درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

چرا ممکن است یک دندان به درمان مجدد یا عصب کشی مجدد نیاز داشته باشد؟ همانطور که ممکن است برای هر فرایند دندانی یا پزشکی دیگری اتفاق بیافتد، ممکن است دندان پس از درمان اولیه ی ریشه طبق انتظار بهبود نیابد. این اتفاق می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • گاهی اوقات باریک یا خمیده بودن کانال های ریشه ی دندان باعث می شود طی فرایند اولیه مشکلاتی رخ دهد.
  • آناتومی پیچیده ی کانال ریشه ی دندان (شکل و ساختار دندان) طی فرایند اولیه، ناشناخته و مخفی باقی مانده است.
  • پس از اتمام درمان ریشه، قرار گرفتن روکش دندان یا دیگر ترمیم ها روی آن به تأخیر افتاده است، که منجر به عفونت مجدد کانال ریشه ی آن شده است.
  • عدم وجود مواد پر کننده ی (سیل کننده ی) کافی اجازه می دهد درون دندان مجدداً آلوده شود.

برخی از این مشکلات علائم خاصی به همراه ندارند، اما می توانند منجر به عفونت مزمن دندان شوند، که اغلب تنها در تصاویر رادیوگرافی با اشعه ی ایکس به شکل یک منطقه ی سیاه کوچک در اطراف انتهای ریشه ی عفونی مشاهده می شود. مشکلات جدید می توانند موجب وخیم تر شدن وضعیت دندانی شوند که در ابتدا درمان ریشه یا عصب کشی موفقی داشته است. به عنوان مثال:

  • پوسیدگی جدید می تواند مواد پر کننده ی کانال ریشه ی دندان را در معرض باکتری قرار دهد و باعث عفونت جدید در دندان شود.
  • روکش شل، ترک خورده، یا شکسته می تواند دندان را در معرض عفونت جدی قرار دهند.
  • دندان می تواند در برابر شکستگی روکش یا ریشه مقاوم باشد.

طی درمان مجدد ریشه ی دندان چه اتفاقی می افتد؟

درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

ابتدا، باید تمام گزینه ها، به همراه خطرات، فواید و جایگزین های آنها بازبینی شوند. با فرض اینکه امکان درمان مجدد ریشه ی دندان یا عصب کشی آن وجود داشته باشد، باید دندان “مجدداً باز شود”. حفره ای کوچک روی سطح جونده ی دندان ایجاد می شود تا راهی برای دسترسی به ریشه ی دندان وجود داشته باشد. در برخی موارد، باید مواد پیچیده ی ترمیم قبلی دندان – مواد روکش، پست و کور – “جدا شده” و برداشته شوند تا امکان دسترسی به کانال های ریشه وجود داشته باشد. موادی که قبلاً برای پر کردن کانال ریشه ی دندان استفاده شده اند، برداشته می شوند، کانال ها به دقت پاکسازی و مجدداً شکل داده می شوند، پس از آن سیل (مهر و موم) و به طور موقت پر می شوند و روی آنها روکش موقت قرار می گیرد.

در صورت باریک یا مسدود بودن کانال ها، ممکن است برای درمان عفونت، جراحی اندودانتیک و سیل کردن مجدد آن ضروری باشد. در پی تکمیل و درمان موفق عفونت، باید روکش یا ترمیم جدید روی دندان قرار گیرد تا آن را محافظت کند و آن را به شکل و عملکرد اولیه ی خود باز گرداند.

چگونه بدانیم درمان مجدد بهترین انتخاب است و درمان های جایگزین کدامند؟

درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

هر زمان که این امکان وجود داشته باشد، نجات و حفظ دندان بهترین گزینه ی ممکن است. دندانی که تحت برای دومین مرتبه عصب کشی شده باشد، می تواند سال ها، و حتی تا پایان عمر، عملکرد خوبی داشته باشد. فناوری پیوسته در حال پیشرفت است و ممکن است تکنیک های به روزی برای حفظ دندان استفاده شوند که شاید اولین مرتبه که دندان شما تحت درمان ریشه قرار گرفته است، وجود نداشته اند. اگر درمان غیر جراحی جزء گزینه ها نیست، ممکن است جراحی اندودانتیک مورد توجه قرار گیرد، که طی آن برشی ایجاد می شود تا امکان دسترسی به انتهای ریشه ی دندان فراهم شود. ممکن است جراحی اندودانتیک در کنار عصب کشی مجدد دندان یا به عنوان درمان جایگزین آن توصیه شود.

آخرین جایگزین درمان مجدد ریشه یا شکست درمان اندودانتیک، کشیدن دندان است. پس از آن نیاز خواهد بود یک ایمپلنت، بریج، یا پروتز پارسیل متحرک به جای آن قرار گیرد تا عملکرد جویدن و زیبایی لبخند را احیاء کند و مهم تر از همه، مانع جابجایی دندان های کناری شود. این ترمیم ها معمولاً نسبت به عصب کشی مجدد و حفظ دندان طبیعی هزینه ی بالاتری دارند و نیاز به زمان بیشتری دارند.

چه کسی درمان مجدد ریشه ی دندان را انجام می دهد؟

درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

درمان مجدد ریشه (عصب کشی مجدد)

عصب کشی مجدد دندان ممکن است پیچیده تر و از نظر تکنیکی چالش برانگیزتر از درمان اولیه باشد، که به طور کلی توسط متخصص جراحی و درمان ریشه ی دندان یا “اندودونتیست” انجام می شود، دندانپزشکی که برای تشخیص و درمان مشکلات کانال ریشه ی دندان تحت آموزش های تخصصی قرار گرفته است. پیشرفته ترین فرایندهای اندودانتیک با استفاده از میکروسکوپ دندانپزشکی انجام می شوند تا این کار در نهایت دقت و ظرافت انجام شود و موفقیت درمان حتمی باشد.

بسته به میزان پیچیدگی فرایند، و نیز مدت زمان مورد نیاز، هزینه های درمان متفاوت خواهند بود. دندان هایی که دارای چندین ریشه هستند، مانند دندان های عقب (پرمولر و مولر)، نیاز به صرف زمان بیشتری دارند، مخصوصاً اگر کانال اضافی، یا کانال هایی با شکل غیر عادی داشته باشند. ممکن است نیاز باشد ترمیم دندان و مواد پر کننده ی کانال ریشه تخلیه شوند تا راه دسترسی مجدد به کانال ریشه فراهم شود. بنابراین، به طور کلی می توانید انتظار داشته باشید که هزینه ی درمان مجدد بیشتر از درمان اندودانتیک اولیه باشد.

گرچه ممکن است بیمه های درمانی بخشی، یا تمام هزینه های عصب کشی مجدد را تقبل کنند، اما در قوانین برخی از آنها، هزینه ی تنها یک فرایند روی هر دندان پرداخته می شود. از قبل این مورد را با بیمه ی خود هماهنگ کنید. در آخر باید متذکر شویم که، از قبل در خصوص تمام خطرات، فواید و درمان های جایگزین درمان مجدد ریشه ی دندان با دندانپزشک یا متخصص درمان ریشه ی خود مشورت کنید. شما قبلاً برای نجات دندان خود سرمایه گذاری کرده اید. حاصل انتخاب درمان مجدد ریشه ی دندان، یک دندان سالم با عملکرد طبیعی است که چندین سال، یا حتی تا پایان عمر دوام خواهد داشت.

 

3.7/5 (3 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code