بعد از مسواک زدن، مواد سفید رشته ای داخل دهان من چه هستند؟

همه ما می خواهیم دندان های خود را در بهترین شرایط ممکن نگه داریم زیرا این امکان را برای ما فراهم می کند که با اعتماد به نفس لبخند بزنیم- اما متأسفانه، تقریباً هر کسی در مقطعی از زندگی خود با مشکلاتی با دندان های خود مواجه می شود، خواه این مشکل جدی باشد یا جزئی. یک مسئله نسبتاً شایع زمانی است که مواد سفیدی در دهان خود پیدا می کنیم. ما برای کمک به تشخیص مشکل و ارائه اطلاعات در مورد نحوه درمان آن، در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم که مواد رشته ای سفید رنگ در دهان بعد از مسواک زدن چه هستند؟

 

چه زمانی در دهان خود مواد سفید رنگ را پیدا می کنید؟

دلایل متعددی وجود دارند که چرا می توانید داخل دهان خود مواد سفید رنگ داشته باشید، و برای اینکه بفهمید چه هستند، مهم است که به زمان پیدا بردن به آنها و همچنین شکل دقیق آنها فکر کنید.

سه دلیل اصلی برای مواد سفید رنگ در دهان شما وجود دارند، و هر کدام به اقدامات متفاوتی نیاز دارند- بنابراین اکنون بیایید ببینیم که چه عاملی ممکن است در پشت مواد سفید رنگ در دهان شما باشد و چه کاری می توانید در مورد آن انجام دهید.

 

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 1: واکنش به خمیر دندان شما

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 1: واکنش به خمیر دندان شما

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 1: واکنش به خمیر دندان شما

اگر اغلب بعد از مسواک زدن در دهان خود مواد سفید رنگ پیدا می کنید، به احتمال زیاد به دلیل واکنش به خمیر دندان شما است.

بعد از مسواک زدن و شستشو با آب، ممکن است مواد رشته ای سفید یا گلوله های سفید در دهان خود پیدا کنید، و این می تواند ده دقیقه یا حتی تا یک ساعت پس از مسواک زدن باقی بماند، حتی اگر بعد از مسواک زدن دهان خود را کامل بشویید.

محتمل ترین دلیل این امر این است که خمیر دندان شما حاوی مواد خاصی است که با بزاق شما واکنش نشان می دهند، که باعث بروز نوعی واکنش آلرژیک می شوند یا برای دهان حساس شما خیلی خشن هستند.

هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، مواد خشن موجود در خمیر دندان شما باعث می شوند که سلول های پوشش داخلی گونه ها از بین بروند و وقتی در دهان جمع می شوند، مواد سفید، لزج و رشته ای ایجاد می کنند.

این می تواند بخصوص ناخوشایند باشد، و از آنجا که به محض توقف مسواک زدن اثر آن متوقف نمی شود، ممکن است مواد رشته ای برای مدتی، حتی پس از آبکشی و تف کردن، ظاهر شوند.

همچنین در صورت استفاده از دهانشویه های خشن مخصوصاً با محتوای الکل بالا، همین اتفاق ممکن است رخ دهد.

کاری که می توانید در مورد آن انجام دهید.

اگر بعد از مسواک زدن با مواد رشته ای سفید رنگ در دهان خود مواجه شدید، بهترین کاری که باید انجام دهید این است که خمیر دندان خود را عوض کنید زیرا ممکن است دهان شما نسبت به برندی که استفاده می کنید بسیار حساس باشد.

به طور کلی، این نوع اثر بیشتر برای افرادی که از خمیر دندان سفید کننده استفاده می کنند شایع است، بنابراین اگر از این نوع خمیر استفاده می کنید، می تواند نشانه خوبی باشد که مقصر این است. سعی کنید به جای آن از خمیر دندان معمولی استفاده کنید تا ببینید آیا این کمک می کند یا خیر.

از سوی دیگر، اگر از خمیر دندان سفید کننده استفاده نمی کنید، ممکن است حتی خمیر دندان معمولی شما برای دهان شما خیلی خشن باشد. در این صورت، سعی کنید از خمیر دندان های مخصوص حساسیت استفاده کنید زیرا این نوع محصولات بسیار ملایم تر هستند و احتمال کمتری برای ایجاد این نوع واکنش ها وجود دارد.

