چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

عفونت داخل دندان به عفونتی گفته می‌شود که پالپ و ریشه را درگیر می‌کند و از آن به ‌عنوان پالپیت یاد می‌شود . عفونت به طرق مختلف در دندان ایجاد می‌شود. عوامل عفونت هر چه که باشد باید هر چه سریع تر تحت درمان قرار بگیرد تا جلوی گسترش آن و همچنین آسیب‌های ماندگار و گسترده گرفته شود.

عوامل عفونت داخل دندان

چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

  • پوسیدگی دندان

عفونت ممکن است در اثر پوسیدگی دندان اتفاق بیفتد. دندان توسط لایه سخت و مقاومی به نام مینا محافظت می‌شود. مینا همان لایه سفید رنگ دندان است که در حالت نرمال تمامی سطح دندان را پوشانده است. در صورتی که بهداشت دهان را به خوبی رعایت نکنید، پلاک‌های باکتریایی در سطح دندان تشکیل شده و در اثر فعالیت آنها اسید تولید می‌شود. اسید باعث حل شدن مینا و باز شدن راه نفوذ باکتری‌ها به داخل دندان می‌شود. همچنین عوامل دیگری مانند مصرف غذاهای اسیدی به صورت مداوم، مصرف غذاهای حاوی قند زیاد و عدم انجام جرم گیری به موقع به فرسایش مینا و ایجاد پوسیدگی دندان کمک می‌کند. هنگامی که پوسیدگی از مینا عبور کرده و به لایه عاج می‌رسد، دندان در خطر قرار می‌گیرد چرا که عاج نرم‌تر از مینا بوده و بسیار آسیب ‌پذیر است. باکتری‌ها از طریق مینا خود را به پالپ رسانده و عفونت را گسترش می‌دهند. پالپ حاوی رگهای خونی، عصب ها و بافت همبند بوده و تنها بخش زنده دندان به شمار می‌آید. در صورتی که عفونت به پالپ برسد دیگر نمی‌توان با پر کردن دندان مشکل را برطرف نمود بلکه باید عصب‌ کشی انجام دهید.

چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

  • آسیب‌هایی فیزیکی مانند ترک ‌خوردگی و شکستگی

در صورتی که دندان در اثر وارد آمدن ضربه‌ های ناگهانی و یا فشار بیش از حد ترک برداشته و یا بشکند، راه نفوذ آلودگی‌های داخل دهان به پالپ باز می‌شود. در صورتی که شکستگی را خیلی زود درمان کنید، راه نفوذ باکتریها بسته می‌شود اما در صورتی که این کار فوراً انجام نشود، باکتری‌ها وارد دندان می‌شوند. به این ترتیب عفونت ایجاد می‌شود. عواملی مانند استفاده از دندان به عنوان ابزار برای مثال شکستن پسته و بادام و یا باز کردن در بطری با دندان ، زمین خوردن، بازی‌های برخوردی و ضربه دیدن دندان، تصادفات، دندان قروچه و به هم فشردن شدن دندان‌ها و همچنین قرار گیری دندان در معرض سرما و گرمای شدید می‌تواند باعث شکستن یا ترک برداشتن آن شود.

اشتباهات دندان‌پزشکی

گاهی اوقات ممکن است در حین درمان دندانپزشکی مشکلاتی از قبیل حرارت بیش از حد در حین دریل کردن اتفاق بیفتد و باعث آسیب ‌دیدگی دندان شود. استفاده نادرست از انواع درمان‌های شامل نور و لیزر نیز می‌تواند باعث آسیب دیدن دندان شود. همچنین ممکن است عفونت از جمله عوارض جانبی درمان‌هایی مانند کاشت ایمپلنت، عصب ‌کشی و یا کشیدن دندان مجاور باشد. اگر چه التهاب معمولاً همراه با عفونت باکتریایی است اما گاهی اوقات ممکن است به علت عوامل دیگری مانند صدمات مکرر اتفاق بیفتد. هنگامی که پالپ دچار التهاب می‌شود، فشار داخل آن افزایش پیدا می‌کند. این افزایش فشار باعث تحت فشار قرار گرفتن عصب‌های دندان و بافت‌های پیرامون آن می‌شود. فشار حاصل از التهاب ممکن است تب خفیف تا شدید ایجاد نماید که بستگی به شدت التهاب و واکنش بدن فرد دارد. به خاطر داشته باشید که بر خلاف سایر بخش‌های بدن که در آنها افزایش فشار را بافت‌های نرم پیرامون متحمل می‌شوند، در پالپ وضعیت متفاوت بوده و از آنجایی که محفظه پالپ توسط بافتهای سخت عاج احاطه شده است فضایی برای تورم وجود ندارد. در نتیجه به واسطه التهاب فشار جریان خون افزایش یافته و درد احساس میشود.

چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

چه عواملی باعث عفونت دندان میشوند؟

عفونت لثه

در موارد نادر عفونت داخل دندان در اثر بیماری و عفونت لثه ایجاد می‌شود. به این صورت که عفونت داخل لثه گسترش یافته و به دندان نفوذ میکند. در شکل بالا در تصویر سمت چپ لثه سالم و در تصویر سمت راست لثه بیمار را مشاهده میکنید.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code