درمان انواع ترک خوردگی و شکستگی دندان

 

اگر چه دندان‌ها بسیار محکم و مقاوم هستند اما باز هم در اثر وارد آمدن نیروهای شدید ممکن است لب پر شده یا دچار ترک خوردگی و شکستگی شوند.

دلایل ترک خوردن و شکستن دندان

  • جویدن اجسام سخت
  • وارد آمدن ضربه به صورت و دهان
  • زمین خوردن
  • پوسیدگی که باعث تضعیف دندان می‌شود
  • پرشدگی بزرگ یا قدیمی دندان که دیگر نمی‌تواند دندان را پشتیبانی نماید
ترک خوردن و شکستن دندان

ترک خوردن و شکستن دندان

دندان درد و  شکستگی دندان

ممکن است هنگامی که دندان پر شده ترک برمی‌دارد هیچ دردی احساس نکنید. با این حال معمولاً زبانتان سطح زبر یا تیز دندان را احساس می‌کند و متوجه آن می‌شوید. شکستگی‌هایی کوچک دندان معمولاً دردی ایجاد نمی‌کند اما در صورتی که قطعه بزرگی از دندان ترک بردارد یا جدا شود، ممکن است درد ایجاد کند. در چنین شرایطی عصب داخل دندان ممکن است آسیب ببیند.. ناراحتی شدید در اثر شکستگی دندان در شرایطی اتفاق می‌افتد که پایانه ‌های عصبی داخل لایه عاج دندان نمایان شده و در معرض هوا، سرما یا گرما قرار می‌گیرند.

درد ناشی از ترک خوردگی یا شکستگی دندان ممکن است به صورت پیوسته بود و یا دوره ای احساس شود. بسیاری از افراد هنگامی که چیزی میجوند درد احساس می‌کنند چرا که جویدن باعث می‌شود فشار بر دندان آسیب دیده وارد شود.

در صورت شکستگی دندان چه باید کرد؟

  • ترک ‌خوردگی دندان

هیچ راهی برای درمان ترک ‌خوردگی دندان در خانه وجود ندارد. بنابراین حتماً باید به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات دندان ممکن است ظاهراً خوب به نظر برسد اما تنها هنگامی که غذا می‌خورید یا هنگامی که دندان در تماس با غذای سرد یا گرم قرار می‌گیرد درد احساس می‌کنید. در صورتی که دندانتان دائماً درد می‌کند ممکن است عصب ها یا رگهای خونی آن آسیب دیده باشند. این علامت هشدار دهنده جدی است که حتماً باید با دندانپزشک آن را بررسی کنید. گاهی اوقات دندان ترک خورده در حالت عادی درد نمی‌گیرد اما هنگامی که فشار فک از آن برداشته میشود درد احساس می‌کنید.

  • شکستگی دندان

در صورتی که دندانتان شکسته و تکه ‌ای از آن جدا شده است باید هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشک، دهان شما را معاینه می‌کند تا مشخص کند آیا شکستگی دندان در اثر پوسیدگی بوده یا خیر. همچنین باید مشخص شود آیا عصب دندان در خطر قرار دارد و آسیب دیده است یا خیر. عصب آسیب دیده معمولاً نیازمند درمان ریشه است.

تا زمان مراجعه به دندانپزشک می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دهان خود را با آب گرم شست ‌و شو دهید
  • با یک تکه گاز استریل بر روی ناحیه ‌ای که خونریزی می‌کند به مدت 10 دقیقه فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. اگر متوقف نشد از یک چای کیسه‌ ای برای فشار دادن ناحیه خونریزی استفاده کنید.
  • کمپرس سرد بر روی گونه یا لب در نزدیکی دندان شکسته قرار دهید تا تورم و درد کاهش پیدا کند.
  • اگر نمی‌توانید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید، دندان خود را با چسب مخصوص دندانپزشکی بپوشانید. چسب دندانپزشکی را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.
  • برای برطرف شدن است موقتاً می‌توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.
ترک خوردن و شکستن دندان

ترک خوردن و شکستن دندان

درمان شکستگی و ترک خوردگی دندان

پیش از این که درباره روش‌های درمان صحبت کنیم باید بدانید انواع مختلف شکستگی دندان با هم متفاوت بوده و در نتیجه درمان‌های آنها نیز تفاوت دارد.

