ریتینر ارتودنسی یا پلاک ارتودنسی

در اين نوشته می خوانيد :

ریتینر چیست و چرا در درمان ارتودنسی استفاده می شود؟

ریتینرها در درمان ارتودنسی استفاده می شوند تا دندان های جدید را در جای خود نگه دارند، پس از آنکه لبخند با استفاده از بریس های ارتودنسی اصلاح شده است.

 

چرا گاهی اوقات قبل از درمان با بریس ها از ریتینرها استفاده می شود؟

ریتینرها قبل از بریس ها استفاده نمی شوند. ابزارهای مرحله اول درمان ارتودنسی ممکن است شبیه ریتینرها باشند، اما در حقیقت آنها ریتینر نیستند- ریتینرها تنها پس از درمان استفاده می شوند تا این اطمینان را بوجود بیاورند که دندان ها موقعیت جدید خود را حفظ می کنند.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

چرا استفاده از ریتینرها در طول درمان ارتودنسی این اندازه مهم است؟

ریتینرها بخش حیاتی از درمان ارتودنسی محسوب می شوند. اگر شما از بریس های سنتی یا الاینرهای شفاف برای درمان استفاده کرده باشید، شما تمام تلاش خود را کرده اید تا این اطمینان را پیدا کنید که در انتهای درمان صاحب لبخندی زیبا خواهید شد. اما، اگر شما از ریتینر خود دقیقاً بر اساس توصیه ارتودنتیست استفاده نکنید، ممکن است به تدریج شاهد از دست رفتن همه این تلاش ها و بازگشت دندان ها به وضعیت قبل از درمان باشید.

الیاف پریودنتال لیگامان و بافت های داخل دهان نیاز به زمان دارند تا با محل جدید خود تطبیق پیدا کنند. این الیاف نوعی الاستیک است که تمایل دارد یه جای قبلی خود بازگردد و دندان را به آهستگی با خود همراه سازد. کار ریتینر نگه داشتن دندان ها در جای جدید است.

وقتی بریس های شما برای نخستین مرتبه بردشاته می شوند، ارتودنتیست توضیح خواهد داد چه زمان هایی و چگونه باید از ریتینرها استفاده کرد. برخی افراد برای چندین ماه نخست مجبور هستند آنها را به صورت تمام وقت استفاده کنند، سپس ممکن است بتوانند آنها را فقط شب ها استفاده کنند. اما هرگز استفاده از ریتینر را بدون مشورت با دندانپزشک خود قطع نکنید.

 

آیا استفاده از ریتینرها بعد از بریس ها واقعاً ضروری است؟

روزی که بریس های ارتودنسی بیمار برداشته می شوند، روزی هیجان انگیز برای بیمار است. اما، به این معنا نیست که کار به اتمام رسیده است. همانطور که در پرسش بالا بحث شد، ریتینرها بخشی حیاتی از درمان ارتودنسی شما هستند. اگر می خواهید اطمینان حاصل کنید که لبخند زیبای جدید شما دوام خواهد داشت، ریتینرها پس از برداشتن بریس های ارتودنسی نیاز هستند.

 

چرا باید شب ها هم از ریتینرها استفاده کرد؟

ریتینرها بخشی ضروری از درمان ارتودنسی هستند. پس از آنکه بریس ها برداشته می شوند، ارتودنتیست برای شما توضیح خواهد داد که چگونه باید از ریتینرها استفاده کنید، و به مرور زمان، ممکن است این طرح ممکن است اصلاح شود. اما، اگر می خواهید لبخند جدید خود را حفظ کنید، مهم است ریتینرها را تا پایان عمر شب ها استفاده کنید.

خواه تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته باشیم یا خیر، با بالا رفتن سن ما، دندان های ما به صورت طبیعی می لغزند و از جای خود خارج می شوند. اما اگر زمان و هزینه زیادی صرف درمان ارتودنسی کرده باشید تا به لبخند جدید خود دست پیدا کنید که عملکردی صحیح دارد، ممکن است مهم باشد تا اطمینان حاصل نمایید که لبخند شما باقی می ماند. برای بوجود آمدن این اطمینان، لازم است هر شب از ریتینرها استفاده شود.

