در صورت ترکیدن خود به خود آبسه دندان و لثه چه باید کرد؟

تنها تعداد معدودی از شرایط دندانی ناخوشایندتر از آبسه هستند و اگر یکی از آنها در دهان شما بترکد، می تواند هم نگران کننده و هم دردناک باشد. خیلی بهتر است قبل از رسیدن به این نقطه به دندانپزشک مراجعه کنید، اما گاهی اوقات ممکن است این اتفاق رخ دهد زیرا ما آبسه را به موقع تشخیص نمی دهیم.

اگر این اتفاق برای شما رخ داد، اقدام توصیه شده این است که در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید، اما حتی قبل از این، اقدامات خاصی وجود دارند که باید انجام دهید – و برای کمک به شما در درک این موارد، در این مقاله توضیح می دهیم که اگر آبسه دندان خود به خود ترکید چه کارهایی را باید انجام دهید.

 

اگر آبسه دندان خود به خود ترکید چه باید کرد؟

اگر این مطلب را می خوانید زیرا آبسه ای دارید که به تازگی ترکیده است، احتمالاً علاقه ای به مطالعه در مورد تئوری های زیادی ندارید – پس بیایید مستقیماً به اصل مطلب بپردازیم. سپس، اگر می خواهید در مورد آبسه بیشتر بدانید، اطلاعات بیشتری را در زیر خواهید یافت.

خب چکاری باید انجام داد؟

در اینجا مراحلی را معرفی می کنیم که باید آنها را دنبال کنید:

مرحله 1. آرامش خود را حفظ کنید

اگر آبسه خود به خود در دهان شما ترکید، اولین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که آرام بمانید. ممکن است تجربه ناراحت کننده ای باشد و کمی درد یا ناراحتی داشته باشید، اما با حفظ آرامش و کنترل اوضاع، می توانید اقدامات لازم را برای حل فوری مشکلات انجام دهید.

اگر آبسه دندان خود به خود ترکید چه باید کرد؟

اگر آبسه دندان خود به خود ترکید چه باید کرد؟

مرحله 2. دهان خود را بشویید.

محلول نمکی متشکل از یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید و از آن برای شستشوی دهان خود استفاده کنید. مهم است که مطمئن شوید آب فقط ولرم است داغ نیست. محلول را حدود 30 ثانیه در دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید. این فرآیند را دو یا سه مرتبه تکرار کنید تا مطمئن شوید که دهان شما تمیز است و آبسه با محلول نمک ضد عفونی شده است.

 

مرحله 3. آبسه را تخلیه کنید.

دست های خود را با شستن آنها ضدعفونی کنید. قبل از اینکه دهان خود را لمس کنید، تمیز کردن دست ها بسیار مهم است. این کار را با شستن کامل دست ها با آب و صابون انجام دهید.

آبسه را با استفاده از انگشت اشاره خود برای فشار دادن برآمدگی تخلیه کنید. حتی اگر آبسه ترکیده باشد، تخلیه آن مهم است، در غیر این صورت باکتری ممکن است به سایر قسمت های دهان شما سرایت کند. به مالش انگشت خود به جلو و عقب ادامه دهید تا آبسه تخلیه شود. با این حال، فقط در صورتی باید این کار را انجام دهید که دردی وجود نداشته باشد. یک بار دیگر دهان خود را بشویید. پس از تخلیه کامل آبسه، مقداری دهانشویه یا محلول محلول ضد عفونی کننده را داخل دهان خود بچرخانید تا آن را پاک کنید. محلول شستشو را قورت ندهید و از لمس ناحیه آسیب دیده خودداری کنید.

مرحله 4. درد و تورم را مدیریت کنید.

پس از ترکیدن آبسه، ممکن است مقداری درد یا تورم را تجربه کنید، بنابراین نگرانی بعدی شما باید مدیریت آن باشد. بهترین راه برای انجام این کار استفاده از کمپرس سرد روی قسمت بیرونی گونه است که در آن آبسه ترکیده است. این به کاهش درد و تورم کمک می کند. اگر درد شدیدتر است، با مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن نیز می توانید به کاهش آن کمک کنید. با این حال، مطمئن شوید که بیشتر از دوز توصیه شده، همانطور که روی بسته توضیح داده شده است، مصرف نمی کنید.

 

مرحله 5. یک نوبت ویزیت اورژانسی از دندانپزشک بگیرید.

