آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان میشود؟

 

سرطان یکی از لغاتی است که مردم از شنیدن آن هراس دارند. این مشکل خواه برای خودتان بوجود آمده باشد یا برای یکی از عزیزانتان تشخیص داده شده باشد، بیماری است که زندگی فرد را دستخوش تغییرات بیشماری می کند. سبک های زندگی و عادات خاصی هستند که افراد را کم و بیش مستعد ابتلا به آن می کنند. یکی از روش هایی که باور نمی شود منجر به سرطان شود، درمان ریشه یا همان عصب کشی است. این باور به هیچ عنوان صحت ندارد. در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح دهیم چرا.

درمان ریشه چیست؟

تعدادی فرایندهای دندانپزشکی هستند که بسیار رایج هستند و بسیاری افراد یا قبلاً تجربه آن را داشته اند یا از اطرافیان خود کسی را می شناسند که آن را انجام داده است. درمان ریشه یکی از این فرایندها است. انجام درمان ریشه که شما آن را تحت عنوان عصب کشی می شناسید، زمانی ضروری می شود که پالپ یا عصب دندان عفونی می شود. این اتفاق در نتیجه پوسیدگی دندان یا برخی حوادث دندانی اتفاق می افتد، از جمله شکستن یا ترک خوررن آن. دندانپزشک یا اندودنتیست پالپ یا عصب عفونی دندان را با استفاده از یک دریل دندانپزشکی تخلیه می کند، حفره پالپ را پاکسازی می کند، و قبل از سیل (مهر و موم) کردن آن را پر می کند. اگر درد دندان دارید یا دندان شما به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس است، حتماً برای معاینه دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان میشود؟

آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان میشود؟

باورهای غلطی که برای درمان ریشه ساخته اند

انجمن اندودنتیست های آمریکا معتقد است برای درمان ریشه سه افسانه ساخته شده است که هیچ پایه و اساسی ندارند. نخست اینکه درمان ریشه دردناک است. شاید این باور در گذشته صحت داشته است، اما داروها و فناوری های مدرن باعث شده اند درمان ریشه یا عصب کشی به اندازه پر کردن حفره دندان عادی و بدون درد باشد. افسانه دیگر این است که کشیدن دندان یکی از جایگزین های عملی برای درمان ریشه است. به جای کشیدن دندان، بهترین گزینه نجات دندان اصلی است.

نظریه عفونت موضعی

سومین افسانه این است که درمان ریشه می تواند موجب بیماری های دیگر، مانند سرطان، بیماری های قلبی و کبدی، آرتروز، خستگی مزمن، و مشکلات گوارشی و معده و روده شود. بر اساس انجمن اندودنتیست های آمریکا، این افسانه از تحقیقی منشاء می گیرد که در دهه 1920 توسط دکتر پرایس Price انجام شد و نتایج آن منجر به پیدایش نظریه عفونت موضعی شد. نظریه عفونت موضعی حاکی از این بود که برخی بیماری های مزمن نتیجه عفونت های موضعی هستند. از جمله، باکتری هایی که در طول درمان ریشه در توبول های دندانی حبس می شوند می توانند نشت کنند و منجر به بروز بیماری های متعدد در سراسر بدن شوند. این ادعا به این دلیل مطرح شده بود که پرایس معتقد بود دندانپزشک ها نمی توانند همه باکتری های موجود در حفره دندان را به طور کامل تخلیه کنند در نتیجه واکنش های التهابی مزمن اجتناب ناپذیر است. راهکار پرایس برای جلوگیری از نشت باکتری ها به دیگر قسمت های بدن، کشیدن دندان بود.

از آن زمان تاکنون، تحقیقات بی شماری که طی سالیان متمادی توسط محققان مختلف در این زمینه انجام شده است یافته های پرایس را رد کرده اند. در واقع، بیمارانی که چندین مرتبه فرایندهای اندودانتیک داشته اند خطر ابتلا به سرطان در آنها تا 45 درصد کاهش داشته است.

آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان میشود؟

آیا درمان ریشه دندان باعث سرطان میشود؟

مشکلات درمان ریشه

فراموش نکنید که درمان ریشه نوعی فرایند جراحی است، بنابراین مشکلات احتمالی وجود دارند که ممکن است با تکمیل فرایند بروز پیدا کنند. شایع ترین آنها درد است. این مشکل در روزهای پس از جراحی شایع تر است. گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که منشاء اصلی ناراحتی به بیش از یک ریشه برگردد، به گونه ای که دندانپزشک مجبور به تکرار فرایند شود.

گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که یک ریشه ترک خورده شناسایی نشده باشد. باکتری ها می توانند داخل این ترک رشد کنند و نیاز به انجام درمان اضافی را ضروری کنند. پوسیدگی و خوردگی سیل روی دندان یکی دیگر از مشکلات احتمالی است. خوردگی سیل روی دندان نیز مانند ریشه ترک خورده موجب می شود باکتری مجدداً به داخل دندان نفوذ کند و فرایندهای دندانپزشکی دیگری نیاز خواهد بود.

روی هم رفته، درمان های ریشه بی خطر هستند. انجمن اندودنتیست های آمریکا تعداد درمان های ریشه بی خطر را منتشر کرده است. هر ساله، 25 میلیون فرایند اندودانتیک با موفقیت انجام می شوند. علاوه بر این، تحقیقی که باعث بوجود آمدن این افسانه شده است که درمان ریشه منجر به بروز سرطان و دیگر بیماری ها می شود، به صد سال پیش بر می گردد و جامعه پزشکی بی پایه و اساس بودن آن را تأیید کرده است و مؤید این مطلب بوده اند که این فرایند نه تنها بی خطر است، بلکه پیشرفت های پزشکی موجب شده اند این درمان برای حفظ سلامت عمومی بدن ضروری باشد.

خوشبختانه، این نظریه که درمان ریشه موجب سرطان می شود چیزی بیشتر از یک افسانه نیست. هنوز هم در درجه اول، سالم نگه داشتن دندان ها بهتر از آن است که انجام درمان ریشه ضرورت داشته باشد. پایه و اساس مراقبت های خوب دهان و دندان حداقل دو مرتبه مسواک زدن در طول روز است. برای این کار از خمیر دندان های فلورایده استاندارد استفاده کنید. مسواک زدن خود را با کشیدن نخ دندان تکمیل کنید تا از طریق آن به نقاطی دسترسی یابید که مسواک قابلیت رسیدن به آنها را ندارد. در پایان باید متذکر شویم فراموش نکنید برای چکاپ دندانپزشکی، دو مرتبه در سال، به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code