دانستنی هایی در مورد ایمپلنت های دندانی – بخش سوم

در دو مقاله قبل راجع به مهم ترین موضوعات مربوط به ایمپلنت های دندانی صحبت کردیم. در این مقاله به ادامه این مبحث می پردازیم.

ایمپلنت های دندانی چه احساسی ایجاد می کنند؟

ایمپلنت های دندانی درست شبیه دندان های طبیعی شما هستند. در واقع آنها از نظر ساختار، کارایی، و راحتی هیچ تفاوتی با دندان های طبیعی ندارد. ایمپلنت ها وقتی داخل دهان قرار می گیرند، شما هیچ احساس متفاوتی نسبت به دندان های طبیعی خود نخواهید داشت. استخوانی که ایمپلنت های دندانی را در بر می گیرد و آنها را حمایت می کند بهتر رشد می کند زیرا ایمپلنت ها درست شبیه ریشه های دندان های طبیعی هستند.

تأثیرات پس از جراحی

پس از جراحی و کاشت ایمپلنت های دندانی، ممکن است با یک دسته ناراحتی های پس از جراحی مواجه شوید، که برای اکثر جراحی های دهانی و دندانی کاملاً طبیعی هستند. با این حال، جراح شما، برای کاهش درد مقداری داروی مسکن برای شما تجویز خواهد کرد و برای جلوگیری از بروز عفونت نیز آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. برخی از معمول ترین تأثیرات پس از جراحی عبارتند از:

  • ممکن است در محل کاشت ایمپلنت مقداری درد داشته باشید.
  • لثه های شما ممکن است متورم شوند، در موارد دیگر ممکن است باعث شود در صورت شما نیز مقداری تورم بوجود بیاید.
  • لثه ها و پوست شما ممکن است کبود شوند.
  • کبودی ها می توانند مقداری خونریزی نیز نشان دهند.

در صورتی که هر یک از این موارد ادامه داشته باشد، و از آنچه انتظار می رود شدیدتر باشد، فوراً آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید تا اقدامات لازم را انجام دهد.

پس از جراحی ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت

چقدر طول می کشد تا محل اطراف ایمپلنت های دندانی بهبود پیدا کند؟

اگر در حال دریافت ایمپلنت های دندانی هستید، معمولاً حدود یک ساعت طول می کشد تا کل فرایند انجام شود. هر چه تعداد ایمپلنت هایی که قرار است کاشته شوند بیشتر باشد، زمان جراحی نیز بیشتر خواهد بود. پس از قرار گیری ایمپلنت های دندانی، معمولاً حدود 4 تا 6 ماه طول می کشد تا بهبود پیدا کند و استخوان با ایمپلنت جدید جوش بخورد.

زمانی که طول می کشد تا بهبودی کامل صورت گیرد، بسته به توانایی بهبود بدن، در بیماران مختلف متفاوت است. با این حال، در صورتی که بهبود زمان بیشتری طول بکشد، لازم است آن را با جراح خود در میان بگذارید.

درد اطراف محل کاشت ایمپلنت های دندانی چقدر ادامه خواهد داشت؟

درست مانند هر جراحی دیگری، با از بین رفتن اثر دارهای بی حسی، مقداری درد و ناراحتی احساس خواهید کرد. همانطور که اشاره شد، دندانپزشک برای کاهش درد می تواند مقداری دارو تجویز کند. درد می تواند حدود 3 تا 5 روز پس از جراحی طول بکشد، اما بیشتر از 10 روز نخواهد شد. حتی پس از متوقف شدن درد، باز هم باید با لطافت زیاد با ایمپلنت برخورد کنید و از آنها به خوبی نگهداری کنید.

چگونه باید از ایمپلنت های دندانی نگهداری کرد؟

ایمپلنت های دندانی درست شبیه دندان های طبیعی هستند و نیاز دارند بهداشت دهان به خوبی رعایت شود. همیشه از تمیز بودن آنها اطمینان حاصل کنید- مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از بروز مشکلاتی مانند پلاک های دندانی پرهیز شود. ایمپلنت های دندانی که به خوبی از آنها مراقبت نشده است، می توانند مجرایی برای ورود عفونت های بسیاری باشند. به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید که ایمپلنت شما تحت مراقبت صحیح قرار دارد.

پس از جراحی ایمپلنت

پس از جراحی ایمپلنت

پروتز دندانی مصنوعی یا ایمپلنت های دندانی؟ کدامیک بهتر است؟

هم پروتزهای دندانی مصنوعی و هم ایمپلنت ها برای یک هدف استفاده می شوند؛ احیاء دندان های از دست رفته یا آسیب دیده، و بازگرداندن لبخند و اعتماد به نفس از دست رفته شما. بین این دو گزینه تفاوت هایی وجود دارد که عبارتند از:

  • راحتی- پروتزهای دندانی، مخصوصاً پروتزهای پارسیل، می توانند به مرور زمان شل شوند و در جای خود بلغزند. برخی از آنها حتی به طور کامل از دهان خارج می شوند که معمولاً منجر به بروز مشکلات و ناراحتی های متعددی می شود، مخصوصاً حین حرف زدن و غذا خوردن.

از سوی دیگر، ایمپلنت های دندانی محکم در جای خود قرار گرفته اند و نمی توانند از جایی که برای اولین بار قرار داده شده اند تکان بخورند. این می تواند شما را از ناراحتی های همراه با پروتزهای مصنوعی رها کند. جویدن با ایمپلنت های دندانی، کم و بیش با دندان های طبیعی قابل قیاس است و مانند آنها احساس راحتی خواهید داشت.

  • تأثیری که روی ساختار دندانی دارند- پروتزهای پارسیل هیچ ریشه ای ندارند، به همین دلیل به دندان های مجاور تکیه دارند تا از آنها حمایت کنند. این در نهایت می تواند به دندان های طبیعی شما آسیب برساند و موجب تضعیف استخوان فک شما شود. ایمپلنت های دندانی ریشه های خود را دارند و نیازی به حمایت دندان های مجاور ندارند، در نتیجه این مشکل را برطرف می کنند.
  • قابل اعتماد بودن- ایمپلنت های دندانی قابل اعتمادترین جایگزین های دندانی هستند که در حال حاضر وجود دارند. آنها شما را به دردسر نخواهند انداخت زیرا به اندازه دندان های طبیعی شما محکم و قوی هستند. علاوه بر این، ایمپلنت دندانی می تواند مانند یک پایه برای حمایت و قرار گیری چند دندان مصنوعی عمل کنند.
  • با دوام بودن- گرچه پروتزهای پارسیل می توانند چند ماه یا چند سال دوام داشته باشند، اما ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که برای چند سال، یا حتی تا پایان عمر، بخشی از وجود شما باشند.

آیا ایمپلنت های دندانی معایب هم دارند؟

ایمپلنت های دندانی اگر درست در جای خود قرار نگیرند می توانند تأثیرات منفی جدی روی دهان داشته باشند. می توانند عفونت های دیگری با خود به همراه داشته باشند که در نهایت روی دیگر دندان های شما تأثیر خواهند گذاشت. بدن برخی بیماران واکنش خوبی به ایمپلنت های دندانی نشان نمی دهد و آنها را پس می زند.

با این حال، اگر از ابتدا همه چیز را با دندانپزشک خود در میان بگذارید و اجازه دهید از همه حساسیت هایی که دارید، یا سوابق پزشکی شما که ممکن است روی ایمپلنت های دندانی تأثیر سوء داشته باشند، مطلع باشد، می توان از بروز هر مشکلی پیشگیری نمود.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code