نکاتی برای تمیز کردن ریتینرها

اکثر افراد هرگز نمی توانند حتی یک روز را هم بدون مسواک زدن دندان های خود سپری کنند، با این حال، بسیاری از افرادی که از ریتینرهای ارتودنسی استفاده می کنند مدت زمان های طولانی را بدون تمیز کردن ابزار ارتودنسی خود سپری می کنند.

همان باکتری هایی که روی دندان ها انباشته می شوند می توانند روی ریتینرها نیز رشد کنند. در نتیجه، گذاشتن یک ریتینر کثیف و تمیز نشده داخل دهان مانند قرار دادن یک ماده مملو از پلاک و باکتری روی دندان ها و لثه ها می باشد. اگر افراد ندانند که چگونه ریتینرهای خود را پاکسازی کنند، چند راهکار ساده وجود دارند که ما در اینجا به توضیح آنها می پردازیم، راهکارهایی که می توانند کمک کننده باشند. با این حال، افراد اگر نگرانی هایی در مورد پاکیزگی ریتینرهای خود دارند، همیشه باید ابتدا با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود مشورت کنند.

ریتینر چیست؟

ریتینر نوعی ابزار دندانی سفارشی است که دقیقاً به شکل دهان فرد ساخته می شود. ارتودنتیست ها ریتینر را پس از اتمام درمان ارتودنسی با ابزارهایی مانند بریس ها و جابجایی دندان های فرد به محل مطلوب خود تجویز می کند. بدون استفاده از ریتینرها، دندان های فرد می توانند به مرور زمان بلغزند و مجدداً به جای قبل خود بازگردند.

ریتینرها سه نوع هستند، که بر اساس شرایط شما، ارتودنتیست مناسب ترین را برای شما انتخاب خواهد کرد:

  • ریتینرهای دائمی: این نوع ریتینرها به دندان ها چسبانده می شوند، تا فرد نتواند آن را خارج کند. افراد ممکن است این ریتینرها را به دلیل غیر قابل دیدن بودن آنها انتخاب کنند، بعلاوه ممکن است راحت تر باشند.
  • ریتینرهای هاولی: این نوع ریتینرها از یک سیم ساخته شده اند که به یک پلاستیک (یا آکریلیک) متصل شده است که بر اساس دهان فرد قالب گیری و ساخته شده است. از آنجا که آنها متحرک هستند، راحت هستند و تمیز کردن آنها ساده است.
  • ریتینرهای شفاف: این نوع ریتینرهاکه سفارشی هستند با استفاده از مدل دندان های فرد ساخته می شوند. آنها کاملاً شفاف هستند، به همین دلیل گزینه های شناخته شده ای هستند.

طول مدتی که افراد باید از ریتینرها استفاده کنند به دوره درمان خاص آنها بستگی دارد. برای برخی بیماران لازم است ریتینرهای دائم برای مدت نامعلومی پشت دندان های آنها قرار بگیرند، و برای برخی دیگر ممکن است ریتینر دائم آنها پس از مدتی با ریتینر متحرک تعویض شود. اما این ریتینرهای متحرک نیز باید طی 4 تا 6 ماه نخست تقریباً 24 ساعت در روز استفاده شوند و پس از آن اگر ارتودنتیست تشخیص دهد فرد می تواند این ساعات را کمتر کند.

مهم ترین نکته در طول مدتی که از ریتینرها استفاده می شود، علاوه بر مدت زمان کافی استفاده از آنها، مراقبت از آنها می باشد:

  • در طول مدتی که ریتینر داخل دهان است باید از جویدن آدامس یا خوردن غذا روی آن خودداری کنید.
  • برای خارج کردن ریتینر از داخل دهان و گذاشتن مجدد آن باید از هر دو انگشت اشاره خود استفاده کنید.

