کشیدن دندان در ارتودنسی

در اين نوشته می خوانيد :

برای برخی از موارد خاص ارتودنتیک، کشیدن دندان- یا بیرون کشیدن دندان ها برای برداشتن آنها- برای دستیابی به بهترین نتایج، دندان های صاف و یکدست و لبخندی سالم، لازم و ضروری است.

کشیدن دندان تنها در صورتی انجام می شود که مطلقاً ضروری باشد: ارتودنتیست شما همه گزینه ها را مد نظر قرار خواهد داد تا قبل از توصیه به کشیدن دندان به لبخندی سالم دست پیدا کند. برای افرادی که دندان اضافی یا فشردگی و نامرتبی شدید دندان ها را دارند و راهی برای مرتب کردن دندان ها وجود ندارد، کشیدن دندان راهی کاملاً بی خطر و مؤثر برای کمک به درست همراستا کردن دندان ها است.

کشیدن دندان می تواند موجب عصبی شدن افراد شود. با نظارت با دقت یک ارتودنتیست مجرب، و یک متخصص در زمینه فرایند کشیدن دندان، خواه یک دندانپزشک معتبر یا جراح دهان و دندان، تجربه دندان کشیدن شما راحت و مؤثر خواهد بود، و اجازه خواهد داد به لبخند سالمی که شایسته آن هستید دست پیدا کنید.

در این راهنما اطلاعات لازم در مورد آنچه در مورد کشیدن دندان قبل یا در طول درمان ارتودنسی با براکت های ارتودنسی یا اینویزیلاین ها باید بدانید را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

ارتودنسی و کشیدن دندان

کشیدن دندان عبارت است از بیرون آوردن یک- یا چند- دندان از داخل دهان. دلایل متعددی برای کشیدن دندان وجود دارد: یک دلیل درمان بیماران برای مراقبت های ارتودنتیک است، برای رسیدن به دندان های صاف و یکدست، یک بایت سالم، و لبخندی زیبا.

در برخی موارد خاص ارتودنتیک، گاهی اوقات کشیدن دندان ها برای کاهش فشردگی و نامرتبی دندان ها و رسیدن به یک بایت با ثبات ضروری است. البته همه موارد هم نیاز به کشیدن ندارند- در حقیقت، این کار معمولاً ضروری نیست. در صورتی که امکان صاف کردن همه دندان های موجود درون یک بایت سالم و موقعیت درست و صحیح وجود داشته باشد، این کار بدون کشیدن دندان برای شما انجام خواهد شد- اما برای برخی بیماران خاص، کشیدن دندان یک بخش مؤثر برای رسیدن به دنادن هایی صاف و مرتب با نتایجی ماندگار است.

بسته به تشخیص خاصی که برای شما داده شده است، اغلب ارتودنتیست شما را برای کشیدن 1 تا 4 دندان به دندانپزشک ارجاع خواهد داد. (دندان های عقل از موارد کشیدن برای درمان ارتودنسی جدا در نظر گرفته می شوند). کشیدن تعداد فرد از دندان های هنگام درمان عدم تقارن در الگوی بایت یا بایت تروماتیک شایع است.

ارتودنتیست شما هنگام تصمیم گیری برای اینکه کدام دندان کشیده شود این نکته را مد نظر قرار خواهد داد که با کمترین اختلال ممکن در دهان یا شکل صورت بیمار و موقعیت زبان، چگونه می توان دندان های دیگر را در صحیح ترین و سالم ترین موقعیت خود قرار داد. اسکن های مدل سازی سه بعدی می توانند به ارتودنتیست کمک کنند مشخص نماید کشیدن کدام دندان مفیدتر خواهد بود.

  • دندان ها با بریس ها و بدون آنکه ابتدا دندانی کشیده شود نمی توانند صاف و مرتب شوند.
  • اندازه دندان ها برای جا شدن داخل دهان خیلی بزرگ است.
  • دندان ها در مسیر غلي رشد می کنند.
  • دندان درد یا سوزش دارد.
  • دندان تغییر رنگ داشته است.
  • دندان به لمس حساس است.
  • دندان لب پر شده، ترک خورده، یا دچار هر آسیب دیگری شده است.
کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کدام دندان ها برای ارتودنسی باید کشیده شود؟

اینکه کدام دندان باید کشیده شود به مورد خاص بیمار بستگی دارد، اما به طور کلی، دندان های پر مولر (دندان های چهارم و پنجم به ترتیب از جلو) بیشترین احتمال را برای کشیدن دارند. در اکثر موارد، به جای، یا علاوه بر دندان های پر مولر ممکن است یک دندان مولر عقب دهان نیز کشیده شود.