  • ترک‌های مویی– ترکهایی مویی که به آنها کِریز لاین نیز گفته می‌شود، ترک‌های سطحی هستند که تنها در بیرونی ترین بخش دندان یعنی مینا ایجاد می‌شوند. ترک‌های نوعی طبیعی بوده و به ندرت به درمان نیاز پیدا می‌کنند. با این حال در صورتی که می‌خواهید ترک‌های مویی دندان‌ را از بین ببرید احتمالاً راه حل آن پولیش ملایم دندان در مطب دندانپزشکی است.
  • ترک‌ خوردگی – در این نوع شکستگی در ابتدا قطعات دندان از هم جدا نمی‌شوند بلکه در جای خود باقی می‌مانند اما به تدریج جدا خواهند شد. ترک‌های دندان خود انواع گوناگون دارند. ترک‌ خوردگی را گاهی اوقات می‌توان با مواد پر کننده دندان، ترمیم نمود. ممکن است برای جلوگیری از گسترش ترک و شکستن دندان استفاده از روکش ( تاج مصنوعی) توصیه شود. در صورتی که در ترک‌ خوردگی، پالپ دندان درگیر باشد ممکن است ناچار به عصب‌ کشی باشید.
  • لب پر شدگی – لب پر شدگی های کوچک معمولاً نیازی به درمان ندارند. ممکن است دندانپزشک توصیه کند آسیب ‌دیدگی را با مواد پر کننده دندان ترمیم کنید تا جلوی گسترش آن گرفته شود و ظاهر دندان بهتر شود. در صورتی ‌که لب پر شدن دندان محدود به بخش بسیار کوچکی از دندان باشد ممکن است تنها پولیش برای درمان آن کفایت کند.
ترک خوردن و شکستن دندان

ترک خوردن و شکستن دندان

  • شکستگی کاسپ دندان – این شکستگی‌ها در سطح جونده دندان اتفاق می‌افتد. کاسپ به برجستگی‌های سطح جونده دندان گفته می‌شود. معمولاً شکستگی کاسپ پالپ را درگیر نمی‌کند و درد زیادی ایجاد نمینماید. ممکن است پزشک برای ترمیم شکل دندان، به ترمیم شکستگی بپردازد. با این ‌حال غالباً برای ترمیم از آنلی یا روکش استفاده می‌شود.
  • شکستگی عمیق – این شکستگی‌ها عمق زیادی داشته و عصب دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. تقریباً همیشه شکستگی‌های عمیق و جدی باعث درد و حساسیت دندان می‌شوند. معمولاً بخش شکسته دندان خونریزی می‌کند. برای تخلیه عصبهای آسیب دیده معمولاً باید درمان ریشه یا عصب ‌کشی انجام شود و پس از آن دندان روکش شود تا عملکرد و زیبایی به آن بازگردد.
  • تکه شدن دندان – شکستگی عمودی که باعث دو تکه شدن دندان می‌شود بیشتر در دندانهای عقبی ( آسیاب بزرگ) رخ می‌دهد که بیش از یک ریشه دارند. در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که یکی از ریشه ها حفظ شود و با روکش دندان محافظت گردد. برای این منظور ابتدا باید عصب ‌کشی انجام شود. سپس دندان‌پزشک ریشه ‌هایی را که نمی‌توان حفظ کرد برداشته و یک تاج مصنوعی بر روی ریشه قرار میدهد تا جایگزین تاج دندان گردد. در برخی موارد که نمی‌توان هیچ یک از ریشه های دندان را حفظ کرد، دندان کشیده می‌شود.
  • شکستگی عمودی ریشه – گاهی اوقات شکستگی دندان عمیق بوده و تمامی طول دندان از تاج تا ریشه را در بر می‌گیرد. اغلب این شکستگی‌ها دردناک هستند چرا که نواحی اطراف ریشه نیز ممکن است دچار التهاب و عفونت شود. در بیشتر موارد باید دندان کشیده شود.
  • شکستگی ناشی از پوسیدگی – در چنین مواردی دندان به علت پوسیدگی تضعیف شده و از داخل پشتیبانی ندارد به همین علت به راحتی می‌شکند. دندان‌پزشک پس از معاینه دندان، بخش‌های پوسیده را تخلیه کرده و دندان را ترمیم می‌کند. در برخی موارد که پوسیدگی گسترده و عمیق است، ممکن است لازم باشد دندان کشیده شود.

 

0/5 (0 نظر)
2 پاسخ
  1. علی
    علی گفته:

    سلام دکتر جان خسته نباشید.
    بنده دندونم رو عصب کشی کردم و پر کردم دندان اسیابم رو عرض میکنم.
    الان بصورت عمودی سرتاسر شکسته و یه ورش لق شده یه ورش گیره.
    چه میشه کرد؟
    سپاس از اینکه هستید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code