درمان ارتودنسی و بارداری

بارداری می تواند موجب بروز تغییرات فیزیکی زیادی در زنان شود که می تواند فراتر از برجسته شدن شکم در نتیجه رشد جنین باشد. گرچه بسیاری از این تغییرات چندان ناخوشایند نیستند، مانند ضخیم و درخشان شدن موها شود، اما برخی از آنها ممکن است بسیار ناخوشایند باشند، مانند جابجا شدن دندان ها و مشکلات لثه ها.

خبر خوب این است که درمان ارتودنسی در طول بارداری می تواند به کاهش و مدیریت برخی از این مشکلات کمک کنند، و هیچ دلیلی برای به تأخیر انداختن یا به حالت تعلیق در آوردن درمان، تنها به دلیل باردار بودن شما وجود ندارد.

درمان ارتودنسی در طول دوران بارداری

از آنجا که تعداد زنانی که در طول دوران بزرگسالی زندگی خود به دنبال درمان ارتودنسی هستند رو به افزایش است، طبیعی است که بسیاری از آنها زمانی برای دریافت بریس های ارتودنسی اقدام می کنند در سنین باروری به سر می برند.

اگر فکر بچه دار شدن را در سر می پرورانید یا در طول مدتی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارید متوجه شوید که باردار شده اید، باید یک سری نکات را بدانید:

باردار شدن خود را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید

مانند هر فرایند پزشکی دیگری، در صورتی که متوجه شدید باردار هستید، باید این موضوع را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید تا مراقبت های شما را بر اساس آن برنامه ریزی کند. خبر خوب این است که بعید است بارداری روی بریس ها، تنظیمات آنها، یا جلسات بهداشتی منظم تأثیری داشته باشد یا بالعکس، اما قطعاً روی اینکه آیا نیاز به کشیدن دندان، بی حسی، یا گرفتن تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس خواهید داشت یا خیر تأثیر خواهد داشت. با این تفاصیر، شما باید از برخی مسائل خاص دندانی که در طول درمان ارتودنسی احتمالاً روی درمان ارتودنسی شما تأثیر می گذارند باید آگاه باشید.

یکی از این شرایط ژنژیویت بارداری است. حدود 40 درصد از زنان باردار برخی از اشکال بیماری ژنژیویت را دارند که نخستین مرحله از بیماری لثه پیشرفته می باشد. به دلیل افزایش سطوح هورمون ها در طول دوران بارداری، ممکن است نسبت به قبل بیشتر به پلاک های دندانی حساس باشید، که موجب تورم و خونریزی لثه ها می شوند.

علاوه بر این، با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید تا بدانید آیا هیچ شرایط منحصر بفردی وجود دارد که ممکن است به شما مربوط شود یا خیر.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

از خوردن غذاهای چسبناک پرهیز نمایید.

حتی هوشیارترین زنان نسبت به سلامت متوجه تغییر رژیم غذایی خود در طول دوران بارداری می شوند، زیرا مدام ویار غذاهای خاص داشتن در کنار نیاز به مدام غذا خوردن یک اتفاق شایع است. ما می دانیم که شما باید برای دو نفر غذا بخورید، اما فراموش نکنید در این صورت، هنگام استفاده از بریس های ارتودنسی سعی کنید از آجیل ها، پاپ کورن، یخ، خوراکی های چسبناک مانند تافی یا آدامس بادکنکی، و چیزهایی که احتمال دارد به درمان ارتودنسی شما آسیب وارد کنند دور بمانید، و اگر زیاد غذا می خورید، وقتی نوبت به بهداشت دهان می رسد خیلی محتاط و دقیق عمل کنید. میان وعده های مغذی را انتخاب کنید تا دندان های خود و کودک در حال رشد خود را سالم نگهدارید.

حالت تهوع های صبحگاهی

برای بسیاری از زنان، حالت تهوع های صبحگاهی یکی از عوارض جانبی ناخوشایند و عادی بارداری است، که می تواند روی دندان ها نیز تأثیر منفی داشته باشد. اگر از تهوع های صبحگاهی رنج می برید، پس از هر بار استفراق کردن دهان خود را با آب بشویید تا از تأثیرات منفی اسید معده روی دندان ها بکاهید.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

بهداشت دهان و بارداری

بهداشت دهان همواره مهم است، اما در دوران بارداری از اهیمت ویژه ای برخوردار است. زنان باردار اغلب متوجه می شوند که بیشتر مستعد مسائل و مشکلات پریودنتال مانند بیماری لثه، افزایش حساسیت دندان ها و لثه ها، و خونریزی لثه ها هستند.

