بی حسی و آرامبخش؛ تجربه بدون استرس دندانپزشکی

در اين نوشته می خوانيد :

بسیاری از افراد از مراجعه به دندانپزشک احساس اضطراب شدیدی را تجربه می کنند- به همین دلیل ممکن است کاملاً از آن اجتناب می کنند- زیرا نگران تجربه درد و ناراحتی هستند. در حقیقت، 75% از افراد بزرگسال فوبیای دندانپزشکی یا ترس از دندانپزشکان را دارند. گرچه تخمین تعداد کودکانی که ترس از دندانپزشکی دارند دشوار است، اما به نظر می رسد ترس بسیاری از بزرگسالان ناشی از تجربیاتی است که از سال های جوانی خود به یاد می آورند. علاوه بر این، کودکان برای انجام درمان های دندانپزشکی خود، اوقات سخت تری را برای مواجه شدن با ترس خود از دندانپزشکی سپری می کنند. در نتیجه، بیماران (و والدین) بیشتر و بیشتری به دنبال راهی هستند که هنگام انجام کارهای دندانپزشکی خود چیزی احساس نکنند.

خوشبختانه، خدمات آرام بخش قبل از اقدامات دندانپزشکی می توانند آن را به یک تجربه کمتر دلهره آور تبدیل کنند. آرام بخش ها، بی حس کننده ها، و بیهوشی عمومی در دندانپزشکی طی چند سال گذشته بسیار رایج شده اند، و سبک های مختلف آنها امروزه در دسترس هستند، که باعث شده اند برای افراد غلبه بر اضطراب دندانپزشکی و تحمل درد فرایندهای دندانپزشکی و برطرف کردن مشکلات دندانپزشکی آسان تر شود.

اما آرامش بخش، بی حسی، و بیهوشی دندانپزشکی دقیقاً چیست؟ یک دندانپزشک چگونه از آنها استفاده می کند؟ و هزینه های مرتبط با آنها چقدر هستند؟ به خواندن این مطلب ادامه دهید تا بیشتر با این مفاهیم و اطلاعات مربوط به آنها آشنا شوید.

دندانپزشکی با آرام بخش چگونه است؟

دندانپزشکی با آرام بخش باعث می شود در طول درمان احساس آرامش کنید! دندانپزشکی با آرام بخش ها (دندانپزشکی در خواب) یک عنصر مهم از بیهوشی عمومی است. این شامل طیف وسیعی از تکنیک های مختلف است که توسط دندانپزشکان برای آرام کردن بیماران یا راحت تر کردن آنها استفاده می شود.

یک نمونه که احتمالاً چیزهایی در مورد آن شنیده اید، گاز خنده (اکسید نیتروز) است، که دندانپزشکان از آن برای بیماران خود جهت انجام اقدامات دندانپزشکی مانند درمان های ریشه و گذاشتن روکش های جدید دندانی استفاده می کنند.

با این حال، دندانپزشکی با آرام بخش گزینه هایی خیلی بیشتر از گاز خنده را شامل می شود، همراه با گزینه های زیادی برای بیمارانی که اضطراب دندانپزشکی دارند.

دندانپزشکی با آرام بخش چگونه عمل می کند؟

روش های مختلفی برای انجام اقدامات دندانپزشکی با آرام بخش ها وجود دارد که یک از آنها دارای هدف و قدرت خاص خود هستند. دندانپزشک بر اساس عوامل خاص، مناسب ترین آنها را برای شرایط شما انتخاب خواهد کرد. این شرایط عبارتند از:

  • فرایند دندانپزشکی که قرار است انجام شود (به عنوان مثال ، کشیدن دندان های عقل)
  • مدت زمان فرایند دندانپزشکی
  • سطح اضطراب شما از دندانپزشکی

بر اساس انجمن دندانپزشکی آمریکا، یک دندانپزشک ممکن است تصمیم بگیرد که هر یک از اشکال آرام بخش های زیر را استفاده کند:

  • آرام بخش جزئی، که در آن بیماران بیدار هستند اما در حالت آرام قرار دارند.
  • آرام بخش متوسط، که در آن بیماران هشیار هستند اما ممکن است عدم توانایی حرف زدن واضح و از دست دادن جزئی حافظه را تجربه کنند.
  • آرام بخش عمیق، که در آن بیماران در آستانه ناخودآگاه قرار دارند اما هنوز هم می توانند بیدار باشند.
  • بیهوشی عمومی، که در آن بیماران کاملاً بیهوش هستند.
بی حسی در دندانپزشکی

