کیست های دندانی

کیست های دندان می توانند جدی باشند و در صورتی که بدون درمان باقی بمانند می توانند منجر به بروز مشکلات جدی شوند، که ممکن است با درد و ناراحتی شدید همراه باشد. اگر اندازه ی یک کیست افزایش پیدا کند نتایج آن می تواند منجر به آسیب دائم به دندان سالم و از دست رفتن آن شود که در نهایت زیبایی لبخند فرد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. الزاماً همه ی کیست ها برای مدت زمان طولانی عفونی نمی شوند، زیرا می توانند به آهستگی طی چند ماه یا حتی چند سال بدون هیچ نشانه ای رشد کنند. با این حال، یک عفونت ساده می تواند دیر یا زود به یک بحران دهانی تبدیل شود که به درمان های پر هزینه نیاز خواهد داشت. تعداد بیمارانی که برای مشکلات مربوط به کیست های دندانی به دندانپزشک مراجعه می کنند رو به افزایش است. مهمترین علت آن شکست درمان ریشه است!

کیست دندان چیست؟

کیست دندان اساساً یک کیسه ی بسته از جنس بافت است! برخی از آنها پر از هوا هستند، در حالی که برخی دیگر پر از مواد نرم یا مایع هستند. به طور کلی، کیست ها در بافت های نرم دهان مانند لثه ها، لب ها، یا در کنار یک دندان درون استخوان فک شکل می گیرند. این توده ها به آرامی رشد می کنند و می توانند منشاء درد و التهاب و ناراحتی در فک باشند، یا شاید بدتر از آن؟ در صورتی که یک کیست به مشکلی جدی تبدیل شود، ممکن است نیاز باشد یک جراحی بزرگ انجام شود تا بخشی از فک برداشته شود.

کیست ها ممکن است در بافت های مختلف دهان، صورت یا فک وجود داشته باشند که در اکثر موارد در ابتدا که شروع به رشد می کنند فاقد هر گونه عفونت هستند. ماهیت التهابی کیست زمانی شروع به شکل گرفتن می کند که مواد یک پر شدگی قدیمی روی پالپ دندان عفونی که قبلاً پر شده است به مرور زمان ساییده شوند. به محض از دست رفتن پالپ، التهاب آغاز می شود. با پیشرفت مشکل، فشار زیادی در اطراف ساختار استخوان دندان بیمار احساس خواهد شد که به تدریج موجب خورده شدن استخوان و تضعیف آن خواهد شد.

کیست های دندانی

آبسه ی دندان همان کیست دندان نیست!

اصلاً غیر عادی نیست که آبسه نزدیک یا حتی درون یک کیست شکل بگیرد، که مهمترین دلیل برای اشتباه گرفتن این دو با یکدیگر است. حقیقت این است که به دلایل زیر، آبسه ی دندان شبیه و نیز متفاوت از کیست دندان است.

• حتماً از وجود آبسه در دندان خود آگاه خواهید شد، زیرا اصلی ترین نشانه ی آن درد است، که می تواند دردسر آفرین یا حتی شدید باشد. درد با التهاب- تورم- تب- خستگی همراه است یا حتی ممکن است در دهان خود بو یا مزه ی بدی احساس کنید. درد آبسه ی دندان اصولاً به صورت ناگهانی آغاز می شود و به مرور زمان و طی چند ساعت یا حتی چند روز شدیدتر خواهد شد. اگر مشکل درمان نشود، این درد می تواند در اطراف گردن، فک و گوش نیز منتشر شود و به سطحی شدید برسد.
  • آبسه ها معمولاً با یک عفونت مزمن- موضعی (حمله ی باکتریایی) همراه هستند، و معمولاً به جراحی کانال ریشه نیاز دارند تا دندان عفونی نجات یابد.