روش های جایگزین کشیدن دندان در ارتودنسی

برای برخی بیماران خاص، ممکن است این امکان وجود داشته باشد که به جای کشیدن دندان، قوس دندانی بالا یا سقف (کام) دهان را عریض تر کرد تا فضای کافی برای دندان ها فراهم شود. این اساساً در کودکان مؤثرتر است، زیرا استخوان های آنها هنوز در حال رشد است و بنابراین می تواند به سرعت با وسیع کردن پلیت تطبیق پیدا کند.

وقتی نتوان کام را عریض تر کرد، با برخی فرایندهای جراحی می توان مقداری استخوان به آن اضافه کرد، و اجازه داد عریض شدن کام در افراد بزرگسال امکان پذیر شود. به جای آن، گاهی اوقات این امکان وجود دارد که با استفاده از مراقبت های ارتودنسی دندان ها را داخل دهان خیلی عقب تر برد (که دیستالیزیشن نامیده می شود)، و به جای کشیدن دندان های فشرده و نامرتب، فضای بیشتری برای آنها فراهم کرد. گرچه اینها درمان های جدیدتری هستند، اما مشخص شده است که هر دوی این فرایندها مؤثر می باشند.

کشیدن دندان روشی قابل اعتماد، بی خطر، و مؤثر برای صاف کردن دندان ها با نتایجی با دوام تر و لبخندی سالم است. ارتودنتیست شما اگر مشخص نماید که این بهترین مداخله برای حصول بهترین نتایج برای لبخند شما است، تنها شما را برای کشیدن دندان ارجاع خواهد داد.

کشیدن دندان ها اغلب توسط دندانپزشک عمومی یا جراح دهان و دندان، و نه توسط خود ارتودنتیست، انجام خواهد شد. ارتودنتیست شما معاینه کامل و دقیقی، شامل گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس، و/ یا تصاویر سه بعدی انجام خواهد داد و تنها در صورتی که کشیدن دندان ها مطلقاً الزامی باشد معرفی نامه ای برای کشیدن دندان های مورد نظر به یک دندانپزشک به شما خواهد داد. وقتی دندان های شما کشیده شدند و منطقه اطراف آن بهبود پیدا کرد، شما می توانید بقیه درمان ارتودنسی را آغاز کنید.

چرا و چه زمانی کشیدن دندان قبل از آغاز درمان ارتودنسی ضروری است؟

همه موارد ارتودنسی نیاز به کشیدن دندان ندارند. در حقیقت، تنها درصد اندکی از موارد نیاز به کشیدن دندان دارند و این موارد معمولاً دندان های خیلی فشرده و نامرتب دارند (همانطور که در بالا اشاره شد، در بسیاری از افراد دندان های عقل کشده شده اند، اما به دلیلی که به درمان ارتودنسی ارتباط ندارد).

در مواردی که نگهداشتن همه دندان ها اجازه صاف شدن دندان ها و سلامت بایت را نمی دهد، کشیدن دندان برای دستیابی به نتایج درست لازم و ضروری است. تنها فشردگی شدید دندان ها نیاز به کشیدن دندان دارد.

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

برخی از شایع ترین دلایل برای فشردگی و نامرتبی دندان ها

  • زیاد بودن تعداد دندان ها
  • کوچک بودن فک برای حمایت درست از همه دندان ها
  • خیلی بزرگ بودن دندان ها، یا خیلی بزرگ بودن یا شکل غیر عادی داشتن یک دندان خاص.

دلایل دیگر برای کشیدن دندان

در برخی موارد خاص، ممکن است لازم باشد قبل از آغاز درمان ارتودنسی یک دندان کشیده شود زیرا پوسیدگی دارد یا در نتیجه فشردگی های قبلی، ناشی از رشد باکتریایی و تشکیل پلاک، آسیب دیده است. اگر پوسیدگی خیلی پیشرفته باشد، ممکن است مؤثرتر باشد که دندان به سادگی کشیده شود و بدون آن، دندان های سالم دیگر با استفاده از بریس ها یا اینویزیلاین، با پر کردن فضای خالی، به درستی صاف و یکدست شوند و به محل درست خود هدایت شوند.

کشیدن دندان بویژه برای مواردی ضروری است که نتایج درمان بدون کشیدن دندان ثبات نداشته باشند، و منجر به لغزیدن و کج شدن مجدد دندان ها در آینده شود، که اصلاح آن نیاز به مراقبت های ارتودنتیک بیشتری خواهد داشت. در این صورت، کشیدن دندان در مرحله نخست برای حصول نتایج سالم و بی خطر که با دوام تر خواهند بود بیشتر معنا پیدا می کند.

