دیباندینگ یا برداشتن براکت ها از روی دندان ها

پس از یک دوره زمانی طولانی و شاید طاقت فرسای استفاده از بریس های ارتودنسی، شما در حال نزدیک شدن یه لحظه حقیقت می باشید. ارتودنتیست شما گفته است جلسه بعد بریس های شما را از روی دندان های شما برخواهد داشت. برای آماده سازی برای این فرایند، تا می توانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید، تا بدانید پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها چه انتظاری باشد داشته باشید.

آماده سازی برای برداشتن براکت ها

از تاریخ دقیق این فرایند اطلاع داشته باشید.

مهم است در مورد تاریخ دقیقی که براکت ها از روی دندان ها برداشته خواهند شد اطلاع داشته باشید تا بتوانید خود را برای آن آماده کنید. این لحظه بزرگی است. هیچ زمان تعیین شده ای برای برداشتن براکت ها از روی دندان ها از ابتدای آغاز درمان وجود ندارد، اما ارتودنتیست می تواند مدتی نزدیک به آن به شما زمان آن را اعلام کند. پس از اطمینان از زمان برداشتن براکت ها از روی دندان ها، می توانید حتی ویدئوهایی که در مورد آن موجود هستند را تماشا کنید اما به خاطر داشته باشید تجربه هر کسی می تواند متفاوت باشد.

برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

بدانید که ممکن است فرایند برداشتن براکت ها به تعویق بیفتد.

گرچه ممکن است ارتودنسیت به شما گفته باشد که براکت های شما جلسه بعد از روی دندان ها برداشته خواهند شد، اما این احتمال وجود دارد که وقتی مراجعه می کنید به شما بگوید باید این فرایند برای شما به تعویق بیفتد. ارتودنتیست بهترین تخمین ممکن را می زند، اما قطعی نیست.

  • این امکان وجود دارد که بین دو جلسه مراجعه به ارتودنتیست دندان های شما جابجایی غیر منتظره ای داشته اند.
  • یا اینکه ممکن است به اندازه ای که انتظار می رفته است حرکت نکرده باشند و نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. حتی یک یا دو هفته می توانند تفاوت چشمگیری در نتایج نهایی بوجود بیاورند.
  • در صورتی که این اتفاق رخ دهد، ناامید نشوید. آنها بالاخره خارج خواهند شد، تنها کافی است مدت کوتاهی صبر کنید.

مطمئن شوید بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت می کنید.

در طول کل دوره ای که شما از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید باید بهداشت دهانی خود را به خوبی رعایت کنید. اینکه دندان های شما بدون بریس ها چگونه به نظر می رسند به این بستگی خواهد داشت که چقدر خوب از آنها مراقبت کرده اید. اگر شما کار خود را به خوبی انجام نداده باشید، ممکن است لکه های زرد رنگ تارتار روی دندان های شما قابل مشاهده باشند. اجازه ندهید احمال شما در رعایت بهداشت دهان باعث شود از دیدن نتیجه نهایی درمان احساس خوبی نداشته باشید.

چند عکس از لبخند و دندان های خود بگیرید.

گرفتن تعدادی عکس از خودتان در آخرین روزهایی که از بریس های ارتودنسی استفاده می کنید می تواند خوب باشد. شما می توانید از این عکس ها به عنوان تصاویر “قبل” استفاده کنید و آنها را با تصاویر جدید خود پس از برداشتن براکت ها از روی دندان ها مقایسه کنسد . دریافت بریس های ارتودنسی یک اتفاق بزرگ است، بنابراین باید آن را در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید.

برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

آنچه باید در مورد فرایند برداشتن براکت های ارتودنسی بدانید

این فرایند چقدر طول می کشد؟

هیچ بازه زمانی ثابتی برای برداشتن براکت ها از روی دندان ها وجود ندارد. تنها چیزی که می توانید از آن اطمینان داشته باشید این است که خیلی سریع تر از فرایند نصب آنها روی دندان ها انجام خواهد شد. باید پیش بینی کنید برای برداشتن همه براکت ها از روی دندان ها و کارهای بعدی، حدود 1 ساعت در مطب باشید.

  • برداشتن بریس ها می تواند تنها چند دقیقه طول بکشد.
  • پس از برداشتن بریس ها، کار بیشتری هست که ارتودنتیست باید انجام دهد.

بدانید چگونه آنها برداشته می شوند.

