مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی مزایا و معایب زیادی دارند. بارزترین مزایای آنها این است که برای مدت زمان طولانی دوام می آورند، مانند دندان های طبیعی عمل می کنند، و همچنین طبیعی به نظر می رسند.

و بزرگترین عیب آنها؟ خوب، آنها بسیار گران قیمت هستند، و حتی با بیمه دندانپزشکی، احتمالاً تنها بخشی از هزینه های درمان شما پوشش داده خواهد شد.

با همه این تفاصیر، ایمپلنت های دندانی عموماً توسط متخصصان دندانپزشکی به عنوان بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته تلقی گرفته می شوند- و بسیار مهم و حیاتی است که برای دندان های از دست رفته جایگزینی قرار دهید زیرا عدم انجام این کار می تواند منجر به بروز انواع مشکلات، مربوط به زیبایی و سلامتی شود.

در این مقاله، ما در مورد مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی صحبت خواهیم کرد، از جمله:

  • هزینه ایمپلنت ها
  • فرآیند دریافت آنها
  • چگونگی تأثیر آنها روی سلامت شما
  • … و موارد دیگر!

امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا این بهترین گزینه درمانی برای شما است یا خیر.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت های دندانی جایگزینی برای دندان های از دست رفته هستند. آنها شامل یک پست هستند که درون استخوان فک شما قرار می گیرند، یک تکیه گاه که به پست پیچ می شود، و یک روکش که به اباتمنت متصل می شود. روکش تنها بخشی از ایمپلنت است که در واقع می توانید آن را ببینید و به گونه ای ساخته شده است که درست شبیه یک دندان طبیعی به نظر برسد.

ایمپلنت های دندانی بهترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند، زیرا آنها بسیار شبیه به دندان های طبیعی عمل میی کنند. این نه تنها به این معنا است که شما می توانید درست مانند دندان های معمولی غذایی که دوست دارید را بجوید و از آن لذت ببرید، بلکه به این معنا است که از نظر زیبایی ظاهری، هیچ کس متوجه چیز متفاوتی نخواهد شد.

و مهمتر از همه اینکه، آنها به مشکلاتی می پردازند که افرادی که دندان از دست داده اند با آنها دست و پنجه نرم می کنند. شما هنگامی که یک دندان از دست داده اید، ریشه دندان برای تغذیه کردن و تثبیت استخوان فک اطراف آن را ندارید.

نتیجه این است که استخوان فک تراکم و ساختار خود را از دست می دهد. این می تواند تأثیرات منفی روی دندان های اطراف داشته باشد و باعث ضعیف شدن عضلات صورت و فرو رفتگی آنها به سمت داخل شود.

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی

مانند هر روش دیگری برای جایگزینی دندان، ایمپلنت های دندانی نیز مزایا و هم معایبی دارند. اکنون اجازه دهید نگاهی دقیق تر به این موارد داشته باشیم.

مزایای ایمپلنت دندان

عملکرد

ایمپلنت های دندانی عملکردی درست شبیه به دندان های معمولی دارند. گاهی اوقات هنگامی که افراد پروتزهای مصنوعی دندانی دارند- یک گزینه جایگزین دندان که مقرون به صرفه تر است، اما مسلماً در درجه پایین تری قرار دارد- پروتزها می لغزند یا به راحتی جای نمی گیرند.

این می تواند باعث بروز مشکلاتی در گفتار و جویدن شود. با استفاده از پروتزهای مصنوعی دندانی، ممکن است مجبور شوید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به سراغ خوردن غذاهای نرم تر بروید.

اما با ایمپلنت های دندانی، می توانید انتظار داشته باشید که عادات عادی خود را ادامه دهید و مجبور نیستید نگران لغزیدن ایمپلنت دندانی خود باشید. با این حال، باید مطمئن شوید که خیلی بهتر از ایمپلنت های خود مراقبت می کنید، از جمله با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن درست مانند دندان های معمولی.

دوام

پست یک ایمپلنت دندانی به گونه ای ساخته شده است که یک عمر دوام داشته باشد، به این معنا که با مراقبت های درست و مناسب، فقط باید یک مرتبه جراحی ایمپلنت انجام دهید. روکش قبل از اینکه به دلیل ساییدگی و فرسایش ناشی از استفاده روزانه به تعویض نیاز داشته باشد، معمولاً بین 10 تا 15 سال دوام خواهد داشت.