یک مشکل بسیار حاد بایت، مانند آندربایت، اپن بایت، یا دیپ بایت، ممکن است با کمک کشیدن دندان حل شود، مخصوصاً اگر بیمار انتخاب کند برای اصلاح وضعیت او از جراحی استفاده نشود.

علائمی که ممکن است شما نیاز به کشیدن دندان داشته باشید

ارتودنتیست به صورت دقیق دندان های شما را بررسی و معاینه خواهد کرد، از جمله با استفاده از تصاویر جامع رادیوگرافی با اشعه ایکس، برای مشخص نمودن محل قرارگیری هر دندان و اینکه چه کاری لازم است انجام شود تا یک بایت و لبخند سالم بوجود بیاید- از جمله امکان کشیدن دندان.

برخی از علائم زیر ممکن است نشان دهنده نیاز به کشیدن دندان باشند، اما حتی اگر برخی از این علائم به دندان های شما مربوط باشند، در نهایت به مشخصات مورد شما بستگی دارد، و الزاماً به این معنا نیست که لازم است دندان ها کشیده شوند.

  • دندان برای قرار گرفتن در جای خود خیلی بزرگ است.
  • دندان در مسیر نادرست در حال رشد است.
  • دندان درد یا سوزش دارد.
  • دندان بد رنگ شده است یا دارای علائم پوسیدگی می باشد.
  • دندان به لمس خیلی حساس شده است.
  • دندان لب پر شده، ترک خورده، یا آسیب دیده به نظر می رسد.
  • دندان (دائمی) به دلیل پوسیدگی یا بیماری پریودنتال لق شده است.
  • مشکلات مربوط به گاز زدن یا جویدن.

این فهرست تنها برای کمک به شما است تا برخی از علائم و نشانه های موارد احتمالی کشیدن دندان را درک کنید: به این معنا نیست که لازم خواهد بود دندان های شما کشیده شوند! اگر ارتودنتیست شما کشیدن دندان را پیشنهاد دهد، می توانید مطمئن باشید که این تصمیم آگاهانه و برای حصول بهترین نتایج گرفته شده است، تا لبخندی که عاشق آن هستید، و بایتی که برای شما ساخته شده است دوام داشته باشد.

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

دندان ها چگونه کشیده می شوند؟

اگر مورد ارتودنتیک شما نیاز به کشیدن دندان داشته باشد، ارتودنتیست شما را برای کشیدن دندان به یک دندانپزشک عمومی یا جراح دهان و دندان ارجاع خواهد داد. ارتودنتیست ها به جابجایی دندان ها اجحاف کامل دارند، در حالی که دندانپزشکان عمومی یا جراحان دهان و دندان دامنه وسیع تری از فرایندها را ارائه می دهند، بنابراین آنها همه تجهیزات پزشکی ضروری برای کشیدن دندان را دارند. کشیدن دندان ساده معمولاً در مطب دندانپزشکی انجام می شود، در حالی که کشیدن های پیچیده تر ممکن است توسط جراح دهان و دندان انجام شوند.

دندان ها ممکن است قبل یا در طول درمان ارتودنسی با بریس ها یا اینویزیلاین ها کشیده شوند. وقتی کشیدن دندان به خوبی بهبود پیدا کرد، دندان های دیگر به محل خالی هدایت می شوند که در نتیجه کشیدن دندان به جا مانده است.

هنگام کشیدن دندان شما هیچ دردی احساس نخواهید کرد: دندانپزشک یا جراح دهان و دندان یا از بی حس کننده های موضعی یا از آرام بخش ها برای کشیدن دندان بدون درد استفاده خواهند کرد. دندانپزشک یا جراح به طور ماهرانه و سریع دندان ها را می کشند. پس از کشیدن دندان، ممکن است چند بخیه کوچک روی حفره خالی دندان زده شود تا حفره بسته شود که یا حل می شوند یا پس از یک هفته یا بیشتر وقتی برای چکاپ مراجعه می کنید کشیده می شوند.

همان روز می توانید به منزل باز گردید. وقتی اثر داروی بی حسی از بین رفت ممکن است مقداری درد و ناراحتی احساس کنید: برای درمان آن از داروهای مسکن OTC استفاده کنید. به مدت چند روز تا زمانی که حفره دندان شما بهبود پیدا کند از خوردن غذاهای خشک و چسبناک خودداری کنید، و دهان خود را با آب و نمک یا یک دهانشویه ضد عفونی کننده که توسط دندانپزشک تجویز یا توصیه شده است شستشو دهید تا آنها را تمیز نگهدارید.

