درمان اپن بایت با ارتودنسی

اپن بایت نوعی مال اکلوژن است که در آن وقتی دهان بسته می شود، تعدادی از دندان ها با یکدیگر برخورد نمی کنند، و این اغلب در دوره ای جایگزین شدن دندان های شیری با دندان دائمی بروز پیدا می کند. این مشکل غالباً به صورت خود به خود اصلاح می شود و تا بزرگسالی ادامه ندارد. اما اگر یک کودک بزرگ شود در حالی که هنوز اپن بایت قدامی دارد، لازم است این مشکل او حل شود تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری شود.

نیاز به اقدامات دندانپزشکی می تواند نگران کننده باشد، اما هدف ما ارائه همه اطلاعاتی است که برای درمان اپن بایت به آنها نیاز دارید تا بدانید انتظار چه درمانی را باید داشته باشید. اگر به این فکر می کنید که اپن بایت خود را با ونیرها، بریس ها، یا جراحی برطرف کنید، ما در این راهنما به شما خواهیم گفت کدامیک برای شما مناسب تر است.

اپن بایت چیست؟

اپن بایت زمانی اتفاق می افتد که تعدادی از دندان های فک های بالا و پایین با بسته شدن دهان با یکدیگر برخورد کنند. حالت طبیعی قرار گیری دندان ها باید به گونه ای باشد که دندان های جلوی فک بالا اندکی جلوتر از دندان های جلوی فک پایین قرار بگیرند و مقداری پایین تر، در حالی که دندان های مولر در عقب دهان با یکدیگر تماس داشته باشند. با اپن بایت، دندان ها به درستی روی یکدیگر نمی نشینند و یک شکاف قابل مشاهده بین فک های بالا و پایین بوجود خواهد آمد. این امکان وجود دارد که اپن بایت در کنار یک مشکل دیگر بایت مانند اوربایت، آندربایت، یا کراس بایت وجود داشته باشد.

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

اپن بایت قدامی و خلفی

اپن بایت قدامی عبارت است از عدم تماس صحیح دندان های جلو، وقتی که دندان های عقب دهان با یکدیگر تماس دارند. بین 5/1% تا 11% از افراد، بسته به کشور آنها، مقداری اپن بایت دارند.

برعکس اپن بایت قدامی، اپن بایت خلفی است، که در آن وقتی دهان بسته است و دندان های جلوی دهان با یکدیگر تماس دارند، دندان های عقب دهان با یکدیگر برخورد ندارند. این نوع اپن بایت چندان معمول نیست، اما گاهی اوقات می تواند در طول درمان با بریس ها اتفاق بیفتد. ارتودنتیست می تواند این مشکل را تشخیص دهد و گام هایی برای اصلاح آن بردارد.

علائم و نشانه های اپن بایت کدامند؟

تشخیص اپن بایت معمولا ساده است و تنها با نگاه کردن به دندان های هنگامی که به شکل طبیعی روی یکدیگر قرار دارند، قابل تشخیص است. در مواردی که این شرایط در نتیجه مشکلات استخوان فک بروز پیدا کند، اغلب علت آن رشد زیاد استخوان در عقب فک بالا است. این باعث می شود دندان ها از راستای خود خارج شوند، و باعث شوند دندان های جلو رو به جلو باشند (که تحت عنوان اورجت شناخته می شود).

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

علل بروز اپن بایت

دلایل متفاوت اندکی وجود دارند که می توانند منجر به بروز اپن بایت شوند. این دلایل عبارتند از:

  • ویژگی های آن از طریق ژنتیک انتقال پیدا می کنند.
  • بروز مشکل برای استخوان فک.
  • دندان های شیری و دندان های دائمی خارج از راستایی که باید بیرون می آیند.
  • تانگ تراست (فشردن دندان ها بین دندان های جلوی فک های بالا و پایین).
  • مکیدن انگشت، پستانک، مداد، یا خودکار
  • اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی.

علل ژنتیکی چندان توسط پزشکان کشف نشده اند، اما اگر در یک خانواده سابقه مشکلات رشد فک وجود داشته باشد، احتمال اینکه کودک تجربه مشابهی داشته باشد زیاد خواهد بود.

اگر شرایط در نتیجه مشکلات استخوان بوجود آمده باشد، تحت عنوان “اپن بایت اسکلتی” شناخته می شود، در حالی که وقتی در نتیجه فعالیت هایی مانند تانگ تراست یا مکیدن پستانک بوجود آمده باشد، “اپن بایت دندانی” نامیده می شود.

