توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

 

هم در کودکان و هم در افراد بزرگسال، حفظ سلامت دندانی و ارتودنتیک بسیار ضروری است. هم دندانپزشک ها و هم ارتودنتیست ها ابزارهای متعددی ارائه می دهند که به درمان مشکلات مربوط به آن کمک می کنند. گرچه برخی ابزارها مانند براکت و بریس های ارتودنسی، ریتینرها، و هدگیرها بسیار آشنا هستند، اما برخی ابزارهای دیگر هستند که به این شهرت نرسیده اند. توربو بایت ها یکی از این نمونه ها هستند، که بسیار کمک کننده هستند.

توربو بایت ها تحت عناوین دیگری مانند bite ramps یا bite blocks نیز شناخته می شوند. آنها پلت فرم های حمایت کننده ای هستند که دندان های جلوی فک بالا را تحت تأثیر قرار می دهند. با استفاده از توربو بایت ها مشکلات متعددی از بیماران درمان می شوند، از جمله اروبایت، دیپ بایت، و جابجایی نادرست دندان ها. توربو بایت ها به عنوان ابزارهایی که مشکلات بیشتری را هدف قرار می دهند، در این مقاله راجع به آن بخوانید تا دریابید چگونه سلامت ارتودنتیک شما را ارتقاء می دهند.

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

توربو بایت چیست؟

توربو بایت ها یک قطعه ابزار حمایت کننده کوچک ارتودنتیک هستند که می توانند به یکی از این دو دسته تعلق داشته باشند: دسته نخست بایت بلاک ها روی سطح پشتی یا لینگوال دندان های جلوی دهان قرار می گیرند. دسته دوم آنها روی سطح جونده دندان های مولر عقب دهان قرار می گیرد. هدف اصلی استفاده از بایت بلاک ها یا توربو براکت ها جلوگیری از بسته شدن کامل فاصله بین دندان ها است.

این ابزارها معمولاً همزمان با براکت های بالا و پایین عمل می کنند. در حقیقت، آنها مانع اوربایت دندان های فک بالا روی بریس های فک پایین می شوند. بعلاوه، biting platform دندان های فک بالا را دور نگه می دارند و مانع تماس آنها با براکت های روی دندان های فک پایین می شوند. این شرایط می تواند برای بیمار بسیار ناخوشایند و دردناک باشد. اگر دندان های فک بالا به براکت های روی دندان های فک پایین فشار وارد کنند، به جای صاف کردن دندان های پایین می توانند موجب انحراف آنها شوند. با این حال، استفاده از توربو براکت ها می تواند به شکل غیر قابل باوری استفاده از براکت های ارتودنسی را تسهیل کند.

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

چرا استفاده از توربو بایت ها ضروری است؟

اینطور به آن فکر کنید. وقتی دندان های فک بالا با براکت های روی دندان های فک پایین تماس پیدا می کنند، این به راحتی می تواند موجب شکسته شدن دندان های فک پایین شود. علاوه بر این، اوربایت می تواند منجر به آسیب به براکت های روی دندان های فک پایین نیز شود. برای پرهیز از همه اینها و حمایت از دندان های جلوی فک بالا با الزام آنها به جابجایی بیشتر، باید از توربو براکت استفاده کنید.

البته، خوب است بدانید که توربو بایت ها تنها به طور موقت استفاده می شوند. اساساً، بیماران آنها را تنها تا زمانی استفاده خواهند کرد که دقت آنها در آرام بستن بایت افزایش پیدا کند. با آنها، نه تنها اوربایت اصلاح خواهد شد بلکه مانع بروز اختلال در عملکرد بریس های خود خواهید شد.

اگر یکی از توربو براکت ها کنده شود چه باید کرد؟

توربو بایت ها اساساً به دندان های جلو با دندان های مولر عقب دهان متصل می شوند، بنابراین به راحتی می توانند کنده شوند. با این حال، باید بدانید حتی اگر یکی از آنها کنده شد بقیه هنوز به طور مستقل به وظیفه خود عمل می کنند. اگر به طور اتفاقی یکی از آنها را گم کردید به ارتودنتیست مراجعه کنید.