علاوه بر این، دندانپزشک ممکن است یک سرنگ دهانی مخصوص در اختیار شما قرار دهد که از آن برای شستشوی ذرات غذا و باقی مانده های احتمالی غذاها استفاده کنید که می توانند درون حفره به جا مانده از کشیدن دندان گیر کنند. دهان شما یکی از بخش های بدن است که به سرعت بهبود پیدا می کند، بنابراین حفره خیلی سریع بهبود پیدا خواهد کرد.

وقتی حفره به جا مانده از کشیدن دندان بهبود پیدا کرد، شما می توانید درمان ارتودنسی خود را از سر بگیرید، قبل از آنکه خیلی طول بکشد، تحت نظارت ارتودنتیست، شکاف ایجاد شده با قرار گرفتن صحیح یک دندان سالم پر خواهد شد.

رایج ترین پرسش هایی که در مورد کشیدن دندان مطرح می شوند:

آیا قبل از دریافت بریس ها باید دندان کشید؟

خیر. قبل از آغاز درمان ارتودنسی با بریس ها همه موارد نیاز به کشیدن دندان ندارند. در حقیقت، تنها درصد اندکی از موارد ارتودنتیک نیاز به کشیدن دندان دارند. ارتودنتیست تصمیم خواهد گرفت آیا کشیدن دندان ها برای دستیابی به یک بایت سالم و لبخندی زیبا ضروری است یا خیر. کشیدن دندان ها هرگز گزینه نخست نیستند: آنها مشخص خواهند کرد قبل از کشیدن دندان چه فرایندهای دیگری می توانند ممکن باشند.

آیا قبل از دریافت اینویزیلاین ها باید دندان کشید؟

تنها برخی از موارد خاص ارتودنتیک نیاز به کشیدن دندان خواهند داشت. اگر قرار است از اینویزیلاین ها استفاده کنید، ارتودنتیست شما مشخص خواهد کرد چه فرایندی لازم خواهد بود تا کمک کند دندان های شما به بهترین نتایج برسند. کشیدن دندان آخرین انتخاب است، اما اگر ارتودنتیست شما کشیدن دندان را توصیه کند، مطمئناً به شما کمک خواهد کرد لبخندی سالم و شاد برای شما خلق شود که دوام داشته باشد.

چگونه می توانم تشخیص دهم کشیدن دندان نیاز دارم؟

ارتودنتیست شما تصمیم حرفه ای در مورد اینکه آیا دندان ها نیاز به کشیده شدن دارند یا خیر اتخاذ خواهد کرد. برخی از علائم و نشانه هایی که شما کشیدن دندان نیاز دارید عبارتند از: رشد دندان ها در مسیر نادرست؛ بزرگ بودن خیلی زیاد دندان ها برای قرار گرفتن در موقعیت درست و مناسب؛ کوچک بودن خیلی زیاد فک برای جا دادن درست همه دندان ها. دندان هایی که تغییر رنگ داشته اند یا دیگر علائم پوسیدگی را از خود نشان می دهند؛ دندان های حساس یا دردناک. مسائل و مشکلات خیلی برجسته مربوط به بایت نیز ممکن است نیاز به کشیدن دندان داشته باشند تا به درستی اصلاح شوند، مخصوصاً اگر جراحی یک گزینه نیست.

چرا ارتودنتیست ها دندان ها را می کشند؟

ارتودنتیست ها دندان ها را نمی کشند. آنها تصمیم می گیرند آیا برای رسیدن به یک بایت سالم و لبخند زیبا، کشیدن دندان ضروری است، و سپس برای تکمیل فرایند کشیدن شما را به دندانپزشک عمومی یا جراح دهان و دندان ارجاع خواهد داد. اگر تعداد دندان ها برای قرار گرفتن درست داخل فک زیاد است، یا برخی دندان های خاص نتوانند به درستی داخل ردیف دندان ها قرار بگیرند، گاهی اوقات کشیدن دندان ها مؤثرتر از آن است که تلاش شود برای قرار گرفتن آن کنار دندان های دیگر فضایی پیدا شود. ارتودنتیست بسته به ویژگی های خاص مورد، برای دستیابی به بهترین نتایج، ممکن است کشیدن 1 تا 4 دندان را توصیه کند. دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان دارای مدرک، آموزش، و تجربه لازم در خصوص کشیدن دندان ها هستند و این فرایند را تنها برای کمک به شما به منظور دستیابی به بهترین نتایج برای لبخند شما انجام خواهند داد.

