مقایسه انواع روکش دندان

 

اگر یکی از دندان های شما ترک خورده یا پوسیده شده باشد، روکش های دندان می توانند به ترمیم آن کمک کنند. برای سلایق مختلف و نیز میزان بودجه ای که بیمار قصد دارد برای دندان خود هزینه کند، انواع مختلفی روکش دندان وجود دارند. در زیر اطلاعات مفیدی مربوط به نقاط ضعف و قوت هر یک از انواع روکش ها در اختیار شما قرار خواهیم داد.

مقایسه انواع روکش دندان

مقایسه انواع روکش دندان

روکش های تمام سرامیک All-Ceramic Crowns

همانطور که از نام آنها بر می آید، این نوع روکش ها از سرامیک (پرسلاین) ساخته می شوند.

مقایسه انواع روکش دندان

مقایسه انواع روکش دندان

مزایای روکش های تمام سرامیک

عدم وجود خط تیره کنار خط لثه

بر خلاف روکش هایی که از ترکیب سرامیک و فلز (PFM) ساخته می شوند (یک لایه سرامیک روی یک لایه فلز کشیده می شود)، روکش های تمام سرامیک مشکل وجود خط تیره رنگ اطراف دندان ها را ندارند، زیرا موادی که این نوع روکش ها از آنها ساخته می شوند به طور کامل سفید هستند و ظاهری کاملاً شبیه دندان های طبیعی دارند و رنگ آنها می تواند همرنگ مینای دیگر دندان های بیمار انتخاب شود.

زیبایی ظاهری

روکش های تمام سرامیک نیمه شفاف و صیقلی هستند و اندازه، رنگ و سایه رنگ آنها با دندان های طبیعی مطابقت دارد. روکش های تمام سرامیک برای ترمیم دندان های جلو انتخابی فوق العاده هستند.

فاقد حساسیت بودن

روکش های تمام سرامیک از مواد سازگار با بدن انسان ساخته می شوند، بنابراین خطر واکنش آلرژیک و نیز حساسیت لثه وجود نخواهد داشت.

امکان اتمام درمان در یک جلسه

بر خلاف روش های سنتی که حداقل نیاز به دو جلسه مراجعه به دندانپزشک و مدتی فاصله بین فرایندهای مختلف داشتند، روکش های تمام سرامیک را می توان تنها در یک جلسه آماده کرد و روی دندان ها قرار داد. پس از اینکه دندان برای قرار گرفتن روکش روی آن آماده می شود، قرار دادن روکش روی آن و سمان کردن آن حداکثر 20 تا 30 دقیقه طول می کشد.

معایب روکش های تمام سرامیک

شکنندگی

مقاومت و دوام روکش های تمام سرامیک کمتر از روکش های فلزی و روکش های حاصل از ترکیب سرامیک و فلز است. به منظور افزایش مقاومت و نیز ضخامت روکش های تمام سرامیک، باید حجم بیشتری از دندان های اصلی تراشیده شود. علاوه بر این، روکش های تمام سرامیک بیشتر مستعد ترک خوردن و لب شدگی هستند. تنها برای قرار گرفتن روکش روی دندان های جلو ممکن است شکنندگی روکش نگران کننده نباشد زیرا معمولاً فشار جویدن کمتر به این دندان ها وارد می شود. به هر حال، با وجود روکش های تمام سرامیک، هنگام بازی، ورزش، یا جویدن و گاز زدن خوراکی های سفت باید بیشتر مراقب باشید. حین ورزش، استفاده از محافظ دندان می تواند به حفظ این روکش ها کمک کند.

حساسیت دندان

با وجود روکش های تمام سرامیک ممکن است حساسیت دندان های شما به سرما و گرما بیشتر شود. دماهای بالا می توانند موجب ترک خوردن دندان یا آسیب به آن شوند.

نامتناسب بودن

تناسب روکش های تمام سرامیک روی دندان ها و خوب قرار گرفتن آنها، کمتر از روکش های ترکیبی فلز و سرامیک است. باید یک دندانپزشک متخصص و حرفه ای به درستی روکش ها را روی دندان قرار دهد، درست جایی که دندان ها به خط لثه می رسند؛ در غیر اینصورت، قرار گیری نامتناسب روکش روی دندان می تواند تأثیر منفی روی ظاهر و عملکرد دندان های شما داشته باشد.

تراشیدن مقدار بیشتری از دندان طبیعی

یکی دیگر از معایب روکش های تمام سرامیک این است که نسبت به دیگر روکش ها باید حجم بیشتری از ساختار دندان تراشیده شود.

هزینه بیشتر

هزینه روکش های تمام سرامیک بیشتر از روکش های ترکیبی فلز و سرامیک است.