ترکیدن آبسه یک مورد اورژانسی دندانی تلقی می شود، بنابراین گام بعدی شما باید این باشد که در اولین فرصت ممکن از دندانپزشک نوبت ویزیت بگیرید. ترجیحاً باید در همان روز – یا حداکثر روز بعد به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر صحبت کردن برای شما دشوار است، می توانید از شخص دیگری بخواهید که قرار ملاقات را برای شما رزرو کند.

 

مرحله 6. به تمیز نگه داشتن دهان خود ادامه دهید.

امیدواریم بتوانید خیلی سریع به دندانپزشک مراجعه کنید، اما در این بین باید از تمیز ماندن دهان خود اطمینان حاصل کنید. مسواک زدن را حداقل دو مرتبه در روز و ترجیحاً بعد از غذا نیز ادامه دهید. همچنین باید یک مرتبه در روز از نخ دندان استفاده کنید. هنگام مسواک زدن اطراف محل آبسه مراقب باشید تا باعث تحریک بیشتر آن نشوید. همچنین باید از دهانشویه ضد میکروبی استفاده کنید – یا اگر دهانشویه ندارید از محلول نمکی استفاده کنید تا از ایجاد عفونت بیشتر در آبسه جلوگیری کنید.

همچنین، به شدت توصیه می شود که تا زمانی که به دندانپزشک مراجعه نکرده اید، از سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل خودداری کنید.

 

آبسه دندان چیست؟

خب تاکنون در مورد کارهایی صحبت کرده ایم که در صورت ترکیدن آبسه در دهان باید انجام دهید، می توانیم با جزئیات بیشتری در مورد آبسه صحبت کنیم. بیایید از ابتدا شروع کنیم – آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان یک عفونت دهان، صورت، فک یا گلو است که ممکن است به صورت عفونت در لثه، دندان یا حفره دندانی آغاز شود. پس از شروع عفونت، آبسه به یک پاکت دردناک از چرک تبدیل خواهد شد که در معرض خطر ترکیدن در دهان قرار دارد.

آنها در افرادی شایع تر هستند که سلامت دندانی ضعیفی دارند، و مراقبت از دندان ها با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم می تواند از بروز آنها جلوگیری کند.

به طور کلی، سه نوع آبسه دندان وجود دارد:

آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان چیست؟

پری اپیکال

این شایع ترین نوع آبسه دندان است و زمانی رخ می دهد که باکتری ها پالپ داخل دندان را آلوده کنند.

 

پریودنتال

این نوع آبسه زمانی رخ می دهد که باکتری ها لثه ها را عفونی کنند.

 

ژنژیوال یا لثه ای

این نام به آبسه ای اطلاق می گردد که در اثر گیرکردن چیزی مانند ذرات غذا یا تکه ای از دندان شکسته در لثه ایجاد می شود. این نوع آبسه می تواند بسیار دردناک باشد.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که آبسه های دندانی به خودی خود بهبود نمی یابند، بنابراین اگر مشکوک به داشتن آن هستید، نباید رزرو نوبت از دندانپزشک را به تعویق بیندازید، زیرا هر چه سریع تر آن را بررسی کنید، درمان آن آسان تر خواهد بود.

پس علائم آبسه دندان چه هستند؟

در اینجا برخی از شایع ترین علائمی را برای شما آورده ایم که ممکن است به شما نشان دهند آبسه دندانی دارید:

·       درد یا حساسیت

·       تورم دهان یا التهاب لثه

·       ناراحتی عمومی در ناحیه دهان

·       قرمزی دهان و صورت

·       طعم بد در دهان

·       حساسیت به غذاها یا مایعات سرد یا گرم

·       چرک

·       بوی بد دهان

·       مشکل در باز کردن کامل دهان یا قورت دادن

·       غدد متورم در گردن یا فک بالا یا پایین

در صورتی که هر یک از این علائم را تجربه کردید، باید یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود رزرو کنید تا آنها را بررسی کند. آخرین مورد بویژه یک علامت جدی است، و اگر تورم غدد را تجربه کردید، باید فوراً یک قرار ملاقات رزرو کنید.

پس علائم آبسه دندان چه هستند؟

پس علائم آبسه دندان چه هستند؟

در صورتی که آبسه به موقع تشخیص داده نشود، ممکن است علائم جدی تری ایجاد شوند. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

·       حالت تهوع

·       استفراغ

·       تب

·       لرز

·       اسهال

این علائم ممکن است نشان دهنده این باشند که عفونت پیشرفته تر است، بنابراین در صورت تجربه کردن هر یک از آنها ، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین در صورتی که علائم شدید هستند یا نمی توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، باید به دنبال کمک فوری پزشکی باشید.

