روکش دندان پس از درمان ریشه

فرایند درمان ریشه

وقتی درمان ریشه انجام می شود، دندانپزشک با دقت داخل دندان حفره ای ایجاد می کند تا به پالپ (مرکز دندان) دسترسی پیدا کند و آن را پاکسازی نماید. حفره پالپ حاوی همه عروق خونی و اعصابی است که وقتی پالپ عفونی می شود و با مشکل مواجه می شود، باید تخلیه شود به گونه ای که موجب بروز آسیب بیشتر به دندان نشود. پس از تخلیه همه بافت داخل دندان، دندانپزشک دندان را ضد عفونی خواهد کرد، بنابراین هیچ نگرانی در خصوص آسیب بیشتر به دندان و سلامت عمومی بیمار وجود نخواهد داشت. در پایان دندان با ماده دندانی منحصر بفردی پر می شود که دندان را سیل می کند و مانع ورود هر چیزی به داخل آن می شود.

روکش دندان چیست؟

روکش دندان به عنوان کلاهکی شناخته می شود که اغلب بیمارانی که کاشت ایمپلنت داشته اند یا قصد استفاده از بریج های دندانی را دارند، از آنها استفاده می کنند. دلیل استفاده از روکش ها تقویت دندان ها است. اما در اکثر موارد، روکش روی دندان های ضعیف قرار می گیرد تا استحکام لازم را به دندان ببخشد تا بتواند یک عمر کاری که قرار بوده است را ادامه دهد. اگر برای ترمیم دندان ضعیف روکش استفاده نشود، احتمال دو نیم شدن یا شکسته شدن دندان وجود دارد.

اغلب این پرسش به ذهن بیماران خطور می کند که آیا قرار دادن روکش روی دندانی که عصب کشی شده است (تحت درمان ریشه قرار گرفته است) ضروری است یا خیر. تقریباً نیمی از بیماران از خود فرایند درمان ریشه هراس دارند، و نیاز به مراجعه مجدد به مطب دندانپزشک برای دریافت روکش دندان یکی دیگر از عواملی است که موجب ترس بیشتر آنها می شود.

روکش کردن دندان عصب کشی شده

روکش کردن دندان عصب کشی شده

تغییرات ساختار دندان پس از درمان ریشه

مطالعات بسیاری حاکی از این هستند که عاج دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است با عاج یک دندان زنده متفاوت است. در یکی از مطالعاتی که روی مقایسه دندان های عصب کشی شده و دندان های زنده انجام شده بود مشخص شد عاج دندان عصب کشی شده بواسطه از دست رفتن آب و کلاژن شکننده تر است. در حالی که مطالعات دیگر این نظریه را رد کرده اند و معتقدند از دست رفتن یکپارچگی ساختاری دندان پس از آماده سازی حفره دسترسی و پر کردن آن، و نه ایجاد تغییر در عاج دندان عامل آسیب پذیری دندان است. هر چه پوسیدگی دندان بزرگ تر باشد، نیاز است از داخل بیشتر تراشیده و تخلیه شود، در نتیجه دیواره جانبی کمتری از آن باقی می ماند و از استحکام آن کاسته می شود.

آیا دندان عصب کشی شده واقعاً نیاز به روکش دارد؟

به طور کلی، بهترین راه برای مشخص نمودن اینکه آیا پس از اتمام درمان ریشه روکش دندان لازم است یا خیر بررسی محل و موقعیت دندان داخل دهان است. اغلب دندان های مولر، پرمولر، و دیگر دندان هایی که در عقب دهان قرار دارند، پس از عصب کشی نیاز به روکش دارند. دندان های جلوی دهان عموماً برای پاره کردن غذا کاربرد دارند بنابراین ممکن است استفاده از روکش روی آنها ضرورتی نداشته باشد.

روکش کردن دندان عصب کشی شده

روکش کردن دندان عصب کشی شده

نکات مهم قرار گرفتن روکش بر روی دندان عصب کشی شده

دندانپزشک هنگام تصمیم گیری برای مشخص نمودن اینکه آیا دندان پس از درمان ریشه نیاز به روکش دارد یا خیر، عوامل متعددی را مورد بررسی قرار می دهد، این نکات عبارتند از سوابق سلامت دهانی بیمار، اینکه آیا بیمار عادت دندان قروچه دارد یا خیر، و اینکه آیا دندان عصب کشی شده قبلاً شکسته است یا خیر. حتی میزان شکستگی، ترک خوردگی، یا پوسیدگی دندان که موجب نیاز دندان به عصب کشی می شود، نیز از جمله عوامل تعیین کننده است. مقدار باقی مانده از دندان نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود آیا دندان پس از عصب کشی می تواند دوام بیاورد یا خیر.

افرادی که عادات فشردن یا ساییدن دندان ها روی یکدیگر را دارند، بیشتر نیازمند استفاده از روکش های دندانی هستند. افرادی که دندان های آنها در گذشته شکسته اند نیز پس از درمان ریشه نیاز به روکش دارند. دندانی که بواسطه پوسیدگی شدید یا شکستگی نیاز به درمان ریشه دارد، نیز همین طور است زیرا حداقل ساختار آنها به جا مانده است. مهم تر از همه اینکه، در صورتی که دندان در نتیجه حوادثی از قبیل ضربه به صورت از بین رفته باشد (دیگر زنده نباشد) و هیچ پر شدگی داخل آن وجود نداشته باشد، احتمالاً روکش دندان نیاز خواهد بود.

چرا دندانپزشک ها استفاده از روکش های دندانی را توصیه میکنند؟

تقریباً بیش از نیمی از دندانپزشک ها تمایل دارند روی دندان های عصب کشی شده روکش قرار دهند، به دلایلی که شاید شما حتی به آنها فکر هم نکنید. هر چند این راهکار سلامت دهانی مطمئناً موجب کسب درآمد برای دندانپزشک ها است اما، سود مالی عامل تصمیم گیرنده برای توصیه بیمار به استفاده از روکش دندان نیست. افزودن روکش دندان به فرایند درمان، به عمر دندان می افزاید. هدف اصلی دندانپزشک نگه داشتن دندان در بهترین شرایط است زیرا در اکثر موارد، افزودن روکش پس از انجام درمان ریشه، مطمئناً معنا پیدا می کند.

بنابراین، تصور نکنید دندانپزشک برای کسب درآمد تلاش می کند شما را به استفاده از روکش ترغیب نماید، زیرا اگر هدف کسب درآمد بیشتر بود، با عدم استفاده از روکش، دندان خیلی زودتر تخریب می شود و به احتمال زیاد نیاز به کشیدن و دیگر درمان ها مانند کاشت ایمپلنت خواهد داشت که هزینه بیشتری در بر خواهند داشت. دندانپزشک واقعاً به این فکر می کند که با قرار دادن روکش روی دندان ترمیم شده، سالها آن را داخل دهان بیمار سالم نگه دارد.

 

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code