بازگشت مشکل ارتودنتیک یا شکست درمان ارتودنسی

شکست درمان ارتودنسی چیست؟

عود ارتودنسی یک مشکل شایع برای افرادی است که از بریس ها استفاده می کنند. حتی پس از یک درمان صاف طولانی مدت، مانند بریس ها، برای صاف و همراستا کردن دندان ها، آنها همچنان می توانند حرکت کنند و زمانی که این اتفاق رخ می دهد، به آن شکست درمان ارتودنسی یا بازگشت مشکل ارتودنتیک می گویند. ممکن است چندین سال طول بکشد تا دندان هایی که به تازگی جابجا شده اند، در موقعیت های جدید خود ثابت بمانند. هنگامی که براکت ها برداشته می شوند، دندان ها می توانند دوباره شروع به جابجا شدن کنند زیرا استخوانی که دوباره شروع به کار کرده است، هنوز به اندازه کافی ضخیم نشده است تا بتواند آنها را در جای خود نگه دارد. بسیاری از مردم تصور می کنند که برداشتن بریس ها پایان فرآیند ارتودنسی است، اما در واقع مراقبت های بیشتری برای جلوگیری از عود ارتودنسی لازم است.

شکست درمان ارتودنسی

شکست درمان ارتودنسی

پیشگیری از بازگشت مشکل ارتودنتیک

بازگشت مشکل ارتودنتیک زمانی رخ می دهد که دندان ها پس از اتمام درمان صاف کننده مانند بریس ها دوباره حرکت می کنند. این کاملاً شایع است- با این حال، اقداماتی وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از این اتفاق، و همچنین درمان و اصلاح آن در صورت تجربه انجام دهید.

استفاده از نگهدارنده ها یا ریتینرهای متحرک یا ثابت بعد از برداشتن بریس ها برای اجتناب از بازگشت مشکل ارتودنتیک و شکست درمان بسیار مهم است زیرا آنها به صاف نگه داشتن دندان ها در موقعیتی که در آن قرار دارند کمک می کنند. بنابراین، حتی زمانی که بریس ها برداشته شوند، اگر الیاف داخل دهان شروع به کشیدن دندان ها به موقعیت اولیه آنها کنند، نگهدارنده از این اتفاق جلوگیری می کند. با این حال، اگر استفاده از نگهدارنده نادیده گرفته شود یا به طور کلی فراموش شود، کجی دندان ها ممکن است بازگشت داشته باشد، و سال ها درمان ارتودنسی را بی اثر کند.

انواع ریتینرهای ارتودنسی عبارتند از:

  • نگهدارنده های ثابت: سیم نازکی که در امتداد پشت دندان های شما قرار می گیرد و برای هر فردی غیر از شما غیر قابل مشاهده است. نگهدارنده های ثابت بدون درد هستند و نگهداری از آنها آسان است اما می توانند نخ دندان کشیدن را دشوار کنند.
  • نگهدارنده های متحرک: ریتینرهای متحرک می توانند یک نگهدارنده پلاستیکی باشند که برای دندان ها مناسب هستند و از مواد شفاف ساخته شده اند تا هنگام استفاده نامرئی باشد. از طرف دیگر، نگهدارنده های متحرک شما ممکن است از سیمی ساخته شده باشند که از جلوی دندان ها عبور می کند و به یک قطعه آکریلیک که روی سقف دهان شما قرار می گیرد، متصل است.

علل شکست درمان ارتودنسی و بازگشت مشکل

گرچه بریس ها روشی عالی برای حرکت دادن و صاف کردن دندان ها هستند، اما نمی توانند الیاف هایی پریودنتال لیگامانی که دندان ها را به استخوان فک متصل می کنند را اصلاح کنند. این رباط ها هستند که با برداشتن بریس ها دوباره کشیدن دندان ها به جای قبل را شروع می کنند و می توانند دوباره آنها را به موقعیتی که در آن بوده اند بازگردانند و در نتیجه اغلب به درمان اصلاحی بیشتری نیاز دارند. برخی عوامل هستند که در بازگشت این مشکلات نقش دارند. در زیر یه بیان تعدادی از آنها می پردازیم.

درمان ناقص ارتودنسی

درمان ناقص ارتودنسی علت اصلی شکست آن است. بیماران ممکن است به علت نقل مکان، عدم توانایی پرداخت هزینه ها یا به سادگی به علت عدم توانایی تحمل مشکلات درمان ناراحت کننده، ممکن است درمان های خود را ناتمام رها کنند.

شکست درمان ارتودنسی

شکست درمان ارتودنسی

اشتباه در محاسبه مال اکلوژن دندان ها

محاسبات اشتباه در درمان مال اکلوژن یا اوربایت می تواند منجر به بروز عوارض در آینده شود. برای مؤثر واقع شدن فرایندهای ارتودنتیک، ضرورت دارد که تمام عوامل احتمالی که ممکن است باعث بروز اوربایت شده اند، از قبل حذف شده باشند؛ در غیر این صورت، ممکن است تأثیر جبران ناپذیری روی نحوه تراز شدن دندان ها داشته باشد.

عدم نظارت روی نتایج درمان

نظارت دقیق بر درمان های ارتودنسی برای دستیابی به نتیجه مطلوب بسیار مهم است. تغییرات در دندان ها یا لثه ها ممکن است مستقیماً روی نتایج درمان تأثیر بگذارند و ضرورت دارد که تمام مراجعات بعدی، برای جلوگیری از بازگشت بیماری انجام شوند.

عدم همکاری بیمار

از دست دادن قرار ملاقات ها، خوردن غذاهای ممنوعه، و عدم رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان ها، همگی به عدم همکاری لازم منجر می شوند. درمان توسط ارتودنتیست، تنها با نیمی از نتایج ارتباط دارد. کارهایی که بیماران انجام می دهند همان چیزی است که نیمه دیگر را تشکیل می دهد.

عدم وجود زمان کافی برای جای گیر شدن دندان ها در جای خود

همه افراد خواهان نتایج سریع هستند، بخصوص از آنجا که درمان های ارتودنتیک می توانند ناراحت کننده باشند و تا حدودی در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کنند. با این حال، درمان های ارتودنتیک را نمی توان به صورت با عجله انجام داد و برای دستیابی به نتیجه مطلوب، لازم است دوره کامل درمان طبق توصیه ارتودنتیست دنبال شود.

ادامه عادات بد

دندان قروچه، مکیدن انگشت شست، خوردن غذاهای چسبناک یا سفت، سیگار کشیدن، جویدن ناخن و از دست دادن معاینات دندانپزشکی، از جمله عادات بد محسوب می شوند و می توانند اثرات منفی روی درمان ارتودنسی شما داشته باشند.

درمان بازگشت مشکلات ارتودنتیک

تنها راه درمان بازگشت مشکلات ارتودنتیک، درمان های صاف کننده دندان است. خبر خوب این است که، لزوماً به این معنا نیست که باید دوباره از بریس ها استفاده کنید. اینویزیلاین برای بازگشت مشکلات دندانی، درمانی است که به موجب آن یک دسته الاینرهای شفاف که روی دندان های شما قرار می گیرند به تدریج آنها را به موقعیت دلخواه خود منتقل می کنند. درمان محتاطانه و سفارشی است و راه حلی ایده آل برای احیاء لبخند صاف و یکدست شما ارائه می دهد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code