مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

 

وقتی نوبت به مراقبت های دهان و دندان می رسد، افراد مبتلا به بیماری های قلبی نیازهای خاصی دارند. در اینجا به نکاتی اشاره خواهیم کرد که اگر از یکی از شرایط زیر رنج می برید، پیش از مراجعه به دندانپزشک باید آنها را مد نظر قرار دهید.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

مراقبت های دندان پس از حمله ی قلبی

برای قرار گرفتن تحت هر نوع درمان دندانپزشکی با متخصص قلب و عروق خود مشورت کنید زیرا ممکن است به شما پیشنهاد کند برای این کار مدتی صبر کنید. از سوی دیگر، اگر به دندانپزشک مراجعه کردید، در صورتی که از داروهای ضد انعقاد (داروهایی که از انعقاد یا لخته شدن خون جلوگیری می کنند) استفاده می کنید، حتماً آن را با دندانپزشک در میان بگذارید. در طول برخی فرایندهای جراحی دهان این داروها می توانند منجر به خونریزی شدید شوند. از دندانپزشک خود بخواهید در صورت بروز اینگونه مشکلات اکسیژن و نیتروگلیسیرین در دسترس داشته باشد.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

فشار خون بالا

برخی داروهای مخصوص فشار خون بالا می توانند باعث خشکی دهان شوند یا اینکه مزه ی دهان را تغییر دهند. بویژه داروهای مسدود کننده ی کانال کلسیم می توانند موجب تورم یا رشد بیش از حد بافت لثه شوند، که برای جویدن مشکلاتی بوجود خواهند آورد. در صورتی که رشد بیش از حد لثه ها را تجربه می کنید، دندانپزشک شما با ذکر جزئیات، دستورالعمل هایی برای رعایت بهداشت دهان و دندان ها در اختیار شما قرار خواهد داد و احتمالاً از شما خواهد خواست تا برای پاکسازی تخصصی دفعات بیشتری مراجعه کنید. در برخی موارد، ممکن است انجام جراحی لثه برای برداشتن بافت اضافی لثه (به نام ژنژیوکتومی gingivectomy یا لثه برداری) نیاز باشد.

در صورتی که فرایند دندانپزشکی شما به استفاده از داروی بیهوشی نیاز دارد، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا ماده ی بیهوشی که برای شما استفاده می کند حاوی اپی نفرین است. اپی نفرین از جمله افزودنی های معمول به محصولات بیهوشی موضعی است. استفاده از اپی نفرین در برخی بیماران مبتلا به فشار خون بالا می تواند موجب تغییر وضعیت قلب و عروق شود، از جمله پیشرفت خطرناک فشار خون بالا، آنژین صدری، حمله ی قلبی، و آریتمی قلبی (بی نظمی ضربان قلب)، به همین دلیل باید با احتیاط استفاده شود.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

درد قفسه ی سینه (چِست پین)

بیماران مبتلا به آنژین صدری که تحت درمان با داروهای مسدود کننده ی کانال کلسیم هستند، ممکن است شاهد رشد بیش از حد لثه ها باشند. در برخی موارد، ممکن است جراحی لثه ضروری باشد. بیمارانی که سابقه ی حمله ی قلبی دارند، و نیز بیماران مبتلا به آنژین صدری نیز باید از دندانپزشک خود بخواهند در صورت بروز فوریت های پزشکی حین جراحی های دهان و دندان، اکسیژن و نیتروگلیسیرین در دسترس داشته باشند.

هر چند بیماران مبتلا به آنژین پایدار قلبی stable angina (درد قفسه ی سینه که به صورت الگویی قابل پیش بینی اتفاق می افتد) می توانند تحت هر نوع فرایند دندانپزشکی قرار بگیرند، اما بیماران مبتلا به آنژین ناپایدار قلبی unstable angina (درد جدید در قفسه ی سینه یا درد غیر قابل پیش بینی قفسه ی سینه) نباید تحت درمان های اختیاری (غیر ضروری) دندانپزشکی قرار بگیرند و مراقبت های اورژانسی دندانپزشکی باید در بیمارستان یا مطبی انجام شوند که به دستگاه هایی با قابلیت کنترل وضعیت قلب مجهز باشد.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

سکته ی مغزی

در صورتی که در گذشته سکته ی مغزی داشته اید، اگر از داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید. در طول برخی جراحی های دهان و دندان، این داروها می توانند منجر به خونریزی شدید شوند. اگر سکته ی مغزی باعث شده است دهان شما به میزان کافی بزاق ترشح نکند، ممکن است دندانپزشک شما استفاده از بزاق مصنوعی را به شما پیشنهاد دهد. در صورتی که سکته ی مغزی صورت، زبان، یا دست و بازوی شما را تحت تأثیر قرار داده باشد، دندانپزشک شما می تواند استفاده از ژل های فلورایده، تغییر تکنیک مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان، یا دیگر راهکارهای شستشوی دهان را به شما پیشنهاد دهد تا به شما کمک کند بهداشت دهان و دندان های خود را بهتر حفظ کنید.

سلامت دهان و نارسایی قلبی

برخی داروهایی که برای درمان نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرند (از جمله داروهای دیورتیک یا ادرار آور که تحت عنوان قرص آب water pills نیز شناخته می شوند) می توانند موجب خشکی دهان شوند. از دندانپزشک خود راجع به خشکی دهان و نیز استفاده از بزاق مصنوعی سؤال بپرسید.

نکاتی که باید راجع به مراقبت های دهان و دندان ها و بیماری قلبی به خاطر داشته باشید

  • فهرستی از نام و دوز مصرفی تمام داروهایی که برای شرایط قلبی استفاده می کنید در اختیار دندانپزشک قرار دهید. این به دندانپزشک کمک می کند بهترین طرح درمان، و در طول فرایند دندانپزشکی، مناسب ترین داروها را برای شما انتخاب کند.
  • نام و شماره تلفن متخصص قلب و عروق خود را در اختیار دندانپزشک خود قرار دهید تا در صورت لزوم راجع به مراقبت های مورد نیاز شما با ایشان گفتگو کند.
  • اگر به خاطر شرایط قلبی خود از قرار گرفتن تحت درمان دندانپزشکی عصبی و نگران هستید، با پزشک و دندانپزشک خود صحبت کنید تا برای کنترل درد دندان و کاهش ترس شما راهکارهایی در اختیار شما قرار دهند.

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

مراقبت های دندانپزشکی برای بیماران قلبی

آیا بین بیماری پریودنتال و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد؟

در برخی تحقیقات اینگونه نتیجه گیری شده است که برخی باکتری های موجود در دهان که موجب گسترش بیماری لثه می شوند، وارد جریان خون می شوند و منجر به التهاب عروق خونی می شوند- تغییراتی که در عوض می توانند منجر به بیماری قلبی و سکته شوند. البته در برخی تحقیقات دیگر این ادعا تأیید و در برخی دیگر رد شده است. به همین دلیل ارتباط موجود بین بیماری لثه و بیماری قلبی نیاز به تحقیقات بیشتر دارد

 

4.3/5 (3 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code