بی حسی در دندانپزشکی

داروهای مورد استفاده برای آرام بخش دندانپزشکی

قبل از انجام یک فرایند، دندانپزشکی که از آرام بخش استفاده می کند، برای آرام کردن بیمار باید نوع مناسب بی حسی دندان را انتخاب کند. گرچه برخی از آنها می توانند بیماران را کاملاً بیهوش کنند، اما برخی دیگر مانند آرام بخش های خوراکی ممکن است فقط آنها را آرام کنند بدون اینکه آنها را به طور کامل بیهوش کنند.

متداول ترین انواع آرام بخش ها که در فرایندهای دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، شامل موارد زیر است:

آرام بخش استنشاقی (گاز و هوا)

اکسید نیتروز ماده ای است که به منظور آرام کردن بیماران توسط او استنشاق می شود. تأثیرات اکسید نیتروز به سرعت از بین می روند، بنابراین پس از ترک مطب دندانپزشک ممکن است بتوانید به برنامه های از قبل تعیین شده خود باز گردید.

آرام بخش های خوراکی

آرام بخش های خوراکی شامل استفاده از داروهایی هستند که مانند دیازپام می توانند از طریق دهان مصرف شوند. بیشتر دندانپزشکان به بیماران خود دستور می دهند که آن قرص را تقریباً 60 دقیقه قبل از مراجعه به مطب قورت دهند.

این قرص های خوراکی از اضطراب شما می کاهند و ممکن است اندکی شما را خواب آلود کنند اما هنوز هم در طول فرایند آگاه خواهید بود و قادر به برقراری ارتباط با دندانپزشک خواهید بود، به همین دلیل به عنوان آنها تحت عنوان آرام بخش آگاهانه شناخته می شوند.

آرام بخش های داخل وریدی

آرام بخش داخل وریدی یا IV یکی از عناصر مهم آرام بخش ها در دندانپزشکی هستند و داروهایی را شامل می شوند که ممکن است بیماران را در مراحل مختلف هشیاری قرار دهند. بیهوشی کامل نیز بخشی از آرام بخش های داخل وریدی دندانپزشکی است که ممکن است تا زمانی که اثر آن از بین برود، خواب عمیقی را القا کند. این گزینه صرفاً برای فرایندهای گسترده دندانپزشکی مانند کشیدن پیچیده یا چندگانه (بویژه در کودکان خردسال) و همچنین برخی از انواع جراحی های دندانی مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی از عوامل دارویی رایج که به عنوان آرام بخش داخل وریدی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از دیازپام، میدازولام و لورازپام.

آرام بخش دندانپزشکی چه مدات دوام دارد؟

مدت زمان دقیق تأثیر یک آرام بخش دندانپزشکی به شکل آرام بخشی که استفاده می شود، دوز مورد استفاده، طول درمان و توانایی ریکاوری بدن بستگی دارد. پزشک با دقت برنامه ریزی خواهد کرد و مقدار مناسب آرام بخش را برای وضعیت شما تجویز خواهد کرد.

گرچه اثر اکسید نیتروز دقایقی پس از توقف استنشاق از بین می رود، اما از بین رفتن اثر آرام بخش های خوراکی و داخل وریدی حداقل 1 تا 2 ساعت و اغلب طولانی تر طول می کشد.

کمی جلوتر در مورد بیهوشی عمومی به طور مفصل برای شما توضیح خواهیم داد.

ایمنی دندانپزشکی آرام بخش

دندانپزشکی با کمک آرام بخش ها گزینه ای عالی برای بیمارانی است که از اضطراب دندانپزشکی رنج می برند و مجبور هستند تحت فرایندهای طولانی دندانپزشکی قرار بگیرند که به ساعت ها نشستن روی صندلی دندانپزشکی نیاز دارند. با این حال، بسیاری از بیماران نگران ایمنی استفاده از آرام بخش در دندانپزشکی و اتفاقاتی هستند که پس از مصرف آن ممکن است رخ دهد.

