عمر دندان عصب کشی شده

امروزه درمان ریشه یا عصب کشی، که تحت عنوان درمان اندودانتیکس نیز شناخته می شود (“endo”- درون، “odont”- دندان)، دندان طبیعی را حفظ می کند و حتی اگر به اندازه ی تمام عمر دوام نداشته باشد، عملکرد طبیعی آن را به مدت چندین دهه حفظ خواهد کرد. اما درست مانند عدم شباهت افراد به یکدیگر، دندان ها نیز تفاوت های بسیاری دارند، به گونه ای که موفقیت درمان ریشه به عوامل متعددی بستگی دارد. پیش از پرداختن به برخی مهم ترین عوامل موثر در این زمینه، اجازه دهید راجع به این موضوع صحبت کنیم که درمان ریشه چیست و چرا به آن نیاز داریم.

درمان ریشه و ضرورت انجام آن

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده

درمان ریشه زمانی برای حفظ دندان ضروری می شود که پالپ دندان ملتهب یا عفونی شود. پالپ دندان بافت زنده ی درون آن است که از اعصاب، رگ های خونی و بافت های همبند تشکیل شده است. مرگ بافت پالپ اجازه می دهد عفونت درون استخوان پیرامون دندان گسترش یابد. باید پالپ عفونی دندان تخلیه شود، کانال های ریشه پاکسازی شده، شکل داده شده، ضد عفونی شده و در انتها پر شده و سیل (مهر و موم) شوند تا کمتر در معرض عفونت قرار گیرند.

درمان ریشه اصولا باید توسط اندودنتیست (متخصص درمان ریشه) صورت گیرد. اندودنتیست متخصص دندانپزشکی است که دو یا سه سال بیشتر تحت آموزش های پیشرفته در زمینه ی تشخیص و درمان درد های دندان و نیز اختلالات و بیماری های مربوط به کانال ریشه قرار می گیرد. گرچه دندانپزشک عمومی نیز آموزش هایی در زمینه ی درمان ریشه ی دندان دیده است، اغلب آن دسته بیماران که نیاز به درمان ریشه دارند را به متخصص درمان ریشه ارجاع می دهد. این موارد شامل گزینه های پیچیده تر و دشوارتر می شوند.

چگونه دندانی که بافت پالپ خود را از دست داده است می تواند دوام داشته باشد؟

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده

دندان بوسیله ی غشاء پریودنتال (“peri”- اطراف، “odont”- دندان) یا الیاف لیگامان، که زنده است، به استخوان پیرامون خود متصل است. به همین دلیل است که دندان هنوز قادر است عملکرد طبیعی خود را داشته باشد، گرچه سیستم کانال ریشه دیگر بافت اصلی خود را ندارد.

عوامل تاثیر گذار روی طول عمر دندان عصب کشی شده

درمان

یکی از مطالعات مستندی که اخیرا روی دندان هایی صورت گرفته است که برای نخستین بار تحت درمان ریشه قرار گرفته اند به بیان شرایطی پرداخت که با موفقیت و طول عمر پر شدگی کانال ریشه ی دندان مرتبط می باشند:

  • یکی از این عوامل، عدم وجود عفونت کانال ریشه است که درون استخوان گسترش یافته باشد. به عبارت دیگر، هرچه دندان زودتر درمان شود نتایج بهتری خواهد داشت. بنابراین اگر دندان شما به درمان ریشه نیاز دارد آن را به تعویق نیاندازید!
  • عامل موثر دیگر، کیفیت خود درمان ریشه است. ممکن است به مرور زمان سیل روی دندان ضعیف شود و باکتری به درون دندان نفوذ کند. این اتفاق بسیار نادر است اما احتمال آن وجود دارد.
  • یکی دیگر از عوامل موثر این است که پس از تکمیل درمان ریشه ی دندان، دندان آسیب دیده چقدر سریع و موثر ترمیم شده باشد. به این معنا که مهم است دندان با استفاده از مواد پر کننده یا روکش دائمی پر شود، که معمولا نیاز است بدون تعلل در جلسه ی بعد انجام شود.

