تأثیر جویدن ناخن روی دندان ها و براکت ارتودنسی

جویدن ناخن عادتی است که به طرز باور نکردنی متداول می باشد و می تواند موجب بروز آسیب هایی مخرب تر از خراب شدن ظاهر ناخن ها شود. مهم است بدانید جویدن ناخن چگونه می تواند دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد تا مطمئن شوید که می توانید از وضعیت دندان های خود محافظت کنید. عادات متعدد دیگری نیز وجود دارند که آنها نیز ممکن است به سلامت دندان های شما آسیب وارد کنند. حذف این عادات می توانند به کاهش حساسیت دندان ها و محافظت از دندان های شما کمک کنند.

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

عادات مختلف که به دندان های شما آسیب وارد می کنند!

مهم است بدانید کدام عادات می توانند موجب بروز آسیب به دندان های شما شوند. به عنوان یک قانون کلی، شما باید از استفاده دندان های خود برای هر کاری غیر از جویدن غذا اجتناب کنید. استفاده از دندان های خود به عنوان در قوطی باز کن یا هر ابزار دیگری می تواند موجب بروز ساییدگی و آسیب های قابل توجه به دندان های شما شود. کلنچینگ فک، جویدن یخ، جویدن ناخن، و ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر می توانند موجب بروز آسیب به دندان ها شوند. مصرف مرتب قند می تواند موجب ساییدگی مینای دندان ها شود و باعث خواهد شد دندان ها بیشتر مستعد بروز آسیب شوند.

براکسیسم چگونه می تواند روی دندان های شما تأثیر بگذارد؟

جویدن ناخن می تواند آسیب های قابل توجهی به دندان های شما وارد کند. درک اینکه جویدن ناخن چگونه می تواند دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد به شما این انگیزه را می دهد که لازم است یکبار برای همیشه این عادت را ترک کنید. در اینجا تنها به بیان تعدادی از روش هایی می پردازیم که براکسیسم می تواند وضعیت دندان های شما را تحت تأثیر قرار دهد.

بروز براکسیسم

وقتی شما ناخن می جوید، اغلب شما در حال فشردن دندان ها روی یکدیگر هستید. این می تواند واکنش تمرین شده ای ایجاد کند که زمانی اتفاق می افتد که شما موقعیت پر استرسی را تجربه می کنید. حتی زمانی که شما به صورت آگاهانه سعی می کنید از جویدن ناخن های خود اجتناب کنید، ممکن است در حال ساییدن و فشردن دندان های خود روی یکدیگر باشید که باز هم می تواند به آنها آسیب وارد کند.

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

ترک خوردن و ساییدگی

ناخن ها از سخت ترین شکل کراتین تشکیل شده اند. وقتی شما ناخن های خود را می جوید، شما الزاماً در حال وادار کردن دندان های خود به شکستن این ماده سخت هستید. این موجب افزایش روند ساییدگی دندان های شما می شود و می تواند حتی موجب بروز ترک دندان شود. دندان های ترک خورده اغلب می توانند موجب بروز درد قابل توجه و تشدید مشکلات شود.

تضعیف ریشه های دندان ها

ریشه های دندان های شما همان چیزی هستند که کمک می کنند دندان های شما درون لثه های شما قرار بگیرند.وقتی شما ناخن های خود را می جوید، این حرکت می تواند موجب جابجا شدن دندان ها شود که منجر به تضعیف این ریشه ها خواهد شد. این اتفاق می تواند باعث بروز مشکلات متعددی شود، مخصوصاً وقتی نوبت به موفقیت درمان ارتودنسی می رسد.

گسترش باکتری ها

بسته به اینکه شما اغلب با چه فواصل زمانی دست های خود را می شویید، احتمال انباشته شدن باکتری ها زیر ناخن ها وجود دارد. وقتی شما ناخن می جوید، شما به این باکتری ها اجازه داده اید وارد دهان شما شوند. اتفاقی که موجب بالا رفتن نرخ عفونت، و همچنین انتشار سریع تر بیماری های دهانی در سراسر دهان می شود.