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

مشکلات ناشی از اپن بایت

داشتن اپن بایت می تواند منجر به بروز مشکلات نسبتاً قابل توجهی شود، از جمله:

  • احساس شرمندگی، اگر لبخند آنطور که بیمار دوست دارد نیست.
  • نوک زبانی حرف زدن یا دیگر مشکلات گفتاری
  • افزایش ساییدگی دندان های عقب
  • مشکل در خوردن برخی غذاها

مشکلات اپن بایت در کودکان

داشتن اپن بایت برای نوزادان و کودکان کم سن غیر معمول نیست؛ این مشکل به صورت خود به خود و حدود سن 4 سالگی بهبود پیدا خواهد کرد. وقتی از دست رفتن دندان های شیری و بیرون آمدن دندان های دائمی کودک آغاز می شود، معمولاً عدم تماس دندان های جلو از وسط با یکدیگر ادی نیست.

به محضی که تعدادی از دندان های دائمی بیرون می آیند، دندانپزشک می تواند بررسی کند آیا دندان های جدید الگوی اپن بایت دارند، و اگر اینطور است می تواند به شما توصیه کند برای اصلاح آن چه کارهایی باید انجام دهید.

اگر کودک انگشت خود را می مکد، اغلب از یک پستانک استفاده می کند، یا به طور کلی زمان زیادی را صرف قرار دادن اشیاء داخل دهان خود می کند، این می تواند باعث شود با رشد و نمو دندان ها، بایت آنها تحت تأثیر قرار بگیرد.

مشکلات ناشی از تانگ تراست

یکی از اصلی ترین علت های اپن بایت تانگ تراست است. به این معنا که، هنگام بلعیدن یا حرف زدن، بیمار زبان را رو به جلوی دهان و بین دندان ها فشار می دهد. تانگ تراست بین کودکان شایع است، اما آنها معمولاً با بزرگ شدن تا سن چهار سالگی این مشکل آنها برطرف می شود.

مشکلات فک

مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ) لولایی است که اجازه می دهد دهان باز شود. برخی افراد با این مفصل مشکل دارند بنابراین آنها دهان و زبان خود را به اطراف حرکت می دهند تا احساس راحتی داشته باشند. ممکن است راحت تر باشند زبان خود را جلوی دهان یا بین دندان ها قرار دهند، اما این می تواند باعث شود دندان ها رو به جلو فشار داده شوند و منجر به بروز اپن بایت شود. مشکلات زمینه ای که منجر به بروز مشکلات مفاصل فک می شوند، لازم است با درمان مشکل اپن بایت درمان و برطرف شوند.

گزینه های درمان اپن بایت

درمان اپن بایت بسیار معمول و شایع است و توسط دندانپزشکان و ارتودنتیست ها کاملاً درک می شود. پی بردن به بروز مشکل در اوایل دوران کودکی باعث می شود احتمال اینکه بتوان اپن بایت را بدون نیاز به جراحی حل کرد بالا می رود.

دندانپزشک بهترین کسی است که می تواند به شما درباره گزینه های درمان توضیح دهد. تصمیم گیری درباره درمان افراد بالای 18 سال بر اساس نیازهای پزشکی آنها خواهد بود. هزینه بریس ها برای درمان اپن بایت به درمان مورد نیاز بستگی خواهد داشت.

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با بریس ها

درمان اپن بایت با بریس ها و براکت های ارتودنسی بسیار شایع است. بریس ها اگر دندان ها به جلو برجسته باشند آنها را به عقب می کشند و در جای درست قرار می دهند. دوره درمان چیزی بین 6 ماه تا دو سال طول می کشد و نیاز به پیگیری درمان با ریتینرها دارد. استفاده از ریتینرها واقعا حائز اهمیت است تا اطمینان حاصل شود دندان ها به جای خود باز نمی گردند.

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان تانگ تراست با هدف درمان اپن بایت

اگر اپن بایت شما در نتیجه تانگ تراست بوجود آمده باشد، لازم است علت بروز مشکل و نیز مشکلات دندانی برطرف شوند. رایج ترین درمان های عبارتند از:

  • درمان زبان
  • ورزش های زبان
  • ابزارهایی مانند قفس زبان

قفس زبان تا حدودی شبیه ریتینر است که به دندان های مولر متصل می شود. این ابزار مانند یک مانع داخل دهان عمل می کند تا زبان نتواند رو به جلو فشار وارد کند. تمرینات و ورزش ها و درمان ها می توانند توسط گفتار درمانگر ارائه شوند. توقف عادت تانگ تراست کجی دندان ها را اصلاح نخواهد کرد، اما این اطمینان را بوجود نخواهد آورد که مشکلات بایت بدتر نخواهند شد یا پس از اتمام درمان با بریس ها به حالت قبل از درمان باز نخواهد گشت.

