جراحی شکل دهی لثه

اگر لثه های شما خیلی پایین یا خیلی بالا روی دندان هایتان قرار گرفته باشند باعث عدم رضایت شما از لبخندتان می شود و در این صورت شما گزینه مناسبی برای جراحی کانتور لثه هستید. این جراحی زیبایی دندانی که تحت عنوان تغییر شکل لثه یا تراش بافت نیز نامیده می شود، می تواند حتی خط لثه غیر همراستا را همسطح کند و به شما لبخندی ببخشد که به آن افتخار کنید.

کانتور یا شکل دهی لثه

کانتور یا شکل دهی لثه

چه عللی موجب ناهمراستا شدن خط لثه می شوند؟

چیزهای زیادی هستند که می توانند باعث شوند لثه ها خیلی بلند یا خیلی کوتاه شوند. لثه هایی که بخش زیادی از دندان ها را پوشش می دهند می توانند باعث شوند دندان های شما کوچکتر به نظر برسند. این اتفاق می تواند در نتیجه عوامل ژنتیکی، بروز مشکلات خاصی برای سلامت، یا دریافت داروهای تجویزی خاصی رخ دهد.

لثه هایی که خیلی بالا هستند و باعث می شوند دندان ها خیلی بلند به نظر برسند، اغلب در نتیجه تحلیل لثه شکل می گیرند، شرایطی که در آن بافت لثه ها از روی دندان ها کنار می روند و بخش زیادی از ریشه دندان قابل مشاهده است. تحلیل لثه نه تنها می تواند باعث شود دندان ها بلندتر به نطر برسند، بلکه می تواند منجر به بروز مشکلات دندانی جدی از قبیل پوسیدگی و از دست رفتن دندان شود. علاوه بر این، تحلیل لثه می تواند نشانه یک بیماری پریودنتال، تخریب ساختارهای حمایت کننده دندان ها (لثه ها و استخوان)، باشد.

کانتور یا شکل دهی لثه

کانتور یا شکل دهی لثه

آیا جراحی شکل دهی لثه ضروری است؟

کانتور لثه به تنهایی نوعی فرایند زیبایی تلقی می شود. در اکثر موارد این درمان از نظر پزشکی ضروری نیست. اکثر افراد شکل لثه های خود را تغییر می دهند تا ظاهر لبخند خود را بهبود دهند. با این حال، برخی افراد به عنوان بخشی از یک فرایند پریودنتال ضروری تحت جراحی کانتور لثه قرار می گیرند، که تحت عناوین افزایش طول تاج دندان، کاهش پاکت پریودنتال، و دیگر فرایندهای بازسازی کننده شناخته می شوند.

فرایندهای کانتور لثه که زیبایی تلقی نمی شوند شامل افزودن بافت لثه هنگامی که تحلیل اتفاق افتاده است و تراش بافتی که رشد زیادی داشته است و بخشی از تاج دندان را پوشش داده است.

کدام متخصص جراحی کانتور لثه را انجام می دهد؟

بسیاری از دندانپزشک های عمومی، پریودنتیست ها (متخصص جراحی و درمان بیماری های لثه)، و دندانپزشک زیبایی می توانند فرایند کانتور لثه را انجام دهند. قبل از انجام فرایند می توانید راجع به مهارت و تخصص پزشک خود اطلاعات کافی را جمع آوری نمایید.

جراحی کانتور لثه چقدر هزینه دارد؟

هزینه جراحی کانتور لثه به مقدار کاری بستگی دارد که قرار است انجام شود. با دندانپزشک خود، بر اساس نیازهای شخصی خود، راجع به هزینه ها صحبت کنید. بیمه های دندانی عموماً جراحی کانتور لثه را در بر نمی گیرند، زیرا نوعی فرایند زیبایی محسوب می شوند.

کانتور یا شکل دهی لثه

کانتور یا شکل دهی لثه

فرایند جراحی شکل دهی لثه چگونه انجام می شود؟

جراحی کانتور لثه در مطب دندانپزشکی انجام می شود. در حال حاضر، دندانپزشک ها از تیغ، لیزر، و رادیوسرجری برای انجام فرایند کانتور لثه استفاده می کنند. از دندانپزشک خود بپرسید کدام فرایند برای شما مناسب خواهد بود.

قبل از انجام جراحی، دندانپزشک یک دور مراحل جراحی را برای شما توضیح خواهد داد و آن را مرور خواهد کرد. اغلب، دندانپزشک ها از یک مداد برای علامت گذاری کردن خط جدید لثه ها استفاده می کنند. از این طریق، می توانید دقیقاً ببینید چقدر لثه تراشیده خواهد شد یا خط لثه به شکل تغییر شکل داده خواهد شد.

ممکن است بی حسی موضعی برای بی حس کردن محل جراحی تزریق شود. گاهی اوقات، در طول فرایند کانتور لثه ها، و برای حصول بهترین نتایج بلند مدت، استخوان جلوی ریشه دندان نیز باید تراش داده شود.

بهبود پس از جراحی کانتور لثه

در روز جراحی، باید استراحت کنید و فعالیت های خود را محدود کنید. ممکن است چند روز طول بکشد تا لثه های جدید کاملاً بهبود پیدا کنند. دندانپزشک شما دستورالعمل های خاصی در مورد کارهایی که باید انجام دهید تا به روند بهبود شما کمک کنند، ارائه خواهد داد. در این قسمت برخی از نکات کلی که در طول دوره بهبود باید مد نظر قرار دهید را برای شما بیان می کنیم:

  • با استفاده از مسکن های OTC مانند تیلنول یا ادویل، طبق دستور دندانپزشک، درد خود را تسکین دهید. از مصرف آسپرین خودداری کنید زیرا موجب خونریزی می شود.
  • چند روز اول پس از جراحی، غذاهای نرم و سرد مانند تخم مرغ، پاستا، ماست، پنیر کوتیج، سبزیجات نرم، و بستنی بخورید. تا وقتی لثه ها کاملاً بهبود پیدا کنند، از خوردن غذاهای پر ادویه و هر چیزی که دانه دارد، خودداری کنید.
  • دستورالعمل های دندانپزشک خود در مورد اینکه در طول دوره بهبود چه زمانی و چگونه مسواک بزنید، را دنبال کنید.

در صورت مشاهده تورم و خونریزی شدید، یا زمانی که پس از انجام فرایند هر گونه نگرانی داشتید، به دندانپزشک خود مراجعه نمایید.

خطرات جراحی زیبایی لثه

هیچ جراحی بی خطر نیست. خطرات همراه با کانتور لثه عبارتند از:

  • واکنش های آلرژیک به داروهای بی حس کننده (که بسیار نادر است)
  • بازگشت لثه به حالت اول خود

اگر از ظاهر دندان ها و لثه های خود راضی نیستید با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا جراحی کانتور لثه برای شما مناسب است یا خیر. اما به خاطر داشته باشید، مانند هر فرایند جراحی دیگری، نتیجه نهایی به مهارت پزشک بستگی دارد. برای انجام این کار به هر دندانپزشکی مراجعه نکنید. مورد اعتماد ترین دندانپزشک در این زمینه را انتخاب نمایید و اطمینان حاصل نمایید به توانایی های دندانپزشک اعتماد دارید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code