برای ریشه کن کردن نگرانی های خود در مورد ایمنی استفاده از آرام بخش در دندانپزشکی، مهم است بدانید که پس از دریافت یکی از آنها چه انتظاری باید داشته باشید. گرچه باید در مورد موارد خاص با یک دندانپزشک صحبت کنید، اما باید دستورالعمل های کلی زیر را مد نظر داشته باشید:

قبل از استفاده از آرام بخش ها

قبل از شروع فرایند، مهم است که به مدت شش ساعت قبل از ترزیق آرام بخش از خوردن یا نوشیدن خودداری کنید. این کار احتمال بازگشت مجدد مواد غذایی به مری و انسداد مجاری هوایی در حالی که تحت تأثیر داروی بیهوشی قرار دارید را کاهش خواهد داد.

سپس دندانپزشک یک شکل مناسب از آرام بخش را برای شروع روند انتخاب خواهد کرد. اگر سطح اضطراب بالایی دارید، ممکن است به شما توصیه شود که قبل از مراجعه به مطب یک قرص آرامش بخش استفاده کنید. دندانپزشک ممکن است از شما برای لوله گذاری اجازه بگیرد و دستگاه های نظارتی را به شما متصل کند تا زمانی که تحت تأثیر آرام بخش ها هستید، علائم حیاتی شما را بررسی کند.

در طول مدت اثر بخشی آرام بخش ها

به محضی که دندانپزشک آرام بخش را تزریق می کند، وارد جریان خون شما خواهد شد و باعث می شود احساس آرامش، سستی و اندکی سبکی داشته باشید. ممکن است احساس کنید که بازوها و پاهای شما نیز سنگین تر شده اند. پس از مدت کوتاهی، آنقدر بی حس خواهید بود که دردی احساس نخواهید کرد، و پس از آن دندانپزشک می تواند فرایند درمان را آغاز کند.

پس از آرام بخش

پس از اتمام فرایند، ممکن است مجبور شوید مدتی در کلینیک بمانید تا روند ریکاوری شما تحت کنترل باقی بماند. اثرات داروهای بی حسی معمولاً ظرف مدت نیم ساعت از بین می روند؛ با این حال، هنوز هم ممکن است به مدت چند ساعت احساس منگی و خواب آلودگی داشته باشید. بنابراین، شما باید اطمینان حاصل کنید که فردی هست که شما را تا منزل همراهی کند و در صورت امکان کنار شما بماند تا زمانی که به حالت عادی بازگردید.

توصیه می شود تا روز بعد از درمان دندانپزشکی، هیچ یک از کارهای زیر را انجام ندهید:

  • راندن هر گونه وسیله نقلیه یا دوچرخه سواری کردن
  • ورزش کردن
  • بازگشت به کار
  • نوشیدن الکل
  • سیگار کشیدن یا استفاده از هر نوع محصولات نیکوتین دار
  • مصرف قرص های خواب آور
  • استفاده از هر دستگاه، لوازم خانگی یا وسایل تیز
  • آشپزی یا گرم کردن هر چیزی در آشپزخانه، از جمله آب برای یک فنجان چای یا قهوه
  • گرفتن تصمیمات مهم، از جمله معاملات مالی

آیا من گزینه خوبی برای دندانپزشکی با آرام بخش ها هستم؟

داشتن هر یک از ترس های زیر ممکن است باعث شود شما گزینه خوبی برای استفاده از آرام بخش های دندانپزشکی باشید:

  • اضطراب مراجعه به دندانپزشک
  • ترس از سوزن یا سرنگ
  • داشتن سابقه تجربه آسیب زای دندانپزشکی
  • عدم توانایی تحمل سر و صداها یا بوها در مطب دندانپزشک
  • داشتن دندان های حساس
  • نیاز به یک درمان پیچیده

آیا دندانپزشکی آرام بخش تحت پوشش بیمه دندانپزشکی است؟

هزینه های مرتبط با آرام بخش های دندانپزشکی، با توجه به روش انتخاب شده متفاوت است. به طور معمول، بیهوشی کامل تحت پوشش بیمه قرار می گیرد زیرا اغلب یک ضرورت پزشکی برای بیمار است که در طی فرایند در حالت ناخودآگاه قرار داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر، ممکن است لازم باشد برای تأیید پوشش بیمه با ارائه دهنده طرح بیمه خود صحبت کنید و در صورت امکان، از قبل از آنها تأییدیه بگیرید.

