ارتودنسی چگونه دندانها را صاف میکند؟

اگر شما یک فرد بزرگسال با دندان های کج هستید، احتمالاً شما نیز پرسش هایی در مورد بریس های ارتودنسی دارید. برای افرادی که از کجی بریس های ارتودنسی رنج می برند، این کاملاً طبیعی است که بخواهند این مشکل را برطرف کنند. زیرا دندان های صاف تر نه تنها ظاهر را بهبود می بخشند، بلکه در بهداشت خوب دهان نیز نقش دارند. گرچه سال های نوجوانی زمان ایده آل برای صاف کردن دندان ها است، اما استفاده از بریس ها برای افراد بزرگسال نیز بسیار عادی شده است به همین دلیل همه افراد در هر سنی می توانند برای استفاده از آنها تصمیم بگیرند.

با وجود فناوری های متفاوتی که بازار وجود دارد، بریس هایی که برای افراد بزرگسال استفاده می شوند، مؤثرتر و ملاحظه کارتر از گذشته هستند. اما تشخیص اینکه کدامیک برای شما مناسب است می تواند گیج کننده باشد.

اگر به فکر صاف کردن دندان های خود هستید یا فرزند نوجوانی دارید که درمان ارتودنسی نیاز دارد، این راهنما می تواند به شما کمک کند.

عملکرد براکت ارتودنسی

عملکرد براکت ارتودنسی

بریس ها چگونه عمل می کنند؟

انواع مختلف بریس ها وجود دارند که در ارتودنسی مدرن استفاده می شوند، که جلوتر به شرح آنها خواهیم پرداخت. هر یک از این بریس ها به شکلی متفاوت عمل می کند اما هدف اصلی همه آنها برای دندان ها، حل مشکل انحراف و کجی آنها است.

دلایل مختلفی وجود دارند که دندانپزشک یا ارتودنتیست ممکن است استفاده از بریس های ارتودنسی را توصیه کنند:

  • دندان های شما کج، فشرده، یا رو به جلو هستند و لازم است صاف شوند.
  • بین دندان های خود فاصله دارید و لازم است این فاصله بسته شود.
  • مال اکلوژن (مانند اوربایت یا آندربایت) دارید، به این معنا که دندان های بالا و پایین شما به درستی روی یکدیگر قرار نمی گیرند و این روی بایت شما تأثیر می گذارد.
  • دندان های شما بواسطه نقص های مادرزادی- مانند شکاف کام و لب- کج هستند.

اگر اندکی حساب و کتاب کنید متوجه خواهید شد انجام درمان ارتودنسی ارزش هزینه کردن دارد، زیرا اگر این مشکلات درمان نشوند یا درمان نشده باقی بمانند، می توانند منجر به بروز مشکلات زیر شوند:

  • مشکل در غذا خوردن
  • مشکل در درست تمیز کردن دندان ها، که منجر به مشکلات دندانی بیشتر می شود
  • افزایش احتمال آسیب به دندان های جلو آمده
  • سر دردهای ناشی از فشار به فک و ماهیچه ها
  • مشکلات گفتاری
  • عدم رضایت فرد از ظاهر خود

ارتودنسی چیست و چه افرادی می توانند از آن بهره مند شوند؟

صاف کردن دندان ها زمانی خوب عمل می کند که دندان ها و فک ها هنوز در حال رشد باشند، اما اغلب درمان آغاز نخواهد شد مگر تا زمانی که همه دندان ها درآمده باشند. به این معنا که سن ایده آل برای آغاز استفاده از بریس های ارتودنسی معمولاً حدود 10 تا 14 سال است. با این حال، بریس ها در تمام سنین مؤثر هستند و گرچه برخی افراد بزرگسال آنها را به دلایل زیبایی روی دندان های خود کار می گذارند، اما در برخی موارد، دلیلی فراتر از ظاهر و زیبایی دندان ها و لبخند دارد. دندان های صاف تر می توانند موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در محل کار و زندگی شوند.

