پروتز پارسیل یا دندان مصنوعی چیست؟ بخش دوم

در مقاله قبل برای شما توضیح دادیم که دندان یا پروتزهای مصنوعی از مهم ترین ابزارهایی هستند که به راحتی می توانند جایگزین دندان هایی شوند که به دلایل مختلف از دست رفته اند. در ادامه برای شما گفتیم به چه علت استفاده از آنها ضروری است، و به معرفی یکی از انواع آنها، دست دندان کامل پرداختیم. در این مقاله به مزایا و معایب این نوع پروتزها و و معرفی دو نوع پروتز دیگر و مزایا و معایب آنها می پردازیم.

نقاط ضعف و قوت دست دندان کامل

نقاط قوت

  • می توانند یک دست دندان کامل “طبیعی” برای افرادی باشند که همه دندان های خود را از دست داده اند.
  • می توانند لب ها و گونه ها را حمایت کنند تا ظاهری طبیعی به چهره بدهند.
  • از آنجا که جای خالی ها و فواصل داخل دهان را پر می کنند می توانند به فرد اعتماد به نفس بدهند.
  • مانند دنچرها به راحتی قابل مشاهده نیستند.
  • می توان برای تمیز کردن آنها را خارج نمود.

نقاط ضعف

  • ترس از لغزیدن و بیرون پریدن آنها یا شل شدن آنها وجود دارد.
  • نیاز احتمالی به تنظیمات یا پروتزهای دندانی جدید به مرور زمان

پروتز پارسیل، یا دندان مصنوعی - بخش دوم

پروتز پارسیل، یا دندان مصنوعی – بخش دوم

پروتزهای پارسیل

پروتزهای پارسیل نوعی پروتز هستند که زمانی استفاده می شوند که بیش از یک یا چند دندان از دست رفته باشند، اما تعدادی از دندان های طبیعی باقی مانده باشند. پروتزهای پارسیل که از ترکیبی از پلیت های پلاستیکی، نایلونی، یا فلزی همراه با دندان های متصل به آنها ساخته شده اند، پروتزهای پارسیل به صورت ویژه طراحی شده است تا از طریق یک گیره فلزی روی دندان های طبیعی سوار شود یا به آنها چفت شود.

در موارد خاص، گیره می تواند از مواد همرنگ دندان یا لثه ساخته شود، اما تناسب آنها به اندازه گزینه های فلزی محکم نیستند. در حالی که هر تلاشی می شود تا اطمینان حاصل شود که پروتز پارسیل طبیعی است و مشهود نیست، این امکان وجود دارد که گیره ای که آن را در جای خود نگه می دارد مشاهده شود. دندانپزشک یا متخصص دندانساز می تواند با استفاده از ابزارهای خاص ابعاد دهان را اندازه گیری کند تا پروتز پارسیل را بسازد. این نوع ساخت، ساخت سفارشی است.

این طراحی ها آنقدر پیشرفته هستند که پروتزهای پارسیل می توانند جایگزین دندان ها شوند، حتی اگر در طرف دیگر دهان نیز دندان وجود داشته باشد. اساساً، شما برای هر فک خود می توانید یک پروتز داشته باشید، به جای آنکه برای هر دندان یک جایگزین قرار دهید.

پروتز پارسیل، یا دندان مصنوعی - بخش دوم

پروتز پارسیل، یا دندان مصنوعی – بخش دوم

پروتز پارسیل را می توان به راحتی درآورد و مجدداً در جای خود قرار داد. درست مانند دندان های طبیعی باقیمانده، پروتزها نیز نیاز به پاکسازی منظم دارند. یکی از مزایای پروتزهای پارسیل این است که می تواند مانند دندان های طبیعی به صورت عادی پاکسازی شود در حالی که نیاز نیست واقعاً آن را بیرون آورد، اما این کاری است که شما به صورت نسبتاً منظم انجام خواهید داد. باید مراقب آن باشید زیرا می تواند بشکند.

