درد لثه ها و راهکارهای درمان آن

دردناک بودن لثه ها هرگز خوشایند نیست. آنها می توانند اندکی حساس، متورم، یا قرمز شوند و خونریزی داشته باشند. عوامل مختلفی می توانند باعث درد لثه ها شوند، اما زمانی که به علت آن پی ببرید، ناراحتی تقریباً همیشه قابل درمان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل درد لثه و اقداماتی که می توانید برای تسکین آن انجام دهید، ادامه این مطلب را بخوانید.

چه چیزی باعث درد لثه ها می شود؟

درد لثه ها می تواند ناشی از تعدادی از مشکلات باشد. دانستن علت زمینه ای مهم است زیرا در این صورت می تواند به درستی درمان شود.

آفت های دهان

بیش از نیمی از جمعیت آفت های دهان را تجربه می کنند. آنها زخم های دردناکی هستند که قسمت های نرم دهان، از جمله لثه ها را تحت تأثیر قرار می دهند. آنها معمولاً ظرف یک هفته خود به خود بهبود می یابند. مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز آنها می شود، اما آنها می توانند نتیجه یک واکنش ایمنی باشند که در آن گلبول های سفید خون به سلول های دهان حمله می کنند. گاهی اوقات آفت های دهان با شرایطی مانند بیماری کرون یا کمبودهای تغذیه ای همراه هستند و ممکن است با برخی غذاهای خاص یا مواد تشکیل دهنده خمیر دندان تحریک شوند.

بیماری لثه

درد لثه ها می تواند نشانه ابتلا به بیماری لثه باشد. عفونت معمولاً ناشی از عادت های نامناسب مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است؛ علل دیگر عبارتند از دیابت، داروهای خاصی که بزاق را کاهش می دهند، و ژنتیک. ممکن است لازم باشد یک متخصص در درمان بیماری لثه، پاکسازی عمیق دهان و لثه های شما را انجام دهد. بیماری شدید لثه ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خشن

اگر خشن مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، می توانید باعث تحریک لثه های خود شوید؛ با گذشت زمان، این می تواند منجر به درد و حساسیت شود. از یک مسواک نرم استفاده کنید و برای نخ دندان کشیدن خود زمان بگذارید، و مطمئن شوید که در عین دقیق بودن، کاملاً ملایم هستید. دندانپزشک شما می تواند تکنیک مناسب را به شما نشان دهد.

استفاده از فراورده های تنباکو

افرادی که سیگار می کشند یا از فراورده های تنباکوی بدون دود مانند دیپ استفاده می کنند، دو برابر بیشتر از افرادی که تنباکو مصرف می کنند در معرض ابتلا به بیماری های لثه قرار دارند. تنباکو سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، که باعث می شود مبارزه با میکروب ها و عفونت ها، از جمله عفونت های لثه دشوارتر شود. همچنین ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا لثه های شما بهبود یابند و درمان بیماری لثه ممکن است به خوبی پیش نرود.

آلرژی به مواد غذایی

گاهی اوقات آلرژی غذایی می تواند باعث درد لثه ها شود. به عنوان مثال، افراد مبتلا به سندرم گرده میوه (PFS) که به آن سندرم آلرژی دهانی (OAS) نیز گفته می شود، ممکن است پس از خوردن برخی میوه ها و سبزیجات، از جمله سیب، متوجه خارش و تورم لثه ها، دهان، زبان و گلوی خود شوند. لثه های متورم به مرور زمان می توانند دردناک و حساس شوند. درمان PFS شامل آنتی هیستامین های بدون نسخه است.

تغییرات هورمونی

نوسانات سطوح هورمون بدن شما می تواند روی لثه های شما تأثیر بگذارد. در دوران بلوغ، افزایش هورمون هایی مانند پروژسترون می تواند جریان خون را در لثه ها افزایش دهد و منجر به بروز حساسیت و تحریک پذیری شود. تغییرات هورمونی و به طور کلی افزایش جریان خون که در دوران بارداری اتفاق می افتد می تواند باعث شود افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های دردناک لثه قرار گیرند.

زنان یائسه (افرادی که 12 ماه متوالی قاعدگی نداشته اند) و افراد پس از یائسگی نیز ممکن است به دلیل هورمون ها متوجه درد در لثه های خود شوند. اگر مشکوک هستید که هورمون های شما ممکن است باعث درد لثه های شما شده اند، با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی صحبت کنید.

آبسه دندان

دندان ترک خورده یا بیمار که باعث ایجاد عفونت باکتریایی در ریشه می شود، تحت عنوان آبسه دندان شناخته می شود. آبسه می تواند باعث بروز درد لثه ها، تورم، تب و سایر علائم شود. درمان ممکن است شامل مصرف آنتی بیوتیک، تخلیه چرک و تمیز کردن ناحیه، و یا درمان ریشه باشد.