یکی از شرایط استفاده از بریس ها این است که دندان های شما در شرایط نسبتاً خوبی هستند و شما بهداشت دهان و دندان های خود را رعایت می کنید. در صورتی که دندان های شما در اثر پوسیدگی آسیب دیده اند، بیماری لثه دارید، یا ترمیم های گسترده مانند روکش روی دندان های خود دارید، ممکن است قادر نباشید از همه انواع درمان های ارتودنسی بهره مند شوید. در این صورت، می توانید به فکر ونیرها یا ایمپلنت های دندانی باشید تا ظاهر دندان های خود را بهبود دهید.

عملکرد براکت ارتودنسی

عملکرد براکت ارتودنسی

انواع بریس های دندانی

استفاده از بریس های دندانی به عنوان یک نوجوان می تواند باعث شود فرد نسبت به ظاهر خود حساس شود، اما نگران شدن از ظاهر تا بزرگسالی ادامه خواهد داشت. در صورتی که چیزی وجود داشته باشد، شما از ظاهر خود آگاهی بیشتری پیدا خواهید کرد. آخرین چیزی که می خواهید این است که ظاهر “ریل قطار” مانندی که روی دندان های شما جلب توجه می کنند برای صاف کردن دندان های شما استفاده شوند.

در واقع، بسیاری از افراد بزرگسال و نوجوان ها استفاده از براکت های فلزی را، به خاطر نحوه برداشت دیگران از آنها، دوست ندارند. این بویژه زمانی صحت دارد که فرد در محل کار خود باید ظاهر رسمی تری داشته باشد، یا قرار است اتفاق مهمی در آینده نزدیک برای وی رخ دهد، از جمله مراسم ازدواج یا فارق التحصیلی. علاوه بر این، افراد بزرگسال ممکن است از این نگران شوند که استفاده از بریس های فلزی باعث شود آنها ظاهر فردی نابالغ را پیدا کنند.

عملکرد براکت ارتودنسی

عملکرد براکت ارتودنسی

خوشبختانه، بریس های فلزی سنتی دیگر تنها گزینه موجود برای افرادی نیستند که می خواهند لبخندی ایده ال داشته باشند. بریس های سرامیکی مدرن به گونه ای ساخته می شوند که همرنگ دندان های طبیعی باشند، در حالی که بریس های نامرئی مانند اینویزیلاین ها تقریباً غیر قابل دیدن هستند. این ویژگی آنها باعث می شود این ابزارها توجه کمتری به خود جلب کنند.

در ادامه به معرفی انواع بریس های ارتودنسی خواهیم پرداخت و برای شما از معایب و مزایای آنها خواهیم گفت.

انواع بریس های نامرئی

بریس های نامرئی و بریس های متحرک اینویزیلاین جایگزین هایی کاملاً متفاوت برای بریس های فلزی هستند. در آنها از یک دسته الاینرهای پلاستیکی شفاف استفاده می شود که روی دندان ها قرار می گیرند و به مرور زمان آنها را به محل درست خود هدایت می کنند. اصلاح تخصصی که برای این روش صاف کردن دندان ها با بریس ها استفاده می شود “الاینرهای شفاف” است، با این حال، احتمالاً شما بیشتر می شنوید که که به آنها تحت عنوان “نامرئی” یا “متحرک” اشاره می شود.

بریس های نامرئی می توانند به دو دسته تقسیم شوند: بریس های تخصصی و بریس های خانگی. هر دو نوع بریس ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. به عنوان مثال، بریس های تخصصی می توانند برای اصلاح دندان هایی استفاده شوند که مشکل کجی دندان های آنها خیلی حاد است، در حالی که بریس های خانگی تنها باید برای موارد خفیف تا متوسط مال اکلوژن استفاده شوند. از طرف دیگر، بریس های خانگی بسیار ارزان تر از بریس های تخصصی هستند، و البته راحت تر هم هستند.