اگر مراقبت بویژه خوبی از ایمپلنت های دندانی خود داشته باشید، روکش شما ممکن است بیشتر دوام بیاورد. این طول عمر را با طول عمر پروتزهای مصنوعی دندانی مقایسه کنید، که قبل از اینکه مجبور به پرداخت هزینه برای تعویض آن شوید، فقط تا حدود 5 سال دوام می آورند.

ظاهر

ایمپلنت های دندانی درست مانند دندان های معمولی به نظر می رسند. روکش تنها بخشی از ایمپلنت است که شما آن را مشاهده می کنید. آنها معمولاً از پرسلن ساخته شده اند و برای مطابقت داشتن با بقیه دندان های شما از نظر رنگ، اندازه و فرم، به صورت سفارشی ساخته می شوند.

وقتی ایمپلنت به خوبی ساخته شود، هیچ کس نمی تواند بگوید که شما ایمپلنت دارید. این یک تفاوت آشکار با پروتزهای مصنوعی است، که اغلب هنگام استفاده از آنها کاملاً قابل توجه است.

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

سلامتی

داشتن ایمپلنت های دندانی در مقایسه با دیگر گزینه ها برای جایگزینی دندان ها، مزایای مختلفی برای سلامتی دارد:

  • رژیم غذایی: زمانی که شما حتی یک دندان را از دست بدهید، جویدن غذا ممکن است دشوار شود- تغییر رژیم غذایی شما و ارتباط آن با بدتر شدن سلامت و تندرستی عمومی شما. ممکن است متوجه شوید که در حال رفتن به سمت غذاهای نرم تر و دارای مواد کمتر مغذی هستید. با ایمپلنت های دندانی، شما می توانید مثل قبل به صورت عادی عمل جویدن را انجام دهید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.
  • سلامت استخوان: ریشه های دندان استخوان فک را تحریک می کنند و به حفظ شکل و فرم صورت شما کمک می کنند. ایمپلنت های دندانی نیز همین کار را انجام می دهند و با انجام این کار از تحلیل استخوان جلوگیری می کنند و فرو رفتگی صورت به سمت داخل را متوقف می کنند.
  • بیماری لثه: هنگامی که یک دندان را از دست می دهید، شما در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری لثه قرار دارید زیرا لثه ها شروع به تحلیل و کنار رفتن می کنند. این کنار رفتن باعث ایجاد پاکت هایی می شود که باکتری ها می توانند در آنها رشد کنند. این اتفاق با بریج ها و پروتزهای مصنوعی رخ می دهد زیرا در زیر آنها فضاهایی وجود دارد که باکتری ها نیز می توانند در آنجا رشد کنند. با ایمپلنت های دندانی، تا زمانی که بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی با نخ دندان کشیدن و مسواک زدن رعایت کنید، می توانید خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهید.
  • سلامت روان: با از دست دادن دندان، برخی از افراد ممکن است نسبت به ظاهر، صحبت کردن و غذا خوردن خود حساس شوند. ایمپلنت های دندانی این امکان را به شما می دهند که این کارها را به طور معمول انجام دهید، بدون اینکه مانند پروتزهای مصنوعی گاهی اوقات لیز بخورند یا صدای کلیک دهند. این می تواند اعتماد به نفس شما را بازگرداند و اضطراب شما را کاهش دهد.

معایب ایمپلنت های دندان

در حالی که مزایای ایمپلنت های دندانی عالی هستند، معایبی نیز وجود دارند که قبل از انجام این درمان باید آنها را در نظر بگیرید. بیایید اکنون در مورد این موارد بیشتر یاد بگیریم:

هزینه

ایمپلنت های دندانی تا حد زیادی گران ترین راه برای جایگزینی دندان های از دست رفته هستند. یک ایمپلنت تکی می تواند از 1500 تا 6500 دلار برای شما هزینه داشته باشد.

اگر همه دندان های شما به جایگزینی با ایمپلنت های دندانی نیاز دارند، راه هایی وجود دارند که می توانید هزینه ها را کمی پایین بیاورید، مانند انتخاب پروتزهای مصنوعی روی 4 ایمپلنت دندانی، یا پروتزهای دندانی روی ایمپلنت های دندانی X، که معمولاً به قرار دادن 4 پست در هر قوس دندانی نیاز دارند. قیمت هر دست دندان برای یک قوس دندانی حدود 15000 دلار است.