 

چه افرادی نیاز به ریتینرهای دائمی دارند؟

ریتینرهای دائمی برای برخی بیماران خاص ارتودنسی استفاده می شوند. گرچه آنها دائمی نامیده می شوند، اما مهم است دقت نمایید که در حقیقت، آنها برای همیشه نخواهند بود. برخی ارتودنتیست ها این نوع ریتینرها را تحت عنوان ریتینرهای چسبانده شده می نامند. ریتینرهایی که چسبانده می شوند با استفاده از چسب های دندانپزشکی به دندان ها چسبانده می شوند. این نوع ریتینرها در بیمارانی استفاده می شوند که احتمال ریلپس (بازگشت دندان ها به وضعیت قبل از درمان) در آنها زیاد است. از آنجا که ریتینر مستقیماً به دندان چسبانده می شود، نیاز نیست بیمار نگران فراموش کردن استفاده از ریتینر باشد.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینرها چگونه عمل می کنند و چه کاری برای دندان های شما انجام می دهند؟

وظیفه اصلی ریتینرها نگه داشتن دندان ها در جای خود پس از اتمام درمان ارتودنسی است. ریتینر شما دقیقاً بر اساس شکل و نحوه قرار گیری دندان های شما هنگام برداشتن بریس های ارتودنسی ساخته می شود، تا ثبات بایت جدید شما را تضمین کند.

این تنها دندان های شما نیستند که نیاز دارند در محل جدید خود به ثبات برسند، بلکه بافت های دهان نیز به این نیاز دارند. بسته به وخامت مشکل ارتودنتیک شما، ممکن است یک سال طول بکشد تا یک بافت داخل دهان شما به ثبات برسد. به همین دلیل است که استفاده از ریتینرها حیاتی است- اگر الیاف پریودنتال لیگامان زمان کافی برای تثبیت شدن نداشته باشد، آنها می توانند سعی کنند به جای خود بازگردند و دندان های ما را با خود همراه سازند.

 

آیا ریتینرها می توانند دندان ها را صاف کنند یا فاصله بین آنها را ببندند؟

کار ریتینر نگه داشتن دندان ها در جای خود، پس از برداشتن بریس ها پس از اتمام درمان ارتودنسی است. به این معنا که کار آنها صاف نگه داشتن دندان ها است. ریتینرها برای صاف نگه داشتن دندان ها بدون ریتینرها استفاده نمی شوند، اما کاری که بریس ها انجام داده اند را حفظ می کنند.

آیا ممکن است ریتینرها برای دندان های شما بد باشند؟

یک ریتینر وقتی به درستی استفاده و مراقبت شود، ابزاری برای مطمئن شدن از صاف و زیبا ماندن لبخند برای یک عمر است. با این حال، اگر به درستی از ریتینرهای خود مراقبت نکنید، نمی توانند به درستی کار خود را انجام دهند. به این معنا که اطمینان حاصل نمایید که سالم و تمیز است و دقیقاً بر اساس آنچه ارتودنتیست توصیه کرده است استفاده می شود. اگر به درستی ریتینر خود را پاکسازی نکنید، تارتار و پلاک می توانند روی آن تشکیل شوند، که می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای سلامت دهان شما شود.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

آیا ریتینر می تواند اوربایت را برطرف نماید؟

ریتینر به تنهایی نمی تواند اوربایت را اصلاح نماید. بریس ها تنها راه برای دستیابی به لبخندی با عملکرد صحیح هستند. با این حال، ریتینر می تواند این اطمینان را بوجود بیاورد که دندان های شما مجدداً به جای قبل خود (پیش از استفاده از بریس ها) نمی لغزند.