برای برداشتن بریس ها ارتودنتیست از پلایرهای خاصی برای فشردن آرام هر براکت استفاده خواهد کرد. با این کار براکت از دندان جدا خواهد شد. اغلب براکت ها به صورت یک تکه کنده می شوند، و این کار برای همه دهان شما تکرار خواهد شد. برخی براکت های سرامیکی به گونه ای طراحی شده اند که هنگام کنده شدن از روی دندان ها شکسته می شوند.

  • در صورت شنیدن صدای شکستن یا هر صدای دیگری، تنها بدانید این کاملاً طبیعی است. نگران نشوید اگر صدایی شبیه آن شنیدید.
  • در صورت داشتن بندهایی اطراف تک تک دندان ها، ارتودنتیست آنها را با پلایرها برخواهد داشت.
  • زمانی که براکت ها و بندها برداشته می شوند شما مقداری فشار احساس خواهید کرد، اما درد بسیار اندک و یا حتی ممکن است دردی وجود نداشته باشد.
برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

برای مقداری تراشیدن روی دندان ها آماده باشید.

پس از برداشتن بریس ها، مقداری از چسب روی دندان ها باقی خواهد ماند. ارتودنتیست شما با خراشیدن آنها را با ابزارهای خاصی برخواهد داشت. عموماً، این پاکسازی دندان ها بسته به مقدار چسبی که روی دندان ها وجود دارد نباید بیشتر از حدود پنج دقیقه طول بکشد.

  • بسته به دندان های شما، ممکن است شما مقداری حساسیت در طول این فرایند احساس کنید.
  • ممکن است از دیدن دندان های جدید خود ناامید شوید، اما صبور باشید.

اخیراً تکنیک هایی ابداع شده اند که به زدودن کامپوزیت های باقی مانده روی دندان ها طی فرایند دیباندینگ، با توجه به زمان مورد نیاز، بقایای کامپوزیت، و مواد از دست رفته سطح دندان کمک می کنند. پس از درمان ارتودنسی، سطح مینای دندان باید تا جایی که امکان دارد، به وضعیت اصلی خود بازگردد، بدون آنکه هیچ چسبی روی سطح دندان باقی بماند و به آن آسیبی وارد شود.

تاکنون هیچ توافقی روی یک تکنیک مؤثر برای زدودن مواد باندینگ باقی مانده پس از برداشتن براکت ها از روی سطح دندان ها وجود ندارد. علیرغم راهکارهای متفاوتی که در اقدامات روزانه صورت می گیرد، مته های تنگستن ابزار ترجیحی برای زدودن باقی مانده های کامپوزیت از روی دندان ها می باشند. مته های کاربید تنگستن در زدودن کامپوزیت های باقی مانده مؤثر هستند اما منجر به زبر شدن سطح دندان ها می شود. بنابراین، برای پرهیز از چسبیدن باکتری ها به سطح دندان ها، پولیش مینای دندان نیاز است. خواص فلورسانس مواد شیمیایی لومینسانس و ساختارهای دندان در طول موج 405 نانومتر متفاوت است. بنابراین، فلورسانس می تواند ابزاری خوب برای استفاده به عنوان روش غیر تهاجمی برای تشخیص کامپوزیت ها باشد.

تا حد امکان باید از ایجاد هر گونه خراش روی دندان ها پرهیز شود، زیرا آنها چسبیدن باکتری ها را افزایش می دهد و نمی تواند با پولیش کردن نیز از بین برود. استفاده نادرست از مته ها در زاویه خطی و روی مناطق گردنی دندان می تواند منجر به ایجاد شیارهای قابل مشاهده روی سطح دندان ها شود و فشار روی مینای دندان به مهارت ارتودنتیست بستگی دارد. این فرایند بدون هیچ دردی انجام می شود.

برخی افراد پس از برداشته شدن براکت ها از روی دندان ها احساس می کنند دندان های آنها باریک تر شده اند. ممکن است لثه های آنها مقداری سوزش یا التهاب داشته باشند که پس از چند روز از بین خواهند رفت.

انتظار داشته باشید برای ساخت ریتینر از دندان های شما قالب گیری شود.

پس از برداشتن بریس ها و پاکسازی دندان ها از چسب های اضافی، به احتمال زیاد ارتودنتیست کار ساختن ریتینر را برای شما آغاز خواهد کرد. تقریباً همه افرادی که بریس های آنها برداشته می شود نیاز دارند پس از آن از ریتینر استفاده کنند.

