چه نوع آبنبات و شکلات هایی بیشترین آسیب را به دندان ها می زنند؟

خوردن آبنبات برای بسیاری از افراد یک تجربه لذت بخش است. انفجار مزه شیرینی مسیرهای پاداش مغز را روشن می کند. با این حال، بیشتر آب نبات ها سلامت دندان ها را نیز به خطر می اندازند. وجود قند زیاد در آنها باعث تغذیه باکتری های داخل دهان می شود که باعث از بین رفتن مینای دندان ها می شود. اسیدهای موجود در برخی از آب نبات ها به طور مستقیم مواد معدنی دندان را حل می کنند. هرچه یک آب نبات چسبناک تر باشد، بیشتر به دندان ها می چسبد و فرایند پوسیدگی را طولانی تر می کند. در حالی که هیچ آب نباتی واقعاً برای دندان های شما خوب نیست، برخی از آنها کمتر باعث ایجاد حفره و سایر مشکلات دندانی می شوند. درک گزینه های دوستدار دندان می تواند به شما کمک کند تا با خیال راحت تر از شیرینی خود لذت ببرید.

آب نبات چگونه به دندان آسیب می رساند؟

آبنبات از چند طریق می تواند به دندان های شما آسیب بزند:

باکتری های پوساننده دندان را تقویت می کند.

باکتری هایی که به طور طبیعی داخل دهان ما وجود دارند از قندهای ساده تغذیه می کنند و آنها را به اسید تبدیل می کنند. مقصران معمول عبارتند از استرپتوکوک موتانس Streptococcus mutans و لاکتوباسیلوس Lactobacillus. محصولات جانبی اسیدی، طی فرآیندی به نام دمینرالیزیشن مواد معدنی موجود در مینای دندان ها را حل می کنند. بزاق از طریق معدنی سازی مجدد به خنثی کردن برخی از اسیدها و جبران مواد معدنی از دست رفته کمک می کند.

بیشتر آب نبات ها حاوی غلظت بالایی از قندها مانند ساکارز، گلوکز، فروکتوز، مالتوز یا شربت ذرت هستند. اینها تغذیه کافی برای میکروب های تولید کننده اسید فراهم می کنند. مولکول های ساکاروز بویژه در اتصال به سطوح دندان ها خوب عمل می کنند و یک لایه قندی ایجاد می کنند. این اتفاق این امکان را برای باکتری های دهان فراهم می کند تا در نزدیکی مینا رشد کنند، جایی که می توانند بیشترین آسیب را وارد کنند.

به مرور زمان، چرخه های دمینرالیزیشن و ری- مینرالیزیشن ممکن است باعث پوسیدگی دندان یا ایجاد حفره های قابل مشاهده شود. هرچه آب نبات های حاوی قندهای قابل تخمیر زیاد را بیشتر بخورید، اسید بیشتری تولید می شود و حفره ها سریع تر ایجاد می شوند.

خودشان اسیدی هستند.

بسیاری از آبنبات های محبوب حاوی اسیدهای اضافه شده مانند اسید سیتریک، اسید مالیک، اسید فسفریک یا اسید تارتاریک نیز هستند. طعم ترش آنها به جای تخمیر شکر، ناشی از این ترکیبات اسیدی آنها است. اسیدها pH داخل دهان را کاهش می دهند و از طریق کیلاسیون chelation، مواد معدنی کلسیم و فسفات را مستقیماً از مینای دندان حل می کنند. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب نبات های اسیدی می تواند مقادیر قابل توجهی از مینای دندان را فرسوده کند.

مخصوصاً آبنبات های ترش، با pH کمتر از 2، اسیدی هستند. این در همان محدوده اسید باتری قرار دارد! شرایط بسیار اسیدی مانند این، مواد معدنی را به سرعت از بین می برد. با کمال تعجب، کلاهک ها و سایر آب نبات های ترش معمولاً نسبت به شیرینی های سنتی حاوی قند کمتری هستند. اما PH پایین آنها بر هر مزیتی که سطح قند پایین تر دارد، غلبه می کند.

به سطوح دندان می چسبند.

برخی از آب نبات ها به دلیل مرطوب کننده های اضافه شده مانند گلیسیرین که به حفظ رطوبت کمک می کنند، چسبنده تر از بقیه هستند. تافی، کارامل، دانه های ژله ای، آدامس های خرسی، و پشمک محکم به دندان ها می چسبند. بافت آدامسی آنها زمان تماس آنها با مینا را طولانی تر می کند. این باعث افزایش مدت زمان قرار گرفتن دندان ها در معرض قند و باعث تولید اسید باکتریایی می شود. تکه های آبنبات می توانند ساعت ها بین دندان ها یا زیر ترمیم دندان گیر کنند.