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

واجد شرایط بودن

همه افراد گزینه های مناسبی برای دریافت ایمپلنت های دندانی نیستند. هنگامی که مدت زمان طولانی را بدون دندان سپری کرده اید، ساختار استخوان فک شما ضعیف و بدتر می شود. اگر مقدار زیادی از استخوان فک شما از بین رفته باشد، ممکن است برای حمایت از ایمپلنت دندانی کافی نباشد. یا ممکن است لثه های نازکی داشته باشید، در این صورت ایمپلنت می تواند نمایان شود، و برای کاشت ایمپلنت های دندانی خیلی دیر شده باشد.

با این حال، راه هایی برای حل این مشکل وجود دارند، مانند پیوند استخوان، یا ایمپلنت هایی که به جای استخوان فک، درون استخوان گونه شما قرار می گیرند.

درمان اضافی

قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی باید یک صورت حساب دقیق از سلامتی خود داشته باشید. این ممکن است به معنای انجام پیوند استخوان فک برای تقویت استخوان تحلیل رفته، یا پیوند لثه برای درمان پاکت های ناشی از بیماری لثه باشد. بسته به دندانپزشک و طرح درمانی شما، این هزینه ها ممکن است علاوه بر هزینه های ایمپلنت های دندانی شما باشند.

عمل جراحي

ایمپلنت های دندانی به جراحی نیاز دارند، که به خودی خود ممکن است شما را بترساند، اما زمان ریکاوری زیادی نیز وجود دارد. اگر بویژه به پیوند استخوان یا لیفت سینوس نیاز دارید، بسته به اینکه بعد از هر درمان اضافی برای بهبودی چقدر زمان نیاز دارید، کل فرآیند کاشت ایمپلنت دندانی ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.

آیا ایمپلنت دندانی ارزشش را دارد؟

اگر تأثیرات مثبت ایمپلنت دندانی روی سلامت و عزت نفس خود را در نظر بگیرید، ارزشش را دارد. اما هزینه بالا می تواند آنها را برای بسیاری از بیماران غیر قابل دسترسی کند.

همچنین آنها فقط در صورتی ارزش دریافت دارند که به مراقبت از آنها تعهد داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است عوارضی ایجاد شوند و ممکن است لازم باشد ایمپلنت برداشته شود.

اگر استطاعت پرداخت هزینه های ایمپلنت های دندانی را ندارید، باز هم قرار دادن جایگزین برای دندان ها مهم است و قطعاً یک دست پروتز مصنوعی دندانی یا بریج با کیفیت بهتر از هیچ چیز است.

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

مزایا و معایب ایمپلنت دندانی

نتیجه گیری

ایمپلنت های دندانی دارای مزایا و معایبی هستند- درست مانند هر گزینه جایگزینی دیگری برای دندان ها. برجسته ترین مزایای ایمپلنت های دندانی اینها هستند که به محکم نگهداشتن استخوان فک کمک می کند، عضلات صورت شما را از افتادگی به سمت داخل باز می دارد و امکان صحبت کردن و جویدن معمولی آنگونه که دوست دارید را برای شما فراهم می کند.

بعلاوه پیچ ها به گونه ای ساخته شده اند که یک عمر دوام داشته باشند!

نقطه ضعف ایمپلنت های دندانی این است که بسیار گران هستند و می توانند به جراحی و زمان ریکاوری زیادی نیاز داشته باشند.

با دندانپزشک خود در مورد کل هزینه های مربوطه مشورت کنید و آنها می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید که آیا این بهترین گزینه درمانی برای شما است یا خیر.

پرسش های متداول در مورد مزایا و معایب ایمپلنت های دندانی

معایب کاشت ایمپلنت های دندانی چیست؟

نقطه ضعف کاشت ایمپلنت دندانی این است که بسیار گران است و به جراحی نیاز دارد. همچنین ممکن است لازم باشد که ابتدا درمان دیگری مانند لیفت سینوس انجام دهید.

آیا کاشت دندان ایده خوبی است؟

ایمپلنت های دندانی ایده خوبی هستند زیرا درست مانند دندان های طبیعی عمل می کنند. ایمپلنت های دندانی به شما کمک می کنند تا استحکام استخوان فک خود را حفظ کنید و از افتادگی صورت شما به سمت داخل جلوگیری می کنند. با ایمپلنت ها می توانید درست مانند دندان های سالم طبیعی غذا بخورید و صحبت کنید.

معایب ایمپلنت های دندانی چیست؟

یکی از معایب کاشت ایمپلنت های دندانی این است که کاشت یک ایمپلنت از 1500 دلار تا 6500 دلار هزینه دارد. آنها همچنین به جراحی و زمان بهبودی نیاز دارند. همچنین ممکن است به درمان اضافی مانند لیفت سینوس یا پیوند استخوان نیاز داشته باشید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code