علائم کیست های دندانی

به طورکلی، در صورتی که کیست دندانی دارید و عفونی شده است، احتمال عفونی، متورم یا دردناک شدن آنها زیاد است. اگر کیست شما در غشاء مخاطی دهان واقع شده باشد، می تواند در قالب یک ضایعه یا تاول توجه شما را به خود جلب کند. اگر کیستی دارید که عفونی نیست، اغلب هیچ نشانه ی قابل توجهی مشاهده نخواهید کرد. بنابراین، تا زمانی که کیست شما بزرگ نشده باشد و یک برآمدگی قابل مشاهده یا قابل احساس شکل نگرفته باشد، تنها از طریق اسکن تشخیصی یا اشعه ی ایکس قابل شناسایی خواهد بود.

مهمترین علل ایجاد کیست های دندانی

کیست ها معمولاً در نوک ریشه های یک دندان مرده یا دندانی که در حال از دست رفتن است شکل می گیرند.

• برخی از آنها به علت رشد نادرست دندان (یا دندان ها) یا قرار گیری نادرست آنها در دهان شکل می گیرند، برخی دیگر به علت رشد غیر عادی دندان ها بوجود می آیند.
  • درمان ریشه ای (عصب کشی) که به صورت طبیعی یا در نتیجه ی بد بودن فرایند آن با شکست مواجه شده است.
  • به علت یک سندروم ژنتیکی (سندروم گورلین)، در این صورت ممکن است علائم دیگری نیز مشاهده شوند.
  • کیست ها ممکن است در اطراف تاج های (و ریشه های) دندان های نهفته رشد کنند. دندان های عقلی که نهفته هستند از جمله علل شایع تشکیل کیست های دندان هستند.
  • از آنجا که دندان های تحت تأثیر کیست ها از دست رفته اند (در نتیجه ی آسیب یا عفونت)، این اتفاق ممکن است در نتیجه ی عدم درمان یا درمان نادرست ریشه ی آنها افتاده باشد.

کیست های دندان ممکن است برای هر دندانی اتفاق بیفتند و معمولاً هر از گاهی بیرون می آیند، با این حال، برخی افراد بیشتر از سایرین مستعد آنها هستند. این به شرایط دندان های آنها بستگی دارد یا ممکن است نتیجه ی یکی از مشکلات مربوط به سلامت آنها باشد و کیست دندان به عنوان علامت و نشانه ی آن نمود پیدا کند.

درمان کیست های دندان

اگر کیست دندان دارید به درمان تخصصی دهان و نیز بررسی های رادیوگرافی نیاز دارید، بنابراین درمان شما بر اساس نوع کیست و محل دقیق آن مشخص خواهد شد. برای درمان مؤثر کیست های دندان و احیاء سلامت دهان ممکن است درمان اندودانتیک یا درمان ریشه ضروری باشند. برای داشتن مؤثرترین طرح درمان، سی تی اسکن دندان (سی تی اسکن با اشعه ی مخروطی) ابزار خوبی است. اگر کیست دندان شما مدتی است که وجود دارد و سیستم ایمنی بدن شما به نحوی با مشکل مواجه شده است، می تواند ملتهب شود و با لمس درد شدیدی احساس شود. در این صورت، کشیدن دندان از طریق جراحی یا درمان ریشه (عصب کشی) تنها گزینه ی ممکن خواهند بود.

زمانی که کیست ها کوچک هستند، توموگرافی کامپیوتری سه بعدی با اشعه ی مخروطی که در آن نرم افزار Procera استفاده می شود می تواند به تشخیص و یافتن آنها کمک کند، و/یا می توان عامل اولیه ی آن را برداشت. اگر مدتهاست تلاش می کنید مشکلات قدیمی دندان های خود را حل کنید، مهم است که در دراز مدت مراقب دندان ها و لثه های خود باشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که متوجه شدید یک یا چند دندان شما به واسطه ی پوسیدگی، آسیب یا تروما، یا بیماری لثه به درمان ریشه نیاز دارند، هر چه سریعتر برای انجام آن اقدام کنید. به خاطر داشته باشید، افرادی که به سلامت و بهداشت دهان خود دقت می کنند، به ندرت کیست های دندان به سراغ آنها می روند.