در صورت داشتن وضعیت پزشکی یا ناتوانی خاصی که قبل از انجام هرگونه فرایند دندانپزشکی نیاز به آرام بخش مناسب دارد، ممکن است طرح بیمه شما آرام بخش دندانپزشکی را نیز تحت پوشش قرار دهد. برخی از طرح های بیمه ها، بیمارانی که هراس شدید دندانپزشکی در آنها تشخیص داده شود را تحت پوشش قرار می دهند.

به یاد داشته باشید که اکثر بیمه نامه های دندانپزشکی، هزینه های درمانی مشخصی را در طول سال پوشش می دهند و هزینه درمان دندانپزشکی شما به همراه هزینه آرام بخش ممکن است بیشتر از سقف این پوشش باشد. بنابراین، توصیه می شود از قبل نگاهی به طرح های مختلف صرفه جویی در هزینه های دندانپزشکی بیندازید.

عوارض جانبی آرام بخش های آگاهانه

بعد از آرام بخش داخل وریدی یا خوراکی، طبیعی است که احتمالاً برای بقیه روز احساس خواب آلودگی داشته باشید. برای ایمن ماندن در این مدت باید اقدامات احتیاطی که در بالا اشاره شد را انجام دهید. همچنین ممکن است در بازوی یا دست خود کبودی ناشی از تزریق را تجربه کنید، که باید طی چند روز از بین برود.

خطر سایر عوارض جانبی آرام بخش ها بسیار اندک است. در برخی موارد بسیار نادر، بیماران یک واکنش آلرژیک یا استفراغ را تجربه می کنند. در صورت داشتن سابقه آلرژی به داروها، به دندانپزشک خود اطلاع دهید. دندانپزشک شما خطرات را توضیح خواهد داد و به هر پرسشی که قبل از استفاده از هر نوع آرام بخش دندانپزشکی داشته باشید، پاسخ خواهد داد.

آیا در طول درمان دندانپزشکی بعد از آرام بخش دندانپزشکی چیزی احساس می شود؟

در اکثر موارد، بیماران چیزی احساس نمی کنند. برخی ممکن است ناراحتی اندکی احساس کنند و در پایان درمان، اکثر آنها بدون هیچ خاطره ای از این فرایند آرام هستند.

بی حسی در دندانپزشکی

بی حسی در دندانپزشکی

آیا انجام فرایندهای دندانپزشکی با آرام بخش برای کودکان بی خطر است؟

آری، دندانپزشکی کودکان با آرام بخش به اندازه دندانپزشکی بزرگسالان با آرام بخش بی خطر است. این کار به طور معمول در چند جلسه بالینی انجام می شود، بنابراین نیازی به نگرانی نیست.

بیهوشی کامل برای مراقبت های دندانپزشکی

خوابیدن در طول فرایند دندانپزشکی یکی دیگر از نام های بیهوشی عمومی یا کامل برای انجام مراقبت های دهان و دندان است. بسیاری از دندانپزشکان ممکن است دندانپزشکی در خواب را ارائه دهند. برخی حتی آن را به عنوان دندانپزشکی در خواب معرفی می کنند. با این حال، استفاده از آرام بخش های خوراکی یا داخل وریدی واقعاً نباید شما را به خواب ببرد. البته، این باعث نمی شود این تکنیک ها اشتباه کنند، اما شما فقط ممکن است مقداری یا حتی همه فرایند خود را به خاطر بیاورید. این اغلب برای بزرگسالان خوب است، اما اغلب برای کودکان با شکست مواجه می شود.

کودکان و بیماران با فوبیای شدید دندانپزشکی به طور معمول به چیزی بیشتر از آرام بخش نیاز دارند. این گزینه بیهوشی کامل است، این همان کاری است که برای اکثر فرایندهای پزشکی در بیمارستان یا مراکز جراحی سرپایی انجام می شود.

بی حسی در دندانپزشکی

بی حسی در دندانپزشکی

بیهوشی کامل برای مراقبت های دندانپزشکی چیست؟

بیهوشی کامل حالت عدم هشیاری است که توسط یک متخصص بیهوشی تولید می شود که در آن بیمار در طول عمل چیزی به خاطر نمی آورد یا احساس نمی کند. علاوه بر این، بیمارآرام باقی مانده و حرکت نمی کند. متخصص بیهوشی باید به طور مداوم بیمار را تحت نظر داشته باشد و اطمینان حاصل کند که بیمار تا زمانی که به هوش می آید، ایمن مانده است. با توجه به پیچیدگی های این نوع مراقبت، برای اطمینان از ایمنی بیمار مطب باید دارای تجهیزات ویژه و اورژانسی باشد. در حقیقت، استانداردهای ملی وجود دارند که وقتی در مطب دندانپزشکی بیهوشی عمومی ارائه می شود، باید تجهیزات اضافی گاز و زنگ خطر وجود داشته باشند.