  • در برخی موارد، ریتینر می تواند ثابت باشد، به این معنا که ارتودنتیست شما یک سیم فلزی یا فایبرگلاس را پشت دندان های جلوی شما خواهد چسباند.
  • ارتودنتیست ممکن است برای ریتینرهای پس از بریس های شما حدود یک هفته قبل از روزی که قرار است برداشته شوند کار قالب گیری را انجام دهد.
  • یا ممکن است این کار را یک هفته پس از برداشتن براکت ها انجام دهد.
برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

برداشتن براکت‌های ارتودنسی (دیباندینگ)

پس از برداشتن براکت ها چه اتفاقی می افتد؟

برای استفاده از ریتینرها برای مدتی آماده باشید.

اصلاً تعجب نکنید هنگامی که ارتودنتیست کار اندازه گیری برای ساخت ریتینر را برای شما آغاز می کند. مهم است از ریتینر استفاده کنید تا دندان های شما در محل جدید خود باقی بمانند، و اغلب ارتودنتیست استفاده از ریتینر به مدت یک سال پس از برداشتن بریس ها توصیه می کند. اما زمان برای افراد مختلف متفاوت است.

  • نحوه عملکرد ریتینر به این شکل است که با برداشتن تدریجی “حافظه” چگونه به نظر رسیدن دندان ها، به معنای واقعی کلمه شکل جدید نحوه قرار گیری دندان های شما را “حفظ” می کند تا دندان های شما نتوانند به شکل اولیه خود باز گردند.
  • نیاز خواهد بود به خوبی از ریتینر خود مراقبت کنید.
  • این شامل پاکسازی صحیح آن، و گم نکردن آن است.
  • مطمئن شوید ریتینر خود را طبق دستور ارتودنتیست خود استفاده می کنید، در غیر اینصورت همه نتایج خوب شما از بین خواهند رفت.

به ریتینر جدید خود عادت کنید.

دریافت ریتینر می تواند مقداری چالش برانگیز باشد و مقداری زمان می برد تا به آن عادت کنید، اما این یک بخش مهم از فرایند صاف و یکدست کردن دندان ها می باشد. ریتینر احساس عجیبی داخل دهان بوجود می آورد، و ممکن است حرف زدن برای شما دشوار باشد، یا متوجه شوید که نوک زبانی حرف می زنید.

  • بهترین راه برای پرداختن به این مشکل این است که خیلی زیاد حرف بزنید و آواز بخوانید تا به ریتینر خود عادت کنید.
  • این کار را انجام دهید، و نوک زبانی حرف زدن شما ظرف چند روز برطرف خواهد شد.
  • اگر متوجه شدید آب دهان شما افزایش یافته است و با آبریزش شدید دهان مواجه شدید، نگران نباشید، این بخشی از سازگاری است و باید چند روز دیگر نیز ادامه یابد.
  • حتماً باید ریتینر خود را طبق دستور العمل های ارتودنتیست خود استفاده کنید. پس از مدتی، شما مجبور خواهید بود از آن تنها در طول شب استفاده کنید.

پس از برداشتن بریس ها از دندان های خود مراقبت کنید.

مستقیماً به سراغ غذاهای جویدنی نروید که با بریس ها قادر به خوردن آنها نبودید. به دندان های خود مقداری زمان بدهید تا عادت کنند و بهبود پیدا کنند. با ارتودنتیست خود در مورد نحوهمراقبت از دندان ها پس از برداشتن بریس ها صحبت کنید. هر چه شما دستور العمل های ارتودنیست را بهتر دنبال کنید دندان های شما اوضاع بهتری خواهند داشت، و زودتر قادر خواهید بود از شر ریتینر راحت شوید.

  • مینای دندانی کهبه تازگی براکت از روی آن برداشته شده است به خشکی بسیار حساس خواهد بود، بنابراین حداقل یک ماه صبر کنید قبل از آنکه برای هر گونه فرایند سفید کردن یا بلیچینگ اقدام کنید.
  • با دندانپزشک خود در مورد روشی بی خطر برای سفید کردن هر گونه لکه روی دندان های خود گفتگو کنید که از بریس ها به جا مانده اند. روش های متعددی برای سفید کردن دندان ها وجود دارد، از جمله برخی راهکارهای خانگی که نیازی به استفاده از مواد شیمیایی ندارند.

به خاطر داشته باشید شما همچنان باید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

وقتی بریس های شما برداشته می شوند و در حال استفاده از ریتینرها هستید، شما هنوز هم به مراجعه منظم به ارتودنتیست نیاز خواهید داشت. آنها دندان های شما را چک می کنند تا مطمئن شوند آنها در جای خود باقی مانده اند و لبخند شما عالی به نظر می رسد.

اگر به دنبال متخصص ارتودنسی و مشکلات فک هستید با ما تماس بگیرید…

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code