همه ی دندان ها یکسان خلق نشده اند

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده

اساسا، دندان های جلو که برای بریدن استفاده می شوند یک ریشه ( و کانال) دارند، از سوی دیگر دسترسی به آنها و نیز درمانشان ساده تر است. بعلاوه، کمتر از دندان های عقب به آنها نیروی جویدن وارد می شود. در مقایسه، دندان های عقب که برای جویدن مورد استفاده قرار می گیرند، دو یا سه ریشه دارند، بنابراین تعداد کانال های ریشه های آنها نیز بیشتر است؛ دسترسی به آنها دشوارتر است و درمان آنها پیچیده تر است. بعلاوه، ممکن است دندان جلو پس از درمان ریشه به روکش نیاز نداشته باشد، اما دندان عقب حتما به روکش نیاز خواهد داشت. در صورتی که دندان بیش از یک ریشه داشته باشد و یکی از ریشه ها تنها اندکی عفونی شده باشد که نهفته باقی مانده و نادیده گرفته شده باشد، می تواند منجر به شکست درمان ریشه شود.

تغییرات به مرور زمان

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ارتباط مستقیمی بین سن بیمار و نیز مقاومت دندان در برابر شکست وجود دارد، خواه تحت درمان ریشه قرار گرفته باشد یا خیر. به مرور زمان، دندان ها ممکن است شکننده تر شوند و بیشتر مستعد شکسته شدن باشند، مخصوصا دندان های مولر عقبی که فشار جویدن بیشتری به آنها وارد می شود. به همین دلیل، مهم است که روی کانال ریشه ی درمان شده روکش قرار گیرد تا آن را در برابر فشار بیش از حد محافظت کند، که به طول عمر دندان خواهد افزود.

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده

گاهی اوقات قرار دادن پست درون کانال ریشه ی درمان شده ضروری است تا روکش دندان را حمایت و تقویت کند مخصوصا اگر دندان آسیب شدیدی دیده باشد. با این حال، پست های خاص، گرچه گاهی اوقات ضروری هستند، ممکن است به مرور زمان احتمال شکست ریشه را افزایش دهند.

حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان ها، شامل مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، حداقل سه مرتبه در طول روز، مخصوصا پس از صرف غذا و پیش از رفتن به رختخواب، نقش مهمی در طول عمر دندانی خواهد داشت که تحت درمان ریشه قرار گرفته است.

عمر دندان عصب کشی شده

عمر دندان عصب کشی شده

صرفا به این دلیل که دندان تحت درمان ریشه قرار گرفته است به این معنی نیست تا زمانی که دندان در دهان قرار دارد پوسیده نخواهد شد. این گونه دندان ها نیز مانند دیگر دندان ها در معرض پوسیدگی قرار دارند. با این تفاوت که، از آنجا که دیگر عصبی درون ریشه ی دندان وجود ندارد، با بروز هر گونه علائم پوسیدگی مجدد دندان و ایجاد حفره در آن هیچ دردی احساس نخواهد شد. به همین دلیل باید بهداشت به خوبی رعایت شود و بیمار برای چکاپ به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کند. تنها در صورت شکسته شدن دندان یا ایجاد آبسه درد احساس خواهد شد و فرد متوجه خواهد شد برای دندان مشکلی ایجاد شده است.

حفظ موهبت های طبیعت

علاوه بر موارد ذکر شده، مطالعات حاکی از آن است دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است راه حلی با دوام تر از کشیدن دندان و جایگزینی آن با یک بریج است که ممکن است به مرور زمان شکسته شود. شواهد مبنی بر حفظ دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است در مقایسه با دریافت ایمپلنت دندانی نامعلوم است، اما این مسئله پیچیده تر است و علاوه بر طول عمر دندان، باید عوامل دیگری نیز مد نظر قرار گیرند؛ علاوه بر این، طول درمان و هزینه ی آن نیز بیشتر خواهند بود. دندان یا دندان هایی که به خوبی تحت درمان ریشه قرار گرفته باشند و ترمیم شده باشند، گرچه ممکن است یک عمر دوام نداشته باشند، مطمئناً چندین سال دوام خواهند داشت.

4/5 (5 نظر)
49 پاسخ
  1. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام سوال بنده این است چند سالی از عصب کشی دندان اسیاب فک پایین من میگذره وهمین دیشب اندکی همان دندان شروع به دل دل کردن کرد فقط کوتاه وباز مجدد فرداش پیش امد علت جزئی است باید چیکار کنم ترس وارم که به پزشک مراجعه کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  2. مهناز
    مهناز گفته:

    سلام من چهار روزه دندون شماره شش بالایی سمت چپم رو عصب کشی کردم ولی خیلی درد دارم مسکن ایبو پروفن هم مصرف میکنم ولی فقط دوسه ساعته وبازم دردم شروع میشه لطفا راهنمایم کنید ممنون از لطفتون

    پاسخ
  3. سارا
    سارا گفته:

    سلام من دندان سنترالمو 3 سال پیش عصب کشی کردم الان درد نداره اما یه حسی داره انگار بهش فشار وارد شده باشه حساس شده به سرما دلیلش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
  4. F@temeh
    F@temeh گفته:

