اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

اندودنتیست کیست؟

اندودنتیست دندانپزشکی است که تخصص او نجات دندان از مرگ (از دست رفتن دندان) است. اندودنتیست پس از فارق‌التحصیلی از دندانپزشکی عمومی، با تکمیل نمودن دو یا چند سال آموزش پیشرفته در شاخه‌ی اندودانتیکس تخصص می‌گیرد. اندودنتیست‌ها فرایندهای عادی و نیز دشوار و پیچیده‌ی اندودنتیک، از جمله درمان ریشه، جراحی اندودنتیک و فرایندهای خاص برای حفظ دندان، پس از صدمات آسیب رسان دندانی را انجام می‌دهند. از آنجا که اندودنتیست‌ها کار خود را روی فرایندهای خاصی از قبیل درمان، جراحی و رسیدگی به آسیب ریشه متمرکز می‌نمایند، تخصص آنها درمان دامنه‌ی وسیعی از مشکلات پیچیده‌ی اندودنتیک می‌باشد. فن‌آوری‌های پیشرفته و تکنیک‌های تخصصی که اندودنتیست مورد استفاده قرار می‌دهد، به آنها اجازه می‌دهد دید کاملا شفافی از فضای درون دندان داشته باشند و دندان را به سرعت و به راحتی درمان نمایند.

اندودنتیست با حفظ دندان به بیمار کمک می‌کند لبخند طبیعی خود را داشته باشد، غذاهای مورد علاقه‌ی خود را بدون هیچ نگرانی بخورد، و بهداشت کلی دهان و دندان خود را حفظ نماید.

هیچ دندان مصنوعی ظاهر، احساس و عملکرد دندان‌های طبیعی را نخواهد داشت، بنابراین حفظ دندان دغدغه‌ی اصلی اندودنتیست است.

اندودانتیکس چیست؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

اندودانتیکس (درمان ریشه‌ی دندان) یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به بیماری‌های پالپ دندان و بافت‌های اطراف ریشه‌ی دندان می‌پردازد. “اندو” (endo) لغتی یونانی به معنای “درون” است و “اُدُنت” (odont) لغتی یونانی به معنای “دندان” می‌باشد. درمان اندودنتیک، یا درمان ریشه (عصب کشی)، به درمان بافت نرم پالپ درون دندان می‌پردازد.

چرا به درمان اندودانتیکس نیاز داریم؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

 

  • درمان اندودانتیکس زمانی ضرورت پیدا می‌کند که پالپ دندان ملتهب یا عفونی شود.
  • شایع‌ترین علل التهاب یا عفونت، پوسیدگی‌های (حفره‌های) عمیق، تکرار فرایندهای دنداپزشکی، شکستن یا لب‌پر شدن دندان‌ها می‌باشند.
  • آسیب به دندان نیز ممکن است التهاب ایجاد نماید و اغلب در قالب تغییر رنگ دندان ظاهر می‌شود. در صورتی که التهاب یا عفونت پالپ درمان نشود، می‌تواند دردناک شده و منجر به ایجاد آبسه شود.

درمان اندودانتیکس چگونه می‌تواند موثر باشد؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

 

  • به محضی که پالپ ملتهب یا عفونی توسط اندودنتیست تخلیه می‌شود و فضای کانال ریشه به دقت پاکسازی می‌شود و شکل داده می‌شود، سپس سیستم کانال با گاتا پرکا (ماده‌ای که برای پر کردن دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد) پر می‌شود.
  • انسداد (پرکردگی) دندان در جای خود باقی می‌ماند تا فضایی بوجود آورد که شرایط مطلوب برای درمان عفونت مداوم یا درد است.
  • گرچه کانال ریشه پر شده است و درمان به پایان رسیده است، ممکن است در بخش تاج دندان از مواد دائمی برای پر کردن دندان استفاده شود.

درمان اندودانتیکس به پایان رسیده است، اکنون چه باید کرد؟

  • با پایان درمان اندودانتیکس، به بیمار گوشزد می‌شود تا برای ترمیم دائمی دندان مجددا به اندودنتیست مراجعه نماید.
  • ترمیم دندان بخش مهمی از درمان است زیرا با پر کردن کانال‌های پاکسازی شده آنها را از قرار گرفتن در معرض فضای دهان حفظ می‌کند، دندان را محافظت می‌کند و آن را برای عملکرد مجدد آماده می‌سازد.
  • برای اجتناب از پیچیدگی‌ها و مشکلات آتی، می‌توان تاکید نمود که مراقبت‌ها و مراجعه‌ی به موقع و منظم به اندودنتیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیا بیمار در طی درمان اندودانتیکس و پس از آن درد احساس خواهد کرد؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

اندودنتیست کیست؟ اندودانتیکس چیست؟

 

  • درد دندان از جمله دلایل اصلی مراجعه‌ی بیمار به دندانپزشک است. خوشبختانه، در بسیاری از موارد بی‌حس کننده‌های مدرن می‌توانند درد فرایند درمان اندودانتیکس را از بین ببرند. درمان زودهنگام می‌تواند روند درمان را ساده‌تر کند، پس تعلل نکنید.
  • در صورتی که درمان اندودانتیکس در مراحل اولیه‌ی بیماری انجام شود، دردی که احساس خواهد شد چیزی بیشتر از درد یک پر کردن ساده‌ی دندان نخواهد بود. در چند روز نخست پس از درمان، ممکن است نسبت به فشار ناشی از گاز زدن حساسیت وجود داشته باشد، بویژه اگر پیش از فرایند درمان، درد یا عفونت وجود داشته باشد.
  • برخی اوقات، به مدت چند روز می‌توان از داروهای ضد التهابی می‌توان استفاده نمود که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند. دیگر داروها نیاز است توسط دندانپزشک شما تجویز شوند، اما به ندرت نیاز خواهند بود.
3.3/5 (4 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code