درمان ریشه چیست؟

پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

اگر داخل دندان عفونی شود، باید عصب بیمار پاکسازی شود، فضای موجود ضد عفونی و سپس پر شود. این درمان به شما اجازه می دهد دندان را درست در جای خود حفظ کنید. تمام این کار داخل دندان انجام می شود. دندانی که تحت درمان ریشه قرار گرفته است معمولاً به یک روکش نیز نیاز دارد. گرچه این درمان با استفاده از داروهای بی حسی و بدون هیچ دردی انجام می شود اما مانند هر درمان دیگری ممکن است عوارض جانبی داشته باشد بنابراین مانند هر مشکل دیگری پیشگیری بهتر از درمان است.

رعایت بهداشت دهان و دندان ها

بهترین راه برای پیشگیری از نیاز به درمان ریشه بسیار ساده است- تنها کافی است بهداشت دهان و دندان های خود را به خوبی رعایت کنید. مهم نیست چقدر در زندگی پر مشغله هستید، چند بچه دارید یا زمانی که ساعت زنگ می زند تا برای رفتن سر کار بیدار شوید شما همچنان به خواب خود ادامه می دهید، مسواک زدن و کشیدن نخ دندان چیزهایی نیستند که بتوان از آنها صرف نظر کرد. اگر بتوانید این دو کار را به درستی انجام دهید بخش زیادی از راه را طی کرده اید.

اصول رعایت درست بهداشت

• حداقل روزی دو مرتبه، صبح و شب، با یک مسواک نرم و خمیر دندان فلورایده مسواک بزنید.
  • هر روز نخ دندان بکشید.
  • این دو کار را با مسواک، خمیر دندان و نخ دندان مناسب و استاندارد انجام دهید.
  • مسواک یا سر آن را هر 3 – 4 ماه یک مرتبه تعویض کنید (فرچه های آسیب دیده و خراب، دندان ها را به خوبی تمیز نمی کنند).
  • غذاهایی بخورید که مانع از بین رفتن مواد معدنی دندان ها می شوند و به جلوگیری از ایجاد حفره در دندان ها کمک می کنند.

مراجعه ی منظم به دندانپزشک

پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

بخش مهم دیگر برای حفظ سلامت دندان ها، مراجعه ی منظم به دندانپزشک است. دندانپزشک قادر است با استفاده از رادیوگراف های دیجیتالی، پیش از آنکه پوسیدگی به عمق دندان نفوذ کند و نیاز به درمان ریشه داشته باشد آن را بیابد و درمان کند. این کار با استفاده از ابزارهای مخصوص، با پاکسازی دندان ها، بر طرف نمودن جرم و پلاک روی دندان ها و نیز با از بین بردن باکتری های زیر لثه ها امکان پذیر است.

رژیم غذایی

اگر تغذیه ی شما شامل غذاهایی باشد که بدن را در حال تعادل نگه می دارند، بدن قادر است خود را در برابر عفونت محافظت کند. این رژیم غذایی اصول سخت گیرانه ای دارند که برای هر وعده ی غذایی باید دنبال شوند. از این طریق می توانید دندان عفونی را بهبود ببخشید و مانع عفونی شدن دندان پوسیده شوید و از درمان ریشه بی نیاز خواهید شد. با داشتن رژیم غذایی مناسب می توان هم عفونت های موجود را از بین برد و هم از عفونی شدن دندان ها جلوگیری نمود.

پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

• از غذاهای حاوی شکر فرا آوری شده پرهیز کنید و شکر طبیعی را جایگزین آن کنید.
  • غذاهای حاوی حجم زیادی ویتامین های محلول در چربی، مانند شیر و کره ی تهیه شده از شیر دام هایی که علف تازه تغذیه کرده اند، صدف و دیگر غذاهای دریایی، سوپ استخوان، جلبک دریایی، و دیگر غذاهای خاص بیشتر استفاده کنید. شیر پاستوریزه به اندازه ی شیر تازه و خام مفید نیست. مقدار زیادی کره ی زرد بخورید. الان وقت آن نیست که نگران کلسترول و محدود کردن مصرف چربی ها باشید، بلکه باید آنچه بدن نیاز دارد را در اختیار آن قرار دهید.
  • غذاهای حاوی پروتئین های با کیفیت بخورید. در مورد عفونت دندان، محصولات خام و نیم پز بهتر از غذاهایی هستند که به طور کامل پخته شده اند. از جمله پروتئین های خام عبارتند از : ماهی خام، مانند ساشیمی (خوراک ژاپنی حاوی باریکه های ماهی که به صورت خام با سس مخصوص سرو می شود)- احتمالاً برنج همراه آن برای عفونت دندان خوب نیست- یا گوشت گاو خام مانند استیک تارتار.
  • به طور موقت، از مصرف محصولات تهیه شده از آرد و دیگر دانه ها بپرهیزید. مخصوصاً از مصرف نان های سفید یا نان های تهیه شده از آرد کامل و دیگر محصولات تهیه شده از آرد سفید اجتناب کنید. گاهی اوقات آرد سفید قادر است ظرف چند دقیقه موجب عفونت دندان ها شود. از مصرف انواع دانه ها بپرهیزید تا زمانی که عفونت و درد دندان به طور کامل از بین برود.

درمان های گیاهی

مرهم بارهنگ Plantain Poultice

پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

بارهنگ یکی از شناخته شده ترین گیاهان در سراسر دنیاست که برای بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد زیرا سموم را از بدن خارج می سازد. بارهنگ گیاهی قابض است که خونریزی را بند می آورد، درد را تسکین می دهد و ضد التهاب است. مرهم بارهنگ از خرد و له کردن گیاه تازه ی بارهنگ بدست می آید که با قرار دادن آن در اطراف و روی منطقه ی عفونی اثر می کند؛ مرهمی که از بارهنگ خشک شده تهیه شده باشد اثر کمتری خواهد داشت. مرهم باید به طور مرتب تعویض شود و می توان در طول شب آن را روی محل عفونت نگه داشت.

پودر مهر گیاه Goldenseal Powder

پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

تنها کافی است مقداری از پودر این گیاه را روی دندان یا لثه ی عفونی بریزید.

گیاه سر خار گل Echinacea

پیشگیری از نیاز به درمان ریشه

می توان مقداری از پودر این گیاه را روی دندان قرار داد، یا مانند چای دم شود یا عصاره ی آن گرفته شود. این گیاه برای بر طرف نمودن عفونت دندان بسیار مفید است.

جایگزین های دیگر جراحی درمان ریشه

در صورتی که بر اساس معاینات دندانپزشک انجام درمان ریشه تنها درمان ممکن تشخیص داده شود، هیچ راه جایگزینی غیر از کشیدن دندان وجود ندارد. شاید جنبه ی مثبت کشیدن دندان، ارزان و سریع بودن آن باشد که بدون جراحی درمان ریشه از درد رها می شوید. اما گاهی اوقات ممکن است لثه و بافت های پیرامون دندان از قبل ضعیف باشند بنابراین فضای نزدیک دندان کشیده شده بد شکل می شود و در نتیجه ساختار فک، دندان و استخوان پیرامون آن پس از کشیدن دندان به هم می ریزد، حفظ سطح جونده پس از کشیدن دندان ها نیازمند استفاده از بریج های دندانی یا ایمپلنت های دندانی است.