حساسیت دندان ها به سرما و گرما

برخی از بیماران که به دندانپزشک مراجعه می کنند می پرسند “چرا دندان های من به گرما و سرما حساس هستند؟” گرچه بدون معاینه نمی توان یک پاسخ خاص ارائه داد، اما چند احتمال وجود دارند که ممکن است موجب بروز مشکل شده باشد. بنابراین، مراجعه به دندانپزشک برای انجام یک معاینه تنها راه برای پیدا کردن علت حساسیت دندان و درمان آن است.

چرا دندان های من به گرما و سرما حساس هستند؟

دلایل متعددی برای حساسیت دندان ها وجود دارد. دندانپزشک باید یک معاینه کامل برای یافتن علت ناراحتی شما انجام دهد. اگر طی شش ماه گذشته پاکسازی تخصصی دندان ها را انجام نداده باشید، ممکن است معاینه شامل انجام این پاکسازی ها باشد. تمیز کردن کمک می کند تا هر گونه پلاک یا تارتار را از روی دندان ها برطرف شوند و از آسیب های آینده آنها محافظت شود.

در طول معاینه، ممکن است تصویربرداری رادیوگرافی با اشعه ایکس برای شما انجام شود که دندانپزشک دید دقیق تری از دندان های شما پیدا کند. با استفاده از اشعه ایکس دیجیتال 90٪ اشعه کمتری استفاده می شود. بعلاوه، دندانپزشک می تواند نتایج را به سرعت روی مانیتور کامپیوتر مشاهده کند. با استفاده از تصویربرداری، دندانپزشکان می توانند علل احتمالی حساسیت دندان، مانند حفره ها یا عفونت ها را به با قطعیت شناسایی کنند تا یک طرح درمان را انتخاب کنند.

آیا زمان مراجعه به دندانپزشک برای حساسیت دندان است؟

حساسیت دندان ممکن است همیشه نشانگر یک مشکل دندان نباشد. به عنوان مثال، اگر شما از کیت های سفید کننده دندان بدون نسخه استفاده کرده اید، آنها می توانند باعث بروز حساسیت موقت دندان ها شوند که ممکن است پس از مدتی از بین برود. یکی دیگر از دلایل حساسیت دندان تنها در یک دندان، پس از انجام درمان هایی مانند پر کردن، روکش کردن و یا درمان ریشه است. حساسیت دندان می تواند چند هفته پس از فرایند درمان ادامه یابد، اما در نهایت باید از بین برود.

با این حال، اگر روتین بهداشتی دهان و دندان خود را تغییر نداده اید، هیچ درمانی انجام نداده اید، یا یک دندان تکی دارید که حساسیت زیادی دارد، ممکن است لازم باشد به دندانپزشک مراجعه کنید. برای مراجعه به دندانپزشک برای معاینه دندان حساس خود به دنبال علائم زیر باشید:

• درد در یک دندان هنگام گاز زدن یا جویدن
  • خونریزی یا قرمزی لثه ها
  • ناراحتی که حتی پس از متوقف کردن قرار گرفتن دندان در معرض غذاها یا نوشیدنی ها گرم یا سرد ادامه می یابد
  • تورم تنها در یک منطقه از اطراف لثه
  • لب پر شدگی یا شکستگی دندان
  • از دست رفتن پر شدگی یا روکش دندان

حتی اگر هیچ یک از علائم فوق در شما شناسایی نشوند، اگر احساس نگرانی در مورد حساسیت دندان خود را داشته باشید یا از غذاها و نوشیدنی هایی که دوست دارید خود لذت نمی برید، برای مراجعه به دندانپزشک برنامه ریزی کنید.

حساسیت دندان به سرما و گرما

علل حساسیت دندان

حساسیت دندان چندین علت دارد. همانطور که اشاره شد، بهبود پس از یک درمان دندانپزشکی می تواند برخی از حساسیت های ماندگار را به جای بگذارد. با این حال، مشکلات دیگر قبل از درمان می توانند منجر به بروز مسائلی شوند.

به عنوان مثال، یک حفره در یک دندان می تواند باعث شود دندان هنگام خوردن یا نوشیدن چیزهای گرم و سرد مستعد حساسیت اضافی شود. از دست دادن یک پر شدگی یا روکش دندان، یک دندان پوسیده را در معرض حساسیت قرار می دهد. هم پوسیدگی و هم از دست رفتن پر شدگی دندان ممکن است نیاز به پر کردن جدید یا یک روکش برای پلمپ کردن دندان نیاز داشته باشند.