 

آیا ریتینر می تواند برای صاف کردن دندان ها یا صاف کردن مجدد آنها استفاده شود؟

یک ریتینر به تنهایی برای صاف کردن دندان ها استفاده نخواهد شد. کار ریتینر حفظ وضعیت موجود لبخند است. اگر مدتی است از ریتینر خود استفاده نکرده اید، و متوجه شده اید دندان های شما مقداری جابجایی داشته اند، اگر این جابجایی تنها اندکی باشد، ممکن است بتواند آنها را به جای خود بازگرداند.

با این حال، اگر مدت طولانی است از ریتینر خود استفاده نکرده اید، و می خواهید استفاده از آن را آغاز کنید، بهتر است ابتدا به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ آسیبی به لبخند شما وارد نخواهد شد. برای برخی بیماران، ممکن است لازم باشد مدتی از بریس ها استفاده کنند تا این اطمینان بوجود بیاید که بهترین لبخند آنها تثبیت خواهد شد.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

آیا می توان از ریتینر برای جلوگیری از دندان قروچه استفاده کرد؟

برخی افراد شرایطی دارند که تحت عنوان براکسیسم شناخته می شود، که به معنای ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر است. این می تواند موجب بروز آسیب های چشمگیری شود. از جمله ترک خوردن یا لب پر شدن دندان ها. استفاده از ریتینر می تواند کمک کند دندان ها با یکدیگر برخوردی نداشته باشند، در نتیجه با دندان قروچه آسیبی به آنها وارد نخواهد شد.

 

چه نوع ریتینری بهتر است؟

ارتودنتیست ها معمولاً برای بیمارانی که بریس های آنها به تازگی برداشته شده اند، ریتینرهای سفارشی شفاف را تجویز می کنند. برخی ارتودنتیست ها نیز ممکن است ریتینر هاولی را صلاح بدانند، همان چیزی که وقتی شما به ریتینر فکر می کنید به ذهن شما می رسد. یک ریتینر شفاف شبیه الاینرهای شفاف (اینویزیلاین) است، و ریتینر هاولی از آکریلیک و سیم فلزی ساخته شده است.

 

کدام ریتینر برای بیماری که اوربایت او درمان شده است، مناسب است؟

هیچ ریتینری وجود ندارد که برای یک یا همه موقعیت ها ارجحیت داشته باشد- هر یک از اینها به خود بیمار و نیازهای او بستگی دارد. ریتینرهای متحرک برای قوس دندانی بالا بیشتر ترجیح داده می شوند، با این حال، اکثر بیماران از آن بر اساس دستور ارتودنتیست خود برای پیشگیری از ریلپس (بازگشت دندان ها به وضعیت قبل از درمان) استفاده می کنند.

 

برای افراد بزرگسال پس از برداشتن بریس ها بهترین ریتینر کدام است؟

همه اینها به توصیه های ارتودنتیست و ترجیح خود شما بستگی دارد. بساری از افراد بزرگسال، زیبایی ریتینرهای شفاف را ترجیخ می دهند. زیرا آنها مانند الاینرهای شفاف هستند و اصلاً قابل مشاهده نیستند.

 

آیا می توان از ریتینرها برای بستن فواصل اندک بین دندان ها استفاده کرد؟

خیر. ریتینرها نباید به تنهایی و بدون بریس ها استفاده شوند. بستن یک فاصله در بخشی از دهان ممکن است موجب بوجود آمدن یک شکاف جدید در جای دیگری از دهان شود.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

آیا با از دست رفتن دندان باز هم می توان از ریتینر استفاده کرد؟

اگر شما یکی از دندان های خود را از دست داده باشید، ممکن است منجر به بروز مشکلات دیگری برای بایت شما شود، زیرا دندان های دیگر این قابلیت را دارند که به سمت جای خالی بلغزند. ابزارهای متحرکی که شبیه ریتینر به نظر می رسند می توانند برای پر کردن این جای خالی با دندان مصنوعی استفاده شوند. این ابزارها که عموماً تحت عنوان پروتزهای پارسیل شناخته می شوند، اغلب چارچوب های فلزی با مواد آکریلیکی هستند که دندان مصنوعی را در جای درست نگه می دارند. ارتودنتیست می تواند برای شما یک ریتینر سفارشی با یک دندان مصنوعی بسازد تا این اطمینان حاصل شود که لبخند شما تا حد امکان زیبا خواهد ماند.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

