چرا و چند وقت یک مرتبه بریس ها به تنظیم نیاز دارند؟

بریس های فلزی آزمایش شده ترین، اثبات شده ترین و سنتی ترین روش برای جابجایی و حرکت دندان های نامرتب به سمت موقعیت مناسب خود هستند. در برخی موارد، ممکن است مقرون به صرفه ترین یا تنها گزینه مناسب باشند.

اگر به تازگی درمان با بریس ها را شروع کرده اید و به شما گفته می شود که بریس ها باید در طول فرآیند «سفت» شوند، ممکن است کمی عصبی شوید! سفت کردن بریس ها به چه معناست؟ آنقدرها هم که به نظر می رسد بد نیست، قول می دهیم! آن را به عنوان “تنظیم” بریس های خود در نظر بگیرید، نه اینکه لزوماً آنها سفت شوند.

افرادی که از بریس های فلزی استفاده می کنند یا قرار است به زودی آنها را دریافت کنند، لازم است به طور دوره ای بریس های خود را تنظیم مجدد کنند. بسیاری از بیماران می پرسند: “چند وقت یک بار به تنظیم بریس نیاز دارم و چگونه انجام می شود؟”

در این مقاله درباره اصول اولیه چرایی، چگونگی و نیاز هر چند وقت یکبار به تنظیم بریس ها در طول دوره درمان ارتودنسی با شما صحبت خواهیم کرد.

چرا باید مرتباً بریس ها را تنظیم کرد؟

بریس های فلزی با اعمال فشار ثابت اما ظریف به دندان ها در جهت مورد نظر طی چند ماه یا چند سال کار می کنند. این فشار می تواند شکل فک و همچنین موقعیت و جهت دندان ها را بهبود بخشد، اما برای اینکه به درستی عمل کند، باید در معاینات منظم ارتودنسی تنظیم شود.

از نظر فنی، بین لثه های اطراف دندان و توده استخوان آلوئولار یک غشاء وجود دارد که ریشه های دندان به طور طبیعی درون آن کاشته می شوند. این غشاء موقعیت دندان ها درون فک شما را کنترل می کند و به فشارهای وارد شده توسط بریس های دندانی واکنش نشان می دهد.

شما می توانید بریس ها را در یک روز “نصب” کنید، اما به طور معمول یک تا سه سال طول خواهد کشید تا آنها مأموریت همراستا کردن مجدد دندان های شما را انجام دهند. پس از اینکه دندان های شما به اندازه کافی حرکت کردند، سیم هایی که به آنها فشار وارد می کنند شل می شوند و در نتیجه فشار و اثرات آن کاهش می یابند. بنابراین، سیم ها باید هر چند وقت یک مرتبه سفت شوند تا روند همراستایی مجدد کند یا متوقف نشود.

تنظیم بریس ارتودنسی

تنظیم بریس ارتودنسی

سفت کردن براکت های شما چقدر طول می کشد؟

به طور متوسط، قرار ملاقات تنظیم بریس ها ممکن است حدود 30 دقیقه طول بکشد. ارتودنتیست دندان های شما را معاینه می کند تا مطمئن شود که درمان شما طبق برنامه پیش می رود، تجربه خود را با آنها در میان می گذارید و به هر سوالی پاسخ می دهند، سپس بریس های شما را سفت می کنند یا تنظیم می کنند تا روند درمان از سر گرفته شود.

ارتودنتیست بریس های شما را چگونه سفت خواهد کرد؟

در هر معاینه ارتودنسی الزاماً فقط بریس های فلزی شما سفت نمی شوند. گاهی اوقات، آنها هنوز به اندازه کافی سفت هستند و شما فقط باید دندان های خود را تمیز کنید (مخصوصاً در اطراف براکت هایی که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آنها دشوار است) و روی پیشرفت درمان شما نظارت شود.

هنگامی که بریس های شما سفت می شوند، این روند نسبتاً سریع و ساده است. اول از همه، ارتودنتیست شما رابر بندهای (لیگاچور) که سیم ها را به براکت ها متصل نگه می دارند را برمی دارد.

در مرحله بعد، سیم کمانی از روی همه دندان های شما جدا می شود. در این مرحله، دندان های شما به دقت مورد بررسی قرار خواهند گرفت تا ببینند از آخرین ملاقات شما چقدر حرکت کرده اند. در برخی موارد، سیم کمانی شما بیش از حد فرسوده یا کشیده می شود و ارتودنتیست شما یک سیم کاملاً جدید به شما خواهد داد.

پس از آن، سیم کمانی قدیمی/ جدید در تمام دندان های شما به جای خود باز گردانده می شود، لیگاچورها متصل می شوند، و سیم به میزان مورد نظر در نقطه تکیه گاه (سیم) در دهان شما سفت می شود.