ترکیب شکر و چسبندگی باعث می شود برخی از آب نبات ها بخصوص باعث پوسیدگی یا ایجاد حفره شوند. چسبندگی این امکان را فراهم می کند تا باکتری های دهان به منبع انرژی خود دسترسی طولانی مدت داشته باشند. کودکان مستعد ابتلا به حفره های ناشی از آبنبات های چسبناک هستند زیرا مینای دندان آنها هنوز در حال توسعه مواد معدنی و ضخامت است. افراد بزرگسالی که روکش، بریس، پروتز یا سایر ترمیم های دندانی را دارند، ذرات بیشتری را در نقاطی انباشته می کنند که دسترسی به آنها مشکل است.

بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان

بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان

آب نبات هایی که برای برای دندان ها کمتر مضر هستند:

در حالی که هیچ آب نباتی برای سلامت دندان های شما عالی نیست، این گزینه ها نسبت به شیرینی های سنتی برای مینای دندان ملایم تر هستند:

شکلات تلخ

شکلات حاوی تانن هایی است که ممکن است مقداری از چسبناکی باکتری ها و تولید اسید را محدود کند. کره کاکائو و پروتئین های شیر نیز با پوشش دادن دندان ها برای کاهش زمان تماس با قند، محافظت خاصی را ایجاد می کنند. شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری، اونس به اونس، حاوی قند بسیار کمتری است، که آن را به انتخاب بهتری تبدیل می کند. حداقل شکلات هایی را انتخاب کنید که 70 درصد آنها از مواد جامد کاکائو تشکیل شده باشد. با این حال، شکلات همچنین حاوی قندها و نشاسته هایی است که بعد از پاک شدن از دهان باکتری ها از آنها تغذیه می کنند. اندازه وعده ها را کوچک نگه دارید و شکلات را به عنوان بخشی از وعده غذایی مصرف کنید تا پتانسیل پوسیدگی آن را محدود کنید. بعد از خوردن آنها دهان خود را با آب بشویید یا آدامس بجوید.

آب نبات حاوی زایلیتول

زایلیتول یک شیرین کننده الکل قند است که هضم آن برای باکتری های دهان سخت تر از ساکارز است. 40 درصد کالری کمتری دارد و مانند سایر شیرین کننده ها قند خون را بالا نمی برد. زایلیتول باعث گرسنگی کشیدن استافیلوکوکوس موتانس و سایر میکروب هایی می شوند که باعث تولید اسیدهای می شوند که منجر به ایجاد حفره می شوند. همچنین چسبندگی پلاک دندان را کاهش می دهد، بنابراین کمتر به دندان می چسبد.

مطالعات نشان می دهند که جویدن آدامس حاوی زایلیتول یا خوردن قرص نعناع حاوی زایلیتول بعد از غذا می تواند تشکیل حفره را کاهش دهد، پوسیدگی ها را ترمیم کند و حتی پوسیدگی زود هنگام دندان را معکوس کند. حداقل 6 تا 10 گرم زایلیتول در روز را به 3 تا 5 مرتبه تقسیم کنید. آدامس حاوی زایلیتول در حال حاضر در اکثر فروشگاه های مواد غذایی موجود است. قرص نعناع و آب نبات ساخته شده با زایلیتول 100% را می توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

شیرین بیان

شیرین بیان سیاه واقعی طعم خاص خود را از عصاره ریشه شیرین بیان می گیرد نه شکر. این عصاره حاوی گلیسیریزین است که دارای خواص ضد باکتریایی است که ممکن است برای سلامت دهان مفید باشد. شیرین بیان دارای پتانسیل ضد پوسیدگی پایینی است، گرچه زیاده روی در مصرف آن اثرات نامطلوب دیگری نیز دارد. به دنبال شیرین بیان واقعی باشید که با عصاره شیرین بیان درست شده است، نه تنقلات میوه ای مصنوعی که به عنوان شیرین بیان عرضه می شوند. روغن انیسون گاهی اوقات به عنوان طعم دهنده جایگزین استفاده می شود، اما فواید مشابهی ندارد.

آدامس بدون قند

وقتی آدامس می جوید، بزاق بیشتری تولید می کنید. این به پاک کردن ذرات غذای باقی مانده و خنثی کردن اسیدهای پلاک کمک می کند. افزایش جریان بزاق از طریق رمینرالیزیشن دندان ها را تقویت می کند. جویدن آدامس لثه ها را نیز تحریک می کند. برای جلوگیری از افزایش مصرف قند باکتریایی، آدامس های بدون قند را انتخاب کنید. آدامس شیرین شده با زایلیتول بیشترین فواید را برای سلامت دهان و دندان دارد.

بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان

بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان

مخرب ترین آب نبات ها برای دندان ها

از سوی دیگر، این خوراکی ها بیشترین آسیب را به سلامت دندان های شما وارد می کنند:

آب نبات های سخت

آب نبات چوبی، نعناع، ​​قرص های مکیدنی و سایر آب نبات های سفت بیشترین زمان را برای حل شدن نیاز دارند. این کار دائماً دندان ها را در قند غوطه ور می کند و این امکان را بوجود می آورد که تعداد باکتری ها به صورت انفجاری افزایش پیدا کند. آب نبات های سخت اسیدی آسیب مضاعف ایجاد می کنند. تماس طولانی بین مینا و قند برای دندان ها وحشتناک است.

پشمک

پشمک شکر خالص ریسیده شده است. بافت کرکی، شکاف های بی پایانی برای رشد باکتری ها ایجاد می کند. محکم به دندان می چسبد و تولید اسید را طولانی می کند. تکه های پشمک ممکن است بین دندان ها یا اطراف بریس ها و ترمیم های دندانی محکم بچسبند. تمام باقی مانده های آن باید با دقت برداشته شوند تا از ادامه پوسیدگی دندان بعد از اتمام آن جلوگیری شود.

تافی و کارامل

بافت چسبناک و جویدنی تافی و کارامل این امکان را برای آنها فراهم می کند تا ساعت ها به دندان ها بچسبند. قند آنها روی مینای دندان گیر می کند و باعث ایجاد ضایعات لکه های سفید و در نهایت حفره ها می شود. تافی مخصوصاً برای ترمیم های دندانی مانند بریس ها یا بریج هایی مشکل ساز است که شکاف هایی برای گیر انداختن آن ایجاد می کنند.

آب نبات ترش

خوراکی های ترش حاوی غلظت اسیدی قوی هستند که به طور مستقیم به مواد معدنی دندان آسیب می رسانند، حتی بدون آنکه حاوی قند باشند. قرار گرفتن طولانی مدت دندان ها در معرض اسیدیته شدید مینای آنها را به سرعت از بین می برد. بهتر است از مصرف آبنبات ترش اجتناب شود، بخصوص در افرادی که مستعد ساییدگی دندان ها ناشی از اسید هستند مانند افرادی که رفلاکس معده دارند.

آدامس خرسی حاوی قند

آب نبات های آدامسی بافت جویدنی خود را از ژلاتین، یک ماده تا حد زیادی خنثی، بدست می آورند. با این حال، بیشتر آدامس ها با یک لایه قندی نیز پوشانده می شوند. چسبناکی آنها این امکان را برای باکتری های دهان فراهم می کند تا برای ساعت ها رشد کنند و قند را به آرامی به اسید مینا تبدیل کنند. به دنبال گزینه های آدامس های فاقد قند باشید یا در پایان غذا از آدامس خرسی لذت ببرید و بعد از آن دهان را آبکشی کنید.

بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان

بدترین نوع آبنبات و شکلات برای دندان

نکاتی برای کاهش آسیب آب نبات

مصرف آب نبات باید به صورت گهگاه و محدود باشد. اما هنگامی که از شیرینی خود لذت می برید، این نکات را برای محافظت از دندان های سفید مرواریدی خود دنبال کنید:

  • گزینه های کمتر چسبناک و کمتر اسیدی مانند شکلات و شیرین بیان را به جای تافی و خوراکی های ترش انتخاب کنید.
  • آب نبات را به عنوان دسر بعد از غذا مصرف کنید، نه به تنهایی. افزایش جریان بزاق در حین غذا خوردن به پاک کردن سریع تر آن از دهان کمک می کند. بعد از آن آب بنوشید.
  • برای افزایش تولید بزاق و خنثی کردن اسیدها، بعد از خوردن شیرینی، آدامس بدون قند بجوید.
  • بلافاصله بعد از مصرف آب نبات مسواک نزنید. حداقل 30 دقیقه صبر کنید تا مینای دندان های شما ابتدا سفت شوند.
  • دهان خود را به خوبی با آب بشویید تا ذرات باقیمانده آب نبات، بخصوص انواع چسبناک، از بین بروند. با دقت نخ دندان بکشید.
  • مصرف آب نبات را به وعده های غذایی محدود کنید. برای محدود کردن راه های تولید اسید، از خوردن شیرینی جات در طول روز خودداری کنید.
  • تمیز کردن منظم دندان ها را هر 6 ماه یک مرتبه انجام دهید تا بیوفیلم باکتریایی و باقی مانده هایی که منجر به پوسیدگی می شوند از بین بروند.

