اهمیت و چگونگی بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

لکه های سفید روی دندان ها گاهی اوقات به صورت طبیعی بوجود می آیند یا اینکه ممکن است نتیجه استفاده برخی محصولات خاص مانند فلوراید باشند. مقدار زیاد فلوراید می تواند موجب بروز فلوئوروزیس دندانی شود، که مشخصه ویژه آن ظاهر شدن لکه روی دندان ها است. گرچه ابزارهای ثابت ارتودنسی (بریس ها) منشاء گیر کردن ذرات غذا و پلاک های دندانی هستند، این امکان وجود دارد که بتوان با رعایت خوب بهداشت دهان و پیگیری برخی قوانین اساسی خاص، دندان ها و ابزار خود را در طول درمان ارتودنسی تمیز نگهداشت.

برخی حقایق در مورد بهداشت دهان و درمان ارتودنسی

باکتری موجود در پلاک های دندانی که روی دندان ها انباشته می شود موجب بروز پوسیدگی دندان ها و دی کلسیفیکاسیون (از بین رفتن مواد معدنی روی سطح دندان ها) و بروز لکه روی سطح دندان ها می شود. باکتری ها اسید تولید می کنند، که به تدریج موجب حل شدن سطح دندان ها می شود. این می تواند منجر به از بین رفتن مواد معدنی سطح دندان ها (لکه های سطحی) و در نهایت بروز پوسیدگی شود. گرچه تفاوت های فردی خاصی در احتمال بروز پوسیدگی های دندانی وجود دارد، اما بهترین راه برای پرهیز از پوسیدگی و لکه های دندانی رعایت بهداشت دهان و دنبال کردن دستور العمل های بهداشتی است که در ابتدای درمان به شما داده شده اند. تکنیک های صحیح بهداشتی دهان برای شما توضیح داده خواهند شد تا این اطمینان بوجود بیاید که آنها را متوجه شده اید.

  • ابزارهای ارتودنسی به خودی خود موجب پوسیدگی، دی کلسیفیکاسیون، یا بیماری لثه نمی شوند، بلکه ممکن است عامل باقی ماندن ذرات غذا و پلاک های دندانی باشند.
  • لکه های پوسیده و نقاط دی کلسیفیه شده در نتیجه فعالیت باکتری در پلاک های دندانی بوجود می آیند که روی دندان ها انباشته می شوند.
  • اگر این باقی مانده ها به طور کامل زدوده نشوند، ممکن است مشکلاتی مانند دی کلسیفیکاسیون یا تغییر رنگ دندان ها و عفونت لثه ها بروز پیدا کنند.
  • نقاط دی کلسیفیه شده، که به شکل نقاط سفید رنگ روی دندان ظاهر می شوند، اگر بهداشت دهان بهبود داده نشود می توانند پیشرفت کنند و به پوسیدگی تبدیل شوند.
  • گرچه ممکن است تفاوت هایی بین افراد مستعد پوسیدگی دندانی وجود داشته باشد، اما بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی ها و لکه های روی دندان ها دنبال کردن دستور العمل های بهداشتی دهانی است که ارتودنتیست به شما می دهد.
  • در ابتدای درمان، با توضیح در مورد تکنیک های صحیحی که باید استفاده کنید، دستورالعمل های بسیار دقیقی برای درست مسواک زدن و رعایت بهداشت دهان به شما داده خواهد شد. انواع مختلف مسواک ها به شما معرفی خواهند شد تا همه ابزارهای ضروری برای داشتن بهداشت خوب دهانی را در اختیار داشته باشید.
  • توصیه و اصرار ما بر ادامه مراجعات منظم به دندانپزشک عمومی در طول درمان ارتودنسی می باشد، تا اطلاعات بیشتری در مورد سلامت دهان خود کسب کنید.

صرف نظر از اینکه قبل از کار گذاری بریس ها چقدر خوب دندان های خود را پاکسازی کرده اید یا آمادگی داشته اید، تنها بهداشت دهانی کافی در طول کل روند درمان آنها را تمیز نگه خواهد داشت. ما دندان های شما را صاف و همراستا می کنیم، اما مراقبت از آنها و ابزارها به عهده خود ما می باشد! خوب مسواک بزنید و شما قادر خواهید بود تا مراقبت های بهداشتی مشارکت داشته باشید.