بی حسی در دندانپزشکی

بی حسی در دندانپزشکی

چه اتفاقی حین بیهوشی عمومی می افتد؟

مشاوره و معاینه قبل از جراحی

قبل از روز جراحی، ابتدا باید بیمار و خانواده او برای مشاوره با دندانپزشک و متخصص بیهوشی ملاقات کنند. طی این مشاوره، دندانپزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا این درمان به بیهوشی کامل نیاز دارد یا خیر. در این صورت، متخصص بیهوشی در مورد گزینه بیهوشی عمومی برای مراقبت های دندانپزشکی توضیح خواهد داد، و اطمینان حاصل می کند که شما به اندازه کافی سالم هستید که این کار در یک مطب برای شما انجام شود. همه بیماران گزینه های خوبی برای بیهوشی عمومی در یک مطب نیستند. در طول مشاوره، متخصص بیهوشی خطرات و مزایای بیهوشی را نیز بررسی خواهد کرد، به تمام پرسش های شما پاسخ خواهد داد و دستورالعمل های قبل و بعد از عمل را مرور خواهد کرد. یکی از این دستورالعمل ها آخرین باری است که می توانید قبل از انجام فرایند خود چیزی بخورید یا بنوشید. همچنین فرصتی برای دیدن تسهیلات بدست خواهید آورد.

القاء بیهوشی عمومی

در روز عمل، متخصص بیهوشی شما دوباره بررسی می کند تا مطمئن شود که آن روز سالم و آماده بیهوشی هستید. متخصص بیهوشی به تمام پرسش های شما پاسخ می دهد. بیهوشی عمومی می تواند به یکی از این چند روش آغاز شود- تزریق وریدی، تنفس از راه ماسک، یا با تزریق (دقیقاً مانند واکسن). پس از به خواب رفتن، یک تزریق وریدی انجام می شود (اگر از قبل انجام نشده باشد) و یک لوله داخل بینی گذاشته می شود. این لوله مانند غواصی عمل می کند و به بیمار اجازه می دهد هنگام انجام کار دندانپزشکی نفس بکشد و از مجرای تنفسی محافظت می کند.

خواب بودن برای کار دندانپزشکی

در حالی که برای انجام فرایند دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی هستید، “خواب خواهید بود”. بر خلاف خواب معمولی، شما رویا نمی بینید، همچنین تا بعد از اتمام فرایند دندانپزشکی خود، از خواب بیدار نخواهید شد. متخصص بیهوشی و کارکنان پشتیبانی، تا زمان بیدار شدن شما از خواب و خارج شدن از بیهوشی، با شما خواهند بود.

بی حسی در دندانپزشکی

بی حسی در دندانپزشکی

چرا باید برای مراقبت های دندانپزشکی از بیهوشی عمومی استفاده کرد؟

دلایل استفاده از بیهوشی کامل

  • زیاد یا گسترده بودن درمانی که قرار است انجام شود.
  • همکاری نکردن یا فوبیا داشتن بیمار.
  • بیماران با نیازهای ویژه مراقبت های سلامتی مانند اوتیسم.
  • بیماران خردسالی که نمی توانند همکاری کنند.
  • عدم توانایی انجام درمان با آرام بخش، گاز خنده یا مدیریت رفتار.

بی حسی موضعی روشی برای کاهش درد حین درمان

دندانپزشک شما ممکن است به تزریق بی حس کننده موضعی دندانپزشکی نیاز داشته باشد تا حین انجام مراحل خاص درمان، ناحیه ای از دهان شما را بی حس کند. این کار با تزریق دارویی- که تحت عنوان بی حس کننده موضعی شناخته می شود- به داخل گونه یا لثه شما انجام می شود.

امروزه، متداول ترین داروی بی حسی که دندانپزشکان استفاده می کنند لیدوکائین است. چند دهه پیش، نووکائین  Novocain  گزینه متداول تری بود، اما متخصصان اکنون از بی حس کننده های دیگری استفاده می کنند که بهتر و طولانی تر عمل می کنند. تنها چیزی که همه این بی حس کننده ها به صورت مشترک دارند، ختم شدن نام آنها به “کائین” است.