“فیلیپر” اصطلاح دیگری است که برای توصیف نوع خاصی از پروتزهای پارسیل استفاده می شود. این اصطلاح معمولاً برای اشاره به پروتزهایی استفاده می شود که جایگزین 2 یا 3 دندان جلوی فک بالا می شود. (فیلیپر نوعی پروتز متحرک موقتی است که در دوره انتظار برای آماده شدن پروتز اصلی استفاده می شود. گاه به جای بریج و یا ایمپلنت، از فیلیپر برای تک دندان از دست رفته، به صورت دائمی استفاده می شود). جایگزین هایی که امکان استفاده از آنها به جای پروتزهای پارسیل متحرک است عبارتند از پروتزهای پارسیل ثابت، که بعلاوه تحت عنوان روکش و بریج شناخته می شوند.

این فرایندی دائمی تر است و متحرک نیست. طی این فرایند دندانپزشک روکش ها را روی دندان های دو طرف فضای خالی به جا مانده از دندان از دست رفته قرار می دهد تا استحکام آنها بالا برود و سپس دندان های مصنوعی (بریج) فاصله را ببندد. بریج به روکش متصل می شود.

نقاط ضعف و قوت پروتز پارسیل

نقاط قوت

  • این نوع پروتزها رو یا کنار دندان های طبیعی موجود ثابت می شوند.
  • از آنجا که دیگر هیچ فاصله ای بین دندان ها وجود ندارد، می توانند کمک کنند اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا کند.
  • همیشه نیاز نیست برای پاکسازی های ساده از دهان خارج شوند.
  • نیاز به هیچ تغییری در دندان های باقیمانده ندارند.

نقاط ضعف

  • این احتمال وجود دارد که هنگام حرف زدن یا خندیدن حاشیه آنها قابل مشاهده باشد.

پروتز پارسیل، یا دندان مصنوعی - بخش دوم

پروتز پارسیل، یا دندان مصنوعی – بخش دوم

پروتز فوری

همانطور که از نام آنها بر می آید، پروتزهای فوری پروتزهایی هستند که می توانند ساخته شوند و خیلی فوری در اختیار بیمار قرار بگیرند. آنها از قبل ساخته شده اند و درست پس از کشیدن دندان کار گذاشته می شوند. شما می توانید یک دست پروتزهای دندانی فوری یا نمونه پارسیل آنها را دریافت کنید. احتمالاً شما گزینه مناسبی برای این نوع پروتزهای دندانی هستید و مطمئناً برای همه افراد مناسب نیست.

پروتزهای دندانی فوری اجازه نمی دهند بیمار با وجود فاصله بین دندان ها، یا حتی بدون هیچ دندانی، به زندگی روزانه خود بپردازد. این پروتزهای دندانی فوری می توانند راهکاری دائمی یا موقتی باشند. در یک وضعیت موقتی، این نوع پروتزها می توانند یک راهکار باشند، در حالی که لثه و فک بهبود پیدا می کنند و پروتزها/ دندان های مصنوعی ساخته می شوند. این بویژه زمانی می تواند مهم باشد که قرار باشد دندان های جلوی دهان کشیده شوند.

از آنجا که این نوع پروتزها قبل از بهبود کامل لثه و استخوان کار گذاشته می شوند، نیاز به تنظیمات جزئی یا حتی کلی دارند تا این اطمینان حاصل شود که در طول دوره بهبود به درستی کار گذاشته شده اند. لازم است با دندانپزشک مشورت کنید که آیا پروتزهای فوری برای شما مناسب هستند یا خیر. شرایط فردی و هزینه ها همگی نقش دارند.

نقاط ضعف و قوت پروتزهای فوری

نقاط قوت

  • روی یا کنار دندان های طبیعی موجود قرار می گیرند.
  • از آنجا که هیچ فاصله ای بین دندان ها وجود ندارد، می توانند کمک کنند اعتماد به نفس فرد بالا برود.
  • همیشه نیاز نیست برای پاکسازی ساده از دهان خارج شوند.

نقاط ضعف

  • اغلب می توانند شل شوند.
  • برای همه افراد مناسب نیستند.

در مقاله بعد به معرفی دیگر پروتزهای دندانی خواهیم پرداخت.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code