تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان ها

اختلالات خوردن چگونه می توانند روی دهان شما تأثیر بگذارند: و تیم دندانپزشکی شما چگونه می تواند به تشخیص علائم اولیه کمک کند؟

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری همگی اثرات منفی روی دهان دارند، علائم آنها می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند و متخصصان دندانپزشکی اغلب جزء نخستین افرادی هستند که علائم قرمز احتمالی را شناسایی می کنند.

مطالعات متعدد نشان داده اند که اختلالات خوردن می توانند روی سلامت دهان و دندان ها تأثیر بگذارند. به همین علت است که بنیاد سلامت دهان از هفته آگاهی از اختلالات خوردن حمایت می کند.

در این مقاله به بررسی علائم اصلی هر یک از این شرایط خواهیم پرداخت، چگونه می توانند روی سلامت دهان شما تأثیر بگذارند، و اینکه تیم دندانپزشکی شما چگونه می تواند به شما کمک کند.

تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان

تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان

بی اشتهایی چیست؟

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی مصرف غذا و نوشیدنی های خود را محدود می کنند و از افزایش وزن خود هراس دارند. بسیاری از افراد مبتلا به بی اشتهایی، ارزش خود را به کالری دریافتی خود نسبت می دهند و خود را به خاطر خوردن زیاد یا خوردن “انواع نادرست” غذاها تنبیه می کنند.

برخی از افراد مبتلا به بی اشتهایی، علاوه بر محدود کردن کالری دریافتی، سعی می کنند از طریق ورزش و استفراغ کردن، و مصرف ملین ها یا استفاده از تنقیه از شر کالری و وزن اضافی خلاص شوند. آنها همیشه به غذا و کالری فکر می کنند. آنها سعی می کنند از غذاهای حاوی مقدار زیادی چربی یا کربوهیدرات پرهیز کنند و فقط غذاهای بی خطری که فکر می کنند خوردنشان خوب است را بخورند.

بولیمیا چیست؟

پرخوری عصبی یک اختلال پرخوری است و بر اساس الگوهای پاکسازی- پرخوری که فرد از آن رنج می برد تشخیص داده می شود. برای برآورده کردن معیارهای تشخیص بولیمیا، باید برای مدت طولانی و به طور منظم پرخوری (دریافت مقدار بیش از حد کالری در یک جلسه) و پاکسازی (دفع غذا/ کالری ها از طریق ورزش زیاد، مصرف ملین یا مجبور کردن خود به استفراغ کردن) انجام دهید.

الگوهای خاص پاکسازی- پرخوری بین مبتلایان متفاوت هستند، اما از آنجا که بسیاری از افراد مبتلا به پرخوری عصبی تصور می شود نشانه های وزن سالم را داشته باشند، اغلب ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. افراد مبتلا به پرخوری عصبی همچنین ممکن است علائمی مانند خستگی، نفخ و یا یبوست، درد شکم و سیکل های قاعدگی نامنظم را تجربه کنند.

آنها عادت دارند به سراغ مواد غذایی بروند و تا جایی که می توانند، در سریع ترین زمان ممکن غذا می خورند، تا سعی کنند احساس خوشحالی بیشتری کنند و حفره ای که در درون خود داخل احساس می کنند را پر کنند. بعد از آن به خاطر تمام غذاهایی که خورده اند، از نظر جسمی و روحی احساس ناراحتی و گناه می کنند، بنابراین خودم را بیمار می کنند.

تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان

تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان

اختلال پرخوری چیست؟

افراد پرخور قبلاً به عنوان معتادان به غذا دسته بندی می شدند، گرچه ما اکنون درک بیشتری از این وضعیت داریم. افرادی که پرخوری می کنند اغلب مقادیر زیادی غذا و یا نوشیدنی می خورند بدون اینکه احساس کنند کنترل کاری که انجام می دهند را دارند، افرادی که پرخوری می کنند این پرخوری ها را می توانند با خرید غذاهای “مخصوص” برای زیاده روی کردن در مصرف آنها، از قبل برنامه ریزی کنند، یا اینکه می توانند به صورت خودجوش این کار را انجام دهند.