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی چقدر رایج است؟

کشیدن دندان برای مراقبت های ارتودنتیک چندان رایج نیست. این فرایند برای افراد بزرگسالی رایج تر است کخ رشد استخوان ها و دندان های آنها متوقف شده است و بنابراین ممکن است جابجا کردن آنها دشوارتر باشد، و موجب بروز فشردگی های شدیدتری شود. ارتودنتیست شما تلاش می کند تا جایی که امکان داشته باشد دندان های کمتری برای حصول بهترین نتایج کشیده شوند.

آیا کشیدن دندان برای براکت ها مشکلی ندارد؟

خیر. کشیدن دندان برای درمان با براکت های ارتودنسی کاملاً بی خطر است. ارتودنتیست ها برای درمان موارد پیچیده ای که نیاز به کشیدن دندان دارند، آموزش دیده و تجربه دارند. آنها تنها اجازه کشیدن دندان هایی را می دهند که برای خلق لبخندی زیبا و سالم و اصلاح بایت کاملاً    ضروری است. تنها درصد اندکی از مواردی که نیاز به درمان با بریس ها دارند نیازمند کشیدن دندان هستند.

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

با استفاده از بی حس کننده های موضعی، شما هیچ دردی در طول کشیدن دندان احساس نخواهید کرد. وقتی اثر داروی بی حس کننده نیز از بین می رود، ممکن است شما مقداری درد یا ناراحتی احساس کنید، اما این می تواند به سادگی با یک داروی مسکن OTC مانند ادویل یا ایبوپروفن درمان شود. دستور العمل های دندانپزشک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید بهبود صحیح اتفاق خواهد افتاد. اکثر موارد کشیدن های ساده خیلی سریع بهبود پیدا می کنند، بنابراین درد ظرف یک یا دو روز از بین خواهد رفت.

آیا کشیدن دندان می تواند موجب تغییر چهره شود؟

 پس از کشیدن دندان ها ممکن است متوجه تفاوت جزئی در شکل صورت خود شوید. دندان ها ریشه های عمیقی دارند، که به استخوان های داخل صورت متصل هستند و به شکل صورت کمک می کنند. این تغییرات حتی در صورت مشاهده شدن هم جزئی هستند. صورت به مرور زمان و صرف نظر از کشیدن دندان و درمان ارتودنسی نیز دچار تغییراتی می شود، بنابراین اکثر تغییرات چهره نتیجه این فرایند طبیعی هستند.

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی

اگر یک دندان کشیده شود بقیه دندان ها حرکت می کنند؟

آری. کشیدن دندان روشی مؤثر برای صاف کردن صحیح دندان ها و خلق بایت درست و لبخند سالم است. با کشیدن یک دندان، فضایی برای جابجا شدن دندان های دیگر ایجاد می شود، و ارتودنتیست می تواند با دقت دندان ها را در جای درست خود قرار دهد. این بویژه برای مواردی مفید است که تعداد دندان های بیمار زیاد است، یا فشردگی بیش از حد باعث می شود صاف شدن درست همه دندان ها امکان نداشته باشد. از سوی دیگر، اگر یک دندان کشیده شود و هیچ درمان ارتودنسی انجام نشود، دندان های مجاور می توانند بدون عمد پس از کشیدن به فضای خالی به جا مانده بلغزند، و موجب بروز مشکلات بایت شوند، که می تواند منجر به از دست رفتن دندان شود.

آیا کشیدن همزمان 4 دندان بی خطر است؟

کشیدن همزمان 4 دندان چندان شایع نیست. دندانپزشک یا جراح دهان و دندان تشخیص نهایی را خواهند داد، اما به طور کلی، کشیدن 4 دندان چند جلسه طول می کشد. ارتودنتیست شما معاینه دقیقی انجام خواهد داد تا مشخص نماید آیا این فرایند برای نیازهای ارتودنتیک شما ضروری است یا خیر. وقتی همه دندان ها کشیده شدند، ارتودنتیست مدت کوتاهی پس از آن درمان با براکت ها یا اینویزیلاین ها را آغاز خواهد کرد تا از مزایای فضای ایجاد شده شدید بهره مند شود و دندان ها را به خوبی صاف و همراستا قرار دهد، و بهترین نتایج، بایتی سالم، و لبخندی فوق العاده بدست بیایند.

اگر به دنبال یک ارتودنتیست خوب در تهران میگردید با ما تماس بگیرید…

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code