پاکسازی ریتینرها برای سلامت دهان و دندان ها فوق العاده مهم است. فرد باید در مورد نحوه پاکسازی ریتینر خود از ارتودنتیست یا دندانپزشک خود راهنمایی بخواهد، زیرا مراقبت از آنها بر اساس نوع آنها متفاوت خواهد بود. برای مثال مراقبت از ریتینرهای متحرک شامل پاکسازی دقیق و با دقت ریتینر با مسواک قبل و بعد از استفاده از آنها است که در این مقاله به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

با این حال، پاکسازی ریتینرهای دائمی ممکن است دشوارتر باشد. افرادی که ریتینر پشت دندان های آنها چسبانده می شود باید آنها را به عنوان بخشی از بهداشت روتین دهان و دندان های خود مسواک بزنند، و ممکن است لازم باشد از فلاس تریدر استفاده کنند تا نخ دندان کشیدن برای آنها راحت تر باشد.

پاکسازی صحیح خطر بروز ژنژیویت و پوسیدگی های دندانی را کاهش می دهد

تمیز کردن ریتینرها

تمیز کردن ریتینرها

راهکارهایی برای پاکسازی ریتینرهای ارتودنسی

در اینجا به بیان راهکارهایی برای افرادی می پردازیم که می خواهند مطمئن شوند ریتینرهای آنها تمیز و عاری از هر گونه باکتری می باشند.

آب برای پاکیزگی

آب به تنهایی نمی تواند ریتینر شما را تمیز کند، اما نوشیدن مقادیر زیاد آب در طول روز می تواند به پیشگیری از رشد بیش از حد باکتری ها داخل دهان کمک کند. مرطوب نگهداشتن ریتینر می تواند به پیشگیری از آسیب دیدن آن کمک کند. بعلاوه، آب با خشکی دهان کمک می کند، که ارتباط مستقیم با پوسیدگی دندان ها دارد.

اگر احساس می کنید ریتینر شما کثیف شده است، می توانید چند مرتبه شستشوی دهان با آب را امتحان کنید.

نوشابه و دیگر نوشیدنی های حاوی قند و شکر می توانند ریتینر شما را درست مانند دندان ها تحت تأثیر قرار دهند. افراد باید قبل از نوشیدن مایعات حاوی قند و نیز خوردن هر چیزی، ریتینر خود را از دهان خارج کنند.

ریتینرهایی که خشک می شوند بیشتر مستعد آسیب دیدن هستند. در نتیجه، افراد نباید اجازه دهند این اتفاق رخ  دهد، مخصوصاً در طول شب. در عوض، هرگاه ریتینر را از دهان خارج می کنید، آن را در آب مقطر غوطه ور کنید.

اگر چیزی برای قرار دادن ریتینر داخل آن در دسترس ندارید، با اگر ریتینر شما آلوده است و نمی توانید فوراً آن را تمیز کنید، می توانید آن را داخل یک حوله یا دستمال مرطوب قرار دهید، تا زمانی که فرصت تمیز کردن آن را داشته باشید.

خمیر دندان

افراد هنگام مسواک زدن دندان های خود باید ریتینر خود را نیز مسواک بزنند. بهتر است از مسواک دارای فرچه نرم و خمیر دندان های غیر سفید کننده استفاده کنید. پس از آن، ریتینر را با آب به خوبی شستشو دهید. توصیه می شود مسواک زدن دندان ها را پس از خارج کردن ریتینر از دهان انجام دهید تا قسمت هایی که ریتینر روی آنها قرار می گیرد نیز تمیز شوند.

تمیز کردن ریتینرها

تمیز کردن ریتینرها

تمیز کننده پروتزهای مصنوعی

گاهگاهی استفاده از محلول تمیز کننده پروتزهای مصنوعی دندانی برای تمیز کردن ریتینرها ایرادی ندارد، مخصوصاً اگر هیچ گزینه دیگری در دسترس نیست. با این حال، تمیز کننده های پروتزهای مصنوعی به مرور زمان می توانند موجب زرد شدن رنگ ریتینرها شوند.

