انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

فرو رفتن دندان در لثه

گاهی اوقات در نتیجه وارد آمدن ضربه و جراحت به دندان، ممکن است بخشی از آن در حفره دندان فرو برود. هنگامی که این اتفاق رخ می‌دهد باید بلافاصله مراقبت درمانی صورت بگیرد و دندان به موقعیت درست بازگردانده شده و در جای خود پایدار شود. در صورتی که دندان دائمی در حفره دندان فرو رفته باشد معمولاً باید عصب‌ کشی (درمان ریشه) انجام شود. درمان باید ظرف چند روز پس از جراحت صورت بگیرد. بخشی از درمان دارویی خاصی به نام یک هیدروکسید کلسیم است که در داخل دندان قرار داده می‌شود.

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

در شرایطی که بخشی از دندان از حفره دندان خارج شده باشد، درمان دندانپزشکی فوری برای تغییر موقعیت و با ثبات کردن آن لازم است. در صورتی که پالپ دندان سالم باشد، نیازی به درمان دیگری وجود ندارد. با این حال در صورتی که پالپ آسیب ‌دیده یا دچار عفونت شود باید عصب ‌کشی انجام شود.

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

کنده شدن دندان

در صورتی‌ که دندانتان کامل از جای خود جدا و کنده شود باید هر چه سریع تر به اندودنتیست مراجعه کنید. نکته مهم این است که دندان کنده شده را باید به دقت با خود حمل کرده و به دندانپزشک برسانید و مراقب باشید آسیبی نبیند. از لحظه‌ ای  که دندان از حفره خود جدا می‌شود تا زمانی که پیوند میشود، باید مرطوب بماند. دندان را می‌توانید در یک لیوان شیر و یا لیوان آب خالی بگذارید. می‌توانید کمی نمک به آب اضافه کنید. نجات دندان بستگی زیادی به طول مدتی که دندان در خارج از دهان قرار دارد و نحوه حمل آن دارد. به خاطر داشته باشید تنها دندان‌های دائمی باید دوباره در جای خود کاشته شوند و این کار در مورد دندان‌های شیری معمولاً لازم نیست. از آنجایی‌ که عصب ها و رگهای خونی دندان هنگام وارد آمدن ضربه و کنده شدن دندان آسیب دیده ‌اند، باید عصب ‌کشی انجام شود. بهترین زمان برای عصب ‌کشی را دندانپزشک مشخص می‌کند.

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

آسیب‌های دندان‌های کودکان

در صورتی که یک دندان دائمی در حال رشد که هنوز به رشد کامل نرسیده است دچار آسیب ‌دیدگی شود، ملاحظات خاصی باید در نظر گرفته شود. در این موارد باید رشد ریشه دندان مد نظر قرار بگیرد.

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

انواع جراحات پالپ دندان و درمان آنها

دندان نابالغ ممکن است برای افزایش احتمال نجات به یکی از درمان‌های زیر نیاز داشته باشد:

اپکسوژنز

هدف از اپکسوژنز (apexogenesis ) در دندان‌های آسیب ‌دیده ای که هنوز به رشد کامل نرسیده ‌اند، نجات پالپ زنده دندان است تا فرآیند رشد ریشه با بستن نوک ریشه ادامه پیدا کند. در حین این درمان داروی خاصی برای تقویت رشد نرمال و بالغ شدن ریشه در داخل دندان قرار داده می‌شود. سپس دندان آسیب دیده تحت نظر قرار می‌گیرد تا مشخص شود آیا تشکیل و رشد ریشه انجام شده است یا نه. در مواردی که پالپ التیام پیدا می‌کند هیچ درمان دیگری لازم نیست. هر چه رشد ریشه کامل‌تر شود احتمال نجات دندان بیشتر می‌شود.

اپکسیفیکاسیون

در صورتی که بافت زنده داخل دندان در حال رشد، آسیب غیر قابل بازگشت دیده باشد درمانی به نام اپکسیفیکاسیون (apexification ) انجام می‌شود. هدف از این درمان کمک به تشکیل بافت‌های سخت پیرامون نوک ریشه است که به بستن نوک ریشه کمک کرده و امکان پر کردن مجرای ریشه را فراهم می‌سازند. از آنجایی ‌که یکپارچگی ساختاری دندان ممکن است در هم ریخته باشد، باید ترمیم نهایی مناسبی برای دندان در نظر گرفته شود.

4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code