بریس های تخصصی

بریس های نامرئی تخصصی بریس هایی هستند که نیاز دارند بیمار برای تنظیم آنها به طور منظم به ارتودنتیست مراجعه کند تا درمان او کامل شود. به شکل طبیعی، درمان با آنها با بررسی های دقیق ارتودنتیست آغاز خواهد شد، و سپس اگر فرد گزینه مناسبی برای بریس های نامرئی باشد، ارتودنتیست از دندان ها قالب تهیه خواهد کرد یا از آنها اسکن دیجیتالی خواهد گرفت و آنها را به لابراتوار ارسال خواهد کرد، جایی که در آنجا الاینرها ساخته خواهند شد و طرح درمان آماده خواهد شد. با آماده سازی الاینرها، باز هم باید برای دریافت آنها به ارتودنتیست مراجعه کرد و به صورت دوره ای و در یک بازه زمانی در صورت لزوم ارتودنتیست تغییرات لازم را انجام خواهد داد.

از آنجا که در بریس های نامرئی از چنین فناوری استفاده می شود، و لازم است فرد مشارکت فردی تخصصی و حرفه ای داشته باشد، گرانتر از نمونه خانگی خود هستند و معمولاً 75% گرانتر می باشند!

بریس های شفاف خانگی

الاینرهای شفاف خانگی شبیه الاینرهای شفاف تخصصی هستند زیرا آنها هم نامرئی هستند، با این تفاوت که درمان با الاینرهای شفاف خانگی می تواند به صورت کاملاً از راه دور انجام شود، بعلاوه، آنها برای افرادی که دندان های آنها به شدت کج است مناسب نیستند.

عملکرد براکت ارتودنسی

عملکرد براکت ارتودنسی

بریس های نامرئی برای افراد بزرگسال

اگر بریس های نامرئی را انتخاب کنید، دندانپزشک یا ارتودنتیست از دندان های شما تصویر سه بعدی تهیه خواهد کرد که برای طراحی روند درمان از آن استفاده خواهد شد. الاینرهای سفارشی ظرف یک ماه پس از مشاوره اولیه آماده خواهند بود. درمان شامل یک دسته الاینرها است که هر یک یا دو هفته یک مرتبه یکی به جای دیگری قرار می گیرد تا به تدریج دندان ها را جابجا کنند. بر خلاف دیگر روش های درمان، نیازی نیست نگران جلسات اورژانسی برای ترمیم و اصلاح سیم های شکسته ابزار باشید. درمان با این بریس ها به طور میانگین 12 تا 18 ماه طول می کشد، اما بسته به میزان اصلاحات مورد نیاز ممکن است کوتاه تر یا حتی طولانی تر باشد. پس از آن نیز توصیه می شود هر شب از ریتینر استفاده شود تا از حرکت دندان ها به جای قبل از درمان پیشگیری شود.

اینویزیلاین ها با برخی برندها کاملاً متحرک هستند، که به این معناست که می توانید دندان های خود را مثل همیشه نخ دندان بکشید و تمیز کنید، و احتمال بروز پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه را در طول دوره استفاده از آنها کاهش دهید.

با این حال، باز هم لازم است به مدت 20 تا 22 ساعت در طول روز استفاده شوند. 2-4 ساعت باقیمانده هم صرف غذا خوردن، نوشیدن، و تمیز کردن دندان ها می شود، زیرا برای خوردن هر چیزی غیر از آب باید آنها را از دهان خارج نمود. یکی از عوارض جانبی مثبت آنها این است که برخی استفاده کنندگان از آنها ابراز داشته اند که عادات غذا خوردن آنها اصلاح شده است زیرا میان وعده های کمتری می خورده اند.

عملکرد براکت ارتودنسی

عملکرد براکت ارتودنسی

بریس های پشت دندانی

گزینه دیگر برای افرادی که می خواهند بدون آنکه اطرافیان متوجه درمان آنها شوند، دندان های صاف تری داشته باشند، بریس های پشت دندانی هستند. گرچه از نظر تکنیکی غیر قابل مشاهده هستند، اما از داخل روی دندان ها قرار می گیرند بنابراین از بیرون جلب توجه نمی کنند.