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 2: برفک دهان

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 2: برفک دهان

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 2: برفک دهان

اگر داخل دهان خود لکه سفید پیدا کردید، احتمال دیگر این است که از برفک دندانی رنج می برید، گرچه این مشکل بیشتر در صبح هنگام بیدار شدن از خواب تا بعد از مسواک زدن ظاهر می شود.

برفک دهان توسط قارچ کاندیدا، نوعی مخمر طبیعی که در بدن ما وجود دارد، ایجاد می شود.

معمولاً باکتری ها در بدن ما رشد این قارچ را کنترل می کنند، اما تغییر در سیستم ایمنی ما می تواند این امکان را برای قارچ فراهم کند تا وضعیت را بدست بگیرند و باعث منتظر شدن آن شود. وقتی این اتفاق رخ می دهد، وقتی از خواب بیدار می شویم، می توانیم یک لایه سفید روی زبان و سقف دهان خود بیابیم، و حتی اگر به رشد خود ادامه دهد، می تواند به گلو و سایر قسمت های بدن سرایت کند.

علل انتشار برفک دهان شامل موارد زیر است:

  • بهداشت ضعیف دهان
  • استرس
  • خشکی دهان
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری
  • ایدز HIV یا AIDS
  • سرطان
  • دیابت

کاری که می توانید در مورد آن انجام دهید.

در بیشتر موارد، برفک دهان از خود مراقبت می کند و معمولاً جای نگرانی نیست. با این حال، اقدامات متعددی وجود دارند که می توانید برای کمک به پاک کردن آن در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید.

رعایت بهداشت دهان و دندان نخستین گام است، بنابراین باید حداقل دو مرتبه در روز دندان های خود را مسواک بزنید و به طور منظم نخ دندان بکشید. استفاده از دهانشویه همچنین می تواند به تمیز و عاری از باکتری و قارچ نگه داشتن دهان کمک کند.

همچنین مطمئن شوید که آب زیادی می نوشید تا به خوبی هیدراته بمانید زیرا این امر به جلوگیری از گسترش عفونت قارچی کمک می کند.

اگر برفک بعد از چند روز یا یک هفته از بین نرفت، ممکن است لازم باشد از دندانپزشک خود یک نوبت ویزیت بگیرید زیرا برفک می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد که از آن بی اطلاع هستید.

لایه سفید رنگ داخل دهان احتمال 3: پلاک روی دندان های شما ایجاد می شود

اگر نوعی لایه سفید رنگ روی دندان های خود دارید، احتمال سوم این است که پلاک ایجاد شده است، و این چیزی است که همه با آن مواجه هستند- کنترل پلاک یکی از دلایل اصلی ما برای تمیز کردن دندان هایمان است.

پلاک اساساً یک لایه نازک از “بیوفیلم” است که از میکروب های موجود داخل دهان شما تشکیل شده است که با هم به کلونی (اجتماع) هایی تبدیل می شوند که توسط نوعی پلیمر در کنار یکدیگر نگه داشته می شوند.

هنگامی که هر روز صبح از خواب بیدار می شوید، دندان های شما از قبل با لایه ای از پلاک پوشانده شده اند که با مسواک زدن آن را جدا می کنید. اگر قبل از مسواک زدن ناخن خود را به آرامی روی دندان های خود بکشید، می توانید پلاک را روی انگشت خود را مشاهده کنید.

با این حال، اگر پلاک به مدت 12 تا 24 ساعت روی دندان های شما باقی بماند، می تواند با مواد معدنی که به طور طبیعی درون بزاق شما وجود دارند ترکیب شود و وقتی این اتفاق رخ دهد، تبدیل به تارتار می شود.

تارتار بیشتر یک مشکل است زیرا به محض تشکیل، نمی توان آن را به تنهایی با مسواک زدن پاک کرد و باید توسط یک دندانپزشک متخصص برداشته شود.

اگر امکان ایجاد تارتار فراهم شود، لکه هایی مانند قهوه یا شراب قرمز را جذب می کند و همچنین می تواند منجر به بیماری لثه و ایجاد حفره شود.

