تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ریشه دندان

سیگار کشیدن و درمان ریشه ( عصب کشی )

تحقیقات نشان می‌دهد افراد سیگاری بیشتر دچار مشکلات نیازمند عصب‌ کشی دندان می‌شوند. عصب‌ کشی یا درمان ریشه ( Root canal) زمانی انجام می‌شود که پالپ دندان که حاوی عصب ها و رگهای خونی است دچار عفونت و التهاب می‌شود. در عصب‌ کشی بافت‌های عفونی برداشته شده و محفظة خالی پالپ تمیز و ضد عفونی می‌شود. در نهایت پالپ و ریشه با مواد مخصوصی پر می‌شود تا از عفونت مجدد جلوگیری گردد. پژوهشگران بیان می‌دارند یافته ‌های آنها نشان می‌دهد مردانی که سیگار می‌کشند تقریباً دو برابر افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشند نیاز به درمان ریشه و عصب‌ کشی پیدا می‌کنند. این پژوهش بر روی مردان انجام شده است اما احتمالا نتایج آن را میتوان به زنان نیز تعمیم داد.

پژوهشگر این مقاله الیزابت کرایل کی، پروفسور بخش سلامت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بوستون است. او و همکارانش داده‌ های به‌ دست ‌آمده از بررسی 811 مرد را در مدت 28 سال جمع آوری و آنالیز نموده ‌اند. این پژوهش در اواخر دهه 60 میلادی آغاز شده بود. متوسط سن افراد شرکت‌ کننده 48 سال بود و غالباً افراد سفید پوست از طبقه متوسط بودند. این افراد هر سه سال تحت معاینه کامل دندانپزشکی قرار گرفته و عکس پرتوی ایکس از دندان‌هایشان گرفته می‌شد. همچنین عادت سیگار کشیدن نیز در پرونده آنها ثبت می‌شد. در بین تمامی شرکت ‌کنندگان، حدود 230 مرد اصلا سیگار نمی‌کشیدند و 440 نفر سیگاری بودند.

محققان با عکس پرتوی ایکس، دندان شرکت کننده‌ها را بررسی کردند تا وضعیت مجرای ریشه دندان‌ها را مشخص کنند. در این بررسی‌ها مشخص شد 998 دندان در این مدت تحت عصب کشی قرار گرفته است. این دندانها متعلق به 385 نفر بودند بنابراین بسیاری از افراد بیش از یک عصب ‌کشی داشته اند. در بین افرادی که هنوز سیگاری بودند، آنهایی که بیش از 12 سال سیگار کشیده بودند بیشتر عصب ‌کشی داشتند. افرادی که هنوز سیگاری بودند اما تعداد سال‌هایی که سیگار کشیده اند، کمتر بوده است کمتر نیاز به عصب‌ کشی پیدا کرده بودند اما احتمال عصب‌ کشی در آنها بیشتر از افرادی بود که اصلا سیگار نکشیده بودند.

در این پژوهش مشخص شد ترک سیگار و پایبندی به عدم مصرف سیگار در کاهش نیاز به عصب ‌کشی مؤثر است. پژوهشگر این مقاله می‌گوید: خبر خوب برای افرادی که سیگار می‌کشند این است که در صورتی که مصرف سیگار را کنار بگذارند احتمال نیاز به درمان عصب ‌کشی در آنها کاهش پیدا می‌کند. مردانی که به مدت نه سال یا بیشتر از آن سیگار را کنار گذاشتند احتمال نیاز به عصب ‌کشی در آنها تقریباً مشابه افراد غیر سیگاری است.

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ریشه دندان

تاثیر دخانیات و سیگار بر درمان ریشه دندان

وظیفه دندانپزشکان در قبال بیماران سیگاری

تمام دندانپزشکان باید از بیماران خود بپرسد آیا سیگار می‌کشند یا نه، و در صورتی که چنین است باید ببینند آیا بیمار می‌خواهد سیگار را ترک کنند یا خیر. دندانپزشکان می‌توانند چسب نیکوتین و سایر انواع محصولات ترک سیگار را در اختیار بیماران قرار دهند و یا آنها را به کلینیک‌های ترک سیگار ارجاع دهند. عکس پرتوی نمی‌تواند نشان دهد چرا فرد سیگاری بیشتر در خطر نیاز به عصب ‌کشی قرار دارد. بنابراین در این پژوهش نمی‌توان مشخص کرد چه مکانیسم‌ بیولوژی عامل آن است. در زمینه چند احتمال مطرح است:

  • سیگار مقابله با عفونت را برای بدن سخت می‌کند
  • سیگار التهاب را افزایش می‌دهد
  • آسیب‌های ناشی از سیگار باعث اختلال در گردش خون و کاهش اکسیژن‌ رسانی می‌شود

پژوهشگران بیان می‌دارند یافته ‌های این مقاله تایید میکند سیگار یکی از عوامل بیماری‌های دهان و دندان است. مردانی که سیگار می‌کشند بیشترین میزان عصب ‌کشی را به خود اختصاص می‌دهند و افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشند و یا افرادی که مدت طولانی است سیگار را کنار گذاشته اند، حداقل تعداد عصب‌ کشی را دارند. احتمالاً این یافته ‌ها در مورد زنان نیز صادق است. با این حال پی بردن به آن دشوارتر است چرا که از نظر تاریخی زنان مدت زیادی نیست که سیگار می‌کشند و شدت آن نیز به اندازه مردان نبوده است.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code