مقایسه انواع روکش دندان

مقایسه انواع روکش دندان

روکش های ترکیبی فلز و سرامیک (پرسلاین) Porcelain-fused-to-metal Crowns

این نوع روکش ها (PFM) از فلز و سرامیک ساخته می شوند. یک لایه فلز روی دندان قرار می گیرد، سپس یک ونیر پرسلاین (سرامیکی) به لایه فلزی چسبانده می شود.

مزایای روکش های PFM

جذابیت ظاهری

روکش های PFM لبخندی زیبا با ظاهر دندان های طبیعی برای شما خلق خواهند کرد. غیر از خط تیره ای که بین روکش و دندان وجود دارد، از دیگر لحاظ کاملاً شبیه روکش های تمام سرامیک هستند.

دوام بیشتر

نقصی که این نوع روکش ها از نظر زیبایی دارند با دوام و استحکام بیشتر آنها قابل جبران است، که بواسطه فلز به کار رفته در آنها بدست آمده است. به همین دلیل، روکش های PFM به موفقیت بیشتری دست یافته اند و با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان درست، ممکن است سال ها دوام داشته باشند.

تناسب بیشتر

ساختار فلزی موجود در این روکش ها باعث شده بهتر از روکش های تمام سرامیک روی دندان ها قرار بگیرند.

قیمت معقول تر

معمولاً روکش های PFM ارزان تر از روکش های تمام سرامیک هستند.

مقایسه انواع روکش دندان

مقایسه انواع روکش دندان

معایب روکش های PFM

خط تیره کنار حاشیه دندان

در کنار استحکام و دوام، وجود قطعه فلزی دلیلی برای وجود یک خط تیره کنار دندان است که معمولاً در قسمتی دیده می شود که روکش به دندان می رسد. در صورتی که این روکش ها برای ترمیم دندان های جلو استفاده شوند، این یک مشکل واقعی است. بعلاوه، اگر اندکی هم تحلیل لثه داشته باشید، این خط تیره مشهودتر خواهد شد.

نیاز به تراشیدن دندان

برای قرار گرفتن روکش PFM روی دندان، دندانپزشک باید مقداری از دندان طبیعی را بتراشد که بیشتر از مقداری است که برای قرار گرفتن روکش های زیرکونیا روی دندان تراشیده می شود. با این حال، این موضوع نگران کننده نیست.

مقایسه انواع روکش دندان

مقایسه انواع روکش دندان

روکش های زیرکونیا Zirconia Crowns

روکش های زیرکونیا از جنس فلز زیرکونیوم هستند، فلز بسیار مقاومی که به دوام شهرت دارد.

مزایای روکش های زیرکونیا

دوام

روکش های زیرکونیا فوق العاده قوی هستند و می توانند در برابر سخت ترین اعمال جویدن و گاز زدن مقاومت کنند. این نوع روکش ها در دمای بسیار بالا نیز مقاومت زیادی دارند، در نتیجه موجب حساسیت دندان نخواهند شد. از آنجا که این نوع روکش ها از کریستال ساخته می شوند از دو نوع روکش ذکر شده مقاوم تر هستند.

مقایسه انواع روکش دندان

مقایسه انواع روکش دندان

ظاهر کاملاً طبیعی

تمایز بین روکش های زیرکونیا و دندان های طبیعی بسیار دشوار است. بعلاوه، بر اساس شکل و اندازه دندان هایی که قرار است روکش زیرکونیا کنار آنها قرار گیرد، می توان آن را تغییر داد.

فاقد حساسیت بودن

از آنجا که مواد بکار رفته در ساخت این نوع روکش ها سازگار با بدن انسان است، به ندرت پیش می آید که فردی نسبت به آنها حساسیت داشته باشد یا بدن آنها را پس بزند.

کمترین میزان کاهش از دندان طبیعی

برای ساخت یک روکش فوق العاده محکم، تنها یک لایه ظریف از فلز زیرکونیا نیاز است. در نتیجه، مقدار اندکی از دندان طبیعی تراشیده خواهد شد تا روکش روی آن قرار گیرد.

معایب روکش های زیرکونیا

پی بردن به پوسیدگی دندان زیر روکش دندان دشوار است.

هر چند روکش زیرکونیا از دوام بالایی برخوردار است، اما ممکن است زیر آن پوسیدگی دندان وجود داشته باشد، و تنها راه ممکن برای پی بردن به آن برداشتن روکش است.

سختی بسیار زیاد

مقاومت بسیار زیاد روکش های زیرکونیا خاصیت سایندگی معکوس دارد. این روکش ها می توانند روی ریشه خود دندان و دندان های مجاور تأثیر منفی داشته باشند.

قیمت معقول

معمولاً قیمت روکش های زیرکونیا کمتر از روکش های تمام سرامیک است و تقریباً به اندازه روکش های ترکیبی سرامیک و فلز است. با توجه به مزایای این نوع روکش ها، بسیار مقرون به صرفه هستند.

5/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code