علل آبسه دندان چیست؟

آبسه ها ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند، اما به طور کلی، نشانه ای از بهداشت نامناسب دندان و بهداشت دهان و دندان هستند. در صورت داشتن حفره های درمان نشده دندانی ممکن است ایجاد شوند، در این صورت باکتری ها می توانند وارد دندان شده و پالپ داخل آن را آلوده کنند. باکتری های موجود در حفره می توانند در لثه ها پخش شوند و در صورت عدم درمان از آنجا به گونه، گلو، زیر زبان یا حتی فک یا استخوان های صورت برسند. همچنین ممکن است باکتری ها مستقیما وارد لثه ها شوند، بخصوص زمانی که چیزی در لثه گیر کند. عفونت اولیه باکتریایی اغلب نتیجه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، از جمله عدم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به طور منظم است. سیگار کشیدن، داشتن یک رژیم غذایی شامل خوراکی ها و نوشیدنی های نامناسب نیز از جمله عواملی هستند که می توانند شما را در معرض خطر بیشتر ابتلا به آبسه قرار دهند.

چگونه از آبسه دندان جلوگیری کنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد آبسه دندان این است که همیشه اقدامات بهداشتی خوب مانند مسواک زدن منظم و نخ دندان را انجام دهید. همچنین باید چکاپ های منظم را نزد دندانپزشک خود انجام دهید زیرا به این ترتیب، دندانپزشک می تواند مشکلاتی مانند حفره ها را زودتر تشخیص دهد و آنها را قبل از تبدیل شدن به موارد جدی تر مانند آبسه های دندانی، درمان کند.

درمان آبسه دندان

درمان آبسه به شدت آبسه و میزان پیشرفت آن بستگی خواهد داشت. در برخی موارد، دندانپزشک به سادگی به تخلیه چرک و سپس درمان عفونت از طریق تجویز آنتی بیوتیک نیاز خواهد داشت. با این حال، اگر آبسه گسترده تر شده باشد، ممکن است لازم باشد دندانپزشک آن را با روش های اضافی درمان کند که ممکن است شامل درمان ریشه یا جرم گیری و تسطیح سطح ریشه (روت پلنینگ) باشد.

درمان آبسه دندان

درمان آبسه دندان

پرسش های متداول درباره ترکیدن خود به خود آبسه

چرا ممکن است آبسه بترکد؟

نکته ای که در مورد آبسه لثه وجود دارد این است که به دلیل لایه نازکی از بافت که آن را پوشانده است، احتمال ترکیدن آن زیاد است. گرچه دلیل موجهی برای این اتفاق وجود ندارد، در زیر به چند فعالیت اشاره شده است که ممکن است آبسه را مختل کرده و به طور تصادفی باعث پارگی آن شوند:

  • مسواک زدن تهاجمی دندان ها.
  • ضربه زدن با خلال دندان به اطراف آبسه.
  • خراش تصادفی ناحیه آبسه.
  • گاز گرفتن با روش اشتباه.

آیا ترکیدن خود به خود آبسه جدی است؟

اگر آبسه دندان خود به خود در دهان شما ترکید، باید به عنوان یک مورد اورژانسی دندانپزشکی درمان شود و باید در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید. با این حال، در بیشتر موارد، با وجود ماهیت هشدار دهنده ترکیدن آبسه و احتمال برخی دردهای همراه، این وضعیت تهدید کننده زندگی نیست، بنابراین نیاز نیست وحشت کنید.

چه چیزی می تواند باعث ترکیدن خود به خود آبسه دندان شود؟

هنگامی که یک آبسه پر از چرک می شود، می تواند هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن دندان ها – یا حتی زمانی که زبان خود را از روی آن می گذرانید، بترکد.

اگر آبسه دندان درمان نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟

آبسه های دندانی در صورت عدم درمان می توانند منجر به بروز عوارض جدی شوند و عفونت به فک، گردن و سر گسترش یابد. همچنین می تواند منجر به سپسیس شود، یک عفونت عمومی که در سراسر بدن شما منتشر می شود. آبسه های درمان نشده همچنین می توانند باعث تورم در گردن شوند که ممکن است تنفس را دشوار کنند. وحشت نکنید، فوراً با مشکل مقابله کنید و سپس با دندانپزشک تماس بگیرید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر آبسه دندانی دارید که در دهان شما ترکیده است، اولین کاری که باید انجام دهید این است که آرام باشید. پس از آن، باید با تمیز کردن دهان و کنترل هر گونه درد با آبسه مقابله کنید – پس از آن، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code