این نوع بریس ها که بریس های مخفی نیز نامیده می شوند، براکت های آنها روی سطح داخلی دندان ها قرار می گیرد و می توانند به روش های استاندارد در جای خود ثابت شوند. علاوه بر این، هر یک از آنها می تواند به شکل دندان ها ساخته شود. گزینه دوم بسیار پر هزینه تر است.

این بریس های افراد بزرگسال هنوز هم حین کاملاً باز بودن دهان قابل مشاهده هستند، اما بلافاصله جلب توجه نمی کنند. علیرغم این مزیت بریس های لینگوال یا پشت دندانی، آنها نقطه ضعف هایی هم دارند که باعث خدشه دار شدن شهرت آنها می شود.

اولاً تمیز کردن آنها دشوار است زیرا به خوبی دیده نمی شوند و جایی هستند که شما به دقیق تمیز کردن آنجا عادت ندارید. اینگونه قرار گیری براکت ها به این معناست که تنظیم ابزار در هر بار مراجعه به ارتودنتیست نیز زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

دوماً بریس های مخفی نسبت به براکت هایی که روی سطح بیرونی دندان ها قرار می گیرند، می توانند باعث شوند حرف زدن دشوارتر شود. اکثر افرادی که از بریس ها استفاده می کنند مقداری تغییر در گفتار خود را تجربه می کنند اما با استفاده از براکت های پشت دندانی، این مشکل حادتر و عادت کردن به آنها دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، آنها ناراحت کننده تر از دیگر سیستم ها هستند، زیرا براکت ها و سیم های آنها به زبان نزدیک تر است.

عملکرد براکت ارتودنسی

عملکرد براکت ارتودنسی

براکت های سلف لیگیت یا دیمون

از نظر ظاهر بیرونی، بریس های سلف لیگیت شباهت زیادی به براکت های سنتی فلزی دارند زیرا در آنها هم از سیستم براکت و سیم استفاده می شود، با این تفاوت که در فناوری مدرن، هیچ بند الاستیک یا گره فلزی استفاده نمی شود تا سیم ارتودنسی را در جای خود نگه دارند. این نوع بریس ها نمونه شفاف هم دارند.

سیستم سلف لیگیت (خود تنظیم شونده) که در براکت های دیمون استفاده می شود، همراه با فناوری پیشرفته سیم هایی که با گرما فعال می شوند، به این معناست که روند صاف کردن دندان ها نسبتاً آرام است. با براکت های سنتی، بیمار پس از هر بار تنظیم ابزار درد و ناراحتی تجربه می کند، اما بریس های سلف لیگیت، پیوسته و با سرعت ثابتی، به صورت خود به خود در حال تنظیم هستند.

عدم وجود رابر بندها در این شکل بریس ها به این معناست که در آنها بهداشت نیز بهتر رعایت می شود. براکت ها به گونه ای طراحی می شوند که نسبت به براکت های سنتی غذای کمتری اطراف آنها انباشته می شود. ابزارهای سلف لیگیت در مقایسه با بریس های فلزی سنتی می توانند سرعت روند درمان را افزایش دهند و در جابجا کردن دندان ها کارآمدتر هستند. این مزیت ها، در کنار این حقیقت که نیاز به چکاپ های کمتری توسط ارتودنتیست دارند، باعث شده است این براکت ها یکی از کم هزینه ترین بریس ها برای افراد کم درآمد باشند. البته برای انواع موارد ارتودنسی که می توانند با این بریس ها درمان شوند محدودیت وجود دارد، بنابراین ممکن است آنها گزینه مناسبی برای تعدادی از بیمارارن نباشند.

چنانچه مایل به دریافت خدمات تخصصی ارتودنسی در شهر اراک یا تهران هستید. برای ارتباط با متخصص ارتودنسی کلیک کنید

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code