آیا با الاستیک ها می توان ریتینر استفاده کرد؟

خیر

 

چه زمانی ریتینر با یک قفس زبان نیاز است؟

این ابزار در حقیقت ریتینر نیست، بلکه نوعی ابزار ترک عادت است که بیمار را ترغیب می کند عادات بدی مانند تانگ تراست یا مکیدن انگشت را ترک کند. قفس آن باعث خواهد شد ادامه این عادات برای بیمار ناراحت کننده شود. این مهم است زیرا هر دو عادت می توانند برای لبخند مضر باشندو ترک هر چه سریع تر آنها از بروز مشکلات جدی تر ارتودنتیک پیشگیری خواهد کرد.

 

آیا می توان بدون استفاده از بریس ها از ریتینرها استفاده کرد؟

خیر. لبخند شما بدون استفاده از بریس ها اصلاح نخواهد شد. اگر دوست ندارید از بریس های سنتی استفاده کنیدگزینه های دیگری نیز در دسترس هستند، از جمله الاینرهای شفاف (اینویزیلاین ها) که می توانند به شما کمک کنند به روشی که از نظر زیبایی خوشایندتر است به لبخندی ایده آل دست پیدا کنید.

مراقبت از ریتینر ها

چرا رنگ ریتینرها به سفید تغییر می کند؟

اگر ریتینر شما به تدریج دارد سفید می شود، مهم است ابتدا بدانید چرا این اتفاق در حال رخ دادن است، سپس بدانید چطور می توان به درستی آن را تمیز کرد. روی ریتینر شما درست مانند دندان های شما، می تواند پلاک و تارتار تشکیل شود. لکه های سفید رنگی که روی ریتینر مشاهده می کنیم اغلب در نتیجه رسوب کلسیم به جا مانده از بزاق بوجود می آیند. این رسوب زمانی بوجود می آید که ریتینر به خوبی پاکسازی نمی شود. حتی اگر شما در کمال دقت و تا جای ممکن هم مسواک بزنید و هم نخ دندان بکشید، ریتینر شما هنوز هم آلوده خواهد شد زیرا باکتری هایی وجود دارند که به صورت طبیعی داخل دهان زندگی می کنند.

برای پیشگیری از ایجاد این لکه های سفید رنگ روی ریتینرها، مهم است که آنها را به درستی تمیز و نگهداری کنید. شما باید هر بار که ریتینر را از دهان خارج می کنید آن را تمیز کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ذراتی که روی ریتینر انباشته شده اند می توانند سفت شوند، و باعث شود زدودن آنها دشوارتر شود. شما می توانید ریتینر خود را با استفاده از مسواکی که فرچه نرم دارد مسواک بزنید و می توانید تنها از آب یا مایع ظرفشویی ملایم استفاده کنید. هرگز از ساینده ها (شامل خمیر دندان) استفاده نکنید زیرا می تواند روی انتهای ریتینر خراش بیندازد.

