روکش های دندانی زیرکونیا؛ آری یا خیر؟

روکش زیرکونیا چیست؟

روکش های زیرکونیا روکش هایی شفاف، فاقد فلز، 100% سازگار با بدن انسان، و فوق العاده با دوام هستند، و به خوبی با دندان ها پیوند می خورند. این ویژگی ها باعث می شوند روکش های زیرکونیا یکی از شناخته شده ترین نوع روکش های امروزی باشند.

علیرغم این موضوع که قیمت آنها تنها اندکی بیشتر است، هم دندانپزشکان و هم بیماران استفاده از آنها را، مخصوصاً برای دندان های قدامی ترجیح می دهند.

آیا روکش های زیرکونیا فاقد فلز هستند؟

آری، روکش های زیرکونیا کاملاً فاقد فلز می باشند.

روکش های دندانی زیرکونیا از دی اکسید زیرکونیوم تولید می شوند، که نوعی اکسید کریستالی زیرکونیوم متالیک است. یک روکش زیرکونیا از این اکسید کریستالی شکل زیرکونیوم ساخته می شود و تصور می شود روکش سرامیکی باشد نه روکش فلزی (مانند طلا، نقره، پرسلن کار شده روی روکش های فلزی).

گرچه زیرکونیوم نوعی فلز است، اکسید آن، دی اکسید زیرکونیوم- که معمولاً زیرکونیا نامیده می شود- ساختار کریستالی و ویژگی های فیزیکی بسیار متفاوتی دارد.

گرچه اتم های متالیک (فلزی) داخل کریستال وجود دارند اما ساختار آن هرگز تحت عنوان فلزی معرفی نمی شود. به سدیم فکر کنید، که فلز است، اما کلرید سدیم- که عموماً تحت عنوان نمک شناخته می شود- فلز نیست.

از دهه 1960 تاکنون، زیرکونیا کاربردهای پزشکی داشته است. این ماده فوق العاده با دوام و 100% سازگار با بدن انسان می باشد. زیرکونیا برای اهداف متعددی در جراحی های لگن، انگشت، و گوش استفاده می شود.

روکش های زیرکونیا علیرغم فلز نبودن آنها، محکم ترین روکش های دندانی هستند که حتی استیل سرامیکی نامیده شده اند.

از دهه 1990 تاکنون، زیرکونیا برای پست های اندودنتیک و ایمپلنت های دندانی نیز استفاده شده است (پست های اندودنتیک به حفظ ترمیم، پر شدگی دندان و نیز روکش روی دندان ها کمک می کنند).

روکش دندانی زیرکونیا

روکش دندانی زیرکونیا

مزایای روکش های زیرکونیا

زیرکونیا به یکی از پر استفاده ترین مواد در دندانپزشکی ترمیمی تبدیل شده است. نه تنها روکش ها، بلکه بریج ها، ونیرها، و حتی ایمپلنت های دندانی نیز از زیرکونیا ساخته می شوند.