پلاک های دندانی: یک اتفاق بزرگ برای دندان های شما!

  • انواع مختلف باکتری ها وجود دارند که به طور معمول داخل دهان وج.د دارند. در حقیقت، دهان مکانی داخل بدن انسان است، جایی که گسترده ترین انواع باکتری ها وجود دارند! این باکتری ها معمولاً روی سطح دندان ها یافت می شوند. مدتی کوتاه پس از مسواک زدن، یک بیوفیلک متشکل از پروتئین های بزاق روی سطح دندان های شما شکل می گیرد.
  • این فیلم اجازه می دهد مقداری از باکتری ها با یکدیگر پیوند بخورند و به سطح دندانها متصل شوند. متعاقباً، دیگر انواع باکتری ها به نخستین باکتری ها ملحق می شوند تا یک “جامعه” میکروبی تشکیل دهند که به سرعت بزرگتر و بزرگتر می شود. باکتری ها در عوض یک ماتریس ارگانیک تشکیل می دهند که از آنها در برابر محیط بیرون محافظت می کند.
  • اگر هیچ چیز مینع رشد و تولید باکتری ها نشود، اجتماع میکروبی رشد خواهد کرد، تا جایی که ظرف چند ساعت با چشم غیر مصلح قابل مشاهده خواهد بود. این ماده سفید یا مایل زردی است که گاهی اوقات روی دندان ها قابل مشاهده است!
  • تنها اعمال مکانیکی مانند مسواک زدن دندان ها می تواند به زدودن این باکتری ها کمک کند. بد مسواک زدن نه تنها مقداری باکتری، بلکه ذرات غذایی را روی دندان ها به جا می گذارد که باکتری ها از آن تغذیه می کنند (بویژه قند).
بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

تارتار دندانی

  • علاوه بر همه اینها، متابولیزم باکتری ها اسیدی تولید می کند که مینای دندان ها را مورد حمله قرار می دهد و موجب حل شدن سطح آن و از بین رفتن مواد معدنی و بروز حفره های دندانی می شود. اگر پلاک به میزان کافی روی سطح دندان های شما باقی بماند، ممکن است مواد معدنی موجود در بزاق دهان را به کار ببندد و بسیار محکم شود. پس از آن تارتار یا رسوب دندان نامیده می شود.
  • در این مرحله، پلاک (تارتار) معدنی شده نمی تواند با مسواک زدن ساده زدوده شود و نیاز به ابزارهای تهاجمی تری مانند جرمگیری مکانیکی یا آلتراسونیک توسط دندانپزشک خواهد داشت.

نه تنها دندان ها، بلکه زبان!

باکتری های موجود در پلاک های دندانی و تارتار که به سطح لثه ها نزدیک هستند به تدریج موجب بروز التهاب لثه می شوند (که به صورت قرمزی یا خونریزی قابل مشاهده است) که به تدریج موجب تحلیل لثه خواهد شد و ممکن است استخوانی را تحت تأثیر قرار دهد که دندان ها را حمایت می کند (بیماری پریودنتال). بهترین راه برای پرهیز از این مشکلات شکستن هر چه سریع تر زنجیره واکنش عفونت باکتریایی با عادات خوب دهانی است.

بهداشت و تکنیک مسواک زدن

پس از هر وعده غذایی یا میان وعده ای، دندان ها باید با دقت مسواک زده شوند.

  • یک تکنیک خوب مسواک زدن مستلزم زمان و تمرین کردن برای کسب مهارت است (طول مدت مسواک زدن باید تقریباً 2 دقیقه باشد).
  • ما استفاده از مسواک دارای سری کوچک و فرچه نرم را توصیه می کنیم زیرا آنها کمتر به لثه ها آسیب وارد می کنند.
  • گرچه مسواک های “ارتودنتیک” وجود دارند، اما هر مسواک دارای فرچه نرمی آنقدر کوچک هست که کافی خواهد بود.
  • مهم است حین مسواک زدن فشار کافی اعمال کنید تا فرچه های مسواک را روی بافت لثه خود احساس کنید.
  • در برخی موارد خاص، مسواک های برقی ممکن است بسیار مفید باشند. مدل های بسیاری در بازار موجود هستند اما برخی از آنها عملکردی بهتر از بقیه دارند.
  • اگر می خواهید مسواک برقی استفاده کنید، مسواک های آلتراسونیک را توصیه می کنیم که آلتراسوند تولید شده توسط لرزش های زیاد می توانند به درون مناطقی نفوذ کنند که دسترسی به آنها دشوارتر است.