علاوه بر این، بیمار می تواند ریتینر خود را داخل محلول مخصوص تمیز کننده پروتز یا ریتینر قرار دهد. برای تمیز نگه داشتن ریتینر در حد امکان، این کار را هر روز انجام دهید. وقتی برای صرف غذا ریتینر را از دهان خارج می کنید، آن را در یک ماده پاک کننده آنتی باکتریال غوطه ور کنید، سپس قبل از بازگرداندن آن به دهان، آن را با آب ولرم آبکشی کنید.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

چرا ریتینر من بوی بدی دارد؟

حتی اگر متوجه رسوب کلسیم روی ریتینر خود نشوید، ممکن است متوجه شوید که به مرور زمان بوی بدی گرفته است. افراد اغلب از ارتودنتیست خود می پرسند، چرا ریتینر من بویی شبیه باد معده، کلر، یا حتی اسپرم می دهد. علت این بوی بد تجمع پلاک به مرور زمان است. شما باید ریتینر خود را به طور منظم مسواک بزنید؛ با این حال، مهم است که ریتینر خود را داخل یک محلول تمیز کننده غوطه ور کنید تا مطمئن شوید همه پلاک های تشکیل شده روی آن می توانند زدوده شوند.

اگر شما به طور منظم ریتینر خود را مسواک می زنید و آن را غوطه ور می کنید، اما هنوز بوی بدی دارد، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. ممکن است ریتینر شما نیاز به پاکسازی تخصصی داشته باشد تا رسوب کلسیم روی آن که به مرور زمان سفت شده است زدوده شود.

 

درد استفاده از ریتینر

آیا استفاده از ریتینرها درد و ناراحتی بوجود می آورد؟

پس از برداشته شدن بریس ها، ریتینرها نقش مهمی ایفا می کنند- آنها این اطمینان را بوجود می آورند که دندان های شما در جای درست خود باقی می مانند. درست همانطور که مدتی زمان برد تا دهان شما به بریس ها عادت کند، لازم است مدتی زمان بگذرد تا به ریتینر نیز عادت کنید. ممکن است در ابتدا احساس تنگی بوجود بیاورد و برای چند روز نخست مقداری ناراحت کننده باشد. اما به مرور زمان، دهان شما به آن عادت خواهد کرد.

ممکن است این درد و ناراحتی 4 تا 5 روز ادامه داشته باشد. اگر درد شما ادامه داشت، فوراً با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. ارتودنتیست تناسب ریتینر با دهان شما را بررسی خواهد کرد.

ریتینر چگونه می تواند اذیت کننده باشد؟

افرادی که برای نخستین مرتبه از ریتینرها استفاده می کنند، متوجه می شوند که چند روز نخست استفاده از ریتینرها مقداری آزار دهنده است. شما نه تنها متوجه بایت ناراحت خواهید شد، بلکه متوجه خواهید شد که در ابتدا دهان شما براق ریادی تولید می کند و حرف زدن مقداری دشوار خواهد بود. تمرین حرف زدن جلوی آینه را یکی دو روز نخست انجام دهید تا دهان شما به ریتینر عادت کند و گفتار شما به شکل عادی بازگردد.

اگر متوجه شدید بخشی از ریتینر شما داخل دهان را اذیت می کند، به سادگی از موم ارتودنسی روی آن قسمت ها قرار دهید تا درد شما فروکش کند.

چرا ممکن است ریتینر احساس تنگی بوجود بیاورد؟

اگر شما مدتی است ریتینر دارید و به تدریج احساس تنگی می کنید، مقصر اصلی ممکن است خود شما باشید که به اندازه کافی آن را استفاده نکرده اید و وقتی ریتینر را داخل دهان قرار می دهید احساس تنگی و فشار می کنید.

اگر به این فکر می کنید که وقتی ریتینر را داخل دهان قرار می دهید چرا اینقدر درد دارد، کافی است به این فکر کنید آخرین باری که آن را استفاده کرده اید چه زمانی بوده است. اگر این ابزار هر روز، حداقل در طول روز، استفاده نشود، دفعه بعد که آن را داخل دهان قرار می دهید احساس تنگی و ناراحتی خواهید داشت. برای پیشگیری از بروز این اتفاق، ریتینر خود را دقیقاً طبق توصیه های ارتودنتیست خود استفاده کنید.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