افراد پرخور در خوردن غذاها زیاده روی نمی کنند یا صرفاً وعده های غذایی را زیاد می خورند، اینها تجربیات لذت بخشی نیستند و اغلب باعث ناراحتی و خجالت زیادی برای افراد مبتلا می شوند.

مشخصه ویژه پرخوری شامل سریع تر از حد معمول غذا خوردن، غذا خوردن تا زمانی که احساس سیری ناخوشایندی داشته باشید، خوردن مقادیر زیاد غذا در زمانی که احساس گرسنگی نمی کنید، تنها غذا خوردن به دلیل خجالت از مقداری که می خورید، و احساس انزجار، شرم یا گناه در طول یا پس از پرخوری.

برخلاف مبتلایان به پرخوری عصبی، افرادی که دچار اختلال پرخوری هستند پس از پرخوری پاکسازی انجام نمی دهند. مثل این است که دکمه روشن را در ذهن خود می زنند و تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که آنقدر می خورند تا زمانی که دیگر از نظر فیزیکی نتوانند غذا بخورند. این وحشتناک است زیرا مانند این است که آنها قدرتی بر کاری که انجام می دهند ندارند.

تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان

تأثیر اختلالات خوردن روی دهان و دندان

اختلالات خوردن چگونه می توانند روی سلامت دهان تأثیر بگذارند؟

همه این اختلالات خوردن روی سلامتی افراد تأثیر می گذارند، و تأثیرات منفی روی بدن مبتلایان دارند و باید به عنوان یک بیماری جدی با آنها برخورد شود.

اثرات منفی احتمالی کمبود ویتامین و مواد مغذی می توانند باعث از کار افتادن بدن و عدم عملکرد صحیح آن شود و در دهان نیز منعکس می شود. علائم دهانی اختلالات خوردن که آشکار می شوند عبارتند از:

  • فرسایش مینای دندان
  • دهان خشک
  • بزرگ شدن غدد بزاقی
  • لب های ترک خورده/ خشک
  • زخم های دهان
  • پوسیدگی دندان
  • دندان های حساس
  • کبودی و/ یا آسیب به دهان

افرادی که از طریق استفراغ پاکسازی می کنند، می توانند مینای دندان های خود را از طریق تماس زیاد با اسید معده نیز فرسوده کنند.

تیم دندانپزشکی چگونه می تواند به تشخیص اختلالات خوردن کمک کند؟

دندانپزشکان و دستیاران آنها برای تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه اختلالات خوردن در موقعیت خوبی قرار دارند.

آنها در طول معاینه دندانپزشکی شما، بافت های سخت و نرم دهان را بررسی می کنند و به دنبال نشانه هایی از فرسایش دندان و آسیب های احتمالی به دهان می گردند که ممکن است با فشار دادن اشیا به داخل دهان برای استفراغ ایجاد شوند.

علاوه بر فرسایش دندان ها از طریق اسید معده، آنها همچنین قادر خواهند بود مواردی مانند پوسیدگی دندان ناشی از مصرف بیش از حد قند و علائم کمبود مواد مغذی را تشخیص دهند.

آنها اگر از طریق علائم بالینی که در دهان شما مشاهده می کنند مشکوک باشند که ممکن است شما از یک اختلال خوردن رنج ببرید، با آرامش با شما صحبت می کنند و در صورت نیاز در مورد تجویز خمیر دندان یا وارنیش با فلوراید بالا برای محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی صحبت می کنند.

هرچه بتوانید با تیم دندانپزشکی خود صادق تر باشید، آنها بهتر می توانند به شما کمک کنند. تیم دندانپزشکی شما می تواند به شما کمک کند و شما را در مورد علائمی که دارید قضاوت نمی کند.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code