غذای آماده

بیشتر آب نبات ها به دلیل داشتن قند، اسیدیته یا چسبندگی باعث پوسیدگی دندان ها می شوند. آب نبات های ترش، پشمک، تافی، آدامس خرسی و آب نبات چوبی بدترین چیزها برای سلامت دندان ها هستند. شکلات تلخ، آدامس فاقد قند، نعناع زایلیتول و شیرین بیان سیاه واقعی گزینه های ملایم تری هستند. اما هیچ آب نباتی به اندازه نخوردن آبنبات دوستدار دندان نیست. با رعایت اعتدال و رعایت بهداشت دهان و دندان، بهره مند شدن از درمان گاه به گاه، باعث می شود دچار یک فاجعه برای دندان های خود نشوید. فقط قبل و بعد از مصرف شیرینی خود مراقب عادات خوب خود باشید.

پرسش های متداول

چرا آبنبات های ترش برای دندان های شما مضر هستند؟

آب نبات های ترش حاوی غلظت بالایی از اسیدهایی مانند اسید سیتریک، اسید مالیک یا اسید فسفریک هستند که pH دهان را به طور چشمگیری کاهش می دهند. این محیط اسیدی از طریق کیلاسیون، به طور مستقیم مواد معدنی مینای دندان ها را فرسایش می دهد. اسیدهای موجود در آبنبات ترش اساساً مینای دندان را مانند آب مرکبات یا نوشیدنی های اسیدی حل می کنند. تماس طولانی مدت با اسیدیته شدید، خیلی سریع تر از شکر به تنهایی، به دندان ها آسیب می رساند.

آیا آب نبات های سخت می توانند به تقویت دندان ها کمک کنند؟

خیر، کاملاً برعکس. در حالی که برخی معتقدند آب نبات های سخت تولید بزاق را افزایش می دهند، اثر ثابت غوطه ور بودن طولانی مدت دندان ها در قند بسیار مضر است. باکتری های داخل دهان ساعت ها از قندهای غلیظ تغذیه می کنند و باعث تولید اسید می شوند. غذاهای چسبناک به احتمال زیاد فرسایش خفیفی ایجاد می کنند که مینای دندان را تقویت می کند. آب نبات های سخت فقط دسترسی طولانی مدت باکتری ها به قند را در برابر مینای دندان آسیب پذیر فراهم می کنند.

آیا دادن آب نبات آدامسی به کودکان نوپا اشکالی ندارد؟

دندانپزشکان اطفال توصیه می کنند از مصرف آب نبات های آدامسی برای کودکان خردسال، بویژه کودکان زیر 4 سال خودداری کنید. ترکیب چسبناک و قند موجود در آدامس ها باعث می شود باکتری ها که باعث ایجاد حفره می شوند برای ساعت ها روی دندان های آنها رشد کنند. در حالی که ژلاتین به خودی خود مضر نیست، پوشش قندی آن به طور محکم به مینای ناهموار دندان های کودک می چسباند و باعث پوسیدگی می شود.

چه مقدار زایلیتول در روز به تقویت دندان ها کمک می کند؟

تحقیقات نشان می دهند که مصرف 6 تا 10 گرم زایلیتول ظرف حداقل 3 مرتبه در طول روز، برای سلامت دندان ها فوایدی دارد. این ماده باعث کاهش رشد باکتری ها می شود و جریان بزاق غنی از مواد معدنی را افزایش می دهد. آدامس های حاوی 1 گرم زایلیتول در هر قطعه، به طور گسترده در دسترس هستند. قرص های نعناع با درصد زایلیتول بالاتر نیز می توانند به آسان تر رسیدن به اهداف روزانه کمک کنند.

آیا شکلات می تواند برای دندان ها مفید باشد؟

شکلات حاوی تانن است که ممکن است از چسبندگی باکتری ها جلوگیری کرده و در مقایسه با آب نبات های دیگر، تشکیل پلاک را کاهش دهد. محتوای قند کمتر، چربی کاکائو و پروتئین آن نیز به محدود کردن پتانسیل پوسیدگی کمک می کند. با این حال، شکلات هنوز بیشتر از نخوردن آب نبات باعث ایجاد حفره می شود. انواع تیره بهتر از شکلات های شیری هستند. از قطعات کوچک به عنوان دسر لذت ببرید نه به عنوان میان وعده، و بعد از خوردن آن دهان خود را بشویید.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code