درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه عبارت است از تخلیه ی بافت ملتهب و یا عفونی درون ریشه ی دندان (پالپ دندان). دندانپزشک درون دندان را پاکسازی و پر خواهد کرد تا از آسیب بیشتر و انتشار عفونت پیشگیری نماید. با انجام درمان ریشه می توان مانع از دست رفتن و افتادن یا نیاز به کشیدن آن شد.

چرا باید درمان ریشه انجام شود؟

هزینه درمان ریشه یا عصب کشی

در مرکز هر دندان، مجموعه ای از رگ های خونی و اعصاب تحت عنوان پالپ واقع شده است. پالپ درون فضایی به نام حفره ی پالپ قرار گرفته است. هر حفره ی پالپ و پالپ به یک یا چند کانال ریشه متصل می باشد. در صورتی که دندان آسیب ببیند، باکتری های درون بزاق از راه حفره ی ایجاد شده به درون پالپ دندان نفوذ می کنند. این اتفاق موجب حساسیت، درد و تورم پالپ دندان و بافت های اطراف دندان خواهد شد.

این اتفاق از راه های مختلفی خواهد افتاد:

• پوسیدگی شدید دندان
  • درمان های مکرر دندان
  • ترک خوردن یا شکسته شدن دندان در اثر حادثه
  • شکستن روکش دندان
  • ترک خوردن یا شل شدن موادی که برای پر کردن دندان استفاده شده اند
  • بیماری لثه
  • حوادثی همچون ضربه به دهان

ممکن است پالپ دندان عفونی شود و در سراسر کانال ریشه ی دندان منتشر شود. اگر عفونت بیشتر گسترش یابد، می تواند آبسه ی دندان را در پی داشته باشد که مجموعه ای از چرک در اطراف ریشه ی دندان است. این آبسه ممکن است دردناک باشد و باعث تورم اطراف دندان و فک شود.

هزینه درمان ریشه یا عصب کشی

گاهی اوقات رنگ دندان عفونی تیره تر از دندان های دیگر است، به این معناست که عصب داخل دندان یا از بین رفته است یا در حال از بین رفتن است. در صورت عدم درمان، ممکن است عفونت بیشتر به درون استخوان فک منتشر شود و نیاز باشد دندان کشیده شود.

هدف از درمان ریشه، نجات دندان و پیشگیری از نیاز به کشیده شدن آن است.

درمان های جایگزین درمان ریشه

گاهی اوقات، نمی توان دندان آسیب دیده را حتی با درمان ریشه نجات داد. این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که دندان به شدت آسیب دیده باشد یا درگیر بیماری شدید لثه باشد که مانع بهبودی دندان خواهد شد. در اینصورت دندانپزشک تصمیم خواهد گرفت دندان را بکشد.

چه عواملی روی هزینه ی درمان ریشه تاثیر می گذارند؟

هزینه درمان ریشه یا عصب کشی

• اینکه درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه انجام شده است یا دندانپزشک عمومی. هزینه ی درمان ریشه توسط متخصص درمان ریشه بالاتر خواهد بود.
  • میزان عفونت موجود در کانال ریشه. عفونت های مزمن شدید در دراز مدت همراه با ترشح چرک ممکن است نیاز به آماده سازی و داروی بیشتری داشته باشند در نتیجه هزینه ی آن ها بیشتر خواهد بود. بنابراین، در صورتی که در دندان خود دردی حس می کنید که ممکن است نیاز به درمان ریشه داشته باشد، پیش از وخیم تر شدن وضعیت دندان و بالا رفتن هزینه های درمان آن، به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • اینکه فرایند درمان ریشه چقدر طول می کشد. مدت زمان انجام درمان ریشه ی دندان در بیماران مختلف متفاوت است. این زمان به میزان عفونت و نوع دندانی بستگی دارد که تحت درمان قرار می گیرد. قرار گرفتن دندان تحت درمان ریشه در جلو یا عقب دهان مهم است. معمولا دندان های جلو در ریشه ی خود یک کانال دارند بنابراین آن ساده تر خواهد بود و زمان کمتری خواهد گرفت. دندان های عقب معمولا چندین کانال منحنی شکل دارند که درمان آنها دشوار است، در نتیجه درمان آنها مستلزم صرف زمان بیشتری خواهد بود، بنابراین منطقی است هزینه ی درمان آنها نیز بیشتر باشد.
  • اینکه درمان ریشه و ترمیم دندان در یک یا چند جلسه انجام شود، روی هزینه ی کلی درمان تاثیر خواهد داشت. درمان ریشه در یک جلسه با استفاده از ابزارهای (موتور دار) چرخنده ی مخصوصی انجام می شود.
  • بسته به موقعیت جغرافیایی که کلینیک در آنجا واقع شده است.
  • بسته به دولتی یا خصوصی بودن مرکزی که فرد در آنجا تحت درمان ریشه قرار می گیرد.
  • در صورتی که عفونت پالپ دندان پیشرفت کرده باشد و حجم زیادی از ساختار دندان تخریب شده باشد دندان پس از پر شدن به روکش نیاز خواهد داشت تا از آن محافظت کند. در اینصورت هزینه ی درمان کامل افزایش خواهد یافت.
  • هزینه های اضافی برای گرفتن تصاویر رادیوگرافی با اشعه ی ایکس و سایر ملزومات خواهد بود.

مشکلات پس از درمان ریشه

هزینه درمان ریشه یا عصب کشی

درمان ریشه زمانی پیچیده می شود که طی آن یا پس از آن مشکلاتی پیش بیاید. تمام فرایندهای پزشکی و دندانپزشکی خطراتی به همراه دارند. ممکن است بروز این مشکلات برای شما با آنچه برای دیگران رخ می دهد متفاوت باشد. در صورتی که نگران چیزی هستید اطلاعات بیشتر را از جراح خود جویا شوید.

اکثر درمانهای ریشه ی دندان (عصب کشی) با موفقیت همراه خواهند بود، اما گاهی اوقات مشکلاتی رخ خواهند داد. مشکلات احتمالی عبارتند از:

• آسیب به کانال ریشه ی دندان یا بافت های پیرامون آن
  • آسیب به اعصاب پیرامون دندان

گاهی اوقات، درمان ریشه موثر واقع نمی شود و ممکن است نیاز باشد درمان تکرار شود که تحت عنوان “درمان مجدد” نامیده می شود. گاهی اوقات، ممکن است چند سال پس از درمان ریشه به علت پوسیدگی مجدد و یا نشت بزاق از لبه های روکش و عفونت مجدد فضای کانال دندان علائم باز گردند و نیاز به درمان مجدد باشد.

هزینه درمان ریشه بسته به نوع دندان و همچنین نوع درمان متفاوت میباشد بدین صورت که درمان مجدد ریشه به علت سختی بیشتر درمان هزینه بالاتری دارند.

3.8/5 (5 نظر)