انواع ریتینرها

ریتینر هاولی از یک بخش آکریلیکی و سیم فلزی تشکیل شده است که دور دندان ها قرار می گیرد. ریتینر سفارشی شفاف شبیه الاینرهای شفاف به نظر می رسد و از پلاستیک نرم و شفاف ساخته شده است که به طور کامل روی دندان ها قرار می گیرد. یک ریتینر دائمی یا باند (چسبانده) شده به پشت دندان ها چسبانده می شوند تا این اطمینان را بوجود بیاورد که دندان ها ریلپس (بازگشت به جای قبل از درمان) نخواهند داشت.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

استفاده از ریتینرها

چه مدت لازم است از ریتینرها استفاده شود؟

ارتودنتیست شما وقتی بریس های شما را بر می دارد دستورالعمل های دقیقی در اختیار شما قرار خواهد داد. اکثر بیماران نیاز خواهند داشت چند ماه نخست پس از برداشتن بریس ها به صورت 24 ساعته از ریتینرها استفاده کنند. پس از آن، نیاز است تا پایان عمر، حداقل در طول شب ریتینر استفاده شود.

آیا ریتینرها برای همیشه هستند؟

آری. اگر نمی خواهید دندان های شما به مرور زمان جابجا شوند، شما نیاز خواهید داشت برای همیشه از ریتینرها استفاده کنید. هر فردی که با بالا رفتن سن مقداری جابجایی دندان تجربه می کند، اما استفاده از ریتینرها این اطمینان را بوجود خواهد آورد که لبخند زیبای شما تا پایان عمر دوام خواهد داشت.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

آیا ریتینرها دائمی هستند؟

نوعی ریتینر وجود دارد که بسیاری آنها را دائمی می نامند، اما اصطلاح بهتر ریتینر چسبانده شده است. این نوع ریتینر با چسب مخصوص ارتودنسی به دندان ها چسبانده می شود. این نوع ریتینر برای مدتی در جای خود باقی خواهد ماند اما در حقیقت دائمی نیست. ریتینرها باید به بخشی از زندگی هر روزه شما تبدیل شوند، حتی اگر ریتینر متحرک دارید و باید تا پایان عمر حداقل در طول شب از آن استفاده کنید.

چه می شود اگر به مدت یک هفته فراموش کنید از ریتینر خود استفاده کنید؟

اگر این اتفاق در روزها یا هفته های درست پس از برداشتن بریس ها رخ دهد، می تواند مشکل زیادی برای دندان های شما بوجود بیاورد- دندان های شما ممکن است جابجا شوند. الیاف پریودنتال لیگامانی که دندان ها را در جای خود نگه می دارد، حالت کشسانی دارد و کار ریتینر کمک به دندان ها برای باقی ماندن در جای خود است، تا زمانی که لیگامان به جای جدید خود عادت کند. اگر فراموش کردید از ریتینر خود استفاده کنید، اگر قبل از تطبیق لیگامان در جای جدید خود باشد، ممکن است شاهد جابجا شدن دندان های خود باشید و قرار دادن مجدد ریتینر در جای خود مقداری ناراحتی بوجود خواهد آورد. اگر این اتفاق رخ داد، هر چه سریعتر به ارتودنتیست خود مراجعه کنید، او می تواند به شما کمک کند. به خاطر داشته باشید که، ارتباط شما با ارتودنتیست از روزی که بریس را بیرون می آورید به اتمام نمی رسد. کمک های آنها تا هر زمانی که شما نیاز داشته باشید ادامه خواهند داشت.

آیا با استفاده از ریتینر حرف زدن سخت می شود؟

وقتی برای نخستین مرتبه ریتینرها را دریافت می کنید، متوجه خواهید شد که گفتار شما مقداری تحت تأثیر قرار گرفته است. تا زمانی که به ابزار خود عادت کنید، احتمالاً دهان شما بزاق بیشتری تولید خواهد کرد که می تواند گفتار شما را مقداری تحت تأثیر قرار دهد.