بی حس کننده های مدرن در مقایسه با نووکائین باعث بروز واکنش های آلرژیک کمتری می شوند. مواد بی حسی موجود در این بی حس کننده ها تنها ذره ای از چیزی است که در مطب دندانپزشک به دهان شما تزریق می شود. دیگر داروهای موجود به صورت محلول عبارتند از:

  • یک منقبض کننده عروق که با منقبض کردن عروق خونی باعث می شود بی حسی برای مدت طولانی تری دوام داشته باشد.
  • چیزی برای پیشگیری از، از بین رفتن اثر منقبض کنندگی عروق
  • کلرید سدیم برای کمک به جذب داروها به جریان خون
  • هیدروکسید سدیم برای کمک به اثر بی حسی

دو نوع تزریق بی حسی که معمولاً توسط دندانپزشکان استفاده می شود عبارتند از:

  • تزریق بلوک- در این روش، یک منطقه کامل داخل دهان پوشش داده می شود، مثلاً یک سمت فک بالا.
  • تزریق نفوذ- در این روش منطقه بسیار کوچکتری بی حس می شود، تنها منطقه اطراف جایی که تزریق اعمال شده است.

هنگامی که تحت فرایندی قرار می گیرید که به بی حسی موضعی دندانپزشکی نیاز دارد، دندانپزشک شما با خشک کردن بخشی از دهان با پنبه یا هوا، آن را آماده می کند. دندانپزشک همچنین ممکن است تصمیم بگیرد منطقه ای که قصد دارد تزریق انجام دهد را با ژل بی حس کند، تا پوست بی حس شود. اگر از تزریق می ترسید، این ترفند می تواند مفید باشد.

سپس دندانپزشک بی حس کننده را به منطقه ای که می خواهد بی حس کند، تزریق می کند. به سختی ممکن است سوزن را احساس کنید. تنها حسی که اکثر افراد احساس می کنند، نیش ناشی از انتقال دارو به بافت شما است.

این بی حس کننده می تواند تا چند ساعت دوام داشته باشد. به این معنا که هفت ساعت پس از دریافت بی حسی، ممکن است واضح صحبت کردن یا خوردن برای شما دشوار باشد. همچنین، از خوردن غذا با سمتی از دهان که به منطقه بی حس شده نزدیک تر است، خودداری کنید تا اینکه احساس خود را در آن منطقه دوباره بدست بیاورید، زیرا ممکن است به خود آسیب بزنید و متوجه آن نشوید.

عوارض جانبی متداول ناشی از بی حسی موضعی دندانپزشکی

بی حس کننده ها پر کاربردترین داروها در مطب دندانپزشکی هستند و بسیار نادر است که بیماران نسبت به آنها واکنش منفی نشان دهند. عوارض جانبی نادر مرتبط با بی حس کننده ها عبارتند از:

  • در صورت برخورد سوزن به عروق خونی، هماتوم اتفاق خواهد افتاد.
  • افزایش ضربان قلب به دلیل انقباض عروق.
  • بی حسی خارج از منطقه ای که مورد هدف قرار گرفته است. این می تواند به مدت چند ساعت روی ظاهر صورت شما تأثیر بگذارد. بعلاوه، ممکن است مانع پلک زدن صحیح و سایر حرکات صورت شود.
  • آسیب به عصب به دلیل برخورد تزریق با عصب. این می تواند منجر به بروز درد و بی حسی شود که چندین ماه طول می کشد تا عصب بهبود یابد.

نتیجه گیری

اگر شما بویژه در مورد یکی از فرایندهای دندانپزشکی که قرار است در آینده نزدیک انجام دهید نگران هستید، در مورد استفاده از آرام بخش ها در دندانپزشکی از دندانپزشک خود سؤال کنید. آرام بخش ها در دندانپزشکی باعث می شوند قبل از نشستن روی صندلی دندانپزشکی احساس آرامش کنید، و به شما کمک خواهد کرد در طول درمان آرام باشید. شاید اصلاً چیز زیادی در مورد آن به خاطر نیاورید و ایده بازگشت نزد دندانپزشک کمتر دلهره آور خواهد بود. همچنین احتمالاً از اینکه بالأخره درمان دندانپزشکی که به تعویق می انداختید را انجام داده اید، احساس تسکین بسیار خوبی خواهید داشت!

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code