این ماده مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • ظاهر بهتر: از آنجا که زیرکونیا به طور طبیعی سفید است، امکان تغییر سایه رنگ آن برای تطبیق پیدا کردن با بقیه دندان های شما وجود دارد. زیرکونیا شفاف است و از این نظر، شفافیت آن دقیقاً شبیه دندان های طبیعی شما است.
  • خلق لبخندی مطمئن تر: زیرکونیا هیچ لایه فلزی روی لثه ها ندارد. پیش از این، روکش هایی که نتیجه ادغام پرسلن و فلز هستند شناخته شده تر بودند، با این حال، آنها یک لایه فلزی زیر لایه پرسلن دارند که روی لثه قرار می گیرد و پرسلن در بالا قرار می گیرد. این لایه فلزی اغلب در خط لثه ها قابل مشاهده است و وقتی لبخند می زنید قابل توجه است. روکش های زیرکونیا به شما کمک می کنند به این مشکل فائق بیایید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. علاوه بر این، شما می توانید به زیرکونیا هر شکل و اندازه ای که می خواهید بدهید تا با بقیه دندان های شما تطبیق پیدا کند.
  • 100% سازگاری با بدن انسان: تاکنون هیچ آلرژی به روکش های زیرکونیایی گزارش نشده است.
  • مقاومت فوق العاده: زیرکونیا قوی ترین روکش موجود است و می تواند در برابر ساییدگی مقاومت کند. این ترمیم های دندانی مانند پرسلن ها به راحتی لب پر نمی شوند. اگر شما به خوبی از آنها مراقبت کنید، برای همیشه داخل دهان شما باقی می مانند. این ماده حداقل پنج برابر محکم تر از پرسلن یا ترکیب پرسلن و فلز است. علاوه بر این، این ماده می تواند به خوبی در برابر نیروهای ناشی از جویدن یا گاز زدن مقاومت کند. زیرکونیا دارای مقاومت خمشی بسیار بالایی است و دارای قدرت خمشی 1200 مگاپاسکال است (قدرت خمشی نیرویی است که روکش دندان شما تحمل می کند).
  • پیوند خوب با دندان های شما: روکش های زیرکونیا به خوبی به دندان های شما می چسبند. یکی از دلایلی که چرا پیش از این روکش های PFM گزینه انتخابی بودند این بود که سطح فلزی به خوبی با دندان ها پیوند می خورد و روکش را در جای خود نگه می دارد. زیرکونیا نیز این ویژگی را دارد. این روکش ها نسبت به بسیاری از روکش های دندانی دیگر، نیاز به تراش مقدار کمتری از دندان طبیعی زیر خود دارند.
  • فاقد فلز بودن: در گذشته، بسیاری از افراد روکش های طلا را به این دلیل ترجیح می دادند که آنها ویژگی های فیزیکی فوق العاده ای داشتند. با این حال، از آنجا که زیبایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است، اکثر بیماران به دنبال راهکاری بهتر از طلا هستند. برخی افراد نیز داشتن فلز در بدن خود را دوست ندارند، زیرکونیا برای آنها بسیار مناسب است.

عامل زیبایی یک روکش زیرکونیا احتمالاً بزرگ ترین مزیت آن است. شما باید روکش های دندانی داشته باشید که طبیعی به نظر برسند، مخصوصاً اگر قرار است آنها روی دندان های جلوی دهان شما قرار بگیرند و هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند.

این توانایی زیرکونیا که می تواند بر اساس دندان هایی که آنها قرار می گیرد شکل داده شود بسیار مهم است.

روکش زیرکونیا نه تنها می تواند جایگزین یک دندان شود، بلکه می تواند به گونه ای شکل داده شود که بهتر از دندانی که جایگزین آن می شود به نظر خواهد رسید. به همین دلیل است که شما می توانید هر زمانی که بخواهید لبخند با ظاهر طبیعی و فوق العاده ای که می خواسته اید را بدست بیاورید.

تولید کنندگان زیرکونیا اکنون در حال تولید و طراحی روکش های دندانی هستند که به صورت سفارشی از یک تکه مواد ساخته می شود و در دمای خیلی بالا پخته می شود تا این اطمینان بوجود بیاید که روکش نهایی تقریباً تخریب ناپذیر است.

این واقعیت که این مواد سازگار با بدن انسان هستند به این معنا است که بودن آن برای مدت زمان طولانی داخل دهان شما هیچ خطری ندارد. هیچ نیازی به نگرانی در مورد هر گونه واکنش منفی/ آلرژیک وجود ندارد زیرا بدن انسان زیرکونیا را رد نمی کند.

روکش دندانی زیرکونیا

روکش دندانی زیرکونیا

مقایسه روکش های زیرکونیا و پرسلن

بزرگ ترین مزیت روکش های تمام پرسلن نسبت به روکش های زیرکونیا زیبایی آنها است.

