندان های شیری خود را در محدوده زمانی از دست می دهند که رشد دندان های دائمی آنها آغاز شده است، ممکن است فضا نگهدار نیاز نداشته باشند زیرا به زودی دندان های دائمی بیرون خواهند آمد و فضا را پر خواهند کرد.

فضا نگهدارها چگونه عمل می کنند؟

همانطور که پیش از این اشاره شد، فضا نگهدارها معمولاً از آکریلیک (پلاستیک)، یا گاهی اوقات از فلز، ساخته می شوند. ابزار می تواند به صورت دائمی یا موقتی به دندان های مجاور تکیه داده شود. بنابراین، فضای به جا مانده از دندان از دست رفته باقی می ماند.

اگر فضا نگهدار این جای خالی را پر نکند، دندان های دیگر جابجا خواهند شد و آن را پر خواهند کرد. این منجر به بروز مشکلات دیگری خواهد شد، از جمله کج شدن دندان های باقی مانده، یا ممکن است وقتی در نهایت دندان های دائمی جایگزین دندان شیری افتاده رشد کردند نهفته باقی بمانند.

کودک باید تحت نظر ارتودنتیست باشد تا زمانی که روند بیرون آمدن دندان های دائمی آغاز شد، فضا نگهدار برداشته شود.

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

فضا نگهدار در درمان ارتودنسی کودکان

مراقبت از فضا نگهدار

چند روزی طول خواهد کشید تا کودک به وجود فضا نگهدار داخل دهان خود عادت کند. در طول این دوره کودک خود را حمایت کنید تا زمانی که کودک متوجه وجود ابزار داخل دهان خود نباشد. در طول دوره ای که فضا نگهدار در دهان قرار دارد، مراقب غذای کودک خود باشید. از دادن غذاهای جویدنی، آبنبات، و آدامس به او خودداری کنید زیرا ممکن است به فضا نگهدار آسیب بزنند.

علاوه بر این مهم است در طول دوره ای که فضا نگهدار روی دندان های کودک است توجه زیادی به بهداشت دهانی او داشته باشید. منطقه اطراف فضا نگهدار فوق العاده مستعد تشکیل پلاک های دندانی است. بنابراین، مسواک شدن و نخ دندان کشیدن درست حیاتی هستند. دستورالعمل های پزشک او برای پاکسازی و رعایت بهداشت را دنبال کنید. علاوه بر این، باید به کودک خود بگویید به فضا نگهدار خود دست نزند و از کشیدن و بازی کردن با آن خودداری کند زیرا ممکن است به ابزار خود آسیب بزند یا باعث شل شدن آن شود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code