    سلام.من برای عصب کشی دندان ۶ پایین خیلی اذیت شدم.حدودا ۲ ساعت و ۳۰ طول کشید تا دکتر عصب کشی رو انجام بدهند.دوتا دیگه دندونام هم نیاز به عصب کشی دارند،میخواستم بپرسم حدودا چقدر طول نیکشه؟ آیا این میزان زمان طولانی واقعا لازمه؟آخه آدم خیییلی اذیت میشه تا تموم بشه

    پاسخ
  5. Fa
    Fa گفته:

    سلام وقتتون بخیر ببشید اگه اشتباه نگم شماره ی دندونمو من دندان شماره ۱ سمت چپ فک بالاییم رو حدودای سه سال پیش عصب کشی کردم اما الان حدود یک سال میشه دندونم به دما و خوراکی های شیرین حساسیت نشون میده و درد میگیره راستش دندونم روکشم نکردم میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم

    پاسخ
  6. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام ببخشید آقای دکتر دندان 6 سمت راست پایینم دکتر متخصص عصب کشی کردند برای ترمیم به دکتر دیگه مراجعه کردم گفتند روی همون قالب گیری میکنند و روکش میکنند
    با تجربه ای که قبلن از دندان عصب کشی دارم دندان عصب کشی رو پر میکردند بعد روکش .خواستم ببینم جدیدا دیگه پر نمیکنند یا دکترم روشش اشتباهه لطفا راهنماییم کنید.

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      دندانی که احتیاج به روکش داشته باشد ابتدا بازسازی شده و شبیه دندان شکل داده میشود و سپس تراش روکش برای آن انجام و قالب گیری میشود، اما ممکن هست برای دندان onlay گذاشته شود که دیگر نیاز به ترمیم قبل از قرار دهی تکه ی بازسازی شده توسط لابراتوار نمیباشد

      پاسخ
  7. Mehran
    Mehran گفته:

    سلام
    آقای دکتر عمر دندان پرشده معمولا چقدره؟
    من دوتا از دندان های آسیابم یک سال و دوسال نیم پر شدن!
    روکش واسه اینا واجبه؟

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      بسته به حجم ترمیم و نسج سالم باقی مانده دندان از ۵ سال تا مدت بسیار طولانی متغییر هست
      درصورتیکه قسمت زیادی از دندان پوسیده شده باشه بله روکش واجب هست در غیر اینصورت خیر

      پاسخ
  8. زهرا
    زهرا گفته:

    سلام اقای دکتر من دندان 6 رو سه سال پیش عصب کشی کردم وحدود 6 ماه است سمت سالم ان خرد شده و حدود 3 هفته است درد شدید داشتم که با خوردن آموکسی سیلین و مترو.. خیلی کم شد میخواستم ببینم این دندون ارزش ترمیم عصب کشی مجدد داره یا بکشم. ممنون

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      دندان هایی که شکسته میشوند باید معاینه شوند و رادیوگرافی آنها مشاهده شود، در صورتیکه بافت کافی از دندان باقی مانده باشد قابل نگهداری هستند در غیر اینصورت باید کشیده شوند

      پاسخ
  9. وحید
    وحید گفته:

    سلام خسته نباشید اقای دکتر من یمسال پیش عصب کشی دندان داشتم چن روز پیش درد عجیبی ت این ناحیه حس کردم رفتم عکس گرفتم گفتن حین عصب کشی خیلی عمیق تر پالپ های مصنوعی رو جاگذاشتن از لثه رد شده و… اینجور مواقع چه کار میکنن؟

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      چیزی به اسم پالپ مصنوعی نداریم اگر منظورشون ماده پر کردگی کانال ریشه هست اگر در عکس ضایعه داشته باشید و علائم درد داشته باشید باید درمان مجدد ریشه انجام شود اگر ماده خارج نشد شاید بعدا به جراحی انتهای ریشه نیاز داشته باشید

      پاسخ
  10. ساحل
    ساحل گفته:

    سلام من ۳ماه پیش دندون پنجمو بدون هیچ دردی پیش دکتر رفتم و گفت ک ب عصب رسیده و عصب کشی کرد هیچ دردیم بعد از عصب کشی نداشتم الان چند روز درد ریزی دارم و امروز شدیدا درد گرفت و از شدت درد گلو و فکمم درد میکنه دلیل این درد چیه؟
    ببخشید فراموش کردم این دندون ک عصب کشی شده بعد از ۳ماه درد میکنه از لحاظ ظاهر هم مشکلی نداره و روکش نکردم و با خوردن ژلوفن دردم بهتر شد میتونه دلیل این مشکل نخ دندون کشیدن باشه ؟