چگونه درد لثه را در خانه درمان کنیم؟

گاهی اوقات می توان درد لثه را در خانه درمان کرد، حتی به طور موقت در زمان انتظار برای درمان دندانپزشکی. همیشه ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

غرغره کردن آب نمک داخل دهان

شستشو با آب نمک یک راه آسان و مؤثر برای کاهش درد دندان است. حتی می تواند به کنترل باکتری ها و پلاک کمک کند، که می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد.

داروهای ضد درد بدون نسخه

داروهای مسکن OTC می توانند برای درد لثه مؤثر باشند. داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID ها) مانند ادویل (استامینوفن) و موترین (ایبوپروفن) و آلیو (ناپروکسن) انتخاب خوبی هستند زیرا در آنزیمی که باعث قرمزی و تورم لثه ها می شود اختلال ایجاد می کنند.

مشخص شده است که برای دردهای متوسط ​​تا شدید، ترکیب یک NSAID و تیلنول (استامینوفن) به اندازه مصرف داروهای حاوی مواد مخدر مؤثر است. درمان های موضعی مانند ژل های بی حس کننده را می توان مستقیماً روی لثه ها اعمال کرد.

کمپرس سرد

کمپرس سرد بهتر از کمپرس گرم به تسکین درد لثه کمک خواهد کرد. هرگز کمپرس را مستقیماً روی لثه های خود قرار ندهید؛ به جای آن کمپرس را روی صورت خود قرار دهید.

روغن میخک

روغن میخک می تواند درد لثه را تسکین دهد و همچنین ممکن است به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند. این روغن حاوی ترکیبی به نام اوژنول است که یک بی حس کننده طبیعی است و همچنین دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است. چند قطره روغن را روی یک پنبه بریزید و آن را به آرامی روی نواحی دردناک لثه خود بمالید. از روغن میخک به مقدار اندک استفاده کنید- مصرف بیش از حد آن در واقع می تواند لثه های شما را تحریک کند و باعث بوجود آمدن مشکلات دیگری ایجاد شود- و از آن برای کودکان استفاده نکنید.

پیشگیری از درد لثه ها

بهترین راه برای جلوگیری از درد لثه ها، حفظ سلامت دهان است. پیشگیری شامل موارد زیر است:

• دو مرتبه مسواک زدن در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید
  • نخ دندان کشیدن روزانه
  • هر شش ماه یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی دندان ها و لثه ها
  • پرهیز از دخانیات و محدود کردن مصرف الکل
درد لثه و درمان آن

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد لثه، خونریزی یا تورم لثه دارید، یا هنگام غذا خوردن احساس ناراحتی می کنید، دندانپزشک می تواند برای بررسی علل زمینه ای، معاینه کاملی از شما انجام دهد. در مورد داروهایی که مصرف می کنید یا بیماری های مزمنی که ممکن است به آنها مبتلا باشید، مانند دیابت، به دندانپزشک خود اطلاع دهید، زیرا این عوامل می توانند سلامت دهان و دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهند.

خلاصه

درد لثه می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. مهم است که علت اصلی شناسایی شود تا بتوان به طور دقیق آن را درمان کرد. داروهای خانگی مانند داروهای OTC و شستشو با آب نمک می توانند در زمان انتظار برای درمان تسکین دهنده باشند، اما ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید.

درد لثه ممکن است با شدت آغاز نشود، اما اگر نادیده گرفته شود، می تواند مشکلات قابل توجهی در دهان و دندان های شما ایجاد کند. درمان زود هنگام کلیدی است، بنابراین در صورتی که متوجه هر گونه ناراحتی شدید، بلافاصله با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پرسش های متداول در مورد درد لثه ها

آیا کمبود ویتامین می تواند باعث درد لثه شود؟

گرچه تحقیقات بیشتری نیاز است، اما شواهدی وجود دارند که نشان می دهند کمبود ویتامین های B، C و D می تواند باعث بروز مشکلات دندانی مانند تورم و حساس شدن لثه ها شود. اگر در مورد کمبود ویتامین های احتمالی نگران هستید، با پزشک معالج خود در مورد آزمایش، اصلاح رژیم غذایی و مکمل صحبت کنید.

درد لثه چقدر طول می کشد؟

مدت زمان درد لثه متفاوت است و به علت زمینه ای و درمان هایی بستگی دارد که در صورت وجود علت های زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات داروهای OTC و داروهای خانگی می توانند تسکین دهنده باشند، اما این معمولاً موقتی است تا زمانی که علت زمینه ای برطرف شود.

چگونه درد لثه بعد از تمیز کردن دندان ها را تسکین دهیم؟

درد لثه ها پس از تمیز کردن دندان معمول است، بخصوص اگر پلاک زیادی وجود داشته باشد. سعی کنید غذاهای نرم تر بخورید و چندین بار در روز داخل دهان خود آب نمک غرغره کنید، که می تواند به کاهش درد و تسریع روند بهبودی کمک کند. دندانپزشک شما ممکن است دهانشویه تجویز کند، یا ممکن است به شما توصیه کند که داروهای OTC مانند ادویل یا تیلنول مصرف کنید.