آیا داشتن 8 دندان عقل عادی است؟

در اين نوشته می خوانيد :

داشتن دندان عقل که تحت عنوان دندان مولر سوم نیز شناخته می شود، یک اتفاق معمول برای اکثر افراد است. اما داشتن 8 دندان عقل چطور؟ آیا این تعداد معمولی است یا بیش از حد تلقی می شود؟ بیایید نگاهی دقیق تری داشته باشیم به حقایقی در مورد دندان های عقل و معنای داشتن 8 عدد از آنها.

دندان عقل چیست؟

دندان های عقل سومین و آخرین مجموعه از دندان های مولر هستند که در اواخر نوجوانی یا اوایل بزرگسالی، معمولاً در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. اکثر افراد 4 دندان عقل دارند – یکی در هر گوشه از دهان. آنها در دورترین فاصله در دهان و پشت دندان های مولر دوم قرار می گیرند.

اصطلاح “دندان عقل” از این واقعیت ناشی می شود که آنها در سنین بالاتر بیرون می آیند، زمانی که فرد عقل بیشتری بدست آورده است. با این حال، در دوران مدرن، دندان های عقل مترادف با مشکلاتی شده اند و اغلب اگر فضای کافی در دهان وجود نداشته باشد، کشیده می شوند.

نقش و تأثیر دندان های عقل

دندان های عقل برای اجداد ما که رژیم غذایی درشت و ساینده از جمله ریشه ها، آجیل ها، گوشت و غلات داشتند، مفید بودند. دندان های مولر اضافی به آنها کمک می کرد تا غذا را به طور مؤثر بجوند و پردازش کنند.

با این حال، از آن زمان تاکنون رژیم غذایی و فک انسان تکامل یافته است. غذاهای نرم و فرآوری شده به جویدن شدید با استفاده از دندان های مولر سوم نیاز ندارند. فضای ناکافی می تواند باعث نهفته شدن دندان های عقل شود، یا باعث می شود فقط تا حدی بیرون بیایند یا زیر لثه گیر کنند. نهفتگی دندان های عقل منجر به بروز درد، تورم و افزایش خطر عفونت یا پوسیدگی در دندان های اطراف می شود.

به این دلایل، بسیاری از افراد به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، دندان های عقل خود را می کشند. کشیدن دندان عقل علامت دار بسیار رایج است – تقریباً 85% از افراد بزرگسال جوان حداقل یک دندان عقل را کشیده اند.

افراد به طور معمول چند دندان عقل دارند؟

اکثر افراد 4 دندان عقل دارند – یکی در هر گوشه از دهان. با این حال، در افراد مختلف به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی، این تعداد می تواند متفاوت باشد. در اینجا چند آمار کلی آورده شده اند:

  • 25 تا 30 درصد از افراد به دلیل نهفتگی و پنهان شدن هیچ دندان عقلی ندارند
  • 25 درصد فقط 13 دندان عقل دارند
  • کمتر از 5 درصد بیشتر از 4 دندان عقل دارند

بنابراین در حالی که داشتن 4 دندان عقل عادی ترین و “طبیعی” تلقی می شود، تغییر این تعداد غیر معمول نیست. داشتن دندان عقل اضافی معمولاً زمانی اتفاق می افتد که در فک پشت دندان مولر دوم فضای خالی وجود داشته باشد.

دندان عقل چیست؟

دندان عقل چیست؟

داشتن 8 دندان عقل به چه معناست؟

داشتن 8 دندان عقل بسیار نادر است و در کمتر از 5 درصد از افراد جامعه مشاهده می شود. چند نکته کلیدی در مورد داشتن 8 دندان عقل:

  • نشان می دهد که در فک برای بیرون آمدن دندان های اضافی فضای کافی وجود دارد.
  • اغلب زمانی اتفاق می افتد که استخوان فک کمی بزرگتر از حد متوسط ​​باشد.
  • اگر کامل برویند فوران و عملکردی باشند، می توانند از منظر غذا خوردن مفید باشند.
  • در صورت عدم تراز بودن سایر دندان ها، خطر فشردگی و نهفتگی بیشتر است.
  • کشیدن 8 دندان عقل پیچیده تر است و معمولاً در چند مرحله انجام می شود.

به طور خلاصه، داشتن 8 دندان عقل به سادگی به این معنا است که دندان های مولر اضافی قادر به رشد و رویش در دهان هستند. هم ترازی مناسب همچنان برای جلوگیری از بروز مشکلات مهم است. نظارت روی نهفتگی یا پوسیدگی دندان توصیه می شود.

تعیین تعداد دندان های عقل

اگر می خواهید بدانید چند دندان عقل دارید، از دندانپزشک خود بخواهید شما را معاینه کند. در اینجا چند روش وجود دارند که آنها می توانند تعداد دندان هایعقل شما را تعیین کنند:

  • معاینه بالینی – شمردن چشمی دندان ها و جستجوی نشانه های رویش دندان عقل
  • عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس – عکس رادیوگرافی پانورامیک با اشعه ایکس تمام نواحی دندان و استخوان فک را نشان می دهد.
  • سی تی اسکن – تصویر سه بعدی از توموگرافی کامپیوتری آناتومی دقیقی را ارائه می دهد.

دندانپزشک شما ممکن است به طور دوره ای از عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس برای نظارت بر رشد و رویش دندان های عقل استفاده کند. اگر احساس کردید دندان های اضافی در می آیند به آنها اطلاع دهید.

پیامدهای داشتن 8 دندان عقل

اگر 8 دندان عقل داشته باشید برای سلامت دندانی شما چه معنایی دارد؟ در اینجا برخی از پیامدهای بالقوه وجود دارند:

فشردگی و ناهماهنگی

با بیشتر بودن تعداد دندان ها در دهان، فشردگی و ناهماهنگی دندان بیشتر است. موقعیت کج می تواند دندان های عقل را مستعد مشکلات کند.

خطر نهفتگی بالاتر

نهفتگی زمانی اتفاق می افتد که یک دندان زیر لثه گیر کرده و به درستی بیرون نمی آید. داشتن دندان عقل اضافی خطر نهفته شدن یک یا چند دندان عقل را افزایش می دهد.

فرآیند کشیدن دشوار

در صورت نیاز به کشیدن دندان های عقل، کشیدن 8 دندان عقل پیچیده تر از 4 دندان است. احتمالاً برای رسیدگی به هر یک چهارم قوس دندانی، به جلسات متعدد نیاز خواهد بود.

پیامدهای داشتن 8 دندان عقل

پیامدهای داشتن 8 دندان عقل

افزایش خطر پوسیدگی

دندان های عقل اضافی فضاها و شیارهای بیشتری را ایجاد می کنند که در آنها پلاک ها و باکتری ها انباشته می شوند. این امر خطر پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال را افزایش می دهد.

بیماری لثه

فضای ناکافی احتمال پری کورونیت را افزایش می دهد، التهاب لثه های اطراف دندان های عقل نیمه روییده. بهداشت خوب دهان ضروری است.

نظارت مداوم

دندانپزشک شما می خواهد 8 دندان عقل شما را از نظر مشکلات احتمالی با دقت بیشتری بررسی کند و در صورت نیاز به سرعت مداخله کند. با نظارت دقیق و رعایت بهداشت دهان و دندان می توان 8 دندان عقل را سالم نگه داشت. با این حال، اغلب زمانی که مسائل ایجاد می شوند، کشیدن مورد نیاز است.

گزینه هایی برای مدیریت 8 دندان عقل

اگر 8 دندان عقل دارید، در اینجا چند گزینه مدیریتی وجود دارند که ممکن است دندانپزشک شما آنها را توصیه کند:

  • انتظار هوشیارانه – اجازه دهید دندان عقل خود به خود بیرون بیاید و هرگونه مشکلی را زیر نظر بگیرید.
  • کشیدن دندان – دندان عقل مشکل دار یا نهفته را با جراحی خارج کنید.
  • ارتودنسی – برای ایجاد فضای کافی برای دندان های عقل از بریس استفاده کنید.
  • برش دادن – برای کشیدن راحت تر یک دندان عقل بزرگ آن را به بخش های کوچکتر جدا کنید.
  • کرونکتومی – عمداً تاج دندان عقل را نهفته باقی نگذارید تا از آسیب عصبی جلوگیری کنید.

دندانپزشک شما بهترین روش را بر اساس شرایط خاص شما تعیین خواهد کرد. هدف حفظ سلامت دندان عقل در صورت امکان و حذف هر گونه مشکل است.

چه زمانی به دنبال ارزیابی برای 8 دندان عقل باشیم؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم و نشانه های زیر به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

  • درد، تورم یا ناراحتی در پشت دهان
  • لثه های ملتهب یا خونریزی در اطراف دندان عقل
  • کیست هایی که در نزدیکی دندان های عقل نیمه بیرون آمده تشکیل می شوند
  • فشردگی، جابجایی یا ناهماهنگی دندان های موجود
  • مشکل در باز کردن دهان یا جویدن از یک طرف
  • سردرد یا سفتی فک

با این علائم منتظر نمانید، زیرا اغلب نشان دهنده یک دندان عقل نهفته یا مشکل ساز هستند. دندانپزشک شما می تواند وضعیت را ارزیابی کرده و مدیریت مناسب را تعیین کند.

هنگام کشیدن 8 دندان عقل انتظار چه چیزی را باید داشت؟

کشیدن 8 دندان عقل اغلب در هنگام بروز مشکلات ضروری است. در اینجا چیزی که باید با این روش انتظار داشت را برای شما توضیح داده ایم:

قرار ملاقات های متعدد

کشیدن هر 4 دندان عقل به طور همزمان بسیار آسیب زا است. کشیدن 8 دندان با هم تقریباً غیر ممکن است. جراح دهان شما به احتمال زیاد دندان ها را در چندین جلسه می کشد و معمولاً در هر ویزیت یک چهارم یک قوس دندانی را بررسی می کند.

آرام بخش داخل وریدی

برای یک فرایند آرام و کاهش اضطراب، با یک تزریق داخل وریدی برای شما آرام بخش تزریق می شود. این شامل تزریق داروی آرام بخش به رگ بازوی شما است.

بی حسی موضعی

بی حسی موضعی برای بی حس کردن محل های کشیدن تجویز می شود. این شامل تزریق برای مسدود کردن حس در دندان، لثه و اعصاب است.

کشیدن دندان

جراح شما برش هایی ایجاد می کند و هر دندان عقل مشکل ساز را با جراحی خارج می کند. آنها برای برداشتن راحت تر دندان های بزرگ ممکن است آنها را برش دهند.

بخیه

جراح برای بستن محل جراحی برای بهبودی بهینه بخیه هایی می زند. اینها به مرور زمان جذب می شوند.

زمان ریکاوری

با آرامبخش داخل وریدی و کشیدن گسترده، بهبودی 1 تا 2 هفته طول می کشد. عوارض جانبی موقت مانند درد، تورم و کبودی شایع هستند.

تمام دستورالعمل های مراقبت پس از عمل که جراح برای جلوگیری از عوارض به شما می دهد را دنبال کنید. در صورت وجود هر گونه نگرانی با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

نکات کلیدی برای داشتن 8 دندان عقل

  • داشتن 8 دندان عقل غیر معمول است و در کمتر از 5 درصد افراد مشاهده می شود.
  • دندان های عقل اضافی اغلب نشان دهنده فضای کافی استخوان فک برای دندان های مولر بیشتر هستند.
  • مشکلات احتمالی شامل فشردگی، نهفتگی، پوسیدگی و بیماری پریودنتال هستند.
  • در صورت مشاهده هر گونه مشکل، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
  • کشیدن 8 دندان عقل پیچیده است و طی چندین ویزیت برای بهبودی انجام می شود.
  • با نظارت دقیق و بهداشت دهان و دندان، حفظ سلامت دندان عقل ممکن است.

به طور خلاصه، داشتن 8 دندان عقل معمولی نیست، اما به خودی خود نگران کننده نیست. برای مدیریت و نگهداری مناسب با دندانپزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید. کشیدن سریع می تواند مشکلات دندان عقل که ممکن است ایجاد شوند را برطرف کند.

نکات کلیدی برای داشتن 8 دندان عقل

نکات کلیدی برای داشتن 8 دندان عقل

سؤالات متداول در مورد داشتن 8 دندان عقل

آیا داشتن 8 دندان عقل عجیب است؟

داشتن 8 دندان عقل بسیار نادر است، اما از نظر پزشکی به خودی خود “عجیب” یا آسیب شناسی تلقی نمی شود. تا زمانی که دندان های عقل شما سالم و به درستی تراز شده باشند، جای نگرانی وجود ندارد. اگر مشکلی ایجاد شود، دندانپزشک شما می تواند گزینه های مدیریت مناسب را مورد بحث قرار دهد.

آیا ممکن است دندان عقل اضافی داشته باشید؟

آری، ممکن است، اما داشتن دندان عقل اضافی بیشتر از 4 عدد طبیعی غیر عادی است. این زمانی اتفاق می افتد که فضای موجود در استخوان فک برای رشد بیشتر دندان ها وجود داشته باشد. در حالی که نادر است، برخی افراد می توانند تا 8 دندان عقل داشته باشند.

آیا داشتن 8 دندان عقل بد است؟

داشتن 8 دندان عقل در صورتی که دندان ها به طور کامل روییده و به خوبی در یک راستا قرار گرفته باشند، نباید مضر باشد. با این حال، دندان های اضافی خطر ابتلا به مشکلاتی مانند فشردگی، نهفتگی و پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. با دندانپزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید تا دندان های عقل شما را به طور فعال تحت نظارت داشته باشد.

آیا باید 8 دندان عقل را کشید؟

دندانپزشک شما ارزیابی می کند که آیا کشیدن 8 دندان عقل شما توصیه می شود یا خیر. اگر دندان ها علامت دار یا نهفته باشند، به احتمال زیاد کشیدن دندان ضروری است. اگر دندان عقل به طور طبیعی و عاری از بیماری قرار گرفته باشد، نگه داشتن آن با نظارت دقیق، ممکن است یک گزینه باشد.

کشیدن 8 دندان عقل چقدر طول می کشد؟

کشیدن هر 8 دندان عقل در یک مراجعه توصیه نمی شود، زیرا این کار باعث ترومای شدید می شود. جراح دهان شما احتمالاً دندان ها را طی جلسات متعدد به فاصله هفته ها یا ماه ها برای بهبودی کافی می کشد. کل فرآیند ممکن است حدود 6 ماه طول بکشد.

آیا بعد از کشیدن 8 دندان عقل می توان سر کار رفت؟

انتظار داشته باشید که پس از کشیدن چندین دندان عقل با جراحی، 1 تا 2 هفته مرخصی بگیرید. بهبودی زمان می برد و ممکن است عوارض جانبی مانند درد، تورم، کبودی و محدودیت حرکت فک را تجربه کنید. بازگشت زود هنگام به سر کار می تواند روند بهبودی را مختل کند یا منجر به بروز عوارض شود.

چرا من 8 دندان عقل دارم و هیچ کس دیگری ندارد؟

چند عاملی که می توانند در داشتن دندان عقل اضافی در مقایسه با دیگران نقش داشته باشند عبارتند از:

  • ژنتیک – رشد فک و دندان ارثی است.
  • قومیت – برخی از پیشینه های قومی با دندان های اضافی همراه هستند.
  • اندازه فک – فک پایین کمی بزرگتر،. فضای بیشتری را برای دندان های بیشتر فراهم می کند
  • اندازه دندان – دندان های کوچکتر امکان قرار گرفتن تعداد بیشتر را فراهم می کنند.

با این حال، در بسیاری از موارد علت ناشناخته است. تنوع دندان عقل به سادگی نشان دهنده تنوع طبیعی در آناتومی انسان است.

نتیجه گیری

در حالی که اکثر افراد 4 دندان عقل دارند، داشتن 8 دندان مولر سوم یک تغییر آناتومیک غیر معمول است که در بخش کوچکی از افراد جامعه رخ می دهد. اگر فضای کافی برای رشد در استخوان فک وجود داشته باشد و بهداشت دهان و دندان حفظ شود، ممکن است 8 دندان عقل به خوبی عمل کنند. با این حال، دندان های اضافی خطر مشکلاتی مانند فشردگی، نهفتگی و پوسیدگی را افزایش می دهند. برای مدیریت مناسب با دندانپزشک خود همکاری نزدیک داشته باشید. در صورت بروز علائمی که نشان دهنده وجود مشکل هستند، به دنبال ارزیابی فوری باشید. با مداخله زود هنگام، اغلب امکان حفظ برخی از دندان های عقل سالم در حین کشیدن دندان های عقل وجود دارد.

به طور خلاصه، داشتن 8 دندان عقل معمولی نیست، اما به کشیدن بی دلیل نیاز ندارند. دندان های عقل خود را به دقت کنترل کنید و مشکلات را زودتر برطرف کنید. با نگهداری و مراقبت مناسب، ممکن است 8 دندان عقل شما برای مدت طولانی تری حفظ شوند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code