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

توربو بایت ها چقدر مؤثر هستند؟

در حال حاضر در خصوص میزان تأثیر گذاری توربو بایت ها اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. در گذشته، بزرگترین نگرانی در خصوص توربو بایت ها به موادی مربوط می شد که برای ساخت آنها استفاده می شد.

از آن زمان، توربو بایت ها اساساً از مواد آکریلیک نرم تر ساخته می شوند. با این حال، اکنون مشخص شده است این مواد شکننده تر هستند و به همان اندازه مؤثر نیستند. با این حال، از زمانی که توربو بایت های فلزی وارد بازار شدند، مشخص شد از توربو بایت های دیگر مؤثرتر هستند.

در حقیقت استفاده از توربو بایت های فلزی به چند دلیل بین بیماران وجهه ارزشمندی پیدا کرده است. توربو بایت های فلزی با دوام تر هستند و ساییده نمی شوند. علاوه بر این، بهداشتی تر هستند و نگهداری از آنها ساده تر است. آخر اینکه، آنها به راحتی به دندان ها متصل می شوند و تنظیم طولانی مدت نیاز ندارند.

اجازه دهید راجع به اثرات جانبی آنها نیز صحبت کنیم. یکی از نقاط ضعف احتمالی استفاده از توربو بایت ها مشکلات گفتاری است، از جمله نوک زبانی حرف زدن. به طور همزمان، برخی بیماران گزارش داده بودند وقتی توربو بایت استفاده می کنند لرزش خاصی در دندان های خود تجربه می کنند. بعلاوه، برخی بیماران در عادت کردن به ابزار خود، مخصوصاً هنگام غذا خوردن، مشکل داشتند. با این حال، خوب است بدانید که این عوارض جانبی کوتاه هستند و در هفته های آینده از بین خواهند رفت.

نکته آخر اینکه، توربو بایت ها، بسته به هر مورد خاص، معمولاً 6 تا 12 ماه استفاده می شوند.

چرا با وجود توربو براکت ها نمی توان دهان را به طور کامل بست؟

در واقع، این یکی از اصلی ترین اهداف استفاده از توربو بایت ها است. آنها روی دندان های جلوی فک بالا نصب می شوند تا پیشرفت اوربایت احتمالی را کنترل کند. در نتیجه این فشار، دندان های عقب اصلاً به یکدیگر برخورد نخواهند کرد. البته، این ممکن است در نحوه استاندارد غذا خوردن و جویدن آن اختلال ایجاد می کند. بنابراین، در طول درمان، بهتر است غذای نرم تر استفاده کنید و از ناراحتی های بیشتر پیشگیری کنید. معمولاً چند روزی طول می کشد تا به روال عادی غذا خوردن باز گردید. از سوی دیگر، وقتی توربو بایت ها روی دندان های مولر عقب دهان قرار می گیرند، دندان های جلوی دهان با یکدیگر برخورد نخواهند داشت. باز هم ممکن است یک هفته طول بکشد تا به ابزار عادت کنید.

آیا ممکن است توربو براکت ها شکسته شوند؟

اگر از جنس فلز باشند، شکستن آنها غیر ممکن است. اگر متوجه شکستگی یکی از توربو براکت های خود شدید، به راحتی می توانید جایگزینی برای آن قرار دهید. یا، اگر ارتودنتیست تأیید کند دندان های شما به اندازه کافی جابجا شده اند، ممکن است دیگر به جای آن توربو براکت دیگری قرار ندهد. در حقیقت، گاهی اوقات توربو براکت ها می شکنند و می افتند زیرا دیگر نیاز نیستند.

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

توربو بایت یا بایت بلاک ارتودنسی

چه مدت باید از توربو براکت ها استفاده کرد؟

توربو براکت ها روی دندان ها چسبانده می شوند، به این معنا که ثابت هستند. به این دلیل، تمام وقت استفاده می شوند، که به تسریع روند درمان نیز کمک می کنند. در اکثر موارد، بیماران توربو براکت ها را 6 تا 9ماه استفاده می کنند، گرچه در صورت لزوم دوره آن ممکن است طولانی تر شود.

نحوه مراقبت از توربو براکت ها

توربو براکت ها هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارند. تنها توصیه می شود مرتب مسواک زدن پس از هر بار غذا خوردن را فراموش نکنید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code