آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب های ترومایتک دندانی اغلب در نتیجه تصادف یا حوادث ورزشی اتفاق می افتند. اکثر این حوادث- مانند لب پر شدگی دندان- اندک و جزئی هستند. خارج شدن دندان از حفره خود، یا کنده شدن دندان به طور کامل چندان شایع نیست، اما اینها از جمله صدمات شدید هستند. درمان این نوع صدمات به نوع، محل و شدت هر آسیب بستگی دارد. صرف نظر از میزان آسیب، بایستی دندان شما فوراً توسط دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) معاینه شود. گاهی اوقات، ممکن است دندان های مجاور دچار آسیب های دیگری شوند که قابل مشاهده نیستند و تنها طی معاینات دقیق دندانپزشکی قابل تشخیص هستند. اندودنتسیت دندانپزشکی است که در زمینه درمان آسیب های تروماتیک دندان تخصص دارد. آنها اغلب با استفاده از مهارت ها، تکنیک ها، و تکنولوژی های پیشرفته خود قادرند دندان آسیب دیده را حفظ کنند.

آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب و ضربه دیدن دندان

انوع آسیب های تروماتیک به دندان ها و درمان آنها

دندان لب پر شده یا ترک خورده

در صورتی که تاج دندان شما لب پر شده یا ترک خورده باشد، این امکان وجود دارد که بتوان با چسباندن مجدد تکه کنده شده یا با پر کردن دندان با استفاده از مواد همرنگ دندان، آن را ترمیم نمود. در صورتی که بخش قابل توجهی از تاج دندان شکسته و کنده شده باشد، برای ترمیم و اصلاح دندان ممکن است نیاز باشد یک روکش مصنوعی یا “کلاهک” روی آن قرار گیرد.در صورتی که پس از شکسته شدن تاج دندان، پوشش پالپ دندان از بین رفته باشد یا پالپ آسیب دیده باشد، به احتمال زیاد، انجام درمان ریشه (عصب کشی) ضروری خواهد بود. این نوع صدمات نیاز به توجه ویژه دارند.

اگر تنفس از راه دهان یا نوشیدن مایعات سرد درد ایجاد می کنند، یک تکه گاز استریل یا پارچه تمیز و مرطوب را بین دندان های فک بالا و پایین قرار دهید و با دندان های خود به آن فشار ملایم وارد کنید تا زمان رسیدن به مطب دندانپزشک درد شما کاهش یابد. هرگز از داروهای مسکن دهانی موضعی یا پمادها استفاده نکنید. برای کاهش علائم درد، از قرار دادن آسپرین روی منطقه آسیب دیده خودداری نمایید. آسیب ها و صدماتی که به دندان های عقب دهان وارد می شوند، از قبیل شکستگی کاسپ (برجستگی روی) دندان یا ترک ریشه آن، در صورتی که ترک تا ریشه امتداد پیدا کند، به درمان ریشه و روکش کامل نیاز دارند تا عملکرد دندان را احیاء نماید.

آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب و ضربه دیدن دندان

کنده شدن دندان از حفره (لاکسیشن)

طی حادثه، ممکن است دندان به اطراف، خارج، یا داخل حفره خود فشرده شود. اندودنتیست و دندانپزشک عمومی قادر خواهند بود دندان را جابجا و ریشه آن را در جای خود ثابت کنند. دندان های دائمی که از حفره خود خارج شده اند معمولاً به درمان ریشه نیاز دارند، که باید چند روز پس از حادثه انجام شود. به عنوان بخشی از فرایند درمان ریشه، ممکن است دارو داخل ریشه دندان قرار داده شود؛ به محض تکمیل درمان و موفقیت آمیز بودن آن، دندان با استفاده از مواد مخصوصی برای همیشه پر خواهد شد یا چند روز بعد یک روکش روی آن قرار خواهد گرفت.