ابزارهای بهداشتی دیگر

برخی ابزارهای بهداشتی خاص وجود دارند که مراقبت از دندان ها با بریس ها را راحت تر می کنند.

  • فلاس تریدر برای بریس ها و مسواک های بین دندانی دسترسی به بین دندان ها و براکت ها و زیر سیم های کمانی را ساده تر می کنند. اگر لثه های شما حین مسواک زدن به راحتی دچار خونریزی می شوند یا سوزش و درد دارند، به ارتودنتیست خود اطلاع دهید تا علت را ارزیابی کند.
بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

مسواک یا نخ دندان؟

  • پایه و اساس بهداشت خوب دهانی مسواک زدن است اما تأکید ما روی استفاده از نخ دندان نیز می باشد.
  • قطعاً استفاده از نخ دندان با بریس ها بسیار دشوارتر است اما شما می توانید با استفاده از فلاس تریدر این کار را راحت تر انجام دهید.
  • نخ دندان باید مکمل تکنیک مسواک زدن خوب باشد اما نمی تواند جایگزین آن باشد.

در اینجا برای شما توضیح می دهیم چرا ما اینقدر روی استفاده از نخ دندان با ابزارهای ارتودنسی تأکید داریم:

  • افراد زمان زیادی را صرف نگهداری از دندان ها و ابزارهای ارتودنسی خود می کنند، که کاملاً طبیعی است.
  • با این حال، خواه آنها مسواک استفاده کنند، یا نخ دندان، یا هر ابزار بهداشتی دیگری، آنها به ندرت زمان زیادی روی تکمیل این وظایف می گذارند و تنها دندان های خود را مسواک می زنند.
  • تا زمانی که افراد بسیار دقیق نباشند و زمان برای درست مسواک زدن صرف نکنند، و پس از آن نخ دندان استفاده نکنید، نتیجه اغلب این است که سریع تر مسواک می زنند و نخ دندان به صورت ناکامل استفاده می شود، که کیفیت نگهداری را کاهش می دهد، زیرا مسواک زدن خوب، کامل، و دقیق پایه و اساس بهداشت خوب دهانی است.
  • ما بر علیه استفاده از نخ دندان و دیگر ابزارهای کمکی بهداشتی نیستیم اما اگر آنها استفاده می شوند، زمانی که برای بهداشت دهان سپری می شود باید متعاقباً افزایش داده شود تا حداکثر استفاده از این روش های تکمیلی به عمل بیاید.

در انتها، خوب مسواک زدن جایگزین یا جبرانی برای مسواک زدن نیست بلکه می تواند مفید باشد. به خاطر داشته باشید… نیاز نیست همه دندان های خود را خوب مسواک بزنید، بلکه تنها آنهایی که می خواهید نگهدارید.

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

دلایل “واقعی” … و راه حل ها!

این علم راکت ها نیست، اکثر افراد مشکل بهداشت دهان دارند، خواه از بریس ها استفاده می کنند یا خیر، می توان آنها را به سه دلیل اصلی سرزنش کرد:

تکنیک بد: تکنیک مسواک زدن ناکافی یا نامناسب است.