    پاسخ
  11. fatemeh
    fatemeh گفته:

    سلام چندین سال پیش دندان اسیای فک پایین ام را عصب کشی کرده ام با وجود رعایت بهداشت دندان دچار پوسیدگی شد الان با توجه به وجود کرونا امکان مراجعه نیست تو این مدت چیکار میشه انجام داد تا اسیب بیشتر نشود

    پاسخ
  12. ساناز
    ساناز گفته:

    سلام آقای دکتر،
    من دندون آسیای بالا رو یکسال پیش عصب کشی کردم حدود یک ماه پیش یک گوشه از دندونم خورد شد و چون ساکن ایران نیستم گفتم تابستون میام پیش دکترم برای درمان، الان دو روز هست که وقتی اون سمت غذا میخورم درد مکانیکی زیادی داره دندونم باتوجه به شرایط کرونا و اینکه میترسم برم دندونپزشک چه پیشنهادی دارین؟ یک مقدار حس میکنم التهاب هم داره ممکنه درد بخاطر عفونت باشه؟

    پاسخ
  13. علی
    علی گفته:

    سلام
    آقای دکتر من قسمت انتهایی دندون 7 سمت پایینم پوسیده. میگن چون قد دندونم کوتاهه و پوسیدگی قسمت انتهایی هست بعد از عصب کشی روکش اون جالب نمیشه و باید آمالگام کنم یا بکشم. پوسیدگی اش حدود 2 میلی متر (کاملا تقریبی) شاید باشه.
    دو متخصص اندو هم گفتند اندو نمیشه تا سومی پذیرفت. به نظرتون با این وضعیت همچین دوندونی رو بکشم و ایمپلنت کنم یا با عصب کشی و آمالگام نگهدارم. اگه نگهدارم با امالگام چقدر تخمین موندش هست؟ میشه عکسش رو بفرستم ببینید؟ مثل چی تو گل موندم.

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام وقت به خیر
      بهتر هست برای نگهداری دندان با توجه به طول ریشه متخصص جراحی لثه نظر بدن و تایید کنند چون هر دندانی قابل درمان ریشه هست اما اینکه بتوان آن را ترمیم کرد یا قابل نگهداری هست را باید متخصص ترمیمی یا متخصص جراحی لثه تایید کنند

      پاسخ
  14. Ftmstt
    Ftmstt گفته:

    سلام خسته نباشین ، من دوندونا خیلی زود به زود هراب میشن ، قبلا چند تا از دندونا جلوم رو ترمیم کردم،(به عصب نرسیده بودن )اخیرا دندون شماره ۲ بالا رو عصب کشی کردم اما بعد یک ماه از کناره ، پوسیده شده ، دندونایی هم که قبلا پر کردم از کناره ها پوسیده شدن ، میخوام بدونم علت خاصی داره ؟ بهداشت دهانمو کاملا رعایت میکنم …علتش چی میتونه باشه؟

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      علل مختلف میتونه باشه از جدا شدن ماده ترمیمی و پوسیدن مرز بین ترمیم و دندان تا پوسیدگی خود دندان در اثر رعایت نکردن درست بهداشت بهتر هست معاینه انجام بشه اگر پوسیدگی ها عمیق باشند شاید نیاز به عصب کشی داشته باشید

      پاسخ
      • Mhya
        Mhya گفته:

        مرسی ازپاسخگوییتون ….یه سوال دیگه هم دارم ، دندونایی که الان ترمیم شدن و‌ متاسفانه پوسیده شدن ، قابل ترمیم مجدد هستن ؟

        پاسخ
  15. Mhya
    Mhya گفته:

    سلام .
    اخیرا دکتر دندانپزشکی تشخصیص دادن که کلسیم دندان من خیل کمه ، با وجودی که شیر میخورم بازم پایینه کلسیمش ، مکملهای ویتامین دی و کلسیم میتونه موثر واقع باشه ؟چون دندوتای دیگه رو هم باید پر کنم ولی میترسم مجددا پوسیده بشه ….خیلییی ممنون میشم اگر پاسخگو باشین

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      دندان ها بر خلاف استخوان که از طریق خوراکی کلسیم جذب میکنند از راه خوردن قرص و مکمل تقویت نمیشن، فقط با رعایت بهداشت و استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید میشود جلوی پوسیدگی دندان را گرفت

      پاسخ
  16. محدثه
    محدثه گفته:

    سلام من ۱۹ سالمه و داندانهای پیشین مرکزی و کناری عصب کشی شده ب تغییر رنگ کرده و شکستگی داره دندونام و ظاهر بد البته یکی از دندان مرکزی کناری یع سال پیش عصب کشی شده خیلی درد میکنه من به دندانپزشک های شهرمون مراجعه کردم با معاینه گفتن که اصلا امکان نداره ولی ۲ هفته اس همچنان درد میکنه علتش چیه

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      خیر اشتباه هست، اگر رسیدگی انجام ندهید و بهداشتتون رو رعایت نکنید بله دندان کشیدنی میشه ولی وقتی درمان با کیفیت خوب برای شما انجام بشه و شما هم مراقبت های بعدی رو درست انجام بدید مشکلی برای دندان بوجود نمیاد

      پاسخ
  17. آ. حسینی
    آ. حسینی گفته:

    وقت شما بخیر. من تازه دندان ششمم رو عصب کشی کردم و کوتاه تر از بقیه دندون ها شده بعد از پر کردن و خیلی ناراحتم چیکارباید بکنم؟اکثرا هم میگن روکش کردن بدتر میشه و باعث بوی دهان و اذیت شدن لثه میشه. ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  18. رها
    رها گفته:

    سلام وقت بخیر
    یکی از دندون های فک بالا رو عصب کشی شده ولی با گذشت یک ماه هنوز به لمس حساسه ( زبون میزنم یا مسواک) و درد میگیره حتی از روی صورت هم دست میزنم درد میگیره.
    میخواستم بدونم این مدت طبیعیه؟ مشکل از کجاست؟
    در ضمن نخ دندون که میکشم بیشتر تحریک میشه.
    ممنون از پاسخگوییتون

    پاسخ
  19. سارا م
    سارا م گفته:

    سلام اقای دکتر

    متاسفانه من باید سومین دندان آسیای فک بالا سمت راست را از دست دادم . از ایمپلنت بخاطر وجود جسم خارجی در فک ( فلز تیتانیوم) ترس دارم. دکتر هم رفتم و دارو ی ضد استرس بهم داد فایده نداشت . هیچ جور نمیتونم‌ خودم را راضی کنم که در فک خودم فلز کار بذارم. دکترم گفت بریج هم چون دندان های کناری تراش میخوره حیفه. آیا اگر جای دندان را خالی بگذارم دچار مشکل خواهم شد ؟

    آیا خالی گذاشتن جای دندان همانطور که در سایت ها نوشتن واقعا مشکل سازه یا اینکه اینها تبلیغ هست برای کسب درآمد از راه ایمپلنت ؟

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      وقت به خیر
      ایمپلنت از جنس فلزی هست که کاملا با بدن سازگار هست و مشکلی از لحاظ جسم خارجی وجود ندارد
      خالی گذاشتن جای دندان کشیده خصوصا در سنین کمتر عوارضی مثل تحلیل استخوان در آن ناحیه و جا به جا شدن سایر دندان ها به فضای دندان کشیده دارد، البته صد در صد در همه اتفاق نمی افتد اما در بیشتر بیماران این مشکلات به وجود میاد

      پاسخ
  20. محمدحسین
    محمدحسین گفته:

    سلام دندون آسیاب من پوسیده شده و به عصب رسیده و خیلی پوسیدیگیش هم زیاد هست به دکتر میگم بعد ترمیم روکش میخوام کنم و ایشون هم میگه تا یه سال نمیتونی روکش کنی آیا واقعیت داره

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      متاسفانه من نمیتونم در این مورد نظری بدم چون در جریان نحوه درمان و وضعیت دندان شما نیستم
      باید با دندانپزشک خودتون در این باره صحبت کنید و ایشون نظر نهایی رو بدن

      پاسخ
  21. Shabnam
    Shabnam گفته:

    سلام آقای دکتر خسته نباشید⁦🙏🏻⁩🌹
    آقای دکتر بنده 9 ماه دندونم رو عصب کشی کردم
    و حالا یه سوال دارم: آیا هنوز ریشه دندونم سالمه یا از بین رفته؟ چجوری بفهمم ریشه اش هنوز زنده هست؟
    سپاس بیکران⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩🌺🌺 خدا خیرتون بده⁦🙏🏻⁩⁦🙏🏻⁩🌺🌺موفق باشید و برقرار 💚⁦🙏🏻⁩⁦

    پاسخ
  22. Fatima
    Fatima گفته:

    سلام .من دندون شماره ۳ بالا رو پر کردم اما متاسفانه اون قسمت مرشدگی ترک برداشت و نهایتا افتاد سوالم اینکه که قابل ترمیم مجدد هست این دندونم لطفا پاسخگو باشین ممنون😭

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code