درد دندان و عفونت لثه

 

زمانی که درد در ناحیه دهان را تجربه می کنید، در اکثر موارد این درد تا میزان زیادی به دندان ها مربوط می شود. در دیگر مواقع، منشاء این ناراحتی مبهم و کلی است و پیدا کردن محل دقیق آن دشوار خواهد بود. گاهی اوقات، مشخص نمودن اینکه دقیقاً چه مشکلی، یا ترکیب چه مشکلاتی موجب بروز این علائم شده است، چالش بر انگیز خواهد بود. این مشکل زمانی وجود خواهد داشت که هم کانال ریشه دندان عفونی باشد و هم بافت لثه مجاور آن عفونت داشته باشد.

در چنین شرایطی، عفونت می تواند از خود پالپ آغاز شود؛ یا، نقطه آغاز آن ممکن است داخل لثه ها باشد. به مرور زمان، این عفونت از محلی به محل دیگر منتشر می شود- و منجر به بروز علائم مبهم و گیج کننده ای می شود که ایجاد ارتباط بین آنها دشوار خواهد بود. صرف نظر از اینکه منشاء عفونت کجا بوده است، پیش از آغاز درمان نیاز است تجزیه و تحلیل دقیق انجام شود تا شانس نجات دندان به حداکثر میزان ممکن برسد.

علائم گیج کننده

گاه گاهی، برخی افراد درد و ناراحتی هایی را داخل دهان خود تجربه می کنند که خفیف یا متناوب هستند. گاهی اوقات، در نتیجه محرکی مانند دما (ناشی از غذاها یا نوشیدنی های داغ یا سرد) یا فشار، ممکن است دردی مداوم بروز یابد. در برخی موارد، ممکن است بیمار احساس کند که منشاء درد، به جای یک دندان، تعدادی از دندان ها- یا حتی منطقه سینوس بالای دندان های عقب- هستند.

این علائم می توانند حاکی از یک دسته مشکلات دندانی باشند، از جمله مشکلات مربوط به کانال ریشه دندان و لثه، که نباید نادیده گرفته شوند. اگر دردهای حاد را نادیده بگیرید، در برخی موارد به مرور زمان کاهش خواهند یافت، که حاکی از اتفاق خوبی نیست: به طور کلی به این معناست که بافت عفونی داخل پالپ دندان از بین رفته است، و عصب دیگر عمل نمی کند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که مشکل جدی شده باشد.

کدام مشکل ابتدا بروز پیدا کرده است؟

درد دندان و عفونت لثه

درد دندان و عفونت لثه

 

عفونت کانال ریشه دندان منجر به بروز بیماری لثه شده است؟

در صورت پوسیدگی شدید دندان، باکتری می تواند موجب عفونت حفره مرکزی دندان (پالپ) شود. این بافت مملو از عروق خونی و اعصابی است که دارای گیرنده های درد هستند و آن را به مغز منتقل می کنند و موجب می شوند فرد آن را احساس کند. زمانی که بافت پالپ داخل دندان به شدت عفونی می شود، این احتمال وجود دارد که بیماری از انتهای باز سر ریشه دندان (اپکس) به منطقه خارج آن منتقل شود. سپس می تواند به الیاف لیگامان پریودنتال، که دندان را به استخوان و بافت لثه پیرامون آن متصل کرده است، منتقل شود. از آنجا، عفونت می تواند در بافت لثه منتشر شود و موجب بروز بیماری پریودنتال (لثه) شود یا حتی منتج به ایجاد آبسه دردناک در لثه شود. در این مرحله، ممکن است درد داشته باشید- حتی دردی شدید که از طریق آن متوجه خواهید شد کدام دندان عفونی شده است.

درد دندان و عفونت لثه

درد دندان و عفونت لثه

بیماری لثه منجر به عفونت کانال ریشه دندان شده است؟

اما این امکان وجود دارد که عفونت در مسیر بر عکس نیز منتشر شود. بیماری پریودنتال که در نتیجه تشکیل و انباشته شدن پلاک در امتداد خط لثه بروز می یابد می تواند موجب ملتهب و عفونی شدن لثه ها شود. این عفونت می تواند موجب از بین رفتن اتصال لثه و دندان ها و ایجاد فضایی شود، که تحت عنوان پاکت پریودنتال شناخته می شود. در موارد پیشرفته، ممکن است عفونت به انتهای ریشه و از طریق مسیرهای باریک به نام کانال های دسترسی، که بین ریشه های دندان ها، یا اطراف آنها واقع شده اند، حرکت کنند. سپس عفونت می تواند به داخل بافت پالپ دندان نفوذ کند. در این صورت، ممکن است بیمار احساس کند هم درد پریودنتال (لثه) دارد، هم درد اندودانتیک (کانال ریشه).

گاهی اوقات زمانی تشخیص منشاء درد مشکل تر می شود که فکر کنید دندان دارای کانال های فرعی است- کانال های ریشه ای که از کانال اصلی منشعب می شوند (مانند ریشه گیاهان) و از انتهای ریشه خارج نمی شوند، اما از محلی کنار آن یا در منطقه ای که ریشه ها به یکدیگر پیوند می خورند، خارج می شوند. در صورت شکسته شدن دندان، بیماری راحت تر منتقل می شود، در نتیجه، بسته به ساختاری از دندان که دچار شکستگی شده است، امکان بروز درد اندودانتیک و پریودنتال به طور همزمان وجود خواهد داشت.

روش های درمان

وقتی مشکلات دندان، کانال های ریشه و لثه را نیز در بر می گیرند، حفظ دندانی که تحت تأثیر قرار گرفته است چالش بر انگیز خواهد بود. اینجاست که نقطه آغاز عفونت مهم می شود: در صورتی که مشکل از کانال ریشه آغاز شده و بعداً به لثه ها منتقل شده باشد، در صورتی که فوراً تحت درمان قرار گیرد، می توان به نجات دندان امیدوار بود. در حالی که اگر بیماری لثه اول آغاز شده باشد، چندان نمی توان امیدوار بود؛ زمانی که عفونت به داخل دندان نفوذ کرده باشد، این امکان وجود دارد که حجم زیادی از استخوان قبلاً از دست رفته باشد، در نتیجه باعث شده است تشخیص مشکل دندان برای مدت زمانی طولانی تشخیص داده نشده باشد و نتوان کار زیادی برای درمان آن انجام داد. در هر صورت، منشاء درد دندان باید شناسایی و تحت درمان مؤثر قرا گیرد. هر چه این اتفاق زودتر رخ دهد، بهتر است: مشکلات کانال ریشه و لثه به راحتی و به صورت خود به خود بهبود نخواهند یافت.

0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code