  • آنها زمان کافی برای مسواک زدن صرف می کنند اما به مناطق حیاتی در لبه های لثه ها، پشت سیم ها، و اطراف براکت ها دسترسی ندارند تا پلاک ها و ذرات غذا را برطرف کنند.
  • مهم است در طول مسواک زدن فرچه آن را روی لثه ها فشار دهند تا حین مسواک زدن آنها را به خوبی ماساژ دهند.
  • حرکات دورانی را به صورت آرام روی تمام سطوح دندان ها انجام دهید.
  • حرکات عمودی مسواک از لثه رو به دندان ها را انجام دهید.
  • از افقی مسواک زدن دندان ها به صورت رفت و برگشتی خودداری کنید تا احتمال ساییدگی دندان ها و لثه ها را به حداقل برسانید.
  • برای بروز کمترین آسیب به لثه ها از مسواک دارای فرچه نرم استفاده کنید.
  • بهتر است از مسواک های دارای سری کوچک استفاده کنید.
  • مسواک های برقی می توانند استفاده شوند، اما همین اصول برای آنها نیز صدق می کند (دسترسی به مناطق پلاک و طول مدت مسواک زدن).
  • فشار مسواک زدن: مطالعات نشان داده اند که بهترین فشار برای مسواک زدن حدود 150 گرم است که برابر با وزن یک پرتقال است. مسواک زدن با فشار خیلی زیاد می تواند به لثه ها و دندان ها آسیب وارد کند.

مدت مسواک زدن بسیار کوتاه است.

  • در برخی موارد خاص، تکنیک مسواک زدن خوب است، اما طول مدت مسواک زدن بسیار کوتاه است تا همه دندان ها را پوشش دهد.
  • اکثر متخصصان موافق هستند که مسواک زدن کافی باید حداقل 2 دقیقه طول بکشد.

تعداد دفعات ناکافی مسواک زدن.

  • فرد ممکن است تکنیک خوبی برای مسواک زدن داشته باشد (همانطور که قبلاً توضیح داده شد)، مدت زمان مسواک زدن نیز کافی باشد، اما تعداد دفعات مسواک زدن او کافی نباشد. بدتر اینکه اگر مسواک زدن به طور نامنظم و با استفاده از تکنیک بد و مدت کوتاه انجام شود. پس از هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنید، مخصوصاً قبل از رفتن به رختخواب.

مطمئن شوید تکنیک خوبی برای مسواک زدن انتخاب کنید و مدت زمان کافی صرف انجام آن کنید و به طور منظم آن را انجام دهید تا احتمال از بین رفتن مواد معدنی سطح دندان ها، پوسیدگی های دندانی، و مشکلات لثه ها را به حداقل برسانید.

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

وقتی مسواک می زنید، تمام سطوح دندان ها، اطراف براکت ها و پشت سیم ها را مسواک بزنید.

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

مسواک های بین دندانی انعطاف پذیر کوچک اجازه می دهند شما به بین همه اجزاء ابزار ارتودنسی خود دسترسی پیدا کنید تا پلاک ها و ذرات غذا را برطرف کنید.

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

بهداشت دهان در طول درمان ارتودنسی

ابزارهای کمکی مانند فلاس تریدر به شما اجازه می دهند طی درمان ارتودنسی راحت تر از نخ دندان استفاده کنید.

ازچه مسواک هایی باید استفاده کرد؟

مسواک های متعددی در بازار هستند که هر یک دارای ویژگی های خاصی می باشند که به گفته تولید کننده آنها منحصربفرد، کارآمد، جدید، که قیمت بالای آنها را توجیه می کندً

مسواک های دستی معمولی در اندازه ها، بلنداها، اشکال، و طراحی های ارگونومیک مختلف، دارای فرچه های نرم، فرچه های سفت، و غیر وجود دارند. چگونه می توان از بین همه آنها انتخاب کرد؟

ما بر این باوریم، مهم ترین نکته مهمی که باید مد نظر قرار گرفته شود اندازه سر مسواک، و مقدار سفتی فرچه آن است.

  • مسواک دارای فرچه نرم را انتخاب کنید؛ این کار احتمال آسیب به لثه ها یا مینای دندان ها را به حداقل خواهد رساند، اگر تکنیک مسواک زدن شما خیلی تهاجمی باشد.
  • اندازه سری مسواک باید اجازه دهد شما به راحتی به هر منطقه ای از دهان دسترسی پیدا کنید. بنابراین استفاده از مسواک های کوچک تر راحت تر از مسواک های بزرگتر است.

افراد بزرگسال به راحتی می توانند از مسواک کودکان استفاده کنند اما برعکس آن صحیح نیست.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code