آسیب به لثه ها

جویدن ناخن ها می تواند باعث شود آنها لبه های تیز و برنده ای داشته باشند. این می تواند باعث ایجاد خراش روی سطح لثه ها شود. وقتی با انباشته شدن باکتری ها روی ناخن ها همراه باشد، می تواند موجب بروز عفونت و آسیب های قابل توجه به لثه ها شود.

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

اختلال در روند درمان ارتودنسی

  • جویدن ناخن می تواند درمان ارتودنسی شما را به تعویق بیندازد، و باعث شود نیاز باشد بریس ها را مدت زمان طولانی تری روی دندان های خود نگهدارید. این تأخیر می تواند باعث شود فشار بیشتری به دندان ها و وقتی ناخن می جوید فشار بیشتری به ریشه های دندان های شما وارد شود.
  • اگر در طول مدتی که از بریس ها استفاده می کنید ناخن هم بجوید باعث خواهید شد دندان های شما بیشتر دچار ساییدگی شوند، بعلاوه احتمال کنده شدن براکت های شما و آسیب به ابزار ارتودنسی شما زیاد خواهد بود. اگر هم قبلاً بریس داشته باشید جویدن ناخن می تواند باعث شود همه زحمات شما به هدر بروند و دندان های شما مجدداً کج شوند.

نکاتی برای ترک عادت جویدن ناخن

ترک عادت براکسیسم حیاتی است. این کار نه تنها ظاهر ناخن ها را بهبود می دهد، بلکه به پیشگیری از بروز آسیب به دندان ها کمک می کند. در اینجا به بین راه هایی برای ترک این عادت و محافظت از سلامت لبخند خواهیم پرداخت.

محرک های خود را مشخص کنید!

پرهیز از محرک ها می تواند به میزان قابل توجهی به کاهش مقدار زمانی کمک کند که شما صرف جویدن ناخن های خود می کنید. برای پرهیز از این محرک ها، باید ابتدا مشخص کنید چه چیزی باعث می شود شما ناخن های خود را بجوید. دانستن اینکه آیا شما این کار را بدون خستگی یا اضطراب نیز انجام می دهید می تواند به شما کمک کند مسائلی که باعث جویدن ناخن می شوند را کاهش دهید.

مانیکور کردن ناخن ها

صرف پول برای مانیکور کردن ناخن ها به میزان قابل توجهی احتمال اینکه بخواهید ناخن های خود را بجوید را کاهش خواهد داد. اگر شما برای ظاهر ناخن های خود هزینه کنید، کمتر احتمال خواهد داشت کاری انجام دهید کاری انجام دهید که به این ظاهر آسیب وارد کند. این کار به راحتی مانند دور ریختن پول خواهد بود.

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

عادت جویدن ناخن و تاثیر بر درمان ارتودنسی

استفاده از لاک تلخ

لاک های معمولی مزه چندان خوشایندی ندارند. علاوه بر این، انواع محتلفی از لاک ها وجود دارند که بویژه برای افرادی طراحی شده اند که سعی می کنند عادت جویدن ناخن خود را ترک کنند. وقتی شما ناخن های خود را با یک لایه لاک تلخ می پوشانید، بیشتر احتمال دارد که از جویدن ناخن های خود لذت چندانی ببرید.

ناخن های خود را کوتاه نگهدارید!

وقتی متوجه می شوید که شما به صورت مزمن در حال جویدن ناخن های خود هستید، کوتاه کردن ناخن ها به طور منظم می تواند کمک زیادی به ترک این عادت کند زیرا دیگر قادر نیستید به راحتی ناخن های کوتاه را بجوید.

گزینه های دیگر

جویدن ناخن اغلب مکانیزمی برای کمک به تحمل استرس یا حتی خستگی است. یافتن راهی جایگزین می تواند میزان زمانی که شما صرف جویدن ناخن های خود می کنید را کاهش دهد. این کار می تواند با ابزارهای ساده ای مانند اسپینر یا توپ استرس، یا با اقدامات گسترده تر انجام شود. برای مثال، ممکن است بخواهید یوگا یا مراجعه به یک درمانگر را امتحان کنید.

اگر به دنبال بهترین متخصص ارتودنسی در تهران میگردید با ما تماس بگیرید…

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code