ممکن است مدت کوتاهی بعد از تنظیم سیم ها، کمی ناراحت شوید. این طبیعی است. می توانید یک مسکن مانند ایبوپروفن مصرف کنید، یک کیسه سرد روی دهان قرار دهید، با آب نمک گرم غرغره کنید، از یک بی حس کننده خوراکی استفاده کنید یا یک حوله گرم و مرطوب روی آن قرار دهید. همچنین ممکن است لازم باشد تا چند روز پس از تنظیم به یک رژیم غذایی نرم پایبند باشید. به طور کلی، با هر قرار ملاقات جدید، این ناراحتی کاهش می یابد.

تنظیم بریس ارتودنسی

تنظیم بریس ارتودنسی

آیا سفت کردن بریس ها درد دارد؟

سفت کردن براکت ها هیچ دردی ندارد. با این حال، ممکن است در چند روز تا یک هفته اول پس از قرار ملاقات برای سفت کردن بریس ها، درد اطراف لثه های خود را تجربه کنید. برای کاهش درد، می توانید از مسکن های بدون نسخه مانند تیلنول استفاده کنید. همچنین می توانید دهان خود را با آب نمک گرم (1 فنجان آب و یک چهارم قاشق چایخوری نمک) همراه با تیلنول یا ادویل مطابق با وزن و سن خود شسشتو دهید تا درد را کاهش دهید.

با هر بار تنظیم بریس، درد کاهش می یابد و کمتر قابل توجه است. به روند اعتماد کنید و بدانید که آسان تر می شود! شما اقدامات لازم را برای بهبود سلامت، لبخند و اعتماد به نفس خود انجام می دهید- و این چیزی است که باید به آن افتخار کنید.

هر چند وقت یک مرتبه به سفت کردن بریس ها نیاز دارم؟

هیچ قانون اکید و سریعی در مورد تعداد دفعاتی که بریس های یک بیمار ارتودنسی به تنظیم مجدد نیاز دارند وجود ندارد. معمولاً، شما باید هر چهار تا شش هفته یک مرتبه به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید، اما فقط باید براکت ها را هر شش ماه یک مرتبه سفت کنید.

با این حال، عوامل زیادی وجود دارند که باعث می شوند فاصله زمانی مورد نیاز برای سفت کردن بریس ها در افراد مختلف متفاوت باشد. شما به سادگی باید با ارتودنتیست خود کار کنید و دستورالعمل های او را دنبال کنید.

تنظیم بریس ارتودنسی

تنظیم بریس ارتودنسی

آیا همه بریس ها به تنظیم منظم نیاز دارند؟

برخی از افراد فکر می کنند که بریس ها باید هر ماه سفت شوند، اما این یک افسانه است. این ممکن است در مورد چند بیمار صدق کند، اما معمولاً فواصل زمانی طولانی تر از آن هستند. بریس های خود تنظیم شونده را در نظر بگیرید. امروزه بسیاری از افراد از بریس های خود تنظیم شونده استفاده می کنند، به این معنی که در واقع بریس ها خود را تنظیم می کنند.

در حالی که بریس های سنتی باید به طور معمول سفت شوند، بریس های خود تنظیم شونده به سفت شدن نیاز ندارند. بریس های خود تنظیم شونده به جای استفاده از رابر بندها از مکانیزم “گیره” غیرفعال برای براکت ها استفاده می کنند. این نوع بریس های فلزی دارای سیم های فوق العاده حساس به دما هستند. آنها را به صورت سرد داخل دهان قرار می گیرند، اما وقتی در اثر تماس با بدن گرم می شوند، به طور طبیعی سفت می شوند.

الاینرهای شفاف اینویزیلاین به صورت سفارشی طراحی شده اند تا متناسب با لبخند شما باشند و با هر سری جدید به تدریج دندان های شما را همراستا کنند. هنگامی که الاینرهای شما تولید شدند، به سادگی آنها را در دهان خود قرار می دهید تا درمان را شروع یا از سر بگیرید. مانند بریس ها، هر مجموعه جدیدی از الاینرها فشار وارد می کنند که با حرکت دندان ها به تدریج کاهش می یابد.

حتی با استفاده از بریس های خود تنظیم شونده و الاینرهای اینویزیلاین همچنان به معاینات مکرر نیاز خواهید داشت. و ارتودنتیست شما هنوز هم باید پیشرفت شما را تحت نظر داشته باشد، سیم های بریس های خود تنظیم شونده را گهگاه عوض کند و در طول ویزیت پاکسازی قابل قبول دندان ها و ابزار ارتودنسی را برای شما انجام دهد.

امروزه انواع مختلفی از بریس ها برای انتخاب وجود دارند و همه آنها کمی متفاوت عمل می کنند. با این حال، اینها اصول اولیه چیزهایی هستند که باید در مورد چگونگی، زمان و چرایی تنظیم بریس های فلزی بدانید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code