برای تمیز کردن ریتینر با این محلول ها، باید ریتینر را آب بکشید، سپس اجازه دهید حدود 20 دقیقه داخل محلول تمیز کننده ریتینر غوطه ور بماند. پس از خارج کردن ریتینر از داخل محلول، باید آن را به آرامی با مسواک نرم کمی بسابید و خوب با آب بشویید تا ریتینر مزه ماده تمیز کننده پروتز را به خود نگیرد.

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ضد عفونی کننده بی خطر و چند منظوره است. بعلاوه، می تواند به سفید کردن ریتینرهایی که رنگ آنها زرد شده است نیز کمک کنند. جوش شیرین بدون هیچ ماده شیمیایی سختی می تواند باکتری ها را کنترل کند و از عدم تعادل pH روی ریتینر پیشگیری نماید زیرا این امر می تواند به دهان آسیب وارد کند.

برای استفاده از جوش شیرین، فرد باید با مقداری آب و جوش شیرین خمیری درست کند. این ترکیب باید به اندازه کافی غلیظ باشد که بتواند به ریتینر بچسبد. سپس می توان با استفاده از یک مسواک نرم آن را روی ریتینر سایید، درست مانند استفاده از خمیر دندان. جوش شیرین باقی مانده باید با آب کشی دقیق به طور کامل از روی ریتینر پاک شود.

تمیز کردن ریتینرها

تمیز کردن ریتینرها

سرکه

سرکه سفید ماده ضد عفونی کننده ملایمی است که می تواند بو و مواد باقی مانده روی ریتینر را برطرف کند. برای تمیز کردن ریتینر با سرکه سفید، فرد باید در یک ظرف کوچک مقدار مساوی آب و سرکه سفید را با یکدیگر مخلوط کند و ریتینر خود را به مدت 20 دقیقه درون آن غوطه ور کند.

اگر ریتینر پوشیده از فیلم یا رسوبات معدنی است، می توان از یک مسواک نرم برای تمیز کردن آن استفاده کرد. پس از شستشوی ریتینر با آب سرد، باید 20 دقیقه دیگر آن را داخل آب قرار داد.

سرکه بوی قوی دارد، بنابراین، ممکن است فرد بخواهد تمیز کردن ریتینر با سرکه را در فضای باز انجام دهد. استفاده از ظرف یک بار مصرف می تواند از ماندگاری بوی سرکه روی ریتینر بکاهد.

صابون کاستیل

صابون کاسیتل کمتر از هر محصول تمیز کننده دیگری شیمیایی است. افراد می توانند با روغن زیتون و صابون نارگیل محلول مخصوص خود را درست کنند، اما صابون کاستیل به طور آماده در مغازه ها نیز به فروش می رسد.

برای تمیز کردن ریتینر با صابون کاستیل، فرد باید مقدار اندکی آب گرم به آن بیفزاید. بعلاوه می توان ریتینر را به این ترکیب آغشته کرد و آن را با یک مسواک خوب تمیز کرد.

در صورت لزوم، قبل از آنکه ریتینر یک مرتبه دیگر با مسواک سابیده شود باید به مدت 2 تا 3 دقیقه دیگر درون محلول غوطه ور شود. پس از آن، باید با آب خنک خوب شسته شود و سپس داخل دهان یا آب مقطر قرار داده شود.

دهانشویه

دهانشویه به گونه ای طراحی شده است که با پلاک، باکتری، و رسوبات دیگر دهانی مبارزه کند. بعلاوه، اگر هیچ گزینه دیگری وجود نداشته باشد، می تواند برای تمیز کردن ریتینر نیز استفاده شود.

استفاده از دهانشویه برای هر بار تمیز کردن ریتینر ایده آل نیست و ممکن است نتواند آن را به طور کامل پاکسازی کند. دهانشویه های حاوی الکل نیز می توانند موجب خشک شدن ریتینر و دهان شوند.