آیا حین غذا خوردن می توان از ریتینر استفاده کرد؟

خیر. باید هنگام خوردن غذا ریتینر را از دهان خارج کنید. غذا خوردن با وجود آن داخل دهان می تواند به آن آسیب برساند و باعث شود به درستی قرار نگیرد. حتی حین خوردن میان وعده های کوچک نیز باید ریتینر خود را بیرون بیاورید.

آیا هنگام بیماری هم باید از ریتینر استفاده کرد؟

آری. شما باید حتی وقتی بیمار هستید هم از ریتینر خود استفاده کنید. با این حال، پاکسازی آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا این اطمینان حاصل شود که همه میکروب هایی که ممکن است کنار ابزار لانه کنند را می زدایید. آن را به طور منظم مسواک بزنید و آن را داخل محلول پاک کننده ریتینر غوطه ور سازید.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

آیا در دوران بارداری هم باید از ریتینر استفاده کرد؟

آری. شما در طول دوران بارداری می توانید تحت هر گونه فرایند دندانپزشکی و ارتودنسی جزئی قرار بگیرید. با این حال، ممکن است متوجه شوید که در طول این دوران لثه های شما مقداری حساس تر هستند، بنابراین ممکن است در مقایسه با قبل از بارداری، ریتینرها مقداری ناراحت کننده باشند. با این حال، استفاده از آنها کاملاً بی خطر است و از جابجا شدن دندان ها جلوگیری می کند.

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینر در درمان ارتودنسی

ریتینرها و زندگی روزانه

  1. هرگز استفاده از ریتینر را متوقف نکنید یا زمان استفاده از آن را تغییر ندهید، مگر طبق دستورالعمل ارتودنتیست.
  2. هرگز با وجود ریتینر داخل دهان غذا نخورید. اگر ریتینر شفاف استفاده می کنید، باید از نوشیدن هر چیزی غیر از آب با آن خودداری کنید، زیرا هر نوشیدنی دیگری می تواند موجب تغییر رنگ آن یا آسیب به آن شود.
  3. هرگز تمیز کردن منظم ریتینر را فراموش نکنید.
  4. وقتی آن را از دهان خارج می کنید، هرگز آن را درون دستمال کاغذی نپیچید زیرا ممکن است به راحتی آن را گم کنید. همیشه آن را درون محفظه مخصوص خود قرار دهید.
  5. هرگز ریتینر خود در جای گرم مانند یک ماشین گرم در تابستان، یا داخل آب جوش قرار ندهید.
  6. هرگز ریتینر خود را نجوید یا با آن بازی نکنید.
  7. همیشه قبل از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، ریتینر را از دهان خارج کنید. در مدتی که مسواک می زنید آن را درون محلول تمیز کننده قرار دهید تا ذرات انباشته شده روی آن در طول روز زدوده شوند.
  8. به محضی که ریتینر را از دهان خارج می کنید آن را پاکسازی کنید. تا زمانی که ریتینر هنوز با بزاق دهان خیس است، به راحتی می توان ذرات روی آن را زدود. اگر اجازه دهید ابزار خشک شود، تمیز کردن آن دشوارتر خواهد شد.
  9. اینکه ریتینر چقدر دوام خواهد داشت به نوع ریتینری بستگی دارد که استفاده می کنید. اگر ریتینر دائمی استفاده می کنید، به احتمال زیاد چند سال پس از قرار گیری نیاز به تعویض خواهد داشت زیرا احتمالاً چسب آن شل خواهد شد. احتمالاً ریتینر دائمی دندان های جلوی فک بالا بیشتر نیاز به تعویض خواهند داشت زیرا دندان های جلوی فک پایین با آن برخورد خواهند داشت که به مرور زمان باعث خواهد شد چسب آن کنده شود.

برای ریتینرهای متحرک، بهترین زمان برای تعویض ریتینر زمانی است که ریتینر مانند قبل ظاهر خوبی نداشته باشد یا به خوبی متناسب نباشد.

 

اگر به دنبال یک متخصص ارتودنسی خوب در تهران و اراک هستید با ما در تماس باشید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code