پولیپ دندان

پولیپ دندان چیست؟  

پولیپ پالپ دندان (dental pulp polyp) یا پالپیت هایپرپلازی بلند مدت به بافتهای ملتهب متورم صورتی رنگی گفته میشود که از طریق حقره ای در سطح بیرونی دندان، از داخل دندان بیرون زده و به فضای داخل دهان رو به گسترش است. در مرحله ای ممکن است سطح پوشیده روی دندان نهفته، باز شود.

این رشد غیر طبیعی بافتها برگشت پذیر نیست و با درمان دارویی برطرف نمیشود. درمان متداول پولیپ پالپ دندان، درمان ریشه همراه با قرار دادن روکش دندان است. دندانی که به شدت تحت تاثیر پولیپ قرار گرفته باشد، باید کشیده شود. سپس با استفاده از پروتزهای دندانی مانند ایمپلنت زیبایی و عملکرد به دندان باز میگردد.

پولیپ دندان

پولیپ دندان

چه عواملی باعث تشکیل پولیپ دندان میشوند؟

پولیپ دندان غالبا در اثر پوسیدگی در یک دندان بزرگ مانند دندان عقل و عدم درمان به موقع آن اتفاق می‌افتد. پولیپ دندان معمولاً در دندان آسیاب بزرگ دوم دائمی یا گاهی دندان آسیاب بزرگ اول دائمی ایجاد می‌شود. علت آن این است که معمولا این نوع دندانها بیشتر از دندان‌های دیگر در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند و آسیب می‌بینند. این وضعیت در شرایطی ایجاد میشود که دندان‌ها در سنی که گردش خون هنوز در ریشه دندان به خوبی برقرار است، دچار پوسیدگی گسترده شده اند. این نشان می‌دهد در واقع این فرایند در اوایل زندگی (کودکی) شروع می‌شود اگر چه خود ضایعه ممکن است بعدها دیده شود. ادامه یافتن فعالیت باکتریهای مضر که باعث ایجاد پوسیدگی شده اند، منجر به ناراحتی و تورم پالپ داخل دندان میشود.

عامل دوم تشکیل پولیپ دندان، آسیب دیدگی دندان در شرایطی است که پر شدگی یا روکش دندان استفاده نشده است.

پولیپ دندان

پولیپ دندان

ظاهر پولیپ دندان چگونه است؟

مشخصه های پولیپ دندان بسیار متغیر است و ممکن است از لمس ابریشمی و صاف تا اسفنجی یا غده غده تجربه شود.

رنگ پولیپ پالپ دندان از صورتی مایل به سفید تا قرمز پر رنگ میتواند باشد.

معمولا وجود پولیپ متورم هنگامی مشخص میشود که از داخل دندان (از یک ضایعه پوسیدگی) بیرون میزدند.

ضایعه به صورت یک توده خونریزی دهنده گرانولی در حال رشد از دندان آشکار میشود. زخم سطح این ناحیه ممکن است با رنگ خاکستری تا سفید دیده شده و یا ممکن است سطح آن رنگ یکدست داشته و مشابه مخاط مجاور دیده شود.

لمس پولیپ غالبا منجر به خونریزی جزئی شده و هیچ ناراحتی ایجاد نمیکند.

پولیپ دندان

پولیپ دندان

عوامل زمینه ساز پولیپ دندان

 

عدم دسترسی به درمان‌های دندانپزشکی این وضعیت در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است و در کشورهایی که مردم به مراقبت‌های دندانپزشکی، دسترسی بیشتری دارند کمتر دیده می‌شود.

قومیت و نژاد – بروز این وضعیت در تمام قومیت‌ها و نژادها به یک اندازه است. با این حال افرادی که از نظر موقعیت اجتماعی اقتصادی در سطح پایین‌تری قرار دارد و دسترسی محدودی به درمان‌های دندانپزشکی دارند بیشتر دچار پولیپ دندان میشوند.

جنسیت جنسیت نقشی در این ضایعه دهانی ندارد.

سن این ‌مشکل پالپ دندان تقریباً منحصراً در کودکان و جوانان اتفاق می‌افتد. علت این است که مقاومت بالای بافتی در این گروه سنی وجود دارد که باعث میشود در اثر واکنش محافظتی غیر طبیعی پالپ، این محفظه سوراخ شود. معمولا بافتها از ضایعه پوسیدگی دندان بیرون میزنند.

پولیپ ممکن است در دندان‌های شیری و یا دندان‌های دائمی دیده شود. بیشتر مواردی که در آنها تروما عامل مسبب این وضعیت در دندان‌های شیری جلویی است، در کودکان دو ساله یا کوچک‌تر دیده می‌شود.

علائم پولیپ دندان

این وضعیت به طور کلی بدون علامت بوده و گاهی اوقات ممکن است جویدن باعث حساسیت دندان به لمس شود. گاهی اوقات ممکن است خونریزی موضعی جزئی اتفاق بیفتد. پولیپ بزرگ شده و تمام سطح حفره پوسیدگی را میپوشاند.

درمان پولیپ

درمان شامل برداشتن بافت پالپوئید و پس از آن برداشتن کامل پالپ می باشد. هنگامی که توده پالپ دندان برداشته شد، خونریزی را میتوان با اعمال فشار کنترل نمود.

4/5 (3 نظر)
4 پاسخ
  1. nastaran98
    nastaran98 گفته:

    سلام اقای دکتر
    من هم دندون اسیابم پولیب داره زیادم هست وقتیکه فشارش میدم ازش عفونت خارج میشه بنظرتون دندون پزشک این دندون رو اگر که بکشه میتونم دوندن کاشت کنم یعنی این قسمت لثه م میتونه دندون جدید رو نگه داره یا با همون روش روکش که گفتید درست میشه؟لطفا جواب بدید
    ممنون

    پاسخ
  2. ahmad
    ahmad گفته:

    سلام خسته نباشین دکتر من دندونم پولیپ شده بود عفونت داشت بعد رفتم دکتر عصب کشی کرد بعدش یک پنبه ای گزاشت و مواد یکم گزاشت تا جلسه بعد پرکند ولی الان درد میکندمیشه جواب بدین ممنون

    پاسخ
    • mm
      دکتر سهیل آذرخش گفته:

      سلام
      پاسخگویی درباره نتیجه درمان هایی که در گذشته توسط سایر همکاران انجام شده یا در حال انجام است از این طریق ممکن نیست. دندانپزشک شما نسبت به شرایط درمان و وضعیت دندان شما واقف هستند و امکان اظهار نظر توسط ما وجود ندارد

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code