 

کاری که می توانید در مورد آن انجام دهید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان می توانید از تبدیل شدن پلاک به جرم جلوگیری کنید.

به این معنا که مسواک زدن حداقل دو مرتبه در روز ضروری است و نخ دندان کشیدن نیز بخش مهمی از از بین بردن پلاک از روی دندان ها قبل از تبدیل شدن آن به تارتار است.

علاوه بر این، دو مرتبه در سال مراجعه به یک دندانپزشک برای تمیز کردن دندان ها نیز به از بین بردن جرم هایی کمک می کند که قبل از جدی تر شدن مشکل شروع به انباشته شدن کرده اند.

اگر برای مدت طولانی از مراجعه به دندانپزشک یا بهداشت دندان خود غفلت کنید، انباشته شدن تارتار احتمالاً جدی تر شده و برداشتن آن دشوارتر خواهد بود.

با این حال، راه حل یکسان است- یک دندانپزشک می تواند تارتار را از روی دندان های شما پاک کند، اما این روش احتمالاً مدت بیشتری طول می کشد و به دلیل وجود مقدار قابل توجهی جرم روی دندان ها، ناراحت کننده تر خواهد بود.

بهتر است مطمئن شوید که تمیز کردن دندان های خود را به طور منظم انجام می دهید زیرا این کار باعث می شود هر بار که مراجعه می کنید ویزیت کوتاه تر و بدون درد باشد.

پرسش های متداول درباره لکه های رشته ای سفید رنگ داخل دهان

آیا وجود مواد رشته ای سفید رنگ داخل دهان طبیعی است؟

گرچه شاید این شایع ترین مشکل دندانی نباشد که افراد با آن مواجه می شوند، اما ممکن است اتفاق بیفتد، بنابراین چیز عجیبی نیست.

به طور کلی، این نوع مشکل به دلیل استفاده از خمیر دندانی بوجود می آید که برای شما مناسب نیست و تنها با تغییر برند مورد استفاده، ممکن است متوجه شوید که مشکل خود به خود حل می شود.

همچنین می تواند به دلیل نوع دهانشویه ای باشد که استفاده می کنید، بنابراین ارزش آن را دارد که آن را نیز تعویض کنید تا ببینید آیا کمک می کند یا خیر.

 

آیا مهم نیست که یک یا دو بار پشت سر هم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را از دست بدهید؟

برای جلوگیری از تشکیل پلاک و تبدیل آن به جرم، بهتر است سعی کنید حتی یک بار مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن را از دست ندهید. با این حال، این فقط چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد، بنابراین اگر برای چند روز مسواک نزنید یا نخ دندان کشیدن را فراموش کنید، این پایان دنیا نیست.

علاوه بر این، به هر حال ایجاد پلاک و جرم به طور طبیعی اتفاق می افتد، و حتی اگر دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید، باز هم باید دو مرتبه در سال به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا پلاک ها و جرم هایی که شروع به ایجاد کرده اند را از بین ببرد.

 

آیا خودتان می توانید تارتار را بتراشید؟

خیر، به شدت توصیه می شود که خودتان از تراشیدن تارتار خودداری کنید- زیرا در این صورت خطر جدا کردن مینای دندان و آسیب دائمی آنها وجود دارد.

اگر روی دندان های خود رسوب تارتار دارید، بهترین- و تنها- کاری که می توانید انجام دهید این است که برای تمیز کردن مناسب دندان ها، یک قرار ملاقات با دندانپزشک خود رزرو کنید.

 

سه مسئله شایع برای ایجاد مواد سفید رنگ داخل دهان

همانطور که مشاهده کردیم، سه مشکل شایع وجود دارند که می توانند باعث ایجاد مواد سفید رنگ داخل دهان شما شوند و ممکن است به خمیر دندانی که استفاده می کنید مربوط باشد یا ممکن است به روتین بهداشت دهان و  دندان شما مربوط باشد.

در نتیجه، راه حل می تواند به سادگی تغییر نام تجاری خمیر دندان شما باشد- و رعایت بهترین شیوه های بهداشت دهان و دندان همیشه توصیه می شود، صرف نظر از هر گونه مشکلی که ممکن است با خمیر دندان در دهان خود داشته باشید.

1/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code