اگر پوسیدگی ادامه پیدا کند، می تواند پیشرفت کند تا روی پالپ دندان تاثیر بگذارد. پالپ ملتهب هنوز هم باعث حساسیت شدید دندان به دماهای خیلی بالا یا خیلی پایین خواهد شد، اما زمانی که دمای داخل دهان به حالت عادی برسد، اغلب حساسیت از بین نمی رود. در این صورت، ممکن است به درمان ریشه نیاز داشته باشید تا پالپ از داخل دندان آسیب دیده حذف شود. دندان شکسته یا ترک خورده ممکن است به یک روکش و یا درمان ریشه برای ترمیم نیاز داشته باشد.

یکی دیگر از دلایل حساسیت دندان، فرسایش مینای دندان است. به طور کلی، این اتفاق همه دندان ها را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا علت آن فرسایش مینای دندان ناشی از رفلاکس اسید معده، نوشیدن مایعات اسیدی، اختلالات خوردن یا مسواک زدن بیش از حد است.

در افرادی که تحلیل لثه دارند، ریشه های دندان ها در معرض محیط دهان قرار می گیرند و باعث بروز حساسیت می شود. پر کردن خط لثه یا پیوند لثه ممکن است به اصلاح این مشکل کمک کند.

بیماری لثه می تواند باعث خونریزی لثه ها بعد از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شود. درمان این نوع مسائل به میزان بیماری بستگی دارد.

با توجه به علل بسیاری که برای حساسیت دندان ها وجود دارد، دندانپزشک شما باید برخی بررسی ها را انجام دهد تا متوجه شود چرا دندان های شما به گرما و سرما حساس هستند. بنابراین، دندانپزشک قبل از توصیه درمان، برای پی بردن به دلیل ممکن است به تصویربرداری و تست های اضافی نیاز داشته باشد.

حساسیت دندان به سرما و گرما

درمان های حساسیت دندان ها به سرما و گرما

دندانپزشکان انواع مختلفی از درمان ها را برای کمک به حساسیت دندان ها دارند. بعضی از بیماران ممکن است به اعمال ژل فلوراید روی دندان هایشان نیاز داشته باشند تا به کاهش حساسیت و تقویت مینای دندان کمک کند. دندانپزشک ممکن است حتی خمیر دندان مخصوص دندان های حساس برای بیمار تجویز کند تا در منزل استفاده کند.

مشکلات لثه مانند بیماری لثه یا تحلیل احتمالی لثه نیز نیاز به رسیدگی دارند. برای افراد مبتلا به بیماری لثه، درمان های پریودنتال مانند تسطیح سطح ریشه و جرمگیری ممکن است باکتری ها و سایر عوامل عفونی را از زیر و اطراف لثه ها حذف کنند. تحلیل لثه ممکن است به پر کردن خط لثه یا پیوند جراحی لثه برای پوشش دادن ریشه های دندان ها و توقف حساسیت ناشی از قرار گرفتن در معرض محیط دهان نیاز داشته باشد.

در موارد پوسیدگی یا عفونت، بیماران ممکن است به پر کردن جزئی نیاز داشته باشند. در عوض، اگر پوسیدگی گسترده باشد، می تواند نشان دهنده نیاز به درمان ریشه باشد. هر دو روش حساسیت در یک دندان را از بین می برند و مانع تبدیل شدن پوسیدگی به عفونتی می شوند که در سراسر فک گسترش می یابد.

دندانپزشک شما ممکن است از هر یک از روش های فوق برای درمان حساسیت دندان استفاده کند. با این حال، به یاد داشته باشید که درمانی که شما دریافت می کنید بر اساس علت مشکلات دندان شما انتخاب خواهد خواهد شد. بنابراین، ممکن است شما درمان حساسیت دندانی که شخص دیگری دریافت کرده است را دریافت نکنید. نگران نباش دندانپزشک درمان مناسب را برای بهبود راحتی و کاهش حساسیت توصیه خواهد کرد.

اگر حساسیت دندان دارید، باید آن را با یک دندانپزشک در میان بگذارید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا حساسیت دندان خود را از طریق مراقبت های پیشگیرانه و درمانی اصلاح کنید. پیدا کردن راهکار درمان مشکلات دندانپزشکی خود را به تعویق نیندازید. فقط از طریق مراقبت مناسب می توانید حساسیت دندان خود را به صورت اساسی اصلاح کنید.