پالپیت: با التهاب پالپ دندان چه باید کرد؟

پالپیت چیست؟

پالپیت به التهاب پالپ دندان گفته می‌شود که در اثر پوسیدگی دندان، جراحت یا درمان‌های مکرر دندانپزشکی اتفاق می‌افتد. پالپ بخش مرکزی دندان است که رگهای خونی و عصب ها در آن قرار دارند. پالپ مسئول ارسال سیگنال درد به هنگام آسیب‌ دیدگی است. همچنین در دوران رشد دندان، مواد مغذی از طریق پالپ تأمین می‌شود.

علامت اصلی پالپیت، احساس درد است. تشخیص این وضعیت بر اساس یافته ‌های بالینی و تأیید آن توسط عکس پرتو ایکس انجام می‌شود. درمان شامل برداشتن بخش پوسیده و عفونی و ترمیم دندان آسیب دیده است اما در صورتی که پالپیت گسترش یافته و برگشت ‌ناپذیر باشد باید عصب‌ کشی انجام شده یا دندان کشیده شود.

پالپیت یا التهاب داخل دندان

در چه شرایطی پالپیت اتفاق می‌افتد؟

• در صورتی که پوسیدگی دندان گسترش یافته و به عمق لایه عاج دندان برسد.
  • در صورتی که دندان چندین مرتبه تحت درمان‌های دندانپزشکی تهاجم قرار گرفته باشد.
  • جراحات و ضرباتی که باعث آسیب دیدن رگهای خونی و عصبهای پالپ شده باشند.

انواع پالپیت

پالپیت ممکن است برگشت ‌پذیر و یا برگشت ‌ناپذیر باشد. پالپیت برگشت‌ پذیر به صورت التهاب محدود اتفاق‌افتاده و دندان را می‌توان با پرکردن ساده درمان نمود. در پالپیت برگشت ‌ناپذیر تورم داخل دندان باعث به مخاطره افتادن گردش خون و موجب مرگ پالپ شده است و در نتیجه آن بافت‌ها عفونی شده و باید تخلیه شوند.

عوارض پالپیت

پیامدهای پالپیت عبارتند از پریودنتیت نوک ریشه ، تشکیل آبسه در نوک ریشه، سلولیت (التهاب باکتریایی که پوست را درگیر می‌کند) و استئومیلیت فک. گسترش التهاب در دندان‌های فک بالا ممکن است باعث سینوزیت چرکی، مننژیت، آبسه مغزی، سلولیت کره چشم و ترومبوز سینوس غاری شود. گسترش التهاب از دندان‌های فک پ%D

4.5/5 (2 نظر)