با این حال، با جدیدترین تکنیک های تولید، روکش های زیرکونیا نیز می توانند به زیبایی تمام ساخته شوند. شما همیشه باید در مورد گزینه هایی که در اختیار دارید با دندانپزشک خود گفتگو کنید، اما دلایل متعددی وجود دارند که چرا زیرکونیا معمولاً ترجیح داده می شود:

  • روکش های زیرکونیا قطعاً محکم تر هستند.
  • زیرکونیا معمولاً با دوام تر است.
  • روکش های پرسلن راحت تر لب پر یا شکسته می شوند.
  • زیرکونیا ماده ای بسیار قوی تر و با دوام تر است.
  • روکش های زیرکونیا بدون آنکه ظاهری برجسته داشته باشند (نقطه ضعف معروف روکش های پرسلن) استحکام زیادی را بوجود می آورند.

در صورتی که نیاز باشد پرسلن با پایه فلزی جوش بخورد- که روکش های ترکیبی پرسلن با فلز یا PFM نامیده می شوند- یک خط سیاه در بالای لثه ها قابل مشاهده خواهد بود.

 

نقاط ضعف روکش های زیرکونیا

  • ممکن است باعث ساییدگی دندان های روبرو شوند: از آنجا که روکش های زیرکونیا خیلی محکم هستند، روکش ها ممکن است باعث بروز مشکلات ساییدگی دندان های طبیعی شما شود.
  • پوسیدگی ثانویه/ کرم خوردگی دندان: نقطه ضعف دیگر این است که، گرچه خود روکش ها تقریباً تخریب ناپذیر خواهند بود، یک پوسیدگی زیر روکش- که پوسیدگی ثانویه نامیده می شود- در نتیجه خوردگی و فرسایش مواد محکم به دندان های روبرو بوجود می آید که قابل توجه نیست. تنها وقتی روکش ها می افتند یا لق می شوند شما متوجه خواهید شد که پوسیدگی وجود دارد.
  • گران بودن: روکش های زیرکونیا ممکن است گران تر از روکش های دیگر باشند. با این حال، اگر به خوبی از روکش های خود مراقبت کنید، هزینه ای که می کنید تقریباً مانند یک سرمایه گذاری یکباره است. اگر به دنبال یک روکش کم هزینه باشید، ممکن است به راحتی لب پر شود و شرم آور باشد، و نیز اینکه تعویض مکرر آن در دراز مدت برای شما گران تمام خواهد شد.
روکش دندانی زیرکونیا

روکش دندانی زیرکونیا

انواع زیرکونیا

دو نوع زیرکونیا وجود دارد: جامد و نیمه شفاف. هر دوی آنها می توانند با فناوری CAD/CAM ساخته شوند.

CAD مخفف طراحی با کمک کامپیوتر و CAM مخفف ساخت با کمک کامپیوتر است. این فناوری ها روکشی تولید خواهند کرد از نظر نحوه قرار گیری و ظاهر یاور نکردنی خواهند بود.

زیرکونیای جامد

  • همانطور که از نام آن برمی آید، زیرکونیای جامد در مقایسه با زیرکونیای نیمه شفاف محکم تر است. این نوع روکش بهتر می تواند در برابر نیروهای جویدن و نیروهای ناشی از براکسیسم دوام بیاورد.
  • زیرکونیای جامد با حمایت قوی تری که برای دندان ها ضعیف فراهم می آورد، برای دندان هایی که تحت درمان ریشه قرار گرفته اند نیز مناسب است.
  • از آنجا که آنها مات هستند، بیشتر برای دندان های خلفی مناسب هستند.

 

زیرکونیای نیمه شفاف

  • این نوع زیرکونیا ظاهری زیباتر برای شما خلق می کند که دقیقاً متناسب با دندان های طبیعی شماست. این نوع بیشتر برای دندان های قدامی/ جلویی مناسب است.
  • استحکام آن بیشتر از روکش های ترکیبی پرسلن و فلز است.
  • اگر برای اصلاح موقعیت قرار گیری دندان های خود نیاز به درمان های گسترده ارتودنتیک دارید، ممکن است دندانپزشک شما زیرکونیای نیمه شفاف را توصیه نکند.