این اتفاق تا میزان زیادی به دلیل افزایش سطح استروژن و پروژسترون در طول دوران بارداری رخ می دهد که نحوه واکنش دندان ها به پلاک ها و باکتری ها را تحت تأثیر قرار می دهد، و به این معنا است که مراقبت از دندان ها به یک اولویت تبدیل می شود. از آنجا که وجود بریس های سنتی می تواند حتی باعث شود تمیز نگه داشتن دندان ها دشوارتر شود، وقتی شما در طول دوران بارداری تحت درمان ارتودنسی نیز قرار دارید، باید نسبت به بهداشت دهان بسیار دقیق تر باشید. چکاپ های دندانی و جلسات پاکسازی منظم در کنار مراجعه به ارتودنتیست حیاتی هستند.

علاوه بر این، طی درمان ارتودنسی، پس از هر بار تنظیم بریس ها، مقداری درد احساس می شود. در طول بارداری، افزایش جریان خون ممکن است حتی باعث شود لثه های شما نسبت به لمس حساس تر، متورم تر، و حتی دردناک تر نیز شوند، که موجب افزایش ناراحتی می شود. از آنجا که شما در طول دوران بارداری نمی توانید از داروهای مسکن OTC استفاده کنید، گذاشتن کیسه یخ روی موضع درد و خوردن غذاهای نرم باید به کاهش درد پس از تنظیمات کمک کند.

ارتودنسی در دوران بارداری

ارتودنسی در دوران بارداری

جابجایی دندان ها در طول دران بارداری

اصلاً عجیب و غیر عادی نیست که برخی زنان در اواخر ماه های بارداری خود یا درست پس از تولد فرزند خود متوجه می شوند دندان های آنها جابجا شده اند.

تصور می شود این جابجایی ها با ترشح هورمون ریلکسین ارتباط داشته باشد. ریلکسین به آماده سازی بدن برای به دنیا آوردن کودک کمک می کند، اما بعلاوه ممکن است الیاف پریودنتال لیگامان را نیز تحت تأثیر قرار دهد و موجب شل شدن آن شود که اجازه خواهد داد دندان های جابجا شوند.

برعکس، اگر ما از قبل بریس ارتودنسی داشته باشید، این روند ممکن است فرایند جابجایی دندان ها را تسریع بخشد. نکته منفی نیز این است که اگر درمان ارتودنسی شما قبل از وضع حمل به اتمام رسیده باشد ممکن است متوجه تغییرات ناخوشایندی شوید.

گرچه این پدیده بسیاری از زنان را غافلگیر می کند، اما مطمئناً غیر معمول نیست و بهترین دفاع در برابر حرکات ناخواسته دندان ها، مراجعه هر چه سریع تر به ارتودنتیست است. هر چه ارتودنتیست زودتر بتواند خارج شدن دندان های از محل مناسب خود را متوقف نماید، بهتر است، و ممکن است درمان به سادگی استفاده از ریتینرها برای پیشگیری از بروز تغییرات بیشتر باشد.

سخن پایانی …

بارداری یک دوره هیجان انگیز است و نشانگر تغییراتی در زندگی آینده شما می باشد و مسئولیت هایی را با خود به همراه می آورد. با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که این امر تأثیر عمده ای در روند درمان ارتودنسی در حال انجام شما داشته باشد. در همین حال، مراجعه به ارتودنتیست ممکن است تنها برای این باشد که مطمئن شوید دندان های شما در حال جابجا شدن نیستند. ما اینجا هستیم تا این اطمینان را به شما بدهیم که از لبخند شما مراقبت می شود تا بتوانید تمرکز خود را روی آماده سازی برای فرزند کوچک خود بگذارید که به زودی پای به این دنیا می گذارد.

اگر به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در تهران و اراک میگردید با ما تماس بگیرید…

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code