آیا حساسیت دندان ها در طول درمان با بریس ها عادی است؟

بسیاری از ما در برخی مواقع حساسیت دندان ها را تجربه کرده ایم، مخصوصاً هنگام خوردن یا نوشیدن چیزی داغ یا سرد. حساسیت دندان ها معمولاً زمانی ایجاد می شود که لثه ها از روی دندان ها کنار می روند تا لایه نرم عاج زیر آن نمایان شود. یا اینکه مینای بیرونی دندان از بین برود و لایه عاج دندان در معرض محیط دهان قرار بگیرد (لایه محافظ دندان از بین برود). لایه عاج بسیار متخلخل و دارای لوله هایی است که به سمت مرکز عصبی می روند.

گرچه دهان همه افراد با یکدیگر تفاوت دارد، اما داشتن دندان های حساس یک اتفاق شایع است. این حساسیت زمانی می تواند رخ دهد که دندان های شما در معرض چیزی داغ تر (یا سردتر) از حد معمول، چیزی شیرین تر (یا ترش تر) از حد طبیعی قرار بگیرند، یا اگر حفره های عمیق داشته باشند یا بافت محافظ سطوح ریشه از روی آن کنار رفته و سطح ریشه در معرض محیط دهان قرار بگیرد.

حساسیت دندان در ارتودنسی

حساسیت دندان در ارتودنسی

علت حساسیت دندان ها چیست؟

ناراحتی که بیمار تحت درمان ارتودنسی تجربه می کند در نتیجه فشاری است که توسط بریس ها به دندان ها وارد می شود. این میزان ناراحتی در بیماران مختلف متفاوت است. این حساسیت تنها چند روز طول خواهد کشید و به هیچ وجه دائمی نیست.

ما همواره به بیماران خود آموزش می دهیم که این حساسیت را چگونه کاهش دهند تا تجربه داشتن یک درمان ارتودنتیک دلپذیرتر را افزایش دهند. در زیر برخی از علل شایع حساسیت دندان، چه با استفاده از بریس ها چه بدون استفاده از آنها، آورده شده است:

  • یکی از دلایل حساسیت، نازک شدن مینای دندان ها است. این به دلیل عادات مسواک زدن نادرست یا بهداشت نامناسب دهان و دندان اتفاق می افتد. عدم زدودن و پاک کردن پلاک و تشکیل آن می تواند موجب تجزیه شدن و در هم شکستن ساختار مینایی شود که از دندان های شما محافظت می کند. این می تواند موجب تضعیف دندان های شما شود و آنها را بدون محافظ و بیشتر مستعد حساسیت کند.
  • اگر خیلی محکم مسواک می زنید، می توانید باعث فرسوده شدن بافت لثه های خود شوید، و سطوح متخلخل ریشه و بخش هایی از دندان را معمولاً دارای پوشش محافظ هستند، را در معرض محیط دهان قرار دهید. این سطح “تازه” می تواند بسیار حساس باشد و در هنگام قرار گرفتن در معرض مواد مختلف احساس درد شدیدی ایجاد کند.
  • مسواک زدن بیش از حد یکی از شایع ترین علل حساسیت دندان است. اگر دندان های خود را با مسواک دارای فرچه سخت با شدت زیاد مسواک بزنید، به زودی خط لثه خود را از بین خواهید برد. با تحلیل رفتن خط لثه شما، سطوح متخلخل ریشه های دندان های شما در معرض محیط دهان قرار می گیرند که ممکن است باعث شود برخی از دندان های شما بسیار حساس شوند. در بیماران مسن، تحلیل رفتن لثه به مرور زمان و در نتیجه روند طبیعی پیری رخ می دهد. مسواک زدن با یک مسواک نرم و با حرکات بالا و پایین، بر خلاف حرکت افقی، می تواند به کاهش خطر گسترش حساسیت دندان ها کمک کند.
  • حساسیت دندان می تواند ناشی از مسواک زدن نادرست یا بهداشت نامناسب دندان هنگام استفاده از بریس ها باشد. این زمانی رخ می دهد که نتوانید پلاک و رسوب را از بین ببرید. پلاک باعث ضعیف شدن دندان ها می شود، و آنها را بیشتر در معرض خطر حساسیت قرار می دهد.
  • یکی دیگر از عوامل مؤثر در حساسیت دندان ها، براکسیسم یا دندان قروچه است. شکستگی دندان یا ترک در پر شدگی موجود نیز می تواند حساسیت را افزایش دهد. دندان قروچه ممکن است منجر به ایجاد شکستگی های کوچک در دندان ها شود. اگر نگران دندان قروچه هستید، به ما اطلاع دهید. یک محافظ دهان مخصوص اغلب می تواند کمک کند. برای کمک به پیشگیری از فرسایش مینای دندان ها، سعی کنید استفاده از محافظ دندان هنگام خواب را امتحان کنید.
  • خوردن مقادیر زیاد خوراکی های اسیدی مانند نوشابه، نوشیدنی های میوه ای، شراب، قهوه و مرکبات ترش و آبنبات نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در این امر هستند. بلافاصله پس از خوردن غذاها یا نوشیدنی های اسیدی دهان خود را با آب بشویید تا اسید رقیق شود.
  • سفید کردن دندان ها ممکن است باعث حساسیت آنها شود. درمان های سفید کننده حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند روی ساختار دندان ها تأثیر بگذارند، بنابراین قبل از استفاده از آنها با دندانپزشک خود صحبت کنید. سفید کردن دندان برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود.
حساسیت دندان در ارتودنسی

حساسیت دندان در ارتودنسی

آیا بریس ها روی حساسیت دندان های من تأثیر می گذارند؟

وجود حساسیت دندانی از قبل، برای کسانی که به فکر بریس هستند می تواند یک نگرانی بزرگ باشد. بریس ها به دندان ها و لثه ها فشار وارد می کنند که ممکن است موجب تشدید هر گونه درد یا حساسیت موجود شوند، اما آنها برای جابجایی مؤثر دندان ها و به دست آوردن لبخندی بی نقص یک ضرورت هستند.

خوشبختانه، این نوع حساسیت یک نتیجه کوتاه مدت درمان با بریس ها است و تنها زمانی رخ می دهد که دندان ها و لثه ها شروع به عادت کردن به فرآیند تنظیم می کنند. در حالی که طبیعی است که بریس ها باعث بروز حساسیت جزئی دندان ها شوند، اما آنها نباید باعث ناراحتی شدید یا مداوم شوند. اگر دندان های شما بویژه در هنگام استفاده از بریس ها حساس هستند، احتمالاً به یکی از دلایل ذکر شده در بالا ایجاد شده است.

برای بیمارانی که بریس دارند، رعایت بهداشت دهان و دندان ها بسیار مهم است، زیرا غذا به راحتی می تواند بین دندان ها و بریس ها گیر کند، و زمانی که این اتفاق رخ می دهد باکتری ها می توانند ته نشین شوند و در نتیجه باعث ایجاد پوسیدگی شوند. این باعث می شود که شما بیشتر مستعد حساسیت دندان شوید. اگر فکر می کنید عادات مسواک زدن شما و همچنین بهداشت عمومی دندان های شما می توانند بهبود یابند، با ما صحبت کنید تا نکات دندانپزشکی تخصصی بیشتری را دریافت کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code