 

روکش های زیرکونیا چگونه ساخته می شوند؟

روکش های زیرکونیا از زیرکونیای یک تکه ساخته می شوند که تحت عنوان زیرکونیای یکپارچه شناخته می شوند.

بنابراین، این روکش ها در برابر شکستن و لب پر شدن و ساییدگی مقاوم هستند. علاوه بر این، شما با یکبار یا چند بار مراجعه به دندانپزشک می توانید روکش زیرکونیای خود را داشته باشید.

روکش های زیرکونیای قدیمی تر یک لایه پرسلن داشتند که لب پر می شدند. اکنون با استفاده از زیرکونیای یکپارچه، روکش های شما لب پر نخواهند شد.

 

کدامیک بهتر است؛ روکش زیرکونیا یا روکش پرسلن؟

زیرکونیا معمولاً انتخاب برتر است، زیرا بادوام تر و قوی تر است.

زیبایی اصلی ترین مزیت روکش های پرسلن است، اما امروزه روکش های زیرکونیا نیز فوق العاده زیبا هستند.

با این حال، حتماً در مورد گزینه هایی که دارید با دندانپزشک خود گفتگو کنید، زیرا در مورد خاص شما احتمالاً پرسلن گزینه بهتری باشد.

روکش دندانی زیرکونیا

روکش دندانی زیرکونیا

روکش های زیرکونیا چقدر دوام دارند؟

میانگین طول عمر روکش های دندانی حدود 5 تا 15 سال است.

اگر شما بهداشت دهانی را به خوبی رعایت کنید، روکش زیرکونیای شما می تواند 10 سال یا حتی بیشتر دوام داشته باشد.

 

آیا روکش های زیرکونیا بی خطر هستند؟

آری. روکش های زیرکونیا کاملاً بی خطر هستند. زیرکونیا فاقد فلز، و واکنش آلرژیک به این ماده بسیار نادر است.

بعلاوه، آنها بسیار محکم هستند، نمی شکنند یا لب پر نمی شوند، بنابراین آنها باید چندین سال دوام داشته باشند، حتی اگر آنها را نادیده بگیرید می توانند یک عمر دوام داشته باشند.

 

آیا روکش های زیرکونیا می توانند بشکنند؟

از آنجا که زیرکونیا بسیار با دوام است، این روکش ها به ندرت می شکنند.

با این حال، مشکلات طی مراحل تولید و آماده سازی می توانند باعث شکسته شدن روکش ها شوند.

چیزهایی مانند لبه های تیز یا عدم زدودن کافی از سطح دندان ها (که می تواند به این معنا باشد که روکش خیلی نازک است) می تواند باعث بروز شکستگی شود.

 

آیا روکش های زیرکونیا لک می شوند؟

زیرکونیا به خوبی در برابر لکه ها مقاوم است. علت مواد غیر متخلخل آن است- برخلاف پرسلن ها.

لکه های جزئی سطحی که بوسیله قهوه، سیگار کشیدن، و برخی غذاهای خاص بوجود می آیند معمولاً می توانند توسط دندانپزشک و طی یک جلسه چکاپ دندانپزشکی زدوده شوند.

 

آیا روکش های زیرکونیا گران هستند؟

گرچه ممکن است اختلاف قیمت زیادی بین روکش های زیرکونیا و روکش های دیگر وجود داشته باشد، و آنها در دسته روکش های گران قرار بگیرند، اما آنها معمولاً خیلی با دوام تر هستند، بنابراین استفاده از آنها در دراز مدت می تواند کم هزینه تر باشد. این قطعاً موضوعی است که شما باید در مورد آن با دندانپزشک خود گفتگو کنید.

2.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code