در صورتی که هیچ گزینه دیگری در دسترس نباشد، افراد می توانند به مدت 2 تا 3 دقیقه قرار دادن ریتینر خود در دهانشویه های غیر الکلی، و شستن آن با آب سرد پس از آن و سابیدن ملایم آن با مسواک نرم را امتحان کنند.

تمیز کننده های مخصوص ریتینر

برخی تولید کنندگان تمیز کننده های مخصوص ریتینرها را ارائه می دهند. برای افرادی که زمان کافی یا تمایلی برای تهیه محلول مخصوص خود را ندارند، این محصولات گزینه هایی قابل استطاعت می باشند.

مهم است که دستور العمل روی بسته بندی را دنبال کنید. برخی از انواع آنها نیاز به دستگاه تمیز کننده سونیک یا غوطه ور کردن ریتینر تمام طول شب داخل آن دارند. برخی از آنها نباید برای برخی از انواع ریتینرها، یا افرادی که دندان های حساس یا بیماری لثه دارند استفاده شوند.

ارتودنتیست شما می تواند مناسب ترین گزینه را بر اساس نیازهای خاص شما به شما معرفی کند.

تمیز کردن ریتینرها

تمیز کردن ریتینرها

چه زمانی باید ریتینر را تمیز کرد؟

افراد هر بار که دندان های خود را مسواک می زنند، باید ریتینر خود را نیز با مسواک دارای فرچه های نرم تمیز کنند. پاکسازی کامل و دقیق باید هفته ای یک مرتبه انجام شود.

در اینجا به بیان برخی علائمی می پردازیم که ریتینر شما نیاز به تمیز کردن دارد:

  • ریتینر بو و مزه بدی می دهد.
  • روی ریتینر فیلم تشکیل شده است.
  • ریتینر کدر به نظر می رسد.
  • بیشتر از یک هفته ریتینر خود را پاکسازی نکرده اید.
  • لکه های سفید روی ریتینر بوجود آمده اند.

لکه های سفید رنگ می توانند مواد معدنی انباشته شده (تارتار)، یا پلاکی باشند که روی دندان ها تشکیل شده اند، یا ترکیبی از هر دو.

علائم دیگر مبنی بر اینکه ریتینر نیاز به پاکسازی دارد این است که ترک می خورد و می شکند. همانطور که باکتری ها می توانند به دندان های شما آسیب وارد کنند، آنها می توانند به ریتینر نیز آسیب بزنند.

اگر فردی ناگهان دچار حفره های دندانی، حساسیت دندان ها، یا دیگر مشکلات سلامت دهان شود، ممکن است مشکل ریتینر او باشد. در این صورت، باید مراقبت هایی که برای ریتینر خود انجام می دهید را با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود مرور کنید، و از آنها بخواهید بررسی کنند که آیا ریتینر شما به درستی در جای خود قرار می گیرد یا خیر.

باورهای نادرست در مورد تمیز کردن ریتینر

باورهای نادرستی در مورد سلامت دهان و مراقبت از ریتینرها گسترش یافته اند که افراد نباید آنها را باور کنند. برخی از این باورهای نادرست عبارتند از:

  • تا زمانی که به طور منظم دندان های خود را مسواک می زنید و وقتی ریتنیرها داخل دهان شما هستند چیزی نخورید، ریتینر شما تمیز خواهد ماند.
  • محلول های مخصوص تمیز کردن ریتینرها برای ریتینر یا دندان های شما مضر هستند.
  • پروبیوتیک ها یا مکمل های دیگر، دهان و ریتینر شما را سالم نگه خواهند داشت.
  • لازم است اجازه دهید باکتری های خوب روی ریتینرهای شما باقی بمانند، و تمیز کردن ریتینر این باکتری ها را از بین خواهد برد.

علاوه بر این، برخی افراد بر این باورند که مسواک زدن روی ریتینر باعث ایجاد خراش روی آن خواهد شد. این صحت دارد که برخی ریتینرها نباید مسواک زده شوند، اما اگر کسی از ارتودنتیست خود برای انجام این کار اجازه دارد، مسواک زدن هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code