فشار خون و درمان دندانپزشکی

 

گرفتن فشار خون یکی از کارهایی است که معمولا در مطب دندانپزشکی انجام می شود. هر  دندانپزشک ابتدا سوابق پزشکی بیمار را مرور می کند و علائم حیاتی او را بررسی و ثبت می نماید. پس از آن بیمار برای انجام فرایند دندانپزشکی آماده خواهد بود. همه دندانپزشک ها می دانند اندازه گیری فشار خون قبل از این اقدامات چقدر مهم است.

با اندازه گیری فشار خون میزان فشار روی دیواره های سرخرگ طی هر بار پمپاژ خون درون بدن اندازه گرفته می شود. داشتن فشار خون طبیعی برای زنده ماندن، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدون داشتن فشار خون متناسب برای پمپاژ خون به درون سیستم گردش خون، اکسیژن و مواد غذایی نمی توانند از طریق عروق به بافت ها و اعضای بدن برسند. علاوه بر این، فشار خون کمک می کند گلبول های سفید در سراسر بدن منتشر شوند تا بتوانند از بدن در برابر بیماری محافظت کنند.

افزایش فشار خون زمانی اتفاق می افتد که حتی زمانی که قلب بین هر ضربان باید استراحت کند باز هم می زند. فشار خون نرمال عبارت است از فشار خون سیستولیک کمتر از 120 و فشار خون دیاستولیک کمتر از 80. باید بدانید که با اندازه گیری فشار در ساعات مختلف روز ممکن است اعداد مختلفی مشاهده شوند، مخصوصاً حین ورزش کردن، زمانی که استرس فرد بالا است، حین تغییر وضعیت بدن، یا حین خواب. هر چه فشار خون پایین تر باشد بهتر است.

طبیعی بودن فشار خون برای سلامت فرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، که البته برای مراجعه به دندانپزشک و انجام اقدامات دندانپزشکی نیز صدق می کند. اندازه گیری فشار خون و بررسی سوابق فشار خون همه بیماران قبل از فرایندهای دندانپزشکی از جمله استانداردهای دندانپزشکی است. در این مقاله برای شما خواهیم گفت چرا این عدد مهم است.

فشار خون و درمان دندانپزشکی

فشار خون و درمان دندانپزشکی

تشخیص بالا بودن فشار خون در مراحل اولیه می توان از آسیب به بدن پیشگیری نماید.

فشار خون بالا به طور کلاسیک “قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا شرایط آن هیچ علامت هشدار دهنده ای ندارد. به طور کلی، اکثر افراد حتی متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی شوند تا اینکه در نهایت خیلی بالا برود و به سطح خطرناکی برسد. این مشکل زمانی شناسایی می شود که بالا بودن مدوام فشار خون آسیب زیادی به قلب، عروق خونی، کلیه ها، چشم ها و سایر اعضاء زده است. با شناسایی زود هنگام فشار خون طی معاینات معمول دندانپزشکی، می توان بیمار را به یک پزشک ارجاع داد تا قبل از آسیب های جدی به بدن، درمان و کنترل شود.

ویزیت های دندانپزشکی بهترین فرصت برای بررسی فشار خون بالا هستند.

روی هم رفته، بیمارانی که عموماً برای یک بیماری سیستمیک تحت نظر پزشک نیستند و تصور می کنند سالم هستند، معمولاً در سال 2 تا 4 مرتبه برای چکاپ و انجام اقدامات پیشگیرانه مراقبتی به دندانپزشک مراجعه می کنند و حتی ممکن است چند سال یک بار هم به پزشک مراجعه نکنند. به همین دلیل دندانپزشک ها برای اندازه گیری فشار خون و آگاه سازی بیمار از خطرات عدم درمان فشار خون بالا، جایگاه ویژه ای دارند. زمانی که دندانپزشک بیمار خود را از بالا بودن و تحت کنترل نبودن فشار خون خود آگاه می سازد، یک چکاپ ساده دندانپزشکی می تواند برای فرد آغازی برای توجه به سلامت عمومی باشد.

فشار خون و درمان دندانپزشکی

فشار خون و درمان دندانپزشکی

اندازه گیری همیشگی فشار خون می تواند از تأثیرات منفی “سندورم روپوش سفید” بکاهد.

برای برخی از بیماران ، استرس و اضطراب همراه با ویزیت های دندانپزشکی آنقدر زیاد است که می تواند موجب بالا رفتن فشار خون بیمار شود که در نهایت عدد نشان داده بالاتر از حد معمولی خواهد بود که اندازه گیری در محیط آرام تر نشان می دهد. شناسایی این شرایط شایع پزشکی که عموماً تحت عنوان “فشار خون روپوش سفید” یا “سندروم روپوش سفید” نامیده می شود، به چند دلیل برای دندانپزشک ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نخست اینکه، آترواسکلروز (تصلب یا سخت شدگی شرائین) در بیماران دارای فشار خون روپوش سفید در مقایسه با افرادی که این بیماری را ندارند، به نحو چشمگیری بالاتر است. بنابراین، می توان نتیجه گرفت فشار خون روپوش سفید یکی از عوامل خطر برای حمله قلبی، نارسایی قلبی، و سکته است.

دوم اینکه، از آنجا که فشار خون بالای ناشی از سندورم روپوش سفید روی بطن چپ تأثیر می گذارد، با آسیب به عضو هدف مرتبط است. آخر اینکه، فشار خون روپوش سفید به مرور زمان می تواند به فشار خون ثابت تبدیل شود. به همین دلیل، آگاه کردن بیمار از وجود فشار خون روپوش سفید می تواند راهی برای کمک به بیمار باشد تا مراقبت از سلامت قلب و عروق خود را آغاز کند.

انتخاب داروی بی حسی یا بیهوشی، بر اساس مقدار فشار خون ضروری است.

همیشه توصیه می شود برای افرادی که فشار خون آنها بیشتر از  200 mm Hg سیستولیک یا mm Hg 115 دیاستولیک است، داروی بی حس کننده موضعی حاوی اپی نفرین استفاده نشود. علاوه بر این، پیشنهاد می شود حداکثر دوز اپی نفرین برای بیماران دارای سابقه بیماری های قلبی mg 04/0 باشد. این مقدار معادل 2 کارتریج ماده بی حس کننده حاوی اپی نفرین با غلظت 1:100000 یا 4 کارتریج حاوی اپی نفرین با غلظت 1:1200000 می باشد.

دیابت “قاتل خاموش” دیگر

اندازه گیری فشار خون حین مراجعات منظم به دندانپزشک ضروری است زیرا بالا رفتن فشار خون می تواند نشانگر بالا رفتن سطح قند خون باشد که عموماً بدون علامت و نشانه اتفاق می افتد و طی مراحل اولیه خود- دیابت نوع 2- تشخیص داده نمی شود. بعلاوه، فشار خون بالا در بیش از 66% از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 گزارش شده است، و پیشرفت آن با پیشرفت افزایش سطح قند خون همراه است.

با شناسایی زود هنگام و به موقع دیابت، می توان از علائم و نشانه های خطرناک تر در آینده پیشگیری نمود. به همین دلیل، دندانپزشکانی که مشاهده می کنند فشار خون بیمار آنها همواره بالاتر از 80/135 است، باید بیمار خود را به پزشک ارجاع دهند تا فشار خون و قند خون بیمار تحت بررسی قرار بگیرند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code