علائم و نشانه‌ های شکست درمان ریشه

با وجود نرخ موفقیت بالای درمان ریشه (عصب ‌کشی)، گاهی اوقات ممکن است این درمان با شکست مواجه شود. بسیاری از علایم شکست درمان ریشه مشابه علائم نیاز به درمان ریشه است.

شکست درمان ریشه

شکست درمان ریشه

نشانه‌های شکست درمان ریشه یا عصب کشی  

  • حساسیت دندان به لمس یا ضربه
  • درد دندان – در عصب کشی استاندارد ممکن است در چند روز اول پس از درمان اندکی احساس درد داشته باشید اما در صورتی که درد بیشتر از چند روز طول بکشد یا دندان ابتدا بهتر شده و دوباره درد آن شروع شود، ممکن است نشانه عفونت مجدد مستلزم توجه پزشکی باشد.
  • ورم کردن لثه- این امکان وجود دارد که مقداری تورم در لثه اتفاق بیفتد یا دملی که از قبل در نزدیکی آن وجود داشته است، طعم یا بوی بدی بدهد. ورم صورت و داخل دهان اگر مدتی پس از عصب کشی اتفاق بیفتد ، ممکن است نشانگر عفونت مجدد باشد.
  • ترشحات لثه – در صورتی که اطراف دندان عصب کشی شده ترشحاتی وجود دارد، ممکن است نشانگر عفونت و یا تشکیل آبسه در این ناحیه باشد. بسیاری از افراد هنگام ایجاد آبسه درد زیادی دارند اما ممکن است این وضعیت کاملاً بدون درد باشد. بنابراین حتماً در صورت تجربه ترشحات لثه باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

این علایم ممکن است به صورت دوره‌ای و یا مداوم تجربه شوند و حتی ممکن است برای مدت طولانی به طور کامل ناپدید شوند. شدت علائم متفاوت بوده و به سطح فعالیت عفونت بستگی دارد.

شکست درمان ریشه

شکست درمان ریشه

اگر دندان عصب کشی  شده علائمی نشان می‌دهد باید معاینه شوند

اگر دندانی که قبلاً عصب کشی  کرده‌ اید، هر یک از علایم بالا را نشان می‌دهد باید آن را به دندانپزشک نشان دهید. معمولاً پس از اتمام درمان ریشه مدتی طول می‌کشد تا بافت‌ها کاملاً التیام پیدا کنند اما پس از مدتی مشکلات باید برطرف شده باشد. در اکثریت موارد در صورتی که درمان به خوبی پیش رفته باشد، پس از چند روز باید دندان به طور کامل بدون درد و بدون علامت باشد.

اگر فکر می‌کنید مشکل وجود دارد باید هرچه سریع تر به دندانپزشک مراجعه کنید

به طور کلی اگر متوجه شدید مشکلی در دندان عصب کشی  شده وجود دارد، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا آن را ارزیابی نماید. علت این است که دندان‌هایی که تحت درمان اندودنسی قرار می‌گیرند، غیر قابل پیش ‌بینی بوده و هر زمانی امکان عود عفونت وجود دارد. یکی از دلایل متداول شکست درمان ریشه، عفونت است. عفونت خفیف اما طولانی مدت که تنها علائم جزئی ایجاد می‌کند و یا گاهی هیچ علامتی ندارد، ممکن است وضعیت دندان را به مرحله حاد بکشاند و ناگهان درد شدید و تورم قابل توجه ایجاد نماید. البته این احتمال به این معنی نیست که قطعاً چنین اتفاقی رخ خواهد داد بلکه به این معنی است که نباید در مراجعه به دندانپزشک تأخیر کنید .

4.5/5 (2 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code