آیا با اینویزیلاین می توان اپن بایت را اصلاح نمود؟

اپن بایت یکی از مال اکلوژن هایی است که بریس های شفافی مانند اینویزیلاین ها می توانند به درمان آنها کمک کنند. آنها بریس های پلاستیکی شفافی هستند که شما هر دو هفته یا بیشتر آنها را تعویض می کنید و به مرور زمان دندان های شما را به محل درست هدایت می کنند. بریس های فلزی نیز می توانند کمک کننده باشند. با این حال برخی افراد این راهکارهای نامرئی را انتخاب می کنند تا کمتر جلب توجه کنند. اینویزیلاین ها قادرند تا 90% از نمونه های درمانی را درمان کنند. با مشورت با یک ارتودنتیست مجرب می توانید متوجه شوید آیا شما گزینه مناسبی برای درمان با اینویزیلاین هستید یا خیر.

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

آیا می توان اپن بایت را با ونیرها درمان کرد؟

اگر اپن بایت شما خیلی جزئی باشد، ممکن است بتوان آن را با ونیرها اصلاح کرد. ونیرها نوعی پوشش نازک هستند که روی دندان ها را پوشش می دهند. آنها از مواد سرامیکی یا کامپوزیت ساخته می شوند. برای قرار گیری ونیرها روی دندان ها، ابتدا مقدار اندکی از مینای دندان تراشیده می شود و پس از انجام فرایندهای لازم ونیرهای آماده شده روی دندان ها قرار می گیرند.

گرچه این امکان وجود دارد که بتوان اپن بایت را با ونیرها درمان کرد، اما تنها با قرار دادن پوششی روی دندان ها کار به اتمام خواهد رسید. برخی از جنبه های منفی ونیرها در این موارد عبارتند از:

  • دندان های شما بزرگتر به نظر خواهند رسید. لازم است ونیرها بلندتر از دندان های طبیعی شما باشند تا شکاف را پر کنند.
  • به خاطر نیروهای جدیدی که به دهان وارد می شود، ممکن است مشکلات بیشتر برای صافی دندان ها بوجود بیاید.
  • هر گونه بریس یا جراحی فک که ممکن است در آینده لازم باشند دشوارتر خواهد بود، زیرا براکت های بریس ها نمی توانند خیلی خوب به ونیرها بچسبند.
  • ونیرها نمی توانند مشکلات بنیادی مانند تانگ تراست، یا افزایش ساییدگی دندان های عقب دهان را برطرف کنند.

در مورد استفاده از وینرها برای حل کردن مشکل اپن بایت خود با ارتودنتیست مشورت نمایید. جوانب زیادی هستند در مورد آینده دراز مدت سلامت دندان ها که باید مد نظر قرار بگیرد. با این حال، برای اپن بایت های خیلی کوچک که منجر به بروز مشکلات گفتاری یا تغذیه ای نمی شوند، این راهکاری سرییع برای بهبود سریع لبخند است.

درمان اپن بایت با ارتودنسی

درمان اپن بایت با ارتودنسی

جراحی اپن بایت

بسته به وخامت اپن بایت، ممکن است جراحی نیاز باشد. احتمال اینکه افراد بزرگسال جراحی نیاز داشته باشند بیشتر است، زیرا استخوان ها جوش خورده اند و جابجا کردن آنها راحت تر خواهد بود. برخی شرکت های خدمات بیمه های درمانی هزینه جراحی اپن بایت برای افراد زیر 18 سال را تقبل می کنند.

اغلب لازم است حدود یک سال قبل از جراحی فک از بریس ها استفاده کنید، و پس از آن باز هم حدود 6 ماه دیگر نیاز خواهند بود. پس از جراحی هیچ اسکار یا جای زخمی باقی نخواهد ماند زیرا همه جراحی از داخل دهان انجام خواهد شد، اما لازم است به مدت چند روز پس از آن رژیم غذایی مایع داشته باشید و احتمال تورم نیز وجود خواهد داشت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code