کودکان 12 سال و کوچکتر ممکن است به درمان ریشه نیاز نداشته باشند زیرا دندان های آنها هنوز در حال رشد است. تحقیقات جدید حاکی از این هستند که می توان سلول های بنیادی درون پالپ دندان های کودک را تحریک کرد تا رشد ریشه را تکمیل نمایند و پس از آسیب یا عفونت، پالپ بهبود پیدا کند. در صورت آسیب دندان کودک، دندانپزشک اطفال یا اندودنتیست با دقت روی روند بهبود نظارت خواهند داشت تا در صورت مشاهده هر گونه تغییرات نامطلوب، فوراً مداخله کنند. ممکن است نیاز باشد برای چکاپ چندین مرتبه کودک خود را نزد دندانپزشک ببرید.

آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب و ضربه دیدن دندان

خروج دندان از حفره خود

در صورتی که یکی از دندان ها به طور کامل از دهان خارج شد، فوراً به اندودنتیست یا دندانپزشک مراجعه نمایید! زمان، نقش حیاتی بازی می کند و اگر دندان آسیب دیده به سرعت تحت درمان قرار بگیرید، ترجیحاً ظرف مدت 30 دقیقه، احتمال نجات آن وجود خواهد داشت. دندانی که از دهان خارج شده است را با دقت زیاد با خود به همراه ببرید و از لمس سطح ریشه آن خودداری نمایید. با دنبال کردن این چند گام مهم، احتمال حفظ دندان افزایش خواهد یافت. دندانپزشک یا اندودنتیست دندان را مورد ارزیابی قرار خواهد داد و آن را سر جای خود، داخل حفره قرار خواهد داد و دیگر آسیب های دندانی و آسیب به صورت را مورد بررسی قرار خواهد داد. به مدت چند هفته بعد یک اسپلینت تثبیت کننده روی دندان قرار خواهد داشت. بسته به اینکه در کدام مرحله از رشد ریشه دندان هستید، دندانپزشک یا اندودنتیست شما ممکن است یک یا دو هفته بعد فرایند درمان ریشه را آغاز نماید.

آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب و ضربه دیدن دندان

بسته به اینکه چه مدت دندان خارج از دهان بوده است، و اینکه پیش از قرار گرفتن تحت درمان با آن چگونه برخورد شده است، ممکن است نیاز باشد راجع به دیگر گزینه های درمان با دندانپزشک یا اندودنتیست خود صحبت کنید.

آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب و ضربه دیدن دندان

شکستن ریشه دندان

آسیب تروماتیک به دندان می تواند موجب شکستگی افقی ریشه دندان نیز شود. محل شکست می تواند تعیین کننده سلامت دندان در دراز مدت باشد. هر چه محل شکستگی به نوک ریشه نزدیک تر باشد، احتمال موفقیت و سلامت دندان در طولانی مدت بیشتر خواهد بود؛ اما هر چه شکستگی آن به خط لثه نزدیک تر باشد، موجب ضعف بیشتر دندان خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است حین بهبود دندان، استفاده از اسپلینت ضروری باشد.

آسیب و ضربه دیدن دندان

آسیب و ضربه دیدن دندان

آیا آسیب های دندانی در کودکان متفاوت هستند؟

دندان های شیری که لب پر شده اند را می توان از نظر زیبایی ترمیم نمود. در برخی موارد نادر، دندان شیری که از حفره خود خارج شده است را می توان مجدداً در جای خود قرار داد. در حالی که، دندان های شیری که از دهان خارج می شوند مجدداً کاشته نمی شوند زیرا ممکن است موجب وارد شدن آسیب دائم به دندان دائمی شود که زیر آن قرار دارد و درون استخوان در حال رشد است. دندان های دائم کودکان که در زمان حادثه هنوز کامل رشد نکرده اند نیاز به توجه ویژه و مراقبت با دقت دارند، اما تنها تعداد اندکی از آنها به درمان ریشه نیاز خواهند داشت. در دندان دائم نابالغ، خونرسانی به دندان و نیز وجود سلول های بنیادی در منطقه می توانند دندانپزشک یا اندودنتیست را قادر سازند تداوم رشد ریشه را تحریک کنند. اندودنتیست برای نجات دندان طبیعی شما هر کار ممکن را انجام خواهد داد و دانش و مهارت لازم برای درمان ریشه های دندان های کودکان که به طور کامل رشد نکرده اند را دارد، بنابراین در برخی موارد ریشه ها می توانند به رشد خود ادامه دهند.

 

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code