درمان ریشه ناموفق

بلافاصله پس از درمان ریشه ی دندان، روی آن ترمیم دائم (روکش) قرار می گیرد. با رعایت دقیق بهداشت و مراجعه ی منظم به دندانپزشک، می توان دندان پر شده را برای یک عمر حفظ کرد. اما علیرغم مراقبت از آنها، عوامل متعددی هستند که می توانند منجر به شکست درمان ریشه ی دندان شوند، زیرا سیستم کانال ریشه ی دندان می تواند پیچیده باشد. در صورتی که باکتری به درون کانال ریشه ی دندان نفوذ کند، یا بیمار قادر نباشد به خوبی بهداشت دهان و دندان ها را حفظ کند، یا مواد پر کردن / سیل کردن کانال ریشه ی دندان به مرور زمان ساییده یا شکسته شوند، کانال دندان مجدداً عفونی خواهد شد.

درست مانند هر دندان دیگری درون دهان، در دندانی که تحت درمان ریشه ی دندان قرار گرفته است نیز می تواند حفره ی دندان ایجاد شود یا بیماری لثه بوجود بیاید. دندان های خود را با دقت مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و به منظور حفظ سلامت لثه های خود، برای جرمگیری منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. از آنجا که کانال ها با سمان مخصوص کانال ریشه ی دندان و گاتا پرکا سیل (مهر و موم) می شوند، هیچ عصبی در دندان وجود نخواهد داشت و در صورتی که دندان مجدداً عفونی شود هیچ علائمی در آن احساس نخواهد شد. تنها با شکسته شدن دندان (مثلاً در اثر حادثه یا فشردن دندان ها روی یکدیگر) یا تشکیل آبسه اطراف آن درد احساس خواهد شد. موادی که برای درمان ریشه ی دندان استفاده می شوند پوسیده نخواهد شد، با این حال، در حدود 5 تا 15 درصد موارد، درمان اندودانتیک یا ریشه ی دندان با شکست مواجه خواهند شد.

شکست درمان ریشه

دندان های جلو تنها یک ریشه و یک کانال دارند. دسترسی و درمان آنها ساده تر است. در حالی که دندان های عقب، ریشه و کانال بیشتری دارند و بیشتر از دندان های جلو تحت فشارهای ناشی از جویدن قرار می گیرند. رابطه ای مستقیم بین بالا رفتن سن و مقاومت دندان در برابر شکستن وجود دارد. دندان ها ممکن است به مرور زمان شکننده شده و بیشتر مستعد ترک خوردن یا شکستن شوند. در صورتی که پس از درمان ریشه قرار گرفتن روکش دندان یا دیگر ترمیم ها روی دندان به تأخیر انداخته شود، کانال ریشه ی دندان مجدداً دچار عفونت باکتریایی خواهد شد.

عدم شناسایی (یافتن) یا عدم دسترسی به کانال های ریشه

یکی از دلایل شایع شکست درمان ریشه وجود کانال های اضافی، بیشتر از تعداد مورد انتظار، در دندان است. دندان های نیش فک پایین، که انتظار می رود تنها یک کانال داشته باشند، می توانند کانال دومی هم داشته باشند، که در پشت کانال اول پنهان شده است. دندان های مولر که سه ریشه دارند، ممکن است چهار کانال داشته باشند. در صورت پنهان ماندن هر یک از کانال های اضافی، این کانال می تواند در نهایت عفونی شود، که منجر به ایجاد آبسه ی دندان خواهد شد.

شکست درمان ریشه

ممکن است مانعی سر راه کانال وجود داشته باشد که مانع دسترسی دندانپزشک به انتهای کانال شود، در نتیجه، موفق به پاکسازی کل کانال ریشه ی دندان نخواهد شد. کانال های باریک یا خمیده می توانند دشواری های بسیاری داشته باشند. ممکن است شاخه های کانال اضافی وجود داشته باشند که درون عمق سیستم پالپ ریشه ی دندان هستند که دسترسی به درون آنها با استفاده از ابزارهای دندانپزشکی دشوار، و در برخی موارد غیر ممکن خواهد بود.

گاهی اوقات ممکن است طی درمان اندودانتیک حادثه ای رخ دهد، مثلاً گیر کردن فایل ها درون کانال ریشه، یا بروز مشکل در نزدیک کردن ابزارهای پر کردن دندان به قسمت های خمیده ی کانال. گاهی اوقات می توان این فایل ها را بازیابی کرد، اما در برخی موارد این امکان وجود ندارد. طی فرایند استفاده از ابزارها، ممکن است لبه هایی بوجود بیایند که تکمیل درمان را بسیار دشوار کنند.

ممکن است در یکی از ریشه های دندان ترک بوجود بیاید، که سیل کردن کانال و پیشگیری از ورود مجدد عفونت به دندان را غیر ممکن کند. ترک های عمودی ریشه ی دندان اغلب کمترین علائم و نشانه ها را از خود نشان می دهند، بنابراین ممکن است مدتی پنهان باقی بمانند و زمانی معلوم شوند که استخوان و لثه ی اطراف آن عفونی شده باشند. درمان ممکن است شامل کشیدن دندان باشد. اگر بتوان با برداشتن ریشه ی ترک خورده دندان را حفظ کرد، جراحی اندودانتیک بهترین روش درمان است.

درمان کانال ریشه ای که با شکست مواجه شده است

برای بسیاری از این مشکلات، درمان مجدد دندان می تواند مشکل را برطرف کند. متخصص درمان ریشه برای دسترسی مجدد به درون حفره ی پالپ دندان باید مواد قدیمی که پس از درمان اندودانتیک بوسیله ی آنها حفره ی دندان پر شده است را تخلیه کند و پس از پاکسازی مجدد آن را پر کند، و در درمان مجدد باید آن را به خوبی سیل کند.

انواع جراحی های ریشه ی دندان از قیبل اپیکواِکتومی نیز می توانند برای حل مشکل استفاده شوند. اپیکواِکتومی عبارت است از دسترسی به ریشه ی دندان از طریق برش در بافت لثه و استخوان. نوک ریشه بریده می شود و منطقه ی اطراف آن پاکسازی می شود. در آخر، کانال ریشه از انتها سیل می شود.

گاهی اوقات، ممکن است تشخیص درد پس از درمان ریشه ی دندان دشوار باشد و مربوط به مشکلاتی باشد که به درمان ریشه ی دندان ربطی ندارد، از جمله مشکلات لثه، سینوزیت، درد مفاصل فکی – گیجگاهی، درد دندان های کناری، و یا حمله ی قلبی. همیشه زمانی که درمان برای نخستین مرتبه انجام می شود، احتمال موفقیت آن بالاتر است. در صورت شکست درمان ریشه، بسته به مشکلی که بوجود آمده است، احتمال موفقیت درمان یا جراحی مجدد 50 تا